تهران در حال گذر از قله موج ششم کرونا

معاون بهداشت ستاد کرونای مقابله با کرونا استان تهران با اشاره به وضعیت کرونا در تهران، گفت: از نظر آمار مراجعه موارد سرپایی، مشاهده می‌کنیم که کم‌کم در شیب نزولی قرار می‌گیریم

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

معاون بهداشت ستاد کرونای مقابله با کرونا استان تهران با اشاره به وضعیت کرونا در تهران، گفت: از نظر آمار مراجعه موارد سرپایی، مشاهده می‌کنیم که کم‌کم در شیب نزولی قرار می‌گیریم. اگر به یکباره دچار پیک ناگهانی نشویم به نظر می‌رسد همین روزها در حال عبور از پیک امیکرون در موج ششم هستیم.

دکتر علیرضا اولیایی منش درباره آمار میزان تزریق واکسن کرونا در استان تهران، گفت: آمار تزریق دز اول ۹۲ درصد، دز دوم ۸۲ درصد و دز سوم نزدیک ۴۰ درصد است‌. این آمار نسبتا خوب است. آمار واکسیناسیون ۱۲ سال به بالا هم نزدیک به آمار متوسط تهران و کشوری است.

وی درخصوص نحوه بیماریابی کرونا در پایتخت، اظهار کرد: در سویه امیکرون و به طور کلی در زمان رسیدن به پیک‌ها، موضوع بیماریابی متفاوت می‌شود. حتی از نظر علمی اعلام می‌شود وقتی در پیک قرار داریم تست‌ها دیگر فایده ندارند و یا خیلی از کشورها شیوه خود را از تست PCR به رپید تست‌ها تغییر می‌دهند.

وقتی در پیک قرار داریم بویژه در پیک امیکرون که به سرعت جمعیت زیادی از مردم با شدت خفیف آلوده شدند، اصلا تست کردن خیلی معنی ندارد و تست‌هایی که انجام می‌شود برای مطالعات اپیدمیولوژی و بررسی اینکه چند درصد آلودگی داریم، انجام می‌شود. ردیابی کل جمعیت در شرایط چنین پیک‌هایی معنا ندارد.

او ادامه داد: در کشورهایی که تست کرونا پیش‌تر به صورت دولتی انجام می‌شد، در شرایط گسترش امیکرون اعلام شد این تست‌ها سوبسید دولتی نخواهد داشت و آزاد حساب می‌شود. معنای آن این بود که تست خیلی فایده ندارد؛ چون یا افراد ناقل هستند یا گرفتار بیماری هستند. نه امکانات تست در حجم گسترش سویه امیکرون در هیچ کشوری وجود دارد و نه انجام تست ارزشمند است.

وی افزود: در ایران هم اعلام شد هرکس علائم سندرمیک کرونا (علائم مشابه سرماخوردگی) پیدا کرد، می‌تواند ۵ روز تا یک هفته مرخصی استعلاجی بگیرد و افراد دارای علامت در خانه بمانند تا با بهبود علائم مجدد به کار بازگردند. اغلب کشورهای دنیا هم با این شیوه پیش رفتند. طی دوره امیکرون حدود ۴۰ هزار تست PCR و ۵۰ هزار رپید تست در تهران انجام شده است.

او درباره نوع زیرواریانت در گردش از سویه امیکرون در تهران، بیان کرد: تا جایی که مطلع هستم هنوز سویه BA1  در گردش است؛ اما سه زیر واریانت امیکرون تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و هر سه سویه بیماری خفیفی ایجاد می‌کنند.

اولیایی منش درباره وقوع قله موج ششم در تهران، تصریح کرد: از نظر آمار مراجعه موارد سرپایی مشاهده می‌کنیم که کم‌کم در شیب نزولی قرار می‌گیریم. اگر یک دفعه دچار پیک ناگهانی نشویم به نظر می‌رسد همین روزها درحال عبور از پیک امیکرون هستیم. اول موارد سرپایی کاهش یافته و سپس موارد بستری معمولی، ICU و در نهایت فوتی‌ها کاهش می‌یابند. با وجود این امر، توصیه می‌کنم به هیچ عنوان دچار ساده انگاری نشده و همچنان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهتمام ورزیم؛ زیرا برای اینکه مطمئن شویم از پیک عبور کردیم به دو هفته زمان نیاز داریم.

او تاکید کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی و متخصصین، طی یکسال آینده هم با کرونا دست و پنجه نرم خواهیم کرد؛ بنابراین توصیه می‌کنم به هیچ وجه موضوع تکمیل ۳ دز واکسیناسیون، ماسک، فاصله فیزیکی و ماسک را رها نکنیم. یکی از دلایلی که آمار بستری و مرگ و میر در موج امیکرون بالا نرفت، واکسیناسیون بود. باید پوشش واکسیناسیون به بالای ۹۵ درصد برسد. نمی‌توان پیش‌بینی کرد که امیکرون آخرین جهش کرونا بوده و دیگر جهشی نخواهیم داشت؛ این موضوع وابسته به رفتار مردم در تمام جهان است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان