آیا بهتر است خانواده ها هم در مشاوره پیش از ازدواج دخیل باشند؟

اما در این راه علاوه بر شریک زندگیتان چه کسانی باید از شما جمایت کنند؟ بدون شک خانواده‌ها باید در جریان قرار بگیرند و در این مسیر پر پیچ و خم کمک ‌کننده شما باشند.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

ازدواج یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی ماست. معمولا با تصور یک زندگی عالی در کنار شریک زندگیتان راضی به ازدواج می‌شوید اما این کافی نیست و بدون شک برای رسیدن به آن تصور شیرین نیاز به شرکت در جلسات مشاوره پیش از ازدواج خواهید داشت.

اما در این راه علاوه بر شریک زندگیتان چه کسانی باید از شما جمایت کنند؟ بدون شک خانواده‌ها باید در جریان قرار بگیرند و در این مسیر پر پیچ و خم کمک ‌کننده شما باشند.

مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

مشاوره پیش از ازدواج، نوعی درمان تخصصی است که معمولاً توسط مشاوران ازدواج و خانواده انجام می‌شود، شرکت در جلسات مشاوره پیش از ازدواج برای تمام زوج‌هایی که به تعهد طولانی مدت فکر می‌کنند، بسیار سودمند است. به طور معمول، هدف از این نوع مشاوره روانشناسی، شناسایی تعارضات بالقوه زوجین، رسیدگی به آن‌ها قبل از تبدیل این مشکلات به نگرانی جدی و آموزش راهبردهای موثر برای بحث و حل تعارض بین دختر و پسر است. معمولا کسانی قبل از ازدواج به دنبال مشاوره هستند متوجه می‌شوند که مشاوره قبل از ازدواج با انجام انواع تست‌های روانشناسی، می‌تواند به آنها کمک کند تا انتظارات خود را در مورد ازدواج بهتر بشناسند و هر گونه تفاوت و اختلاف عقیده را در یک محیط امن و خنثی برطرف کنند.

مشاوره قبل از ازدواج یکی از انواع مشاوره خانواده است که به شما و شریک زندگیتان کمک می‌کند تا در مورد چندین موضوع مهم که در آینده با آن‌ها برخورد خواهید داشت، از مسائل مالی گرفته تا کودکان، صحبت کنید تا هر دو در این زمینه‌ها به توافق برسید. همچنین می‌تواند به شناسایی چالش‌های آینده کمک کند و شما و شریک زندگی‌تان را با ابزارهایی برای هدایت موفقیت آمیز آنها آشنا کند. اصلی‌ترین هدف مشاوره قبل از ازدواج کمک به شما برای ایجاد یک پایه و زیرساخت قوی برای ازدواج است.

تکنیک‌های مشاوره پیش از ازدواج

تکنیک‌های مشاوره پیش از ازدواج به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و انواع مختلفی دارد. استفاده از این تکنیک‌ها بستگی به مشاور یا روانشناس، نوع مشکل و همچنین رابطه زوجین دارد.

در مراحل اولیه مشاوره قبل از ازدواج، ممکن است شما و همسرتان به صورت جداگانه و تک نفره و بعد از آن با هم مورد ارزیابی قرار بگیرید. در طول دوره مشاوره، هر دوی شما تشویق می‌شوید تا تجربیات و رویدادهای زندگی را به اشتراک بگذارید، که می‌تواند به روشن کردن انتظارات و انگیزه‌های شما در رابطه کمک کند.

بسیاری از پزشکان در رویکرد خود به زوج درمانی انعطاف‌پذیر هستند و بسته به نیازهای منحصر به فرد بیمار خود از چندین روش درمانی استفاده می‌کنند، گاهی پس از انجام یک ارزیابی دقیق از شما و شریک زندگیتان، مهارت‌های حل مسئله به شما آموزش داده می‌شود تا روابط بین شما را قوی‌تر کند. یک نوع از مشاوره کوتاه مدت پیش از ازدواج وجود دارد که هدف آن بهبود وابستگی و پیوند بین شما و همسرتان است. از سوی دیگر زوج‌درمانی به عنوان یکی از شاخه‌های مشاوره خانواده، روان‌کاوی مسائل اساسی را بررسی می‌کند. شناسایی و پرداختن به عواملی مانند امید به صمیمیت، عشق، و قدردانی و ترس از رها شدن می‌تواند به شما و شریک زندگیتان کمک کند تا یکدیگر را بهتر درک کرده و بپذیرید.

فواید مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج به گونه‌ای طراحی شده است که شما و شریک زندگی‌تان را برای هدایت صحیح زندگی زناشویی آماده کند.

آموزش ارتباط سازنده، یادگیری مهارت‌های حل تعارض، تمرکز و پرورش نقاط قوت شخصیت، از بین بردن رفتارهای ناسالم و کاهش ترس‌های مربوط به ازدواج از دیگر فواید این مشاوره روانشناسی هستند.

نقش خانواده‌ها در مشاوره پیش از ازدواج

تمام کسانی که در آستانه این تصمیم گیری بزرگ قرار می‌گیرند ، ناخودآگاه استرس و اضطراب دارند و حجم این احساسات متناقض ممکن است مانع قضاوت درست و در نهایت یک ازدواج ناسالم شود. بنابراین توصیه می‌شود در این مسیر حتما از بزرگان خانواده کمک و مشورت بگیرید. با وجود تمام اهمیتی که مشاوره با یک متخصص ازدواج وجود دارد، گاهی مشورت از افراد با تجربه به اندازه یک جلسه مشاوره قبل از ازدواج سودمندتر است.

حضور خانواده‌ها در یک یا چند جلسه از مشاوره  قبل از ازدواج می‌تواند در انتقال داده‌ها به مشاور ازدواج بسیار کمک‌کننده باشد و همینطور نقطه نظرات دقیق‌تر و نزدیک به واقعیت را در اختیار درمانگر قرار دهد.

مشاوره پیش از ازدواج در یک مرکز مشاوره معتبر، فضایی امن برای شما و شریک زندگیتان فراهم می‌کند تا در مورد جنبه های مهم ازدواجتان بحث و برنامه‌ریزی کنید، یکدیگر را بهتر بشناسید و به درستی در این مسیر قدم بگذارید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان