وضعیت بحرانی در انتظار کشور | اُمیکرون ایران را در نوردید

علیرضا ناجی اظهار کرد: براساس آمارهای اعلامی وزارت بهداشت در هفته گذشته روزانه ۲ تا ۳ هزار مورد ابتلای جدید در کشور شناسایی می‌شد اما این هفته موارد ۲۱ و ۳۸ هزار شناسایی جدید را شاهد بودیم که این نشان می‌دهد که سویه اُمیکرون ویروس کرونا به حالت اوج خود رسیده است

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: ایران در حال حاضر به دلیل سرعت انتشار بالای سویه اُمیکرون در شرایط بحرانی قرار دارد،‌ اُمیکرون در کشور می‌تازد بنابراین تصمیمات جدی باید گرفته شود تا به وضعیت بدتری نرسیم.

  1. علیرضا ناجی اظهار کرد: براساس آمارهای اعلامی وزارت بهداشت در هفته گذشته روزانه ۲ تا ۳ هزار مورد ابتلای جدید در کشور شناسایی می‌شد اما این هفته موارد ۲۱ و ۳۸ هزار شناسایی جدید را شاهد بودیم که این نشان می‌دهد که سویه اُمیکرون ویروس کرونا به حالت اوج خود رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنان انتظار داریم در چند روز آینده تعداد موارد ابتلای جدیدبه سویه اُمیکرون در کشور افزایش یابد و این سویه گردش بالایی را در کشور داشته باشد چون اُمیکرون هم سرعت انتشار بالایی دارد و هم به علت گریزی که از سیستم ایمنی بدن دارد افرادی که ۲ یا سه دز واکسن زده‌اند را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس و مسوول فنی مرکز تحقیقات ویروس شناسی و آزمایشگاه ویروس شناسی مسیح دانشوری ادامه داد: در این شرایط  که تعداد شهرهای کشور رو به قرمزی می‌رود، بیشتر باید احساس خطر کرد پس بهتر است طرح ساکن سازی مردم در شهرها اجرا شود، حتی می‌توان مراکزی که باعث انتشار بیشتر ویروس می‌شود مانند ورزشگاه‌ها، رستوران‌ها و رفت و آمدهای عمومی در اتوبوس و مترو و ناوگان حمل و نقل عمومی را محدود کرد چون می‌تواند باعث انتشار بیشتر ویروس کرونا و سویه اُمیکرون شود.

ناجی تصریح کرد: با توجه به اینکه مراجعه مبتلایان به اُمیکرون به بیمارستان ها هم تا حدود زیادی افزایش یافته است پس باید تصمیمات جدیدی اتخاذ شود تا منجر به شکستن چرخه گردش ویروس و اجرای محدودیت‌ها در کشور شود.

آموزش در مدارس و دانشگاه ها حضوری نباشد

وی به موضوع مهم بازگشایی مدارس و دانشگاه ها نیز اشاره کرد و گفت: این مسئله بسیار مهم است که آموزش‌ها به صورت حضوری نباشد چون مدارس و دانشگاه‌ها می‌توانند روی گردش ویروس تأثیر خاص داشته باشند و باعث گردش بیشتر ویروس شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرنطینه کردن شهرها و برگرداندن محدودیت‌ها در این زمینه را بسیار مهم دانست و یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود از هفته اول اسفند به بعد، تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا افزایش یابد و اواخر اسفندماه به اوج مرگ ناشی از این ویروس اُمیکرون می‌رسد.

وی با یادآوری این که برخی دیگر ماسک نمی‌زنند،‌ اظهار کرد: محدودیت‌ها باید در سریع‌ترین زمان بازگردد تا شاهد گردش بیشتر ویروس و سویه‌های آن در جامعه نباشیم درصورتی که این محدودیت‌ها بازنگردد، سرعت انتشار بالای این سویه فروکش نمی‌کند و وضعیت کشور خطرآفرین می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تأکید کرد: باید به مردم آموزش‌های لازم در زمینه سویه اُمیکرون داده شود و دوباره مردم را تشویق به استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی کرد، هرچند تزریق دوز سوم واکسن کرونا بسیار با اهمیت است چون همه متخصصان معتقدند که در کنترل اُمیکرون تزریق واکسن یادآور خیلی مهم است.

کودکان در خطر اُمیکرون

ناجی درباره خطرات احتمالی برای کودکان با وجود سویه اومیکرون تصریح کرد: یکی از موضوعات مهمی که پیش از این مطرح شده بود تزریق واکسن برای کودکان بود که برای این موضوع خیلی دیر اقدام شده اما با توجه به وجود این سویه با قابلیت انتشار بالا، این اقدام که تازه شروع شده است باید بیشتر به آن توجه کرد تا تعداد کودکان بیشتری در برابر این ویروس واکسینه شوند.

وی تأکید کرد که باید زودتر کودکان را واکسینه کرد،‌ در حال حاضر در میان کودکان آمار ابتلای آنان به سویه اومیکرون بالا است.

به گزارش ایرنا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفتم بهمن ماه در پیامی توئیتری با اشاره به افزایش موارد بستری و سرپایی از ورود کشور به پیک ششم کرونا خبر داد.

بهرام عین اللهی در این توئیت نوشت: متاسفانه با افزایش موارد بستری و سرپایی باید اعلام کنیم که عملا وارد پیک ششم شده‌ایم.

وی اضافه کرد: توصیه اکید وحتی خواهش ما رعایت همان راهکارهای ساده اما مهم وحیاتی است، استفاده صحیح از ماسک، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تزریق واکسن به ویژه دوز سوم است.

منبع: ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان