روز ولنتاین | ولنتاین ایرانی | تاریخ ولنتاین

کادوی روز زن چی بخریم ؟

تاریخچه روز ولنتاین: روز ولنتاین-تاریخچه کامل و دقیق ولنتاین در دست نیست و آنچه از پیشینه روز ولنتاینمی‌‌دانیم با افسانه درآمیخته است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

روز والنتاین، (روز عشاق و یا روز عشق ورزی) در فرهنگ مسیحی سده های میانه و سپس فرهنگ مدرن غربی روز ابراز عشق است. این مناسبت هر سال در روز ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن ماه و سال های کبیسه مانند امسال  ۲۶ بهمن ماه) برگزار می شود.

ولنتاین

روز ولنتاین چه روزی است و چیست؟

تاریخچه روز ولنتاین: روز ولنتاین-تاریخچه کامل و دقیق ولنتاین در دست نیست و آنچه از پیشینه روز ولنتاینمی‌‌دانیم با افسانه درآمیخته است. امروزه کلیسای کاتولیک به این نتیجه رسیده است که حداقل سه قدیس وجود داشته‌اند که همگی به شهادت رسیده اند، به همین دلیل چندین افسانه سعی در بازگوئی تاریخچه  آئین ولنتاین دارند.

روز ولنتاین-در صده سوم میلادی که مطابق می‌شود با اوایل شاهنشاهی ساسانی در ایران، در روم باستان فرمانروایی بوده‌است بنام کلودیوس دوم. کلودیوس عقاید عجیبی داشته‌است از جمله اینکه مردان مجرد نسبت به آنانی که همسر و فرزند دارند سربازان جنگجوتر و بهتری هستند. از این رو ازدواج را برای سربازان امپراتوری روم قدغن می‌کند. کلودیوس به قدری بی‌رحم وفرمانش به اندازه‌ای قاطع بود که هیچ کس جرات کمک به ازدواج سربازان را نداشت. اما کشیشی به نام والنتاین (والنتیوس)، مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می‌کرد. کلودیوس دوم از این جریان خبردار می‌شود و دستور می‌دهد که والنتاین را به زندان بیندازند. والنتاین در زندان عاشق دختر زندانبان می‌شود. با توجه به آنچه که در افسانه آمده کشیش ولنتاین برای او نامه‍ایی نوشته و آنها را با نوشتن «از طرف ولنتاین تو» (From Your Valentine) امضاء کرده است، اصطلاحی که تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته و به وفور بر روی کارتهای ولنتاین مشاهده می‌‌شود. سرانجام کشیش به جرم جاری کردن عقد عشاق بر خلاف قانون کلودیوس دوم اعدام می‌شود. بنابراین او را به عنوان فدایی و شهید راه عشق می‌دانند و از آن زمان ولنتاین تبدیل به نمادی برای عشق شده است.

ولنتاین

هدیه روز ولنتاین 

در کشورهای اروپایی و امریکائی دادن شکلات به عنوان هدیه روز ولنتاین از شهرت خاصی برخوردار است. تزئین شکلات و پختن انواع ان نیز از آداب  روز ولنتاین به شمار می‌رود. از نظر علمی هم ثابت شده‌است که خوردن شکلات دات یا همان سیاه میزان عشق را در انسان بالا می‌برد البته نه مصرف بی رویه ان.

تاریخچه سپندارمذگان:(ولنتاین ایرانی)

ولنتاین ایرانی :در ایران باستان، نه چون رومیان از سه قرن پس از میلاد، که از بیست قرن پیش از میلاد، روزی موسوم به روز عشق بوده‌است. در تقویم ایرانی دقیقا مصادف است با ۵ اسفند که در گاهشماری کنونی برابر است با ۲۹ بهمن، یعنی تنها 4 روز پس از روز ولنتاین. این روز سپندارمذگان یا «اسفندارمذگان» نام داشته‌است.

ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده‌ است که ایرانیان باستان این روز را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانسته اند. فلسفه بزرگداشت این روز به عنوان “روز عشق” به این صورت بوده است که در ایران باستان هر ماه را سی روز حساب می کردند و علاوه بر اینکه ماه ها اسم داشتند، هر یک از روزهای ماه نیز یک نام داشتند. بعنوان مثال روز اول “روز اورمزد”، روز دوم، روز بهمن معنی “سلامت، اندیشه” که نخستین صفت خداوند است، روز سوم اردیبهشت یعنی “بهترین راستی و پاکی” که باز از صفات خداوند است، روز چهارم شهریور یعنی “شاهی و فرمانروایی آرمانی” که خاص خداوند است و روز پنجم “سپندار مذ” بوده است. سپندار مذ لقب ملی زمین است. یعنی گستراننده، مقدس، فروتن. زمین نماد عشق است چون با فروتنی، تواضع و گذشت به همه عشق می ورزد. زشت و زیبا را به یک چشم می نگرد و همه را چون مادری در دامان پر مهر خود امان می دهد. به همین دلیل در فرهنگ باستان اسپندار مذگان را بعنوان نماد عشق می پنداشتند.

ولنتاین

تاریخچه  روز ولنتاین

در روز ولنتاین کسانی که یکدیگر را دوست دارند، با دادن هدیه و گفتن جملات محبت‌آمیز به یکدیگر آن را جشن می‌گیرند. ولنتاین با وجود اصالت غربی آن، در کشور ما نیز طرفداران زیادی دارد.

افراد با شنیدن نام ولنتاین، معمولا در ذهنشان رابطه‌هایی عاشقانه و یک شب رویایی و خاص تداعی می‌شود. روزی که آن را با خرس‌های قرمز رنگ بزرگ، شکلات، سورپرایز‌ها و کادوهای خاصش می‌شناسند. البته روز ولنتاین صرفا مربوط به زوج‌های عاشق نمی‌شود و شما در روز ولنتاین می‌توانید به هر‌کسی که دوستش دارید، مانند پدر، مادر، همسر، استاد و... هدیه بدهید و این روز را به او تبریک بگویید.

برای تاریخچه پیدایش ولنتاین افسانه مشهوری وجود دارد. طبق این افسانه، امپراتور روم معتقد بود که مرد‌های جنگجوی مجرد، به‌دلیل عدم وابستگی به همسر و فرزند، عملکرد بهتری از خود نشان خواهند داد و به‌این‌ترتیب ازدواج را برای آن‌ها ممنوع اعلام کرد. در ‌این ‌بین کشیشی به نام «والنتین» به‌صورت مخفیانه این پسران جنگجو را به عقد دختران محبوبشان در‌می‌آورد.

امپراتور روم از این ماجرا با‌خبر می‌شود. والنتین را به زندان می‌اندازد و سپس در روز ۱۴ فوریه او را اعدام می‌کند. البته برخی منابع نیز می‌گویند که این کشیش در زندان نیز با دختر نابینای زندان‌بان آشنا می‌شود و به‌خاطر عشق سرشار والنتین به او، بینایی دختر بر‌می‌گردد.

پس از اعدام والنتین در روز ۱۴ فوریه، او به‌عنوان نماد عشق شناخته شد. مردم دنیا هر سال در ۱۴ فوریه، روز عشق یا ولنتاین را محترم می‌شمارند. در این روز کسانی که یکدیگر را دوست دارند، با دادن هدیه‌های مختلف و گفتن جملات محبت آمیز به‌یکدیگر این روز مقدس را گرامی می‌دارند و بار‌ دیگر عشق و علاقه خود را به یکدیگر یاد‌آور می‌شوند.

ولنتاین

روز ولنتاین 1400 در تقویم شمسی ۲۵ بهمن ماه خواهد بود. شما از همین امروز می‌توانید برای ولنتاین امسال برنامه‌ریزی کنید و سعی کنید عزیزانتان را با دادن حتی یک شاخه گل رز به آن‌ها خوشحال کنید و عشق و صمیمیتی را که بینتان وجود دارد تقویت کنید. البته فروشگاه‌های شهر نیز با نزدیک شدن به ولنتاین، محصولاتی را ارائه می‌کنند که می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، آن‌ها را برای عزیزانتان تهیه کنید. گفتن جملاتی محبت آمیز در روز ولنتاین نیز به عمیق‌تر شدن رابطه شما کمک می‌کند.

 روز ولنتاین چی بخرم؟

برای روز ولنتاین کادو‌های زیادی هستند که می‌توانید آن‌ها را برای کسانی که دوستشان دارید تهیه کنید و برق خوشحالی را در چشم‌هایشان ببینید. ما برای کادوی روز ولنتاین ۱۰ پیشنهاد داریم که در ادامه آورده‌ایم.

گل رز

اولین گزینه خرید برای روز ولنتاین گل رز سرخ است که نماد عشق و محبت محسوب می‌شود. می‌توانید یک شاخه گل رز یا دسته‌های چند‌تایی آن را تهیه کنید و آن را به کسانی که دوستشان دارید هدیه دهید. اگر شما به‌دنبال یک هدیه خاص به معشوقه خود هستید، گل‌های رز جاودان نیز می‌تواند انتخاب خوبی باشد. این گل‌ها در محفظه‌ای شیشه‌ای نگهداری می‌شوند، نیازی به آب دادن به آن‌ها نیست و تا سال‌های سال پژمرده نمی‌شوند.

عروسک

خرس‌های تدی قرمز رنگ به‌عنوان یکی از مشهور‌ترین کادو‌های روز ولنتاین شناخته می‌شوند. این خرس‌ها در سایز‌های مختلفی در بازار وجود دارند تا افراد با سطوح در‌آمدی مختلف بتوانند آن‌ها را خریداری کنند. عروسک‌هایی مثل تدی می‌توانند یکی از ماند‌گارترین کادوهای روز ولنتاین محسوب شوند.

ولنتاین

شکلات

شکلات نماد اصلی روز ولنتاین به شمار می‌رود. از سویی دیگر خوراکی محبوب خانم‌ها است و هدیه دادن آن در جعبه‌ای زیبا و تزئین شده می‌تواند باعث خوشحالی آن‌ها شود. البته شما محدود به خرید شکلات نیستید و می‌توانید خوراکی‌های دیگری مانند پاستیل، لواشک‌های ترش و اسمارتیز نیز به سبدهدیه ولنتاین خود اضافه کنید.

محصولات آرایشی

لوازم آرایشی همیشه یکی از خرید‌های اصلی خانم‌ها محسوب می‌شوند. با خرید لوازم آرایشی برای خانم‌ها در روز ولنتاین، می‌توانید دلشان را به دست آورید. عطر و ادکلن نیز همیشه در دسته‌ هدیه‌های شیک قرار دارند و در مناسبت‌های مختلف مانند ولنتاین می‌توانند انتخاب خوبی باشند. البته در خرید عطر و ادکلن باید توجه کنید که آن‌ها را مطابق سلیقه و روحیات طرف مقابل خریداری کنید.

زیورآلات و جواهرات

با خرید زیورآلات و جواهرات در روز ولنتاین برای محبوبتان، می‌تواند خوشحالی دو چندانی را در چهره او ببینید. در مراسم‌های مختلف همیشه زیور آلات و جواهرات حرف اول را می‌زنند. شما متناسب با بودجه‌ای که در اختیار دارید، می‌توانید جواهرات و زیورآلاتی برای محبوب خود تهیه کنید. این زیورآلات و جواهرات شامل دستبند‌های چرمی، انواع ست‌های مجلسی نقره، طلا، برلیان و غیره هستند.

دعوت به یک کافه یا رستوران

در روز ولنتاین دعوت به یک کافی شاپ یا رستوران و خوردن شام در کنار کسی که دوستش دارید، می‌تواند یکی از به‌یادماندنی‌ترین شب‌های زندگی شما را رقم بزند. بهتر است انتخاب مکان مناسب را به عهده خودش بگذارید یا او را در شب ولنتاین با دعوت به یک رستوران رویایی شگفت‌زده کنید.

ولنتاین

لباس‌های ست

این روزها در بازار پوشاک، استفاده از لباس‌های ست بسیار داغ شده است و افراد زیادی به‌دنبال تهیه آن هستند. شما می‌توانید عکس دو نفره خودتان را روی تیشرت چاپ کنید و در روز ولنتاین به محبوب خود هدیه بدهید.

ماگ

این روز‌ها افراد زیادی برای مناسبت‌های مختلف، ماگ‌های سفارشی به یکدیگر هدیه می‌دهند. ماگ‌ها در انواع نقاشی شده با گچ، حرارتی و تصویری وجود دارند که کادوی خاصی برای روز ولنتاین محسوب می‌شوند.

دفتر خاطرات عاشقانه​

اگر محبوب شما به نوشتن علاقه‌ دارد، خرید دفتر خاطرات با طرح‌های عاشقانه خاص، گزینه مناسبی برای کادوی ولنتاین است. اگر کمی خلاق باشید، می‌توانید خاطره روز اول آشنایی خود را داخل آن بنویسید و تعدادی از عکس‌های یادگاری خود را داخل آن بچسبانید و با این کادو ساده و ارزان قیمت، دل محبوبتان را به دست آورید.

قاب عکس

لحظه‌های زیبای دو نفره خودتان را در قاب عکس ثبت کنید و آن را به محبوبتان هدیه دهید. همچنین می‌توانید به‌جای عکس، سفارش طراحی یا نقاشی چهره بدهید تا خاص بودن این هدیه بیشتر در چشم او جلوه کند. قاب عکس‌های سه بعدی نیز انتخاب خاص دیگری برای کادو دادن در این روز است.

در این مقاله درباره تاریخچه ولنتاین صحبت کردیم، برای خرید کادوی مناسب پیشنهاداتی ارائه کردیم و به شما یادآور شدیم در تمدن گذشته ما نیز روز عشق وجود داشته است و سعی کنیم بیش از پیش به آیین‌های سنتی خودمان توجه داشته باشیم. شما برای ولنتاین امسال چه برنامه‌ای دارید؟ لطفا آن را با کاربران کجارو در میان بگذارید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان