دهک‌بندی‌ یارانه‌ نقدی کی بروزرسانی شده؟

مدیرعامل بانک ملی گفت: در اردیبهشت ماه دهک‌بندی ها بروزرسانی شده که ۶ میلیون نفر ریزش داشته است اما افراد می توانند برای ایجاد تغییر در آن اقدام کنند.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

محمدرضا فرزین اقتصاددان و مدیرعامل بانک ملی ایران در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر در خصوص هدفمندسازی یارانه ها پاسخ داد:

براساس چه معیاری دهک بندی انجام شده است؟

فرزین: براساس قانون دهک بندی انجام شده است،اینکه آیا افراد حقوق بگیر دولت هستند و یا درآمد ثابت شده دارند. یکی از معیارهای دیگر ارزش خودرو است. میزان خرید از سیستم شاپرک یکی دیگر از معیارهای مدنظر است .در سیستم شاپرک کل خرید ها موجود است.

حساب بانکی چند معیار دارد. میزان پولی که واریز و برداشت می شود و یا سودی که دریافت شده مورد محاسبه قرار می گیرد.

مجموعه این شاخص‌ها رتبه بندی و وزن مشخصی را به وجود آورده است و بر اساس آن مردم دهک بندی شده اند.

۸۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مجموع جمعیت کشور است، از این تعداد حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه دریافت می کردند.

۱۰ دهک شناسایی شده است و به ۹ دهک یارانه پرداخت کرده‌اند ولی بسیاری از افراد چون فرصت ثبت نام نبود اگر اقدام کنند حتما در یکی از دهک ها قرار می گیرند.

اگر بخواهیم به ۹ دهک یارانه بدهیم قاعدتاً باید به حدود ۷۶ تا ۷۷ میلیون نفر یارانه بدهیم اما الان نزدیک به ۷۲ میلیون نفر یارانه پرداخت می شود.

چه زمانی دهک بندی ها به روز رسانی شده است ؟

فرزین: در اردیبهشت ماه دهک بندی ها بروزرسانی شده است به طوری که۶ میلیون نفر ریزش داشته است. افرادی که تا به حال فرصت ثبت نام نداشتند می توانند اقدام کنند.

اطلاعات ۸۵ میلیون نفر ایرانی موجود است اما اطلاعات ریز ترکیب خانوار را نداریم، به همین دلیل فرد باید اقدام به ثبت نام کند و ترکیب خانوار خود را مشخص کند و درخواست بدهد که خواهان دریافت یارانه است.

قرار شده است تا فقط دهک دهم یارانه دریافت نکند.

دولت در حال طراحی سامانه نان است، اگر در بررسی ها این سامانه عملیاتی شود بخشی از منابع به سامانه نان اختصاص پیدا می‌کند.

در طرح جدید یارانه ها شیوه پرداخت تغییر کرده است ، در این طرح پرداخت به گونه ای است که کاملا به مصرف کننده پرداخت می‌شود.

پارسال حدود ۱۵/۶ میلیارد دلار یارانه ارز ترجیحی به کالاهای اساسی و دارو پرداخت شده است. دولت باید ۳۲۰ هزار میلیارد تومان را به خانواده هایی بدهد که قصد حمایت دارد. محاسباتی که صورت گرفته برای این است که این پول مستقیماً به خانوارها اختصاص پیدا کند.

پرداخت یارانه به این روش چه تاثیری بر دهک های پایین جامعه دارد؟

فرزین: یارانه به گونه ای پرداخت می شود که دهک های پایین نه تنها اثرات این طرح بلکه مبلغ بالاتری به آنها پرداخت می شود. هدف طرح کاهش ضریب جینی است. فاصله دهک های بالا و پایین باید کاهش پیدا کند.

مجموع هزینه دهک روستایی در طول سال ۱۲ میلیون تومان بوده است، الان با یارانه ای که دریافت می کنند بالای ۶۰ درصد هزینه های این دهک جبران می شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان