قیمت بنزین | قیمت بنزین جدید | قیمت بنزین 1401

تصمیم جدید دولت برای قیمت بنزین | چه کسانی سهمیه بنزین نگرفتند؟

در حالی که طبق گفته مسئولان در طرح بنزین برای همه، قرار بود برای همه کیشوندان سهمیه بنزین واریز شود اما بررسی های میدانی نشان می دهد این سهمیه برای همه کیشوندان واریز نشده است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

پورمحمدی قیمت بنزین را در گفتگویی برابر با بیست هزار تومان اعلام کرده و گفته است بنزین در این شرایط به قیمت سه هزار تومان به مردم فروخته می‌شود. تغییر قیمت بنزین از سال ۱۳۵۷ تا کنون، همواره با حساسیت‌های فراوانی از سوی دولت و مجلس و مردم صورت گرفته است و در مواردی تغییر قیمت بنزین به اعتراضات خیابانی نیز منجر شده است.آبان ماه سال ۱۳۹۸، نزدیکترین تجربه تغییر قیمت بنزین است که با اتفاقات بسیار ناراحت کننده‌ای برای افکار عمومی و جامعه ایران همراه بود. حالا، اما زمزمه افزایش قیمت بنزین یا به عبارت دیگر تغییر روند تخصیص یارانه بنزین منتشر شده است و همین امر نشان می‌دهد دولت سیزدهم برای تغییر معادلات در این حوزه گام برداشته است.

در حالی که طبق گفته مسئولان در طرح بنزین برای همه، قرار بود برای همه کیشوندان سهمیه بنزین واریز شود اما بررسی های میدانی نشان می دهد این سهمیه برای همه کیشوندان واریز نشده است. در شرایطی که ۱۰ روز از آغاز طرح جدید بنزینی می گذرد اما هنوز در واریز سهمیه ها خلاءهایی وجود دارد.

 

در طرح بنزین برای همه قرار است ۲۰ لیتر بنزین برای هر نفر به ارزش ۳۰ هزار تومان تخصیص یابد. این بنزین تخصیصی نیز به حساب سرپرست خانوار واریز می شود. 

از ابتدای اسفند ماه این طرح در کیش آغاز شد و حسین شمسیان راد سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش اعلام کرد این سهمیه هم اکنون در حساب سرپرستان خانوار وجود دارد.

با وجود تاکید شمسیان راد در خصوص واریز سهمیه برای ۶۰ هزار ساکن کیش، ولی گفت و گو با تعدادی از کیشوندان نشان می دهد که این سهمیه به حساب برخی افراد واریز نشده است.

ژیلا موافق یکی از کیشوندان که خود سرپرست خانوار است در گفت و گو با اقتصاد آنلاین گفت: بعد از آنکه اعلام کردند به حساب سرپرستان خانوار سهمیه بنزین واریز می شود؛ طبق کد دستوری که برای این منظور مشخص شده بود اقدام کردم اما هیچ سهمیه ای به حساب من واریز نشده است.

او توضیح داد: برای اطلاع از میزان سهمیه واریزی کد #۳۹*۴* را در گوشی باید وارد می کردیم که این کار را انجام دادم. بعد از وارد کردن این کد یک پیام ارسال شد که کد ملی سرپرست خانوار را می خواست. کد ملی را هم وارد کردم ولی در پیامی که که برای من ارسال شد سهمیه اختصاص یافته را صفر لیتر عنوان کرده بود.

موافق افزود: ما از سال ۸۸ تا کنون در کیش زندگی می کنیم و کیشوند محسوب می شویم. تا به حال خودرو و کارت سوخت نداشتیم و اکنون که اعلام کردند برای همه کیشوندان سهمیه بنزین واریز می شود خوشحال بودیم که از سهمیه های اختصاص یافته سهمی خواهیم داشت اما تا امروز هیچ سهمیه ای به ما تعلق نگرفته است.

رضا منتظری یکی دیگر از ساکنان کیش  گفت: سهمیه بنزین من واریز شده است. پیش از این کارت سوخت داشتم و سهمیه خودروی خود را از طریق کارت سوخت دریافت می کردم. از اول اسفند ماه که اعلام کردند نحوه سهمیه بندی بنزین تغییر کرده است؛ دیگر کارت سوخت خودرو شارژ نشد و به جای آن به حساب بانکی سهمیه واریز شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: قیمت بنزین در سال آینده افزایش نخواهد داشت.

«مالک شریعتی نیاسر» با اشاره به بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در مجلس، افزود: قیمت بنزین در لایحه بودجه سال آینده به قیمت امسال پیشنهاد شده است از همین رو بنزین سهمیه‌ای یک هزارو ۵۰۰ تومان و بنزین آزاد نیز ۳ هزار تومان خواهد بود.وی ادامه داد: در مجلس نیز قرار نیست تغییری در قیمت بنزین برای سال بعد اتفاق بیافتد.

شریعتی تاکید کرد: نه دولت و نه مجلس قصد افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین را ندارند و حتی این اجازه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هم به دولت داده نشده است. از این رو هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

گفتنی است بعد از آنکه طرح اجرای آزمایشی اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی در کیش و قشم مطرح شد، برخی این طرح را مقدمه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در سال آینده اعلام کردند.موضوعی که البته درست نیست و طرح تخصیص سهمیه بنزین به کد ملی، نقشی در قیمت‌گذاری بنزین نخواهد داشت.

اظهارات ضد و نقیض نمایندگان مجلس نگرانی‌ها از تغییر قیمت بنزین را بین مردم افزایش داده و هنوز نه دولت و نه مجلس موضع‌گیری نهایی خود درباره این موضوع را مطرح نکرده‌اند.

عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی روز گذشته در صحن علنی مجلس امکان بررسی تغییر قیمت بنزین را مطرح کرد و گفته بود: «اگرچه در حال حاضر شایعاتی مبنی بر تغییر قیمت بنزین در فضای مجازی در حال انتشار است اما ذکر این نکته ضروری است که موضوع افزایش قیمت بنزین، در حد پیشنهاد مطرح شده که می‌تواند قبول یا رد شود.»

وی همچنین به ارزان بودن بنزین اشاره کرده و گفته بود: قیمت واقعی بنزین رقمی بالغ بر یک دلار است و مابقی آن یارانه است. بنابراین و بنا بر گفته عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی، قیمت اصلی و حقیقی بنزین حدود ۲۸ هزار تومان است.

این نماینده مجلس گفت: مساله تغییر قیمت بنزین در مجلس مطرح شده و ممکن است تأیید یا رد شود. بر این اساس به نظر می‌رسد که هنوز رویکرد دولت و مجلس درباره افزایش قیمت بنزین مشخص نیست.

حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه به مهر گفته قیمت واقعی بنزین، ۲۰ هزار تومان است.

وی که ظاهراً از موافقان طرح تغییر سهمیه بنزین است، در گفت‌وگو با مهر اظهار کرده بود: افراد ثروتمند که هر کدام چند ماشین دارند، بیشتر از یارانه بنزین استفاده می‌کنند. قیمت اصلی و واقعی بنزین در اصل ۲۰ هزار تومان است، این افراد از ۱۷ هزار تومان مابه‌التفاوت یارانه بیشتر استفاده می‌کنند.

تاکید پورمحمدی بر قیمت واقعی بنزین و یارانه‌ای بوده که دولت روی هر لیتر بنزین پرداخت می‌کند. اما نگفته که منتظر بنزین ۲۰ هزار تومانی باشیم.

افزایش قیمت بنزین در پیش است؟

اعضای دولت و مجلس پیش از این چندین بار اعلام کردند که هدف تخصیص یارانه بنزین به همه افراد تنها توزیع عادلانه بنزین است و دولت قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد. چند هفته پیش هم ابراهیم رئیسی شخصاً در گفتگوی زنده تلویزیونی به مردم وعده داد که قرار نیست بنزین گران شود و زمزمه‌های گرانی بنزین همه شایعه است.

کیش به عنوان پایلوت اجرای طرح بنزین برای همه تا ۱۰ روز آینده شاهد اجرای آن خواهد بود و هم اکنون مقدمات و زیرساخت های آن فراهم شده تا اولین گام اجرای تخصیص سهمیه سوخت خودروهای بنزینی براساس کارت ملی در این جزیره برداشته شود.

برخورداری تمام افراد جامعه از خدمات عمومی دولت یکی از مطالبه های مردم است که دولت سیزدهم با اجرای طرح سهمیه بندی سوخت براساس کد ملی به دنبال آن است به طوری که یارانه پرداخت شده به این فراورده سوختی براساس کد ملی در اختیار همه ایرانیان ساکن در کشور قرار می گیرد

این طرح ویژه خودروهای بنزین سوز است که بخش عمده یارانه سوخت را به خود اختصاص داده اند و قرار است سهمیه سوخت به این خودروها در ۲ بخش خودروهای شخصی و خودروهای عمومی (تاکسی و وانت) تخصیص داده شود.

تخصیص یارانه به سوخت خودروها از سال ۱۳۶۰ بر روی میز دولت قرار داشته و در این مدت نوع پرداخت آن دستخوش تغییرات مختلفی شده که در نهایت اواخر آذر۱۴۰۰ با انتشار یک خبر مبنی بر صدور دستور برای فراهم شدن زمینه اجرای طرح بنزین برای همه براساس کد ملی به صورت آزمایشی در جزیره کیش این مساله دوباره در کانون توجهات قرار گرفت.

آنچه که تا کنون از گفته های مسوولان بدست می آید می توان گفت که هدف دولت از اجرای طرح بنزین برای همه حذف یارانه سوخت یا افزایش قیمت آن نیست بلکه به دنبال ارایه راهکاری با قابلیت اجرایی در راستای بهره مندی تمام افراد جامعه به ویژه دهک های پایین از این سوبسید است.

کیش محل اجرای آزمایشی این طرح برای رفع نواقص احتمالی آن است و مسوولان و دست اندرکاران جزیره با همکاری وزارتخانه های مختلف برنامه ریزی ها برای اجرای این طرح را هم اکنون به مرحله نهایی رسانده اند و قرار است به زودی اجرای آن آغاز شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان