​دوشنبه روز شانس بورس است

ارزش معاملات اوراق بدهی در نیمه دوم سال رشد چشمگیری داشت و در روزهای دوشنبه بیش از ۹۰ درصد ارزش معاملات بازار سهام به اوراق بدهی اختصاص داشت.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

ارزش معاملات اوراق بدهی در نیمه دوم سال رشد چشمگیری داشت و در روزهای دوشنبه بیش از ۹۰ درصد ارزش معاملات بازار سهام به اوراق بدهی اختصاص داشت.

در سال ۱۴۰۰ معاملات ثانویه اوراق بدهی دولتی در بازار سهام تهران رونق گرفت. خرید و فروش اوراق از جمله حواشی بورس در سال گذشته بود و محل اختلاف نظرهای زیادی بود. برخی‌ها رونق این اوراق را به سود اقتصاد ایران و به معنی تعمیق بازار سرمایه می‌دانستند و برخی نیز آن را موجب تضعیف بازار سهام و خروج پول از سهام شرکت‌ها قلمداد می‌کردند. 

دوشنبه‌های پُررونق

خرید و فروش اوراق بدهی در بازار ثانویه روند ثابتی نداشت و بخش بزرگی از معاملات آن در روزهای دوشنبه انجام شد. خصوصا در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تمرکز معاملات بر روزهای دوشنبه افزایش یافت به طوری که در روزهای دوشنبه بیش از ۹۰ درصد ارزش معاملات بازار سهام به اوراق بدهی اختصاص داشت و معاملات سهام را تحت شعاع قرار می‌داد. 

ارزش معاملات اوراق بدهی در نیمه دوم سال رشد چشمگیری داشت به طوری که رقم متوسط آن در مهرماه نسبت به شهریور رشد ۷۲ درصدی داشت و در اسفند ماه نسبت به مهر ماه ۱۴۴ درصد افزایش داشته است.

بیشترین ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار سهام به روز دوشنبه ۲۳ اسفند ماه برمی‌گردد که ۱۷۹ هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان ارزش داشت. کمترین رقم نیز در روز ۷ فروردین ماه محقق شد که ارزش آن ۱۳۱ میلیارد تومان بود.

روند ارزش معاملات اوراق در بازار ثانویه 

در فروردین ماه ارزش معاملات اوراق به طور میانگین روزانه ۱۱ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان بود که سهم اوراق از معاملات کل بازار سهام به طور متوسط ۵۱ درصد بود. در ماه‌های اردیبهشت و خرداد ارزش معاملات اوراق روندنزولی داشت. در اردیبهشت ارزش معاملات اوراق ۶ هزار و ۶۰۱ میلیارد تومان و در خرداد ماه به ۵ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان  رسید. سهم اوراق از معاملات بازار به طور میانگین در اردیبهشت ۴۸ درصد و در خرداد ۳۹ درصد بود.

در تیر ماه ارزش معاملات اوراق به طور میانگین روزانه ۶ هزار و ۴۳۳ میلیارد تومان بود که سهم اوراق از معاملات کل بازار سهام به طور متوسط ۳۵ درصد بود. سهم اوراق در مرداد ماه به ۲۸ درصد افت کرد و به طور متوسط ارزش روزانه آن ۵ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان بود. 

شهریور ماه رونق معاملات بازار بود. هم معاملات سهام رنق گرفت هم ارزش معاملات اوراق افزایش یافت. میانگین ارزش معاملات خرد سهام در این ماه ۹ هزار و ۱۶۳ میلیارد تومان و میانگین ارزش معاملات اوراق ۸ هزار و ۸۹۱ میلیارد تومان بود. 

اما در نیمه دوم سال ارزش معاملات اوراق بدهی افزایش چشمگیری یافت. در مهر ماه ارزش معاملات اوراق به طور متوسط ۱۵ هزار و ۳۲۴ میلیارد تومان بود که ۵۴ درصد از کل معاملات بازار را شامل می‌شود. ارزش معاملات اوراق در آبان ۱۲ هزار و ۳۸۳ میلیارد تومان و در آذر ۱۴ هزار و ۳۶۱ میلیارد تومان بود که به ترتیب ۳۶ و ۳۵ درصد از کل معاملات بازار سهم داشت.

در دی ماه ارزش معاملات اوراق به طور میانگین روزانه ۲۴ هزار و ۱۹ میلیارد تومان شد و سهم آن ۳۷ درصد از کل معاملات بازار بود. در بهمن نیز ارزش معاملات اوراق به طور میانگین روزانه ۳۲ هزار و ۱۲۷ میلیارد تومان شد که ۳۶ درصد از کل معاملات بازار را تشکیل داد. در آخرین ماه سال نیز ارزش معاملات اوراق به طور میانگین به ۳۷ هزار و ۴۰۶ میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم در سال ۱۴۰۰ است. 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان