یارانه نقدی | یارانه نقدی جدید | واریز یارانه نقدی جدید

یارانه نقدی جدید برای چه کسانی است | جزئیات پرداخت یارانه نقدی جدید دولت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی آخرین جزییات حذف یارانه پردرآمدها را تشریح کرد و گفت: در این طرح یارانه نقدی جدید مشمولان قانون جوانی جمعیت اضافه می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

یارانه نقدی در این سالها به عنوان کمک هزینه معیشتی برای خیلی از خانوارهای کم درآمد بوده است و از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد این طرح اجرا شد. یارانه نقدی برای هر فرد 45 هزارتومان در نظر گرفته شده است . در رابطه با یارانه نقدی در این مدت اخیر اخبار زیادی منتشر شده که هنوز عملی نشده است.علاوه بر یارانه نقدی، یارانه معیشتی هم به بعضی از خانوارها تعلق میگیرد.کارشناس اقتصادی گفت: کشور برای رفع فقر با دادن یارانه موفق نبوده است چرا که با رشد منفی در اقتصاد مواجهیم و در این شرایط چیزی که باید فقر را حل کند یارانه نیست.نرخ جدید یارانه نقدی در سال آینده. افزایش یارانه نقدی برای دهک های پایین. چه کسانی از حذف یارانه نقدی سود میبرند؟ کسانی که مشمول یارانه نقدی هستند مشخص شدند.

یارانه معیشتی بنزین در روز ۹ اسفند ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. مبلغ این یارانه برای هر خانوار بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان بود. دومین یارانه نیز یارانه نقدی بود که به مبلغ ۴۵ هزار تومان برای هر نفر در روز ۲۰ اسفند ماه واریز شد.

در این ماه همچنین بسیاری از شاغلین عیدی خود را گرفتند. مبلغ عیدی امسال برای بازنشستگان و کارمندان به صورت ثابت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود. همچنین مبلغ ۴۰۰ هزار تومان برای متاهلان و مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به‌‌ازای هر فررند پرداخت شد.

جدیدترین واریزی نیز به سود سهام عدالت مربوط می‌شود. طی دو روز گذشته سود سهام عدالت بیش از ۴۳ میلیون سهامدار واریز شد. مبلغ این سود برای دارنده سهام ۵۳۲ هزار تومان معادل ۵۷۵ هزار تومان و برای دارنده سهام یک میلیون تومانی نیز یک میلیون و ۸۰ هزار تومان بود.

یارانه نقدی

پرداخت یارانه یارانه 5۰۰ هزار تومانی به این افراد

اگر قرار باشد که یارانه نقدی ماهانه این خانوارها سه برابر شود، یعنی یارانه هر فرزند در این خانوارها از ۴۵ هزار تومان به ۱۳۶ هزار تومان میرسد. با این حساب مجموع یارانه نقدی یک خانوار دارای سه فرزند به حدود ۵۰۰ هزار تومان میرسد.اما اگر قرار باشد یارانه معیشتی خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر شامل افزایش سه برابری شود، این یعنی یارانه ۲۰۵ هزار تومانی معیشتی باید سه برابر شود. در این صورت یارانه این خانوارها به ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد.

افزایش سه برابری یارانه نقدی، بخشی از اجرای طرح جوانی جمعیت است که روز گذشته در شورای نگهبان تصویب شد. در این طرح موارد دیگری چون پرداخت زمین رایگان، افزایش یارانه ودیعه مسکن، تسهیلات مسکن و ثبت نام خودرو بدون قرعه‌کشی مطرح شده است.

بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص دو فوریت لایحه توزیع عادلانه ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: در بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس تا ۸ میلیارد دلار به دولت اجازه داده بودیم که درآمد‌های ارزی حاصل از فروش نفت، میعانات و فرآورده‌ها را با قیمتی کمتر از قیمت ETS در اختیار واردکنندگان نهاده‌های دامی، دارو و گندم قرار دهد.

براساس تصمیم نمایندگان مجلس، برخی خانواده‌ها در سال جدید یارانه ۶۸۲هزار تومانی دریافت خواهند کرد.

 از روزی که موضوع حذف ارز ترجیحی مطرح شده است، خانواده‌ها منتظر یارانه جدید هستند؛ حال بالاخره تکلیف ارز ترجیحی مشخص شده و این ارز به نوعی حذف نشده است؛ براساس تصمیم نمایندگان ارز ترجیحی حذف خواهد شد اما در ازای آن برای کالاهای اساسی کالابرگ اختصاص می‌یابد؛ در نتیجه نیازی به یارانه جدید نیست؛ اما نمایندگان در قانونی دیگر مصوب کردند که برخی از خانوارها یارانه‌شان سه برابر شود؛ البته مشخص نیست منظور از این یارانه، یارانه نقدی است یا معیتشی یا هر دو یارانه.

یارانه نقدی

تصمیم مجلس برای یارانه نقدی جدید چیست؟

نمایندگان در نشست علنی (دوشنبه ۱۶ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با بندهای (ب) و (ج) تبصره ۱۴ ماده واحده این لایحه موافقت کردند. براساس بند (ب) تبصره ۱۴ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه(۳) ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخص ها و اطلاعات و داده های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام نماید، شناسایی و دهک بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می گیرد.

براساس این قانون، خانواده‌هایی که حداقل سه فرزند دارند و فرزندانشان نیز هنوز تحت تکلف هستند، یارانه ۳برابری دریافت می‌کنند؛ اما نه همه خانواده‌ها؛ وزارت رفاه موظف شده تا خانوارهای کشور را دهک‌بندی کند و به ۴دهک ابتدایی، یارانه ۳برابری دهد؛ البته حتی مشخص نیست این دهک‌بندی بر چه اساس انجام خواهد گرفت؟ قطعا با انجام این دهک‌بندی، وضع معیشتی دهک‌های اول تا چهارم بهبود خواهد یافت و دهک‌های پنجم و... به دهک‌های پایین‌تر راه می‌یابند؛ در هر حال اگر منظور از این یارانه، یارانه نقدی باشد، خانواده‌هایی که در لیست ۴دهک اول وزارت رفاه قرار می‌گیرند، مشمول یارانه ۳برابری خواهند شد که مبلغ آن حدود ۶۸۲هزار تومان می‌شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان