جزییات طرح مجلس برای ۵ ساله شدن سربازی

عضو کمیسیون امور داخلی مجلس گفت که در ستاد کل نیروهای مسلح پیشنهاد شده به سربازان به صورت پیمانی و ۵ ساله حقوق پرداخت شود و در نهایت استخدام شوند.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

عضو کمیسیون امور داخلی مجلس گفت که در ستاد کل نیروهای مسلح پیشنهاد شده به سربازان به صورت پیمانی و ۵ ساله حقوق پرداخت شود و در نهایت استخدام شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، ابوالفضل ابوترابی گفت: طرح سرباز حرفه‌ای به علت مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح در کمیسیون امنیت ملی مجلس مسکوت مانده است.

بر اساس پیشنهادی که آقای ابوترابی از آن گفته، در صورت تأیید افراد در گزینش‌ها از نظر فرمانده یگانشان، با حقوق کامل ۵ سال سربازی می‌روند و می‌توانند به استخدام نیروهای مسلح در بیایند.

نمایندگان موافق تغییر قانون نظام وظیفه می‌گویند «مجلس حق اصلاح قانون نظام وظیفه را دارد، اما چون این موضوع به امنیت مربوط است، بدون موافقت ستاد کل نمی‌توانند کاری انجام دهند.»

با توجه به قانون اساسی، در مسائلی که به امنیت ارتباط دارد، لازم است ستاد کل نیروهای مسلح اظهار نظر کند.

اگرچه به گفته آقای ابوترابی عضو کمیسیون شوراهای مجلس، «رهبری گفتند موضوع نظام وظیفه پیچیده است و مؤلفه‌های مختلفی دارد.»

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داده پس از مسکن، دومین مانع و علت تأخیر ازدواج، سربازی مردان است.

در طرحی که تعدادی از نمایندگان با عنوان سرباز حرفه‌ای در این دوره از مجلس ارائه داده اند، منبع مالی این طرح از «مالیات بر امنیت» پیش بینی شده.

ابوترابی: ستاد کل در استفاده از سرباز بهره وری پایینی دارد

آقای ابوترابی از پیشنهاد دهندگان و طراحان سربازی حرفه‌ای در مجلس اعتقاد دارد «تعداد سرباز در کشور کم نیست و ستاد کل در استفاده از سرباز بهره وری پایینی دارد.»

او گفته «برخی علما فرمودند سربازی در زمان صلح واجب کفایی است.»

آمارها نشان می‌دهد ایران سالانه بیش از ۵۰۰ هزار نفر سرباز دارد که طراحان حرفه‌ای شدن سربازی می‌گویند با اجرای پیشنهاد ۵ ساله شدن سربازی و پیمانی شدن آن، ۸۰ هزار سرباز کفایت می‌کند.

کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ماه‌های پیش جلساتی را برای بررسی طرح‌های ارائه شده نمایندگان در مورد سربازی داشته. همزمان با رسیدگی به پیشنهاد حرفه‌ای شدن سربازی، طرح مرتبط با ساماندهی مشمولان غایب در حال بررسی قرار داشت.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح آبان ماه امسال گفته بود "سربازی حرفه‌ای وجود ندارد و منظور از آن ارتش حرفه‌ای است. "

به گفته امیر دریادار دوم غلامرضا رحیمی‌پور، ستاد کل نیروهای مسلح فقط کیفیت سربازی را بهتر می‌کند؛ چراکه تولید امنیت به نیروی انسانی، زحمت و انرژی نیاز دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان