واکسیناسیون ایران در صدر کشورهای جهان

به یاد داریم روزهای دلهره آور و سختی همچون؛روزانه بیش از 700 جان‌باخته، اعمال قرنطینه‌های خانگی، وضع اسفناک بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها و کمبود واکسن؛اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم سیل واکسن کشور را فرا گرفت.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

به یاد داریم روزهای دلهره آور و سختی همچون؛روزانه بیش از 700 جان‌باخته، اعمال قرنطینه‌های خانگی، وضع اسفناک بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها و کمبود واکسن؛اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم سیل واکسن کشور را فرا گرفت.

به یاد داریم روزهای دلهره آور و سختی که با این عناوین تلخ روح و ذهمان را آزرده ساخته بود.عناوینی همچون؛روزانه بیش از 700 جان‌باخته، اعمال قرنطینه‌های خانگی، وضع اسفناک بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها، صف‌های طولانی چند روزه برای بستری و کمبود تخت‌های بیمارستانی، خستگی و فشار شدید روانی و مطالبات معوق کادر درمان بالاخص پرستاران کمبود دارو اعم از سرم و سرنگ تزریق و داروی ضدکرونا در داروخانه‌ها.

محدودیت در ارائه خدمات به مردم در مشاغل خدماتی، کمبود واکسن کرونا و صف‌های طولانی چند صد متری در مراکز تزریق واکسن،محدودیت‌های تردد شبانه و تعطیلی رفت و آمدهای خانوادگی، ممنوعیت مسافرت‌های بین شهری، تعطیلی برخی از کسب و کارها مانند مشاغل گردشگری و ...، تعطیلی‌های مکرر بازار،اخبار ناخوشایندی بود که هر روز از رسانه‌های مختلف به سمع و نظر مردم می‌رسید.

هرچند در آن دوران وزارت بهداشت تلاش‌هایی را برای واردات واکسن انجام داده بود اما میزان تولید و واردات واکسن کرونا به کندی پیش می‌رفت.

به شکلی که تا 22 مرداد سال جاری تنها 18.5 میلیون واکسن در کشور تزریق شده بود اما با روی کارآمدن دولت جدید، در مدت یکصد روز آمار واکسیناسیون عمومی از مرز صد میلیون دز فرار تر رفته است.

آیت الله رئیسی بلافاصله پس از نشستن بر کرسی ریاست جمهوری دولت را برای تامین سریع واکسن به خط کرد که نتیجه آن افزایش واردات واکسن‌های مختلف و جاری شدن سیل واکسن به کشور شد؛ این در حالی است که دولت از حمات تولید داخل نیز غافل نبود.

در فاصله کوتاه از عمر دولت رئیسی بسیاری از بهانه‌ها و بی تدبیری‌ها و احاله دادن‌های همه مسائل به کشورهای دیگر!به یک صدایی و عزم جزم مسؤولان نظام تبدیل شد و  با فعال شدن دیپلماسی، رایزنی و ارتباطات گسترده با کشورها، همگان و به ویژه کشورهای همسایه ما دیدند که نگاه ایران به دنیا و به ویژه غرب همراه با عزت و اقتدار و حفظ غرور ملی است.

*چرا واردات واکسن شتاب گرفت؟

در خصوص واردات پرشمار واکسن در روزها و هفته های اخیر دلائل مختلفی بیان شده است. یکی از این دلایل پیگیری مستمر رئیس جمهور در داخل یا ارتباط با سران کشورهای خارجی و هماهنگی بین ارکان مختلف دولت در انجام این وظیفه مهم بود.

ابراهیم رئیسی،رئیس جمهور در روزهای ابتدایی فعالیت دولت سیزدهم در ارتباط با مردم در قالب صدا و سیما، گفت: مردم هم از شرایطی که دولت تحویل شد و هم از گذر زمان خوب مطلع و آگاهند. مردم هم شرایط کرونایی که کشور با آن مواجه هست و بود و هم از شرایط اقتصادی و مالی و وضعیت خزانه و وضعیت کالاهای اساسی مطلع بودند. از همه مهم‌تر، امید و اعتماد مردم آسیب دیده بود و این از وظایف دولت بود که این امید و اعتماد را بازآفرینی کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف و مسائل پیش روی دولت صیانت از جان مردم بود، اظهار داشت: یکی از اولویت‌های دولت مسأله تامین واکسن و تامین شرایطی بود تا با مردم در برابر مشکلات معیشتی همراهی و نسبت به گره‌گشایی‌ها گام بردارد. در روز تنفیذ حکم ریاست جمهوری اعلام کردم که از بین مسایل پیش‌روی دولت، اولین مسأله، موضوع کرونا و ضرورت واکسیناسیون عمومی است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه هم شما و هم مردم عزیز به یاد دارید که در آن روزها، روزانه حدود ۷۰۰ خانواده ایرانی داغدار می‌شدند، تصریح کرد: عزیزان بسیاری را از دست دادیم؛ این از مسائلی بود که هم برای ما و هم برای مردم تبدیل به غصه شده بود که چرا کار جدی‌تر انجام نمی‌شود. پاسخی که آن روزها می‌شنیدیم یا در ارتباط با مشکلات تخصیص ارز بود یا اینکه عنوان می‌شد کشورها به دلیل مشکلات تحریم به ما واکسن نمی‌دهند.

واکسیناسیون عمومی را از اولویت‌های دولت قرار دادیم 

رئیس جمهور با اشاره به اینکه از بیش از ۳۰ میلیون واکسن خریداری شده ۵ میلیون واکسن بیشتر تحویل نشده بود، خاطرنشان کرد: با توجه به این شرایط مساله واکسیناسیون عمومی را اولویت‌های دولت قرار دادیم 

تزریق بیش از 100 میلیون دز واکسن در 100 روز

 آیت الله رئیسی با بیان اینکه دولت در مسأله واکسیناسیون عمومی موفق عمل کرده و در این رابطه از سوی مردم تقدیر شده است، بیان داشت: البته ما از خودمان ممنون نیستیم، از مردم ممنونیم که در این رابطه خوب همکاری کردند؛ یعنی روزی مردم به دنبال واکسن می‌گشتند و اما امروز ما دنبال این هستیم که مردم بیایند و واکسن بزنند و این شرایط، شرایط خوبی است.

پیگیری شخصی رئیس جمهور برای تامین واکسن

رئیس جمهور با اشاره اقدامات انجام شده در زمینه تهیه واکسن از کشورهای مختلف خاطر نشان کرد: شخصا در رابطه با تهیه واکسن، با کشورهای مختلفی که می‌توانستند واکسن کرونا را تامین کنند تماس گرفتم و سیل ورود واکسن به کشور آغاز شد و این موضوع وضعیت را متفاوت کرد.

تلاش وزارت امورخارجه برای تهیه واکسن

آیت الله رئیسی با اشاره به پیگیری خود برای تهیه واکسن افزود: معاون اول، وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌ها در این زمینه فعال عمل کردند تا واکسن وارد کشور شد. از طرفی دیگر در زمینه حمایت از تولید واکسن کرونای داخلی عزیزانی دست به کار شدند و واکسن کرونا تولید کردند و از آنها حمایت می‌شد و هم اکنون هم باید حمایت شود؛ لذا حمایت از تولید داخلی و تولید واکسن داخلی مسأله ماست که همواره باید مورد تأکید و توجه قرار گیرد.

*افزایش تعداد پایگاه‌های واکسیناسیون

با واردات و تامین واکسن‌های مورد نیاز مردم اکنون دیگر خبری از صف‌های طولانی واکسیناسیون نیست، همچنین بر اساس اعلام وزارت بهداشت همه افراد بالای ۱۲ سال می‌توانند با مراجعه به مراکز واکسیناسیون واکسن خود را دریافت کنند.

به جای باران واکسن سیل واکسن آمد!

 بهرام عین الهی،وزیر بهداشت با اشاره به تلاش همه نیروها و دستگاه‌های مختلف در مسیر مبارزه با کرونا در ایران، بیان داشت: فکر می‌کردیم واکسن به صورت باران بارد اما با لطف خدا به صورت سیل آمد.

وی با بیان اینکه جهانیان در خصوص واکسیناسیون تعجب کرده‌اند، ادامه داد:امروز ایران یک نام درخشان در جهان است. ایران یعنی امام،رهبر معظم انقلاب، یعنی شهدای بزرگ و مردمی که  در مقابل تحریم ایستادند.

وزیر بهداشت با اشاره به رشادت‌های فراوان کادر درمان در مسیر مبارزه با کرونا،افزود:فاجعه‌ای که گرفتار بودیم کوچک نبود و روزانه ۵۰ هزار مبتلا و بیش از ۷۰۰ نفر جان باخته داشتیم.

واکسیناسیون حماسه ملی بود

عین الهی با بیان اینکه واکسیناسیون حماسه ملی بود،گفت: وقتی مردم به صحنه آمدند در مدت کوتاهی واکسیناسیون به موفقیت رسید و امروزه  سازمان‌های جهانی قدت مردم ما را فهمیده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه حالا حالاها کرونا در دنیا وجود دارد و باید با آن زندگی کنیم، تصریح کرد:کمیته علمی بسیار قوی داریم و همه درمان‌های طب رایج و سنتی رصد می‌شود.

 واکسن‌های داخلی 20 درصد امکان صادرات دارند

وی افزود:سیاست،حمایت از تولید واکسن داخلی بود و با توجه به وضعیت نامشخص کرونا،واکسن‌های داخلی به ما اطمینان قلبی می‌دهد و فعلا تا ۲۰ درصد امکان صادرات را دارند.

عین اللهی با اشاره به موفقیت‌های ایران در اجرای واکسیناسیون کرونا، خاطرنشان کرد: ما در واکسیناسیون از کشورهای پیشرفته دنیا جلو افتادیم؛ به طوری که اکنون در تهران 94 درصد یک دز واکسن را‌‌‌‌‌‌‌‌ دریافت کرده‌اند؛ این در حالی است که در آمریکا میزان تزریق واکسن 60 درصد بوده است و این نشانه قدرت واقعی مردم ماست.

وزیر بهداشت با اشاره به روند سیر بیماری کرونا در کشور ،ابراز داشت: یادمان نرفته است که ما روزانه 50 هزار مراجعه کننده به مراکز درمانی، 15 هزار بیمار بستری، 8 هزار بیمار در بخش آی سی یو و مرگ و میر حدود 700 نفر را‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتیم، در حالی که در فرایند واکسیناسیون قدرت و نقش مردم بسیار تأثیر گذار بود.

اکنون به جای آن همه دلهره و تشویش با یک مدیریت درست و بهره مندی صحیح از نظر نخبگان و صاحب نظران،خبرهای ناخوشایند و نا امید وارانه جای خود را به خوش خبری و امید داده و بارقه‌های امید هر روز بیشتر از دیروز جسم و روح ایرانیان را نوازش می دهد.

خرید بیش از 100 میلیون دز در کمتر از 3 ماه که نسبت به دوره مشابه آن در دولت گذشته، 1000درصد رشد داشت!

جعفر حسین، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران با اشاره به تلاش‌های ایران در مسیر مبارزه با کرونا، اظهار داشت:ایران توانست از منابع مختلف واکسن مورد نیاز را تامین کند و برنامه واکسیناسیون را به خوبی پیش ببرد.

واکسیناسیون در ایران فراتر از پیش بینی‌هاست

وی با بیان اینکه برنامه ایران در واکسیناسیون فراتر از برنامه پیش بینی شده بود، افزود:اکنون ۱۶۰میلیون دز واکسن در کشور وجود دارد و میزان مرگ و میر کرونایی در ایران به کمتر از صد نفر رسیده است و استان در وضعیت قرمز نداریم.

نماینده سازمان جهانی بهداشت گفت: پیش بینی می‌شود اگر برنامه واکسیناسیون کامل تر شده و اقدامات بهداشتی رعایت شود، وضعیت بهتر شود.

جعفر حسین بیان داشت: ایران در حال تلاش برای تولید واکسن بیشتر است و برای تولید مستندات و تکمیل گواهی سازمان جهانی بهداشت تلاش می‌کند و این کار شرایط صادرات واکسن به کشورهای دیگر از جمله منطقه و آفریقا را فراهم می‌کند.

تاکنون ۶۳ میلیون و ۷۸۰ هزار و ۲۰ نفر دُز اول، ۵۶ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۸۴۹ نفر دُز دوم و ۲۵ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۶۷۰ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۶ میلیون و ۱۷۸ هزار و ۵۳۹ دُز رسید.

 *فعالیت بیش از  ۱۰۰۸ پایگاه تجمیعی واکسیناسیون

 برای تسریع واکسیناسیون، اقشار و گروه‌های مختلف اعم از سازمان بسیج، اورژانس، گروه‌های جهادی،شهرداری،  هلال احمرو... نیز به کمک وزارت بهداشت شتافتند تا با افزایش چند برابری مراکز واکسیناسیون ثبت، سیار و خودرویی به واکسیناسیون عمومی جامعه سرعت بخشند.

روحانی به نظر کارشناسان کرونا بی توجه بود/درخشش ایران با 6 تولید کننده واکسن کرونا 

حسینعلی شهریاری،رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به ساخت ۶ واکسن در کشور، تصریح کرد: با ۶ شرکت واکسن سازی جزو بزرگترین کشورها در ساخت واکسن هستیم.

وی بیان داشت: واکسن‌های داخلی ما از بسیاری واکسن‌های خارجی اثربخشی بیشتری دارند.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: شاید یکی از دستاوردهای سترگ دولت آقای رئیسی در خصوص اجتماعی بحث واکسیناسیون است؛ به طوری که توانستیم آمار مثال زدنی و غرور انگیز در عرصه بین‌المللی رقم زنیم و شانه به شانه کشورهای پیشرفته حرکت کردیم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اینکه دو سوم واکسیناسیون  را کشورهای صاحب واکسن تزریق کرده‌اند،گفت: رمز موفقیت این توفیق جهادی نقش مهم مردم است.

به یاد داشته باشیم! اگرچه نمی‌توانیم خدمات و تلاش‌های مسؤولان سابق نظام سلامت و دولتمردان گذشته را در دوران سخت کرونا نادیده بگیریم؛ اما باید به این نکته مهم توجه کنیم که وقتی یکصدایی و توجه به نظرات نخبگان و صاحب نظران حوزه سلامت گرانیگاه تصمیمات کلان دولتمردان قرار گرفت؛ آن روزهای پرتلاطم و پر دغدغه، جای خود را به ایام آرامش و امید داده و با یکدلی و هم افزایی دولت و ملت، مسیر غلبه کامل بر این بیماری شوم و نامیمون طی خواهد شد

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان