هر شانه تخم مرغ به ٧٠ هزار تومان رسید!

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت هر شانه تخم مرغ در سطح شهر بین ۵٧ تا ٧٠ هزار تومان متغیر است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت هر شانه تخم مرغ در سطح شهر بین ۵٧ تا ٧٠ هزار تومان متغیر است. براین اساس قیمت مصوب هر شانه تخم مرغ ۴٣ هزار تومان است.

قیمت تخم مرغ که طی هفته‌های اخیر روند افزایشی گرفته بود در برخی مناطق تهران تا شانه‌ای ٧٠ هزار تومان هم رسیده است.

 

به گزارش مهر، گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت هر شانه تخم مرغ در سطح شهر بین ۵٧ تا ٧٠ هزار تومان متغیر است. براین اساس قیمت مصوب هر شانه تخم مرغ ۴٣ هزار تومان است.

پیش از این وقتی که قیمت هر شانه تخم مرغ به ۵۵ هزار تومان رسیده بود وزارت جهاد کشاورزی آن را غیرقانونی اعلام و عنوان کرده بود که با متخلفان به جد برخورد می‌شود.

در همین زمینه ابراهیم زارع، مدیر کل دفتر بازرگانی داخلی کالا‌های کشاورزی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به این مساله گفته بود که قیمت مصوب تخم مرغ هیچ تغییری نکرده و عرضه این کالا در تمام مراکز عرضه باید به نرخ مصوب باشد بنابراین تخم مرغ دولتی و غیر دولتی نداریم.

وزارت جهاد: تخم مرغ به اندازه کافی وجود دارد

وی با بیان اینکه تخم مرغ به اندازه کافی در کشور وجود دارد، افزوده بود: حتی ما با مازاد تخم مرغ در داخل مواجه هستیم و برای جلوگیری از سقوط قیمت این کالا، پیش بینی‌هایی برای صادرات انجام شده است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت جهانی نهاده‌ها نیز افزایش یافته، اما علی رغم این مساله دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت محصولات پروتئینی اقدام به افزایش نرخ نهاده‌های دامی نکرده است، گفته بود: بنابراین فروش تخم مرغ با قیمت بالاتر از نرخ مصوب، تخلف است و ما این مساله را به واحد بازرسی وزارت جهاد کشاورزی اطلاع می‌دهیم و با متخلفان به جد برخورد می‌شود.

مصرف تخم مرغ ۵٠٠ تن افزایش یافت

همچنین روز ٢٣ اسفند ١۴٠٠ رضا سالمی، مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران در واکنش به افزایش قیمت تخم مرغ به شانه‌ای ۵۵ هزار تومان گفت: تولید روزانه تخم مرغ در کشور سه هزار و ۲۰۰ تن است و در حال حاضر ۸۰ میلیون قطعه مرغ تخم گذار در کشور داریم که این با نیاز داخل کاملاً هماهنگ است.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت سایر اقلام پروتئینی منجر به رشد تقاضا برای تخم مرغ شده است، خاطرنشان کرد: در این زمینه مصرف تخم مرغ از حدود دو هزار و ۷۰۰ تا دو هزار و ۸۰۰ تن در روز به سه هزار و ۲۰۰ تن رسیده که علیرغم این مساله به واسطه تولید خوبی که انجام شده، ما توانستیم این ۵۰۰ تن را پوشش دهیم و کمبودی در بازار وجود نداشته باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شد از ۲۲ اسفندماه با مازاد تخم مرغ در کشور مواجه باشیم، تصریح کرد: به همین جهت ما در حال برنامه‌ریزی برای خرید حمایتی و یا صادرات این محصول بودیم، اما به واسطه مباحثی که در زمینه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح شد اتفاقات پیش بینی نشده‌ای در بازار رخ داد.

تخم مرغ‌ها احتکار شد؟

سالمی توضیح داد: بر این اساس، چون تولید کنندگان تصور می‌کردند سال آینده ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف می‌شود تخم مرغ‌های تولیدی را در انبار‌ها ذخیره کردند تا بتوانند با قیمت‌های بالاتر بفروشند.

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران اضافه کرد: تخم مرغ برعکس مرغ حدود یک ماه قابلیت نگهداری و ذخیره سازی دارد.

وی ادامه داد: با این وجود بر اساس اعلام وزیر جهاد کشاورزی حداقل تا پایان ماه مبارک رمضان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌های دامی ادامه دارد و تصمیم گیری درباره حذف آن به بعد از ماه مبارک موکول می‌شود.

سالمی تأکید کرد: در همین راستا ما برای جبران کمبود در بازار روزانه صد تا ۱۵۰ تن تخم مرغ در استان تهران توزیع می‌کنیم و مصرف روزانه این استان، رقمی بین ۵۴۰ تا ۵۵۰ تن است.

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران با اشاره به اینکه از روز چهارشنبه ۲۵ اسفندماه به دلیل اتمام فعالیت کارخانجات و مراکز شیرینی‌پزی و شیرینی فروشی تقاضا برای تخم مرغ به شدت کاهش می‌یابد، گفت: از ۳۲۰۰ تن تخم مرغی که روزانه در کشور مصرف می‌شود حدود ۵۰۰ تن آن مربوط به صنایع است که با اتمام فعالیت آنان، تقاضا نیز افت می‌کند و قیمت کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین این وعده را به مردم می‌دهیم تا قبل از شروع سال نو، قیمت تخم مرغ کاهش می‌یابد و به نرخ مصوب می‌رسد.

پیش بینی وزارت جهاد معکوس از آب درآمد!

با این حال نه تنها پیش بینی‌های مسئولان وزارت جهاد کشاورزی درست از آب درنیامده و قیمت تخم مرغ کاهش نیافته است بلکه با شیب عجیبی به روند صعودی خود ادامه می‌دهد و با توجه به اینکه در آستانه شب عید هستیم و چیزی هم تا ماه مبارک رمضان نمانده این روند می‌تواند نگران کننده باشد و لازم است که مسئولان هر چه سریع‌تر تدابیر لازم را برای کنترل وضعیت بازار این محصول در نظر بگیرند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان