هشدار وحشتناک | منشاء سویه بعدی ویروس کرونا کجاست؟

بر اساس مدل خطر مطرح شده توسط شرکت تحلیل سلامت، ایرفینیتی (Airfinity)، سویه بعدی نگران‌کننده کرونا می‌تواند از منطقه دریاچه‌های بزرگ آفریقای مرکزی، کشورهای بوروندی، تانزانیا و جمهوری دموکراتیک کنگو برخیزد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

بر اساس مدل خطر مطرح شده توسط شرکت تحلیل سلامت، ایرفینیتی (Airfinity)، سویه بعدی نگران‌کننده کرونا می‌تواند از منطقه دریاچه‌های بزرگ آفریقای مرکزی، کشورهای بوروندی، تانزانیا و جمهوری دموکراتیک کنگو برخیزد. نیجریه و یمن نیز مناطق احتمالی بعدی پس از منطقه دریاچه‌های بزرگ هستند.

به نقل از داون‌تو ارث، بر اساس اطلاعات پایگاه داده، هند در بالای فهرست قرار گرفته است، پاکستان و بنگلادش نیز دو کشور بعدی از شبه قاره هند هستند که در این فهرست حضور دارند. در یک تحلیل در سطح جزیی‌تر، هشت کشور آفریقایی در فهرست ۱۰ کشور برتر بر اساس مدل خطر قرار دارند و یمن و هند نیز در این گروه مشاهده می‌شوند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر تعداد کل مبتلایان بروندی ۳۷ هزار نفر است که ۶۰ مورد جدید در ۲۴ ساعت گذشته ثبت شده است. تعداد موارد ابتلا آن در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر به نسبت پایین است اما چیزی که بوروندی را به‌عنوان بستری برای نگرانی ظهور سویه بعدی در معرض خطر قرار می‌دهد، شاخص سخت‌گیری پایین آن (پایبندی به پروتکل‌های کووید-۱۹) و پوشش واکسن است که دو شاخص از چهار شاخصی است که گروه تحقیق هنگام ارائه مدل خطر در نظر گرفت.

دو شاخص دیگر شامل جمعیت و اندازه جمعیت افراد دارای نقص ایمنی است؛ افرادی که دچار نقص ایمنی هستند، سیستم ایمنی ضعیفی دارند. به این معنی که توانایی آنان در مبارزه با عفونت‌ها و سایر بیماری‌ها کاهش یافته است. البته هرچه جمعیت بیشتر باشد به معنای خطر بیشتر است شاید به‌همین دلیل هند به‌خاطر جمعیت بیشترش در بالای این فهرست قرار می‌گیرد.

ژاکلین بوکانان، تحلیلگر علوم زیستی در ایرفینیتی (Airfinity)، گفت: تصور می‌شود که چندین سویه در افرادی با سیستم ایمنی سرکوب‌شده ظاهر شده است بنابراین این افراد قادر به پاکسازی کامل ویروس نیستند و به ویروس امکان تکثیر در مدت زمان طولانی در بدن میزبان را می‌دهند که این شانس بیشتری برای ظهور جهش ویروس را به‌وجود می‌آورد و سازگاری ویروسی را زیاد می‌کند.

چگونه محققان به اعداد نهایی دست یافتند؟

به گفته بوکانان، هر چهار پارامتر به‌طور مساوی محاسبه شدند.

در حالی که شیوع نقص ایمنی و پوشش واکسن از هر ۱۰۰ نفر بود، شاخص سختگیری یا اینکه میزانی که یک کشور  از پروتکل‌های کووید-۱۹ پیروی می‌کند از ۱۰۰ بررسی شد.

فرمول مدل خطر به این صورت است: جمعیت که شامل حاصل‌ضرب جمعیت در شیوع بیماری در افراد دارای نقص ایمنی است بر حاصل‌ضرب پوشش واکسن در سختگیری تقسیم می‌شود.

اما مدل خطری که گروه تحقیقاتی ایجاد کرده چقدر صحیح است؟ به گفته بوکان، داده‌ها باید به‌عنوان یک نقطه مرجع استفاده شوند.

وی گفت: «این فقط تجزیه و تحلیل خطر است، سویه‌ها به‌طور بالقوه می‌توانند از هر جایی بیایند زیرا ظهور جهش طبیعی تصادفی است».

آفریقا همچنین قاره مبدا برای سویه امیکرون است که در اوایل نوامبر سال ۲۰۲۱ در آفریقای جنوبی جهش یافت.

در حال حاضر، سویه امیکرون در ایالات‌متحده، بریتانیا و آفریقای جنوبی شایع و در هفته‌های آتی از سویه دلتا (که از هند سرچشمه می‌گیرد) به‌عنوان سویه غالب در سطح جهان پیشی می‌گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان