فوری؛ ناقوس آغاز جنگ اوکراین به صدا درآمد | درهای سفارت خانه ها بسته شد | روسیه، آماده حمله

قدرت لجستیکی روسیه بسیار بیشتر از اوکراین است و در صورت وقوع جنگ، نمی توان انتظار داشت که اوکراین بتواند خطوط دفاعی خود را به خوبی آماده کند.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

بحران اوکراین پس از شکست مذاکرات برلین و تاکید واشنگتن و چند کشور دیگر بر خروج فوری اتباع خود از این کشور بدتر از قبل شده است. حالا  آمریکا می‌ گوید روسیه هر لحظه ممکن است به اوکراین حمله کند،  اما مسکو این ادعا را رد می‌ کند.

جنگ اوکراین آغاز می شود؟

رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگویی با متحدان خود در دو سوی اقیانوس اطلس مدعی شد که ممکن است روسیه در ۱۶ فوریه به اوکراین حمله کند. بلومبرگ در گزارش اخیرش این زمان را زودتر از ۱۶ فوریه دانسته است.

همچنین، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که حمله ادعایی روسیه ممکن است هر زمانی رخ دهد، از جمله در خلال المپیک زمستانی پکن.

جو بایدن به همتایان خود گفته که - از نظر آمریکا - "حمله" روسیه به اوکراین ممکن است با بمباران موشکی و حملات سایبری آغاز شود. اما مشخص است که هنوز هیچ چیزی درباره آینده جنگ احتمالی مشخص نیست.

ترس غرب و آمریکا و ارائه تحلیل هایی درباره آغاز قریب الوقوع جنگ اوکراین زمانی تشدید شد که اخیرا ۱۰۰ هزار تن از نیروهای نظامی مسکو در نزدیکی مرز اوکراین قرار یافته و حالت آماده باش نیز به خود گرفتند.

همزمان با هشدار برخی از دولت ها به اتباع خود در اوکراین برای خارج شدن از این کشور و احتمال حمله روسیه، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کیف هم از اتباع ایرانی خواسته "برای شرایط اضطراری احتمالی" آماده باشند و ارتباط خود را با سفارت ایران در اوکراین حفظ کنند.

همچنین، بریتانیا، استرالیا، کانادا، هلند، آلمان، کره جنوبی و ایالات متحده نیز از شهروندانشان خواسته‌اند فورا خاک اوکراین را ترک کنند. شماری از کشورها هم دیپلمات‌های خود را از کیف خارج کرده‌اند. اینها همه نشان می دهد اوضاع اوکراین خوب نیست و احتمالا جنگ به زودی آغاز می شود.

قدرت لجستیکی روسیه بیشتر است یا اوکراین؟

پیش از این در گزارشی به مقایسه قدرت نظامی روسیه و اوکراین پرداختیم و تسلیحات و قدرت انسانی، دریایی و هوایی این دو کشور را با هم مقایسه کردیم (اینجا بخوانید). با این حال، بد نیست با جدی تر شدن احتمال جنگ و بدتر شدن شرایط، به مرور قدرت لجستیکی دو طرف نیز بپردازیم.

در علوم نظامی، لجستیک، حفظ زنجیره تأمین با نیروهای نظامی است. در تدارکات نظامی، افسران تدارکات نحوه و زمان انتقال منابع به مکان‌ های مورد نیاز را مدیریت می‌ کنند. و این دقیقا همان لجستیک یا به زبان فارسی آماد است. در واقع لجستیک شامل یکپارچه‌سازی اطلاعات، حمل و نقل، موجودی کالا، انبارداری، جابه‌جایی کالا و بسته‌بندی و در مواردی نیز شامل امنیت نیز می‌ شود. 

در لجستیک نظامی عوامل بسیار زیادی دخالت دارند. تعداد فرودگاه ها، تعداد بنادر، تعداد کشتی های تجاری، گمرک ها و ترمینال ها، تعداد نیروی کار، نوع و اندازه جاده ها و منابع مختلف معدنی و انرژی و... از جمله مهم ترین شاخص های مورد نظر در بررسی توان لجستیکی یک کشور هستند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، اوکراین ۱۸۷ فرودگاه دارد. این در حالی است که روسیه ۱.۲۱۸ فرودگاه دارد. تعداد کشتی های تجاری اوکراین ۴۰۹ عدد است و تعداد  کشتی های تجاری روسیه ۲.۸۷۳ تا است. اوکراین ۶ بندر دارد اما روسیه ۸ بندر اصلی دارد.

همچنین، روسیه نزدیک ۵۲ میلیون نیروی کار بیشتری در مقایسه با اوکراین دارد. اوکراین حدود ۱۷۰ هزار کیلومتر جاده عریض و قابل استفاده دارد اما روسیه ۱ میلیون و ۲۸۳ هزار کیلومتر جاده دارد.

منابع نفتی و گازی روسیه به مراتب بیشتر از اوکراین است. روسیه هشتمین کشوری است که منابع نفتی ذخیره شده دارد. اوکراین اما در این زمینه در رتبه ۴۶ ایستاده است.

همچنین، دسترسی روسیه به آب‌های آزاد به مراتب بیشتر از اوکراین است. مساحت روسیه چند برابر اوکراین بوده و نزدیک به ۴۰ هزار کیلومتر خط ساحلی دارد. این در حالی است که اوکراین، تنها ۲.۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارا است.

همه این اطلاعات نشان می دهد که قدرت لجستیکی روسیه چقدر بیشتر از اوکراین است و در صورت وقوع جنگ، نمی توان انتظار داشت که اوکراین بتواند خطوط خود را به خوبی آماده کند و به آنها تسلیحات، آذوقه و وسایل مورد نیاز رسانده و یا آنها را با سرعتی بیشتر از روسیه جابه جا کند. البته نباید فراموش کرد که  شرایط جنگ به عوامل مختلفی وابسته است و نمی توان از حالا درباره نتیجه آن گمانه زنی کرد.

منبع: خبر فوری

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان