رتبه بندی معلمان | رتبه بندی معلمان جدید | رتبه بندی معلمان بازنشسته

جزییاتی از وضعیت رتبه بندی فرهنگیان | این طرح وارد فاز جدیدی می‌شود؟

درحالی که رتبه بندی معلمان برای کیفیت‌بخشی به نظام تعلیم و تربیت است و برای رقابت درون گروهی انجام می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

با توجه به تایید کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی، طرح رتبه بندی معلمان وارد فاز جدید شد .وزیر آموزش و پرورش در رابطه نظام رتبه بندی معلمان گفت: سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش، بیش از آنچه تصور می‌کنید، بازگشت پذیر است و «نظام رتبه‌بندی» در واقع کلید اصلی این کار است.نوری در خصوص تفاوت بین رتبه بندی معلمان و همسان سازی تصریح کرد: «رتبه بندی» با «همسان سازی» متفاوت است، «طرح همسان سازی» برای برقراری عدالت در پرداخت‌ها صورت می‌گیرد؛ درحالی که رتبه بندی معلمان برای کیفیت‌بخشی به نظام تعلیم و تربیت است و برای رقابت درون گروهی انجام می‌شود و ما به ازای اقتصادی هم دارد؛ زیرا هرچه کیفیت آموزش و پرورش ما بیشتر باشد تولید ناخالصی ما بیشتر می‌شود و شاخص‌های توسعه سرمایه انسانی بیشتر شده و محرومیت‌های ما کمتر خواهد شد.

وی گفت:، چون پیشرفت و آبادانی کشور از مسیر آموزش و پرورش خواهد گذشت و آموزش و پرورش در هر نظامی پایه است و مقام معظم رهبری فرمودند: که آموزش و پرورش قاعده نظام است. سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش، بیش از آنچه تصور می‌کنید، بازگشت پذیر است و «نظام رتبه‌بندی» در واقع کلید اصلی این کار است.

وزیر آموزش و پرورش در مورد طرح همسان سازی در دولت گفت: خوشبختانه در هفته گذشته، در جلسه هیأت دولت، از سوی ریاست محترم جمهوری بر همسان سازی پرداخت حقوق در دستگاه‌ها تأکید شده است و سازمان امور استخدامی کشور، باید این امر را در مدت زمان کوتاه وبه سرعت عملیاتی کند.

انتقادات جدی به رتبه‌بندی معلمان

طی۱۰ سالی که از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مطرح شدن رتبه‌بندی معلمان می‌گذرد، هر سال بحث تصویب و اجرای طرح رتبه‌بندی مطرح شده است.

علی‌اصغر محمدی کارشناس آموزش و پرورش، درباره موضوع رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: لایحه «رتبه‌بندی معلمان» پس از یک دهه چشم انتظاری معلمان و فراز و نشیب‌های بسیار، اواخر آذرماه امسال در مجلس تصویب شد تا معلمان به بهره‌مندی از مزایای آن امیدوارتر شوند.

وی با بیان اینکه معلمان در انتظارند تا با توجه به تصویب این طرح در مجلس و اظهارات دولتمردان، سرانجام به حقی که سال‌هاست با وجود استحاق، از آنها دریغ شده است، برسند، گفت: طی۱۰ سالی که از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مطرح شدن رتبه‌بندی معلمان می‌گذرد، هر سال بحث تصویب و اجرای طرح رتبه‌بندی مطرح شده اما به دلایل مختلف از جمله تأمین نشدن منابع مالی، چنین اتفاقی رخ نداده است.

محمدی ادامه داد: در این مدت انتقادهای تندی به شیوه اجرای این طرح وارد شده و منتقدان معتقدند دولت‌ها سعی کرده‌اند افزایش حقوق ناشی از اجرای ناقص قانون مدیریت خدمات کشوری معلمان را به پای این طرح بنویسند و از اجرای کامل طرح رتبه‌بندی طفره بروند.

وی افزود: با توجه به این روند و وعده‌های داده شده درباره اجرای لایحه رتبه‌بندی و با توجه به تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، نگرانی‌هایی در بین معلمان در خصوص چگونگی اجرای این طرح در سال آینده وجود دارد.

هدف از اجرای «رتبه‌بندی معلمان»، ارتقای جایگاه معلمان است

این کارشناس تعلیم و تربیت با تأکید بر اینکه هدف از اجرای لایحه «رتبه‌بندی معلمان»، ارتقای جایگاه معلمان و ایجاد انگیزه بیشتر در بین معلمان اعلام شده است، افزود: در حقیقت این لایحه سعی دارد بهترین‌ها را برای حرفه معلمی برگزیند.

وی با بیان اینکه قرار است با اجرای رتبه‌بندی همه معلمان با استادان هم‌پایه خودشان مقایسه شوند و ۸۰ درصد حقوق اعضای هیأت علمی را دریافت کنند، ادامه داد: براساس صحبت‌های نمایندگان مجلس، بحث مالی آن نیز مرتفع شده و آن‌طور که رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته است، دریافتی هیچ معلمی کمتر از ۸ میلیون و۸۰ هزار تومان نخواهد بود.

اعتبار ناچیز اجرای رتبه‌بندی معلمان 

محمدی با اشاره به اینکه ۱۲ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان اعتباری است که دولت برای اجرایی و عملیاتی شدن این طرح در شش‌ماهه دوم امسال در نظر گرفته است، افزود: آن‌طور که اخیرا سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته است، موارد مصوب در مجلس براساس رأی کمیسیون آموزش و با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش بوده است. در واقع دولت سقفی را برای اجرای رتبه‌بندی مصوب کرده است.

وی اضافه کرد: طبق تفاهم دولت با مجلس، در لایحه تقدیمی بودجه سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته شده است.

کارشناس تعلیم و تربیت با بیان اینکه مصوبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۰ نمایندگان مجلس برای تصویب به شورای نگهبان ارسال شده است، گفت: شورای نگهبان نیز به دلیل برخی ابهاماتی از جمله در بندهای ۵ و ۶ مصوبه رتبه‌بندی معلمان، خواستار فرصت بیشتری برای بررسی شده و معلمان، نمایندگان مجلس و دولت، همگی چشم‌انتظار اظهارنظر شورای نگهبان در این باره هستند.

وی ادامه داد: در صورت تأیید مصوبه نمایندگان مجلس در شورای نگهبان، معلمان با ۹ شاخص و معیار در رتبه‌های پنج‌گانه رتبه‌بندی قرار می‌گیرند و معلمان امیدوار هستند طی دو ماه باقی‌مانده از سال‌جاری، رتبه‌بندی نهایی و اجرایی شود. البته معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده که وزارت آموزش و پرورش به استناد ماده ۷ آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی را تنظیم و در حال نگارش است.

رتبه‌­بندی معلمان بزرگترین چالش دولت رئیسی

این روزها لایحه رتبه‌­بندی معلمان به یکی از چالش‌های اصلی بودجه­‌ای و اداری دولت سیزدهم تبدیل شده است. از یک سو معلمان در تنگنای معیشتی قرار دارند و با مقایسه حقوق خود با سایر کارکنان قوه مجریه، احساس بی­‌عدالتی می‌کنند از سوی دیگر دولت سیزدهم با بدهی­‌های عظیم به جا مانده از دولت قبل و کمبود منابع مالی مواجه است.

طرح رتبه بندی معلمان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است. طرح رتبه بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.در ادامه به آخرین اخبار از طرح رتبه بندی معلمان می پردازیم.

بحث ناعدالتی در نظام پرداخت یکی از مشکلات اصلی کشور است به گونه‌ای که برخی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها از طریق کسب برخی مجوزها توانسته‌اند حقوق کارکنان خود را افزایش دهند از سوی دیگر در درون وزارت آموزش و پرورش نیز ناعدالتی در پرداخت حقوق مشاهده می‌شود.

هم‌اکنون کف و سقف حقوق پرداختی در وزارت آموزش و پرورش محل پرسش است؛ حداقل حقوق پرداختی در تمام وزارتخانه‌ها ۳.۵ میلیون تومان است که وزارت آموزش و پرورش نیز از این رویه مستثنی نیست البته این رقم بیشتر برای معلمان تازه کار (رسمی) در نظر گرفته می‌شود.

همچنین بیشترین حقوق پرداختی در وزارت آموزش و پرورش ۱۶ میلیون تومان است که عمدتاً مربوط به مدیران مدارس در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته است.

میانگین حقوق پرداختی در آموزش و پرورش نیز ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

اما موضوع مهمتر، نبود توزیع متوازن حقوق پرداختی میان کارکنان وزارت آموزش و پرورش است که باعث تعبیض درون این وزارتخانه شده است.

در حالیکه عمده اعتراضات اخیر معلمان نسبت به بحث معیشت و اجرای دقیق طرح رتبه‌بندی معلمان است اما در همین مجموعه وزارت آموزش و پرورش، سازمان‌ها و بخش‌هایی هستند که به لحاظ وضعیت حقوقی به طور ویژه‌تری در نظر گرفته شده‌اند و حقوق پرداختی به آنها اساساً با حقوق معلمان قابل قیاس نیست!

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، سازمان‌های وابسته به وزارت آموزش و پرورش هستند که به‌صورت هیئت امنایی اداره می‌شوند و ظاهراً، حقوق کارشناسان این بخش حتی از حقوق روسای ادارات ستاد آموزش و پرورش بالاتر است.

این سازمان‌ها که به صورت هیئت امنایی فعالیت می‌کنند، ادارات مالی مستقلی دارند و برای تعیین بودجه به‌صورت مستقل با سازمان برنامه و بودجه وارد مذاکره می‌شوند.

در سازمان‌های نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز به دلیل رفاهیات موجود، وضعیت پرداخت حقوق در مقایسه با معلمان بهتر است.

بحث ناعدالتی در نظام پرداخت یکی از مشکلات اصلی کشور است به گونه‌ای که برخی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها از طریق کسب برخی مجوزها توانسته‌اند حقوق کارکنان خود را افزایش دهند از سوی دیگر در درون وزارت آموزش و پرورش نیز ناعدالتی در پرداخت حقوق مشاهده می‌شود که باید در دور جدید وزارت آموزش و پرورش و حضور جناب آقای نوری در راس این وزارتخانه کلیدی، فکری و چاره‌ای برای حل این مسئله کرد.

علی‌اصغر محمدی کارشناس آموزش و پرورش درباره موضوع رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: لایحه «رتبه‌بندی معلمان» پس از یک دهه چشم انتظاری معلمان و فراز و نشیب‌های بسیار، اواخر آذرماه امسال در مجلس تصویب شد تا معلمان به بهره‌مندی از مزایای آن امیدوارتر شوند.

وی با بیان اینکه معلمان در انتظارند تا با توجه به تصویب این طرح در مجلس و اظهارات دولتمردان، سرانجام به حقی که سال‌هاست با وجود استحاق، از آنها دریغ شده است، برسند، گفت: طی۱۰ سالی که از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مطرح شدن رتبه‌بندی معلمان می‌گذرد، هر سال بحث تصویب و اجرای طرح رتبه‌بندی مطرح شده اما به دلایل مختلف از جمله تأمین نشدن منابع مالی، چنین اتفاقی رخ نداده است.

محمدی ادامه داد: در این مدت انتقاد‌های تندی به شیوه اجرای این طرح وارد شده و منتقدان معتقدند دولت‌ها سعی کرده‌اند افزایش حقوق ناشی از اجرای ناقص قانون مدیریت خدمات کشوری معلمان را به پای این طرح بنویسند و از اجرای کامل طرح رتبه‌بندی طفره بروند.

وی افزود: با توجه به این روند و وعده‌های داده شده در باره اجرای لایحه رتبه‌بندی و با توجه به تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، نگرانی‌هایی در بین معلمان در خصوص چگونگی اجرای این طرح در سال آینده وجود دارد.

هدف از اجرای رتبه‌بندی معلمان ارتقای جایگاه معلمان است

این کارشناس تعلیم و تربیت با تأکید بر اینکه هدف از اجرای لایحه «رتبه‌بندی معلمان»، ارتقای جایگاه معلمان و ایجاد انگیزه بیشتر در بین معلمان اعلام شده است، افزود: در حقیقت این لایحه سعی دارد بهترین‌ها را برای حرفه معلمی برگزیند.

وی با بیان اینکه قرار است با اجرای رتبه‌‌بندی همه معلمان با استادان هم‌پایه خودشان مقایسه شوند و ۸۰ درصد حقوق اعضای هیأت علمی را دریافت کنند، ادامه داد: براساس صحبت‌های نمایندگان مجلس، بحث مالی آن نیز مرتفع شده و آن‌طور که رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته است، دریافتی هیچ معلمی کمتر از ۸ میلیون و۸۰ هزار تومان نخواهد بود.

محمدی با اشاره به اینکه ۱۲ هزار و  ۵۰۰میلیارد تومان اعتباری است که دولت برای اجرایی و عملیاتی شدن این طرح در شش‌ماهه دوم امسال در نظر گرفته است، افزود: آن‌طور که اخیرا سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته است، موارد مصوب در مجلس براساس رأی کمیسیون آموزش و با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش بوده است. در واقع دولت سقفی را برای اجرای رتبه‌بندی مصوب کرده است.

وی اضافه کرد: طبق تفاهم دولت با مجلس، در لایحه تقدیمی بودجه سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته شده است.

کارشناس تعلیم و تربیت با بیان اینکه مصوبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۰ نمایندگان مجلس برای تصویب به شورای نگهبان ارسال شده است، گفت: شورای نگهبان نیز به دلیل برخی  ابهاماتی از جمله در بندهای ۵ و ۶ مصوبه رتبه‌بندی معلمان، خواستار فرصت بیشتری برای بررسی شده و معلمان، نمایندگان مجلس و دولت، همگی چشم‌انتظار اظهارنظر شورای نگهبان در این باره هستند.

وی ادامه داد: در صورت تأیید مصوبه نمایندگان مجلس در شورای نگهبان، معلمان با ۹ شاخص و معیار در رتبه‌های پنج‌گانه رتبه‌بندی قرار می‌گیرند و معلمان امیدوار هستند طی دو ماه باقی‌مانده از سال‌جاری، رتبه‌بندی نهایی و اجرایی شود. البته معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده که وزارت آموزش و پرورش به استناد ماده ۷ آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی را تنظیم و در حال نگارش است.

رتبه بندی فرهنگیان وارد مرحله جدید خواهد شد؟

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه اکنون مصوبه رتبه‌بندی معلمان در شورای نگهبان در دست بررسی است گفت: ما آمادگی تشکیل هیات‌های ممیزه را داریم تا پس از ابلاغ قانون سریعاً رتبه‌بندی را اجرا کنیم.

یوسف نوری، در خصوص «برقراری عدالت آموزشی» اظهار کرد: عدالت آموزشی، نیازمند توجه ویژه به مناطق محروم هست؛ تا معلم ثابت دارای مهارت و صلاحیت و با رشته مرتبط برای این مناطق در نظر گرفته نشود و تا زیرساخت‌های لازم متناسب با زیست بوم مورد نظر فراهم نشود، عدالت آموزشی برقرار نخواهد شد؛ لذا این موضوع با جدیت در دستورکار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.

وی افزود: در دوره‌ای که ویروس کرونا برای معلمان شرایط جدیدی بوجود آورد؛ معلمان در ابتدا برای این شرایط و تدریس در فضای مجازی، آمادگی لازم را نداشتند ولی خیلی زود با تلاش و پشتکار توانستند آموزش دانش آموزان را از بستر فضای مجازی، ادامه دهند که البته در این مسیر، اولیا و خانواده‌ها نیز به طور جدی با معلمان، همراهی و همکاری کردند و اکنون که گشایشی ایجاد شده، توصیه می‌کنم که از این فرصت به خوبی استفاده شود.

نوری ضمن اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص «رتبه بندی معلمان»، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۰ سند تحول بنیادین نظام رتبه بندی مصوب شد؛ در این سند، برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش، رقابت بین معلمان، احراز شایستگی‌ها، ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان و … بحث «رتبه بندی» مطرح شد، که متعاقب آن در سال ۱۳۹۲ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سیاست‌های کلی ابلاغی، به این امر تأکید فرمودند و قبل از آن نیز در برنامه ششم توسعه، اشاره شده بود و به عبارتی اسناد فرادستی بر این مسئله تأکید دارند که ما نظام تعلیم و تربیت را به سمت کیفیت بهتری ببریم.

در همین راستا، در سال‌های گذشته با عنوان «رتبه بندی معلمان» در سال ۱۳۹۳و ۱۳۹۸ اقداماتی در جهت ترمیم حقوق معلمان انجام شد که نظام مند نبود و در سال ۱۳۹۹ نیز دولت، لایحه‌ای در همین راستا به مجلس ارائه کرد، این لایحه اخیراً از سوی مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال شده است و دولت و رییس محترم جمهور نیز اصرار به انجام «رتبه بندی معلمان» دارند و این یک امر تمهیدی و تدریجی است.

عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: اقتصاد دوم فرهنگیان، اجرای طرح رتبه بندی است که با اجرای این طرح شایستگی‌های معلم، مدرک تحصیلی او در حقوق و مزایایش تأثیر خواهد گذاشت. در این مورد، هم اکنون مصوبه مجلس در شورای نگهبان در حال بررسی است و ماهم آیین‌نامه‌های آن را تصویب می‌کنیم و سریع بعد از ابلاغ این کار را انجام خواهیم داد

رئیس کمیسیون آموزش مجلس درباره تأمین بودجه لایحه رتبه‌بندی معلمان، گفت: دولت برای تامین بودجه ۶ ماه امسال، در نامه‌ای‌ به شورای نگهبان بودجه ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی را تعیین خواهد کرد.

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص آخرین وضعیت قانون رتبه‌بندی معلمان گفت: دولت هزینه لایحه رتبه‌بندی معلمان در بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی کرده و مجلس نیز قطعا به رقم ۲۵ هزار میلیارد تومان قید شده رأی مثبت خواهد داد.

وی ادامه داد: اما برای ۶ ماهه دوم امسال، قرار است نامه‌ای از جانب دولت به شورای نگهبان ارسال و بار مالی ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی آن توسط دولت تضمین شود تا ایراد اصل ۷۵ بر قانون گرفته نشود.

نماینده تبریز در مجلس خاطرنشان کرد: اصولا یکی از مهم‌ترین ایرادات شورای نگهبان به مصوبات مجلس اصل ۷۵ و بار مالی مصوبات است که دولت با ارسال این نامه قصد حل این مشکل را دارد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با یادآوری اینکه از مجلس نیز پیگیری‌هایی برای اجرایی شدن این قانون از طریق تأیید قانون در شورای نگهبان و دولت داشته است، گفت: امیدواریم این قانون هرچه سریع‌تر تایید و اجرایی شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: ما بنا داریم قانون را بر مبنای ۳۱ شهریور اجرا کنیم و دنبال این هستیم که زودتر مصوبه نهایی را از مجلس بگیریم تا ضرب‌الاجلی آن را اجرا کنیم تا مشکل دیون معلمان پیش نیاید و بتوانیم دیون را از شهریورماه به معلمان بپردازیم.قاسم احمدی لاشکی درباره آخرین وضعیت طرح رتبه‌بندی معلمان نیز خاطرنشان کرد: لایحه رتبه‌بندی معلمان، اکنون در شورای نگهبان است، ایراد مجلس به لایحه این بود که نیروهای اداری نباید معلمی باشد که مجلس این را حل کرد، نکته بعدی بحث سهمیه‌ها بود که قبلاً عنوان نداشتند اما الان عنوان‌دار هستند؛ همچنین قبلا این بود که حداقل ۳۰ درصد معلمان باید در رتبه یک باشد و ۳۰ درصد در رتبه دو و سهمیه بندی بود که مجلس این را حذف کرد تارانت ایجاد نشود.

احمدی لاشکی افزود: در لایحه اول که به مجلس ارسال شده بود، این بود که ۲۵ درصد به حقوق معلمان افزوده شود، اما اکنون با توجه به گروه‌های مختلف ایجاد شده، میزان اضافه شدن حقوق متفاوت خواهد بود، یعنی بعضی ۱۰ درصد و  بعضی ۴۷ درصد خواهد بود

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ما بنا داریم قانون را بر مبنای ۳۱ شهریور اجرا کنیم و دنبال این هستیم که زودتر مصوبه نهایی را از مجلس بگیریم تا ضرب‌الاجلی آن را اجرا کنیم تا مشکل دیون معلمان پیش نیاید

فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به رویکرد بودجه در خصوص رتبه بندی معلمان، گفت: دولت برای اجرای لایحه رتبه بندی برای سال جاری، ۱۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده که از پایان شهریور ۱۴۰۰ تا پایان سال را در بر می‌گیرد. ضمن اینکه برای تداوم رتبه بندی نیز در جدول شماره ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۱که مربوط به برآورد اعتبارات ردیف های متفرقه سال آینده می شود مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است.

او ادامه داد: اینکه آیا ردیف های دیگری برای افزایش منابع مورد نیاز رتبه بندی در نظر گرفته می شود یا خیر به تصمیم گیری های آینده نمایندگان بستگی دارد. اما به طور کلی مجلس خواستار اجرای قانون رتبه بندی است و معتقد است در این زمینه باید حداکثر حمایت از قشر فرهنگیان و معلمان صورت پذیرد.

آموزش و پرورش کمبود معلم دارد؟

فلاحی در پاسخ به پرسشی در خصوص مشکلاتی که آموزش و پرورش کشور در حوزه کمبود معلم دارد و اینکه آیا تصمیم دولت در خصوص افزایش سن بازنشستگی ارتباطی با کمبود معلم در سال آینده دارد یا نه؟ گفت: افزایش سن بازنشستگی که در بودجه مطرح شده، می تواند بخشی از نیازهای کشور به معلم را پوشش دهد. اما همچنان کمبود ۲۲۰ هزار معلم در کشور وجود دارد. ضمن اینکه بعد از اجرای رتبه بندی نیز احتمالا ۱۰۰هزار معلم درخواست بازنشستگی خواهند داد که کمبود نیروی انسانی در این بخش را عمیق تر خواهد کرد.

نماینده مردم همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر آموزش و پرورش به ۲۲۰هزار نیروی جدید نیاز دارد، گفت: این کمبودها برای سال ۱۴۰۱ به حدود ۵۰۰هزار نفر نیز افزایش پیدا می کند. احتمالا دولت تصور کرده از طریق افزایش سن بازنشستگی می تواند بخشی از مشکلات را پوشش دهد.

به اعتقاد فلاحی استخدام نیروهای نهضتی، مربیان پیش دبستانی، حق التدریسی ها و...راهکاری است که از طریق آن می توان بخشی از این نیازها را پوشش داد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به دیدگاه نمایندگان در خصوص افزایش سن بازنشستگی گفت: دولت در لایحه ۱۴۰۱، پیشنهادی برای افزایش ۲ساله سن بازنشستگی مطرح کرده است. موضوع در کمیسیون اجتماعی بررسی و نهایتا کمیسیون اجتماعی مخالفت خود را با آن اعلام کرده است. استدلال اعضای کمیسیون در مخالفت با این موضوع، آن است که این تصمیم نیاز به احکام دائمی دارد و در قالب ردیف های بودجه نمی توان به این بحث ورود کرد.

بخشی پور: خواسته‌های معلمان در طرح رتبه بندی محقق نشده است

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی گفت: جامعه بزرگ فرهنگیان از دولت توقعات زیادی دارند، چرا که با تصویب طرح رتبه بندی از نظر معلمان به هیچ عنوان خواسته‌های به حق آنها محقق نشده است.

مجتبی بخشی پور در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا (س) ضمن تشکر از رئیس جمهور، وزیر کشور و هیات وزیان در خصوص انتخاب امیری مقدم به عنوان استاندار کرمانشاه، بیان کرد: مردم حوزه انتخابیه‌ام با وجود تمام کاستی ها و مشکلات کماکان ن پشتیبان انقلاب هستند. مردمی که ناعادلانه از توزیع منابع و بازسازی های پس از جنگ بی بهره ماندند و سهمشان از سفره انقلاب را به دیگران بخشیدند.

وی خود را به عنوان خادم بیکارترین شهر ایران دانست و عنوان کرد: بنده حامل پیام مردم نجیبی هستم که هیچ گاه دولتمردان حق آنها را ادا نکردند. در شرایط سخت اقتصادی مردم رنج کشیده کشور بعد از خاتمه جنگ تحمیلی و چند سال اخیر و با شروع بیماری کرونا زیر فشار مشکلات فراوان قرار گرفته اند و توجهی به وضعیت آنها نشده است. به طوری که جوانان را از داشتن زندگی حداقلی محروم و سرپرستان خانوار را در قبال زن و بچه شرمسار ساخته که همین امر نارضایتی مردم از دولت و مسئولین را به دنبال دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه نطق خود خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: جامعه بزرگ فرهنگیان به عنوان بخش بزرگی از دولت توقعات زیادی دارند. مفاد رتبه بندی یکی از قدیمی ترین مطالبات فرهنگیان از دولت های پیشین بوده و که بعد از فراز و نشیب های فراوان به تصویب رسید اما از نظر معلمان به هیچ عنوان خواسته های به حق آنها محقق نشده است. آنچه که در رتبه بندی فعلی مصوب شده اضافه نمودن مبالغی به احکام حقوقی آنها به صورت یکسان است که هرگز با آنچه که مقصود و منظور از رتبه بندی است، جامه عمل نپوشانده است.

بخشی پور با اشاره به اینکه مفاد رتبه بندی موجود شفاف نبوده و محل اشکال فراوان است، افزود: رتبه بندی فعلی اهداف مد نظر را محقق ننموده و همچنان به عنوان مطالبه اصلی آنها باقی مانده و با این وضعیت هدف اصلی که ارتقا کیفیت تعلیم و تربیت است، حاصل نخواهد شد. اگر در شرایط فعلی امکان تحقق کامل این طرح نبود دولت می توانست با شفافیت مسائل و مشکلات مالی خود را با معلمان و نمایندگان آنها مطرح نموده و اصل آن را به در محدوده زمانی مشخص و به صورت پلکانی اجرایی می کرد.

وی خاطرنشان کرد: بحث ترمیم حقوق معلمان بازنشسته و همسان سازی آن با حقوق معلمین شاغل بعد از اجرای رتبه بندی و اصلاح حقوق نیروهای خدماتی، شکاف محسوسی بین ردیافتی آنها و دیگر کارکنان ایجاد کرده که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی در ادامه از دولت و وزیر راه و شهرسازی خواست که فعالیت عمده خود را در بخش مسکن و طرح جهش تولید که به نفع اقشار آسیب پذیر جامعه می باشد، متمرکز نموده و بیان کرد: با توجه به اینکه شهرستان اسلام آباد غرب در راستای اجرای این طرح به عنوان شهرستان پیشرو بیش از چندین جلسه ملی و استانی و بازدید میدانی و کارهای اولیه داشته است، لذا پیرو مذاکرات حضوری از رئیس جمهور و وزیر راه تقاضای کلنگ زنی آن در سفر دولت به استان کرمانشاه و دستور تسریع در واگذاری زمین رایگان به مردم محروم حوزه انتخابیه ام را دارم، چرا که با اجرای صحیح این طرح باعث رضایتمندی شهروندان خواهد شد. 

بخشی پور همچنین از وزیر نفت و دفاع خواست که در خصوص عملیات گازرسانی به روستاهای حوزه انتخابیه که باید در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسید، در اسرع وقت نسبت به برطرف نمودن موانع ادامه پروژه اقدام نمایند تا مردم از نعمت گاز بهره مند شوند.

وی از وزیر کشور نیز خواست که در خصوص لایحه استخدامی دهداران و شوراهای روستا که از مطالبات به حق این قشر زحمتکش می باشد اقدامات لازم را انجام دهد، چرا که این لایحه چندین سال است بین وزارت کشور و سازمان امور استخدامی سرگردان است.

در این میان بازنشستگان، می‌گویند باید همسان‌سازی نود درصدی با در نظر گرفتن مزایای رتبه‌بندی اجرایی شودتا حقی از بازنشستگان ضایع نشود.

بنا به گفته مدیرکل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، تهیه و تدوین آیین نامه مربوط به رتبه‌بندی معلمان با کمک سازمان امور اداری و استخدامی کشور، در وزارت آموزش و پرورش در حال انجام است. بنا به اظهارات وی مبلغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح اختصاص یافته که از شش ماهه دوم امسال قابل اجرا و مابه‌التفاوت آن از مهرماه قابل پرداخت است.

گفتنی است معلمان غیررسمی و حق‌التدریس شامل گروه‌های رتبه‌بندی نشده‌اند. و این خبر، فقط خوش آیند مربوط به معلمان رسمی شاغل است.و حتی شامل معلمان رسمی بازنشسته هم نمی شود.

در این میان بازنشستگان، می‌گویند باید همسان‌سازی نود درصدی با در نظر گرفتن مزایای رتبه‌بندی اجرایی شودتا حقی از بازنشستگان ضایع نشود.

جوان صبوری مدیرکل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش که در مراسم تجلیل از برترین‌های کنکور در ملکان شرکت کرده بود اطلاع رسانی کرد.

لایحه رتبه‌بندی معلمان به تصویب رسیده ولی هنوز بسیاری از ماده‌های آن در حال اصلاح است. عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس خبر داد که مدرک تحصیلی دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی در سنوات معلمان ماده ۲۸ محاسبه می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس درباره نحوه رتبه‌بندی معلمان ماده ۲۸، گفت: بر اساس مصوبه مجلس، مدرک تحصیلی دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی در سنوات معلمان ماده ۲۸ محاسبه می‌شود.

مدرک تحصیلی دانشگاه فرهنگیان چه تاثیری در رتبه بندی دارد؟

محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به تصویب قانون رتبه‌بندی معلمان در مجلس و امتیازی که این قانون برای دانش آموختگان دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی دارد، گفت: در زمان بررسی این قانون در صحن مجلس، یک ماده اصلاح شد که در پی آن تربیت‌شدگان دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی مدرک تحصیلشان به عنوان سنوات برای آنها لحاظ می‌شود و در رتبه‌بندی آنها محاسبه خواهد شد.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین معلمان ماده ۲۸ نه تنها رتبه‌بندی می‌شوند بلکه سنوات آنها نیز در سابقه رتبه‌بندی لحاظ می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یازدهم تاکید کرد: برای پذیرفته‌شدگان آزمون ماده ۲۸ در قانون هیچ توقفی پیش‌بینی نشده است و لایحه نظام رتبه‌بندی فرهنگیان پس از تصویب شورای نگهبان نیاز به آیین نامه اجرایی دارد و ضوابط در آن به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تصویب هیات دولت مشخص می‌شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان