عوارض کرونا پس از درمان چیست؟

ر میان گروه‌های سنی جوان تر، اضطراب و افسردگی در افرادی که آزمایش کووید-۱۹ مثبت داشتند در مقایسه با افرادی که نتیجه آزمایش‌شان منفی بود بدون توجه به وضعیت بستری‌شان در بیمارستان شایع‌تر بوده است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

در میان گروه‌های سنی جوان تر، اضطراب و افسردگی در افرادی که آزمایش کووید-۱۹ مثبت داشتند در مقایسه با افرادی که نتیجه آزمایش‌شان منفی بود بدون توجه به وضعیت بستری‌شان در بیمارستان شایع‌تر بوده است.

نتیجه پژوهشی تازه نشان می‌دهد که سه وضعیت در مورد عوارض جانبی ناشی از ابتلا به کووید ممکن است برای بدن فرد یک تا پنج ماه پس از مثبت شدن نتیجه آزمایش آشکار شوند.

پژوهشی تازه توسط تیمی از پژوهشگران مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) هدایت شده و در آن ۳۳۸۰۲۴ فرد زیر ۲۰ سال و ۱۷۹۰۸۸۶ نفر دیگر که ۲۰ساله بودند و یا سن بیش‌تری داشتند مورد بررسی و برای تشخیص کووید -۱۹ مورد آزمایش قرار گرفتند. این تیم بدون توجه به نتیجه آزمایش، افراد مورد بررسی را برای شرایط جدید در یک دوره ۱۵۰ روزه پس از انجام آزمایش تحت نظر داشتند. هر علامتی که در ۱۸ ماه تا ۷ روز پیش از آزمایش وجود نداشته باشد، اما در طول دوره ۱۵۰ روزه پس از آزمایش ثبت شده باشد به عنوان یک تشخیص تازه در نظر گرفته شد.

این تیم پژوهشی دریافت که اعضاعوارضی برخی از گروه‌هایی که مورد نظارت قرار داد و آزمایش کووید -۱۹ آنان مثبت بود به دلیل شدت علائم در بیمارستان بستری شدند در حالی که برخی دیگر را می‌توان با استراحت در خانه تحت مدیریت قرار داد.

آنان دریافتند که تشخیص‌های تازه تنگی نفس، ناهنجاری‌های ضربان قلب و دیابت نوع ۲ در افرادی که تست کووید -۱۹ آنان مثبت شده و در بیمارستان بستری شدند شایع‌تر از کسانی بوده که نتیجه آزمایش آنان در تمام مدت منفی بوده است.

به علاوه، اگرچه مشخص شد که این شرایط در میان افرادی که آزمایش مثبت داده اند، اما در بیمارستان بستری نشده‌اند در مقایسه با کسانی که نتیجه آزمایش‌شان منفی بوده شایع‌تر است با این حال، تفاوت آن چنان مشخص نبود. در میان گروه‌های سنی جوان تر، اضطراب و افسردگی در افرادی که آزمایش کووید-۱۹ مثبت داشتند در مقایسه با افرادی که نتیجه آزمایش‌شان منفی بود بدون توجه به وضعیت بستری‌شان در بیمارستان شایع‌تر بوده است. در افرادی که آزمایش آنان مثبت بود و علائم در آنان به حدی شدید بود که نیاز به ونتیلاتور برای کمک به تنفس داشتند احتمال بیش‌تری وجود داشت که حتی پنج ماه پس از آزمایش مثبت اولیه‌شان از درد عصبی و عضلانی و هم چنین مشکل خواب رنج ببرند.

مشخص نیست دقیقا کووید -۱۹ چگونه این علائم مداوم را ایجاد می‌کند. برخی از نظریه‌ها به تحریک بیش از حد سیستم ایمنی در طول عفونت اولیه اشاره می‌کنند که غیر فعال ساختن آن را دشوار می‌سازد. سپس سیستم ایمنی شروع به حمله به بافت‌های سالم بدن از جمله لوزالمعده، قلب و ریه‌ها می‌کند و خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و تنگی نفس را افزایش می‌دهد.

تیم پژوهشی می گویند که این مطالعه نیاز متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و بیماران را برای نظارت بر علائم و شرایط تازه پس از ماه اول عفونت SARS-CoV-۲ به ویژه برای افرادی که به دلیل حاد کووید -۱۹ نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند برجسته می‌سازد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان