قیمت سیب زمینی همچنان ۲۰هزار تومان!

پایان هفته گذشته دولت وعده داد از امروز سیب زمینی با قیمت هر کیلوگرم ۱۰ هزار تومان برای تنظیم بازار عرضه می شود، اما به گفته اتحادیه میوه و تره بار بر خلاف وعده ها، هنوز خبری از سیب زمینی های تنظیم بازاری نیست و همچنان این محصول با قیمت های بسیار عرضه می شود.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

پایان هفته گذشته دولت وعده داد از امروز سیب زمینی با قیمت هر کیلوگرم ۱۰ هزار تومان برای تنظیم بازار عرضه می شود، اما به گفته اتحادیه میوه و تره بار بر خلاف وعده ها، هنوز خبری از سیب زمینی های تنظیم بازاری نیست و همچنان این محصول با قیمت های بسیار عرضه می شود.

 برای تنظیم بازار سیب زمینی و متعادل شدن قیمت این محصول،  دولت وعده  داده از امروز عرضه سیب زمینی با قیمت هر کیلوگرم ۱۰ هزار تومان در میادین میوه و تره بار آغاز شود. همچنین توزیع این محصول با قیمت هر کیلوگرم ۹ هزار و ۸۰۰ تومان به صورت هوشمند در درب منازل انجام شود. 

علاوه بر آن ها، مقرر شده است ۱۰۰هزار تن سیب‌زمینی استاندارد از مزارع گواهی‌شده خارج کشور برای مصارف گروه‌های مختلف وارد و به طور مستقیم عرضه شود. اقدام دیگر برای تنظیم بازار سیب زمینی، تعیین عوارض صادرات سیب‌زمینی توسط ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی است.

این تصمیمات با دستور مستقیم رییس‌جمهور  به وزیر جهادکشاورزی در جلسه فوق‌العاده پایان هفته گذشته قرارگاه امنیت‌غذایی گرفته شده است. 

به عبارت دیگر، قیمت سیب زمینی تا جایی افزایش یافته است که رییس جمهور دستور مستقیم برای کنترل بازار این محصول را داده است. 

دلایل مختلفی برای افزایش قیمت سیب زمینی عنوان می شود، از مهم‌ترین آن ها سیلاب اخیر در جنوب کشور که موجب آسیب به مزارع سیب زمینی به ویژه در کرمان شد و فعالیت بی قاعده دلالانی که سیب‌زمینی را با نازل‌ترین قیمت از کشاورزان خریداری و در انبارها دپو کرده اند و اکنون با استفاده فرصت پیش آمده در حجم کم عرضه می کنند.

سیب زمینی تنظیم بازاری نداریم

اسدالله کارگر، رییس اتحادیه میوه و تره بار، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درباره آخرین وضعیت بازار سیب زمینی اظهار کرد: بر اساس آخرین نرخنامه رسمی هر کیلوگرم سیب زمینی بر اساس کیفیت از کف قیمت ۸ هزار تومان تا سقف قیمت ۱۴ هزار تومان در میادین میوه تره بار اصلی عرضه می شود .

وی ادامه داد: خرده فروشان سطح شهر مجاز هستند بر قیمت فاکتور خرید خود ۳۵درصد افزوده و محصول را به دست مصرف کننده برسانند. 

کارگر درباره وضعیت تامین و عرضه سیب زمینی نیز گفت: عمده سیب زمینی که اکنون در بازار عرضه می شود، انباری و برداشت ۲ ماه پیش مزارع است. البته سیب زمینی نو هم در بازار وجود دارد، اما حجم آن نسبت به سال های گذشته کمتر است.

وی یادآور شد: سیلاب های اخیر بخش زیادی از مزارع سیب زمینی در استان های تامین کننده فصلی سیب زمینی را تخریب کرد و بخشی از محصول که اکنون باید به بازار عرضه می شد از دست رفت.

کارگر نقش دلالانی که از شرایط پیش آمده سواستفاده می کنند بر نوسان قیمت بازار سیب زمینی نیز غیر قابل انکار دانست.

وی ابراز امیدواری کرد با دست آمدن محصول سیب زمینی سایر استان ها به مرور و در آستانه نوروز شاهد افزایش عرضه و متعادل شدن بازار این محصول باشیم. 

کارگر در پاسخ به این پرسش که وعده دولت برای عرضه سیب زمینی تنظیم بازاری از امروز محقق شده است، گفت: تا این لحظه هیچ اطلاعیه ای به دست ما به عنوان متولی اصلی توزیع نرسیدن است.

وی تصریح کرد: به طور معمول اگر قرار بر تزریق محصول تنظیم بازاری باشد چند روز قبل اطلاعیه و ابلاغیات مربوطه برای هماهنگی امور به دست اتحادیه می رسد.

به گفته وی؛ بخشی از وظایف اتحادیه علاوه بر هماهنگی برای توزیع نظارت بر عرضه در سطح شهر با قیمت تعیین شده است، به عبارت دیگر بدون اطلاع اتحادیه و نظارت آن توزیع انجام نخواهد شد.

کارگر از مردم خواست در حال حاضر قیمت های نرخنامه را مبنا قرار دهند و در صورت مشاهده تخلف در خرده فروشی ها موضوع را به اطلاع بازرسی اتحادیه با شماره ۵۵۶۶۲۳۸۰ برسانند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان