پیشکسوت کشتی درگذشت

گرکه استان‌ها- پیشکسوت ورزش کشتی و ورزش‌های زورخانه‌ای استان کردستان دارفانی را وداع گفت.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

گرکه استان‌ها- پیشکسوت ورزش کشتی و ورزش‌های زورخانه‌ای استان کردستان دارفانی را وداع گفت.

 سیدصالح سیدالشهدایی پیشکسوت ورزش رشته‌های کشتی و ورزش‌های زورخانه‌ای سنندج و استان کردستان در سن 88 سالگی در سنندج دارفانی را وداع گفت.

این استاد و مربی ارزنده کشتی استان کردستان در سال 1312 در روستای منصور بلاغی از توابع سنندج دیده به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همین شهر به پایان رساند.

سیدالشهدایی در سن 15 سالگی، الفبای کشتی را زیر نظر اساتیدی چون مرحوم سید محمود ظهیر اعظمی، جعفر نصری و عبدالله طیری از بزرگان و پیشکسوتان ورزش کردستان آموخت. وی به لحاظ استعداد، قدرت و جسارت فراوانی که برخوردار بود در مدتی کوتاه پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت و در رده کشتی‌گیران طراز اول قرار گرفت.

سید‌الشهدایی در سال 1327 در باشگاه دارایی تهران و زیر نظر استاد کشتی ایران، مرحوم رحمت‌الله غفوریان آموخته‌های خود را تکمیل کرد، وی در روزگار جوانی با حریفان و نامداران بزرگی چون عبدالله موحد، ابراهیم سیف‌پور، شعبان بابا اولادی، حمید توکل، محمد معزی‌پور و حسین تهامی که همگی از قهرمانان جهان و المپیک در آن ایام به شمار می‌رفتند به رقابت می‌پرداخت.

پس از درخواست‌های مکرر کشتی‌گیران سقزی و ذوق و شوق آن‌ها برای پیشرفت در این ورزش، سید‌الشهدایی به دعوت آن‌ها پاسخ مثبت داد تا به این ترتیب کشتی این شهر از مدیر و مربی لایقی بهره‌مند شود.

سید‌الشهدایی با توجه به نظم خاصی که در کشتی ایجاد کرد، موفق به تحولی شگرف در ورزش این شهر شد و همین مسئله بر گرایش جوانان به کشتی بیش از پیش افزود.

این معلم کردستانی که همزمان مربی ورزش نیز بود، پس از چهار سال فعالیت صادقانه و دلسوزانه در کشتی سقز به شهرستان سنندج منتقل شد و جای خود را به مرحوم عباس خاکی از مربیان بومی سقز سپرد.

حضور سیدالشهدایی به اندازه‌ای برای ورزش سقز و کل استان کردستان ثمر بخش بود که این شهر را به عنوان یکی از قطب‌های ورزش کشتی کشور معرفی کرد.

این مربی همچون پدری مهربان و دلسوز برای پیشرفت ورزش کشتی این استان تلاش و مشقت فراوانی را متحمل شد و نام و یاد او برای همیشه در ذهن دوستداران کشتی جاودانه خواهد ماند.

اتحادیه جهانی کشتی روسیه را از میزبانی و شرکت در کلیه مسابقات محروم کرد.

استاندار کردستان، مدیرکل ورزش‌وجوانان استان کردستان، جامعه ورزشی کردستان به ویژه کشتی‌گیران هر کدام در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت این مربی برجسته کردستانی را تسلیت گفتند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان