سهام عدالت| سهام عدالت متوفیان

زمان تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان مشخص شد

طبق آخرین گفته مسئولان قرار است فرایند تعیین تکلیف و نقل و انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث این افراد تا شهریور ماه انجام شود.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

ارزش سهام عدالت در پایان معاملات امروز نوسانات و تغییراتی داشت؛ ارزش سهام عدالت در مقایسه با دیروز به میزان 4 درصد افزایش یافته است و ارزش سهام عدالت 532 هزار تومانی، 1 میلیون تومانی و 492 هزار تومانی برای سهام عدالت به مبالغ 12 میلیون و 648 هزار تومان، 23 میلیون و 825 هزار تومان و همچنین 11 میلیون و 722 هزار تومان رسید. به علاوه با توجه به این که در سال جاری امکان فروش سهام عدالت وجود داشت، بسیاری از سرمایه داران به دنبال اطلاع از قیمت سهام خود هستند تا آن را به فروش برسانند.

 از میان ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت حدود سه میلیون نفر فوت شده اند اما طی این سال ها امکان انتقال سهام متوفیان به وراث وجود نداشته است. البته بارها از سوی مسئولان چه در دولت فعلی و چه در دولت گذشته وعده انتقال این سهام داده شده اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است. البته باید به این نکته توجه داشت که سود سالیانه ای که طی این سال ها برای مشمولان دیگر واریز شده است برای متوفیان محفوظ مانده و به محض تعیین تکلیف، به حساب وراث واریز خواهد شد.

پیش از این اعلام شده بود که وراث این افراد باید امور مربوط به انحصار ورثه را انجام دهند و پس از آن در انتظار راه اندازی سامانه الکترونیکی برای تقسیم سود سهام متوفی به وراث منتظر بمانند. پس از راه اندازی این سامانه سود سهام عدالت فرد متوفی، بر اساس انحصار ورثه، به حساب وراث واریز خواهد شد.

بر این اساس پیمان حدادی - مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار - درمورد سهام عدالت متوفیان اعلام کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده گذاری مرکزی با قوه قضاییه مکاتبات و جلسات زیادی در این رابطه داشتند. قوه قضاییه اطلاعاتی به شرکت سپرده گذاری مرکزی داده اما قابلیت استفاده به صورت فنی را ندارند زیرا با شاکله مناسبی تهیه نشده است.

بر این اساس و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، وی افزود: به همین دلیل برای حل این مشکل، مجددا جلساتی برگذار شده و بر اساس پیش بینی ها، شرکت سمات در حال برنامه ریزی سامانه ای در این خصوص است، از طرفی دیگر اطلاعات لازم که از قوه قضاییه به سمات در حال ارسال است، بر این اساس به نظر می رسد حداکثر تا پایان شهریور سال جاری فرایند نقل و انتقال سهام فوت شده ها انجام شود.

مبلغ سود سهام عدالت چقدر است؟

دارندگان پرتفوی ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت، حدود ۵۵۰ هزار تومان سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۱۳۹۹ را دریافت خواهند کرد. سود سهام عدالت برای اشخاصی که دارای پرتفوی یک میلیون تومانی سهام عدالت هستند، حدود یک میلیون تومان خواهد بود و هیچ تفاوتی در انتخاب روش مدیریت مستقیم یا مدیریت غیرمستقیم در سهام عدالت وجود ندارد

خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در اظهارات عجیبی اعلام کرده که برای هر سهامدار سهام عدالت مبلغ ۶۰۰ هزار تومان سود واریز می‌شود. مردم منتظر واریز سود سهام عدالت باشند؟

همانند سال‌های قبل موضوع واریز سود سهام عدالت دوباره مطرح شد، اما به نظر می‌رسد که این بار به اشتباه عنوان شده است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که براساس محاسبات، احتمالا تا پایان سال رقمی حدود ۶۰۰ هزار تومان به حساب هر سهامدار پرداخت شود.

او از سه برابر شدن مبلغ کل سود سهام عدالت خبر داد. حسین قربان‌زاده گفت: جمع سود سال ۹۸ که سال گذشته به حساب سهامداران پرداخت شد، حدود ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که امسال این عدد به بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان رسید.

از این میزان سود شرکت‌های غیر بورسی حدود دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و سود شرکت‌های بورسی رقمی حدود ۲۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

آزادسازی سهام عدالت

آزادسازی سهام عدالت از جمله مسایلی بود که در چند سال اخیر مورد بحث بسیاری از مسوولان قرار داشت، عرضه آن در بورس به عنوان چالشی جدی در بازار مدنظر قرار گرفته بود و فقط در انتظار اجازه رهبر معظم انقلاب بود که در نهایت این اقدام در ۹ اردیبهشت ماه سال گذشته با صدور ابلاغیه‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب آزادسازی و از طریق دو روش با عنوان آزادسازی به روش مستقیم و نیز غیرمستقیم فرصت تصمیم‌گیری را در اختیار مشمولان این سهام قرار داد.

مشمولان سهام عدالت 49 میلیون نفر هستند که از سال گذشته که فرمان آزادسازی سهام عدالت صادر شد، حدود 19 میلیون نفر روش مدیریت مستقیم سهام را انتخاب کردند و 30 میلیون نفر نیز در روش مدیریت غیرمستقیم یعنی مدیریت از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت باقی ماندند.

در حال حاضر عمده این شرکت‌ها یعنی در حدود 28 شرکت وارد بورس شده و سهام آنها قابل معامله است، اما 19 میلیون نفری که روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند، سال گذشته ابتدا اجازه فروش 30 درصد از سهام خود را داشتند و از عید غدیر سال گذشته نیز اجازه فروش 60 درصد را پیدا کردند، اما به دلیل افت بازار و افت قیمت نهاد ناظر فروش سهام عدالت به روش مستقیم را متوقف کرد و هنوز فروش آن متوقف است.

در این زمینه بسیاری از کارشناسان می‌گویند، برای اداره مطلوب سهام خرد بهتر است، از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا صندوق‌های سبدگردان به مدیریت این سهام اقدام کرد. اما سوال این است که چرا این سهام در بورس مرتب ریزش پیدا می‌کند و سهام عدالت از ارزش اسمی خود هم پایین‌تر آمده است.

نوحی گفت:‌ پیشنهاد می‌شود اداره سهام عدالت برای کسانی که مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند، از طریق صندوق‌ها توسط افراد حرفه‌ای انجام شود، به عبارتی دیگر سهام عدالت دست اشخاص است و مالکیت آن به دارنده سهام تعلق دارد، ولی فرد می‌تواند در صورت تمایل اجازه مدیریت کردن این سهام را در قالب یک قرارداد با سبدگردان‌ها امضاء کند.

وی گفت: با حفظ مالکیت سهام عدالت می‌توان مدیریت آن را در اختیار افراد حرفه‌ای قرار داد و این سهام به عنوان آورده غیرنقدی او برای صندوق‌ سبدگردانی استفاده می‌شود و می‌تواند مشاور سبدگردانی برای خود برگزیند و یک کد اختصاصی جداگانه برای او صادر می‌شود، به عبارت دیگر مالکیت آن دارایی با سرمایه‌گذار و دارنده سهام است و مالکیت به کسی منتقل نشده، اما مدیریت حرفه‌ای آن را به افراد حرفه‌ای می‌پردازد، چون ممکن است دارنده سهام یک کارگر باشد که نه اطلاعات کافی و نه وقت کافی در اختیار دارد و نه اینکه صرفه اقتصادی دارد که برای رقم‌های کوچک و خرد هزینه پردازش و مدیریت را بپردازد.بلکه می‌تواند از ابزارهای موجود سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه استفاده کند.

وی گفت:‌ باید همه جوانب در نظر گرفته شود، چون تعداد سرمایه‌گذاران در سهام عدالت زیاد است کل سهامداران عدالت بیش از 49 میلیون نفر هستند که 19 میلیون نفر روش مدیریت مستقیم را انتخاب کردند، باید جوانب کار به صورت کامل دیده شود.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس همچنین در پاسخ به این پرسش که الان مدیریت سهام عدالت در اختیار چه کسانی قرار دارد و آیا سهام عدالت رها شده است، گفت: از ابزارهای موجود بازار می‌توان مدیریت سهام عدالت را به روش غیرمستقیم انجام داد و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم باید توسعه پیدا کند و دسترسی ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم برای همه سرمایه‌گذاران از جمله دارندگان سهام عدالت باید توسعه پیدا کند و مردم هم به ارائه‌دهندگان خدمات که دارای مجوز از سازمان بورس هستند، آشنا شوند و بدانند چه مدارکی لازم دارند و منابع خود را در اختیار افرادی که دارای مجوز رسمی هستند، قرار دهند که آنها هم تخصص دارند و هم امکان مدیریت حرفه‌ای در مورد دارایی‌های مردم وجود دارد.

نوحی در مورد اینکه گفته می‌شود در دنیا تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری سه برابر تعداد نمادها و شرکت‌های بورسی است گفت: واقعیت این است که باید بدانیم بازار سرمایه در آن کشورها از چه زمانی شروع شده و ما چه زمانی شروع کرده‌ایم، نمی‌توان یک شبه به آنها برسیم در کشورهای پیشرفته یکسری نهادهای مالی جا افتاده هستند که صندوق‌هایی با فعالیت 50 تا 60 سال هستند، در حالی که در کشور ما بازار سرمایه دارای یک ساختار جوان است و در مورد صندوق‌ها تازه شروع به فعالیت کرده‌اند، اما نسبت رشدی که در بازار سرمایه اتفاق افتاده با توجه به عمر آن نسبت قابل قبولی است و عملکرد خوبی دیده شده است به هر حال باید سرمایه‌گذاری به روش غیرمستقیم در کشور ما توسعه پیدا کند.

ارزش سهام عدالت در این سالها یکی از مسائل بحث برانگیز در بین مردم و دولت بوده است.خیلی از مردم زمان ثبت نام ارزش سهام عدالت از ثبت نام جامانده اند و در این سالها با وجود پیگیری های مستمر نتوانستند در سایت ارزش سهام عدالت ثبت نام کنند و از این شرایط استفاده کنند.در سال گذشته شرایطی برای فروش و اعطای ارزش سهام عدالت از طرف دولت برای دارندگان آن ایجاد شده بود .​

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصمیم این سازمان در مورد دامنه نوسان و تعیین تکلیف سهام عدالت را تشریح کرد.مجید عشقی در نشست خبری که امروز برگزار شد، با اشاره به نشست روز گذشته هیات مدیره سازمان بورس با رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: در این نشست مباحث تخصصی زیادی مطرح شد که امکان پاسخ دادن به همه این مباحث در این جلسه امکان پذیر نبود اما همه این مباحث در سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی درمورد دامنه نوسان در بورس توضیح داد: دامنه نوسان ابعاد مختلفی دارد که سازمان درحال بررسی آن است تا متناسب با شرایط بازار درمورد آن تصمیم‌گیری شود. این مطلوب است که مانند بورس‌های بزرگ دنیا دامنه نوسان پویایی داشته باشیم اما درحال حاضر با عدم تعادل در بازار مواجه هستیم و اگر دامنه نوسان وجود نداشته باشد، این نوسانات شدیدتر می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: این موضوع در هیات مدیره سازمان درحال بررسی است و اگر شرایط محیا باشد، روش‌های مختلفی برای باز کردن دامنه نوسان وجود دارد که از جمله آن می‌توان به باز کردن دامنه نوسان برای سهام شرکت‌هایی اشاره کرد که تعادل و بازارگردان دارند.

عشقی با اشاره به صنعت خودرو گفت: برای مثال اگر در سهم‌های خودرویی دامنه نوسان وجود نداشت، اخباری که هفته‌های قبل درمورد افزایش قیمت خودرو و لغو آن منتشر شد، تاثیر منفی زیادی روی این سهم‌ها می‌گذاشت.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان