قیمت بنزین | بنزین | اخبار اقتصادی | بنزین گران شد

خبر فوری وزیر درباره واریز یارانه بنزین | رقم یارانه بنزین تغییر کرد؟

به گفته هوشنگ فلاحتیان، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در حال تهیه زیرساخت‌های لازم نرم افزاری و سخت افزاری است و هر زمان که این زیرساخت‌ها آماده شود، اجرای طرح «بنزین برای همه» را انجام خواهند داد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

قیمت بنزین هر سال و در آستانه تصویب قانون بودجه، بحث افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی و گازوییل مطرح می‌شود. امسال هم از این قائده هم مستثنا نبود؛ به خصوص که رییس کمیسیون انرژی، تابستان امسال از واقعی کردن قیمت بنزین و قیمت حامل‌های انرژی صحبت کرده بود و بعد از اختلال در سامانه سوخت‌گیری هم زمزمه‌های افزایش قیمت حامل‌های انرژی و به خصوص قیمت بنزین و گازوییل در ایران مطرح شد. به همین دلایل هم با وجود این دولت و مجلس هر دو افزایش قیمت حامل‌های سوخت را رد کرده بودند اما همچنان، عده‌ای از احتمال افزایش قیمت بنزین و گازوئیل اظهار نگرانی می‌کنند.

به گفته هوشنگ فلاحتیان، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در حال تهیه زیرساخت‌های لازم نرم افزاری و سخت افزاری است و هر زمان که این زیرساخت‌ها آماده شود، اجرای طرح «بنزین برای همه» را انجام خواهند داد.

وزارت اقتصاد، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و سازمان پدافند غیرعامل، در اجرای این طرح مسئولیت‌هایی دارند که باید مجموعه‌ای از اقدامات را به صورت هماهنگ انجام دهند تا نتیجه نهایی حاصل شود.

روز ششم دی، جواد اوجی وزیر نفت، اعلام کرده بود، طرح دولت برای اختصاص بنزین به افراد بر حسب کدملی به جای اختصاص این حامل انرژی بر حسب پلاک خودروها، در دو جزیره کیش و قشم، به صورت آزمایشی و با اختصاص ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی به هر فرد، آغاز خواهد شد و در صورت کسب نتیجه مطلوب، با تایید تیم اقتصادی دولت در سراسر کشور قابل اجرا خواهد بود.

سیدمحسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره علت در نظر گرفتن این طرح گفته است: دولت سالانه ۱۲۴ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین پرداخت می‌کند که ۶۰ درصد آن برای ۴ میلیون خانوارِ دارای بیش از دو خودرو است. ۱۴ میلیون خانواده بی‌خودرو هیچ سهمی از این یارانه نمی‌برند.

پیش بینی می‌شود در صورت موفق بودن اجرای طرح آزمایشی دولت در دو جزیره کیش و قشم، با اجرای آن به صورت سراسری، سالانه به هر خانواده با جمعیت چهار نفری، حدود یک میلیون و صد هزار تومان یارانه بنزین برسد؛ این یارانه اکنون فقط به افراد دارای خودرو پرداخت می‌شود.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در سفر خود به استان قم، در دیدار با اعضای شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تشکر از زحمات دولت‌ها و مجالس و مدیران پیشین گفت: در شرایط خاصی دولت را تحویل گرفتیم بطوریکه حتی برای پرداخت حقوق مرداد کارکنان دولت با مشکل روبرو بودیم اما در این مدت بدون استقراض از بانک مرکزی حقوقها پرداخت شده است.

رئیس جمهور با تشریح تلاشهای دولت در ماههای ابتدایی تحویل گرفتن دولت، افزود: با انجام واکسیناسیون گسترده شمار فوتی ها اکنون ۲ رقمی شده ، کالاهای اساسی به میزان کافی ذخیره سازی شده، و فروش نفت هم افزایش یافته است.

رئیسی ایجاد سامانه‌ «بازرگام» را اقدامی موثر و ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: به لطف خداوند در بازار کالا کم نداریم و برای کنترل قیمت ها برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است.

رئیس جمهور اتمام پروژه‌های نیمه تمام را در کشور یکی از مهم‌ترین اهداف دولت سیزدهم اعلام کرد و تصریح کرد: تنها بخش دولت که اجازه کلنگ‌زنی دارد وزارت راه و شهرسازی است که باید طرح ملی مسکن را طبق قانون اجرایی کند.

رئیسی در مورد شایعه افزایش نرخ بنزین گفت: ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم قیمت بنزین را افزایش دهیم بلکه در حال بررسی طرح‌هایی هستیم که نحوه توزیع سهمیه‌ بنزین را عدلانه کند که انهم فعلا به صورت آزمایشی و محدود اجرا می شود تا اثار مثبت و منفی انرا دقیق و به صورت میدانی ارزیابی کنیم.

جزئیات آزمایش «بنزین شهروندی»

در طرح جدید بنزینی دولت که قرار است در کیش برای دوره نامعینی به‌صورت آزمایشی اجرا شود، قیمت تغییر نخواهد کرد. با این حال، همه حتی آنها که صاحب خودرو نیستند سهمیه بنزین دریافت خواهند کرد. این افراد در صورت عدم استفاده بنزین می‌توانند در یک اپلیکیشن آن را به دولت یا دیگر شهروندان به‌فروش برسانند که قیمت هر لیتر حداکثر ۳۰۰۰ تومان خواهد بود.

 هفته گذشته نامه‌‌‌ای از معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، محسن رضایی منتشر شد که به موجب آن طرح جدیدی برای توزیع بنزین در مناطق آزاد جزایر کیش و قشم به‌‌‌صورت آزمایشی اجرا خواهد شد تا در صورت موفقیت به کل کشور تسری یابد. این طرح که به جای اختصاص بنزین به پلاک خودروها، کد ملی افراد را در نظر می‌گیرد، یادآور (و شاید مشابه) طرحی است که در سال ۱۳۸۵ دکتر مهدی نصرتی در روزنامه «دنیای‌اقتصاد» پیشنهاد داد و تا مرز تصویب در مجلس پیش رفت اما به دلایلی این اتفاق نیفتاد. تاکنون اختصاص ۲۰ لیتر بنزین برای هر شهروند ایرانی به نرخ ۱۵۰۰ تومان از سوی سرپرست منطقه آزاد کیش به عنوان طرح دولت مطرح شده است.

علاوه بر این، مجری این طرح در کیش می‌‌‌گوید که خرید و فروش بنزین توسط شهروندان در اپلیکیشنی که مختص این امر است با قیمت بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان (و نه بیشتر) انجام خواهد شد. حسین شمسیان تاکید می‌کند که این طرح ابتدا در کیش آغاز می‌شود و در آن افزایشی در قیمت بنزین وجود ندارد. علاوه بر این، به دلیل نگرانی از کمبود داخلی عرضه، فعلا صادرات بنزین توسط شهروندان و شرکت‌های خصوصی در طرح دیده نشده است. با این حال، قرار است برای افرادی که به تلفن‌های هوشمند دسترسی ندارند، سازوکارهایی طراحی شود تا همه بتوانند از منافع آن بهره‌‌‌مند شوند. در ادامه گزارش، به جزئیات این طرح از قول مسوولان پرداخته می‌شود.

برخی جزئیات طرح جدید بنزینی

محمدرضا لواسانی، سرپرست منطقه آزاد کیش درباره طرح جدید بنزین موسوم به «بنزین شهروندی» توضیحاتی ارائه کرد که اندکی از ابهامات این طرح را می‌‌‌زداید. به گزارش خبرگزاری تسنیم، لواسانی خبر افزایش قیمت بنزین را کذب دانست و با تاکید بر اینکه تغییر قیمت‌‌‌ حامل‌‌‌های انرژی نیازمند مصوبه مجلس شورای اسلامی است ابراز کرد: در بودجه ۱۴۰۱ اشاره‌‌‌ای به افزایش قیمت بنزین و سهمیه سوخت نشده است. وی تفاوت این طرح با طرح پیشین را تخصیص سهمیه بنزین به هر کد ملی عنوان کرد که پیش از این به هر خودرو تعلق می‌‌‌گرفت.  سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: از این پس سهمیه بنزین به دارندگان هر کد ملی دارای خودرو یا فاقد خودرو تعلق می‌گیرد، میزان یارانه تخصیصی به‌‌‌ازای هر نفر معادل ۲۰ لیتر بنزین به‌‌‌نرخ ۱۵۰۰ تومان است.

به‌‌‌گفته لواسانی یارانه سهمیه بنزین از هر کارت بانکی قابل برداشت است و افراد در صورت نداشتن خودرو می‌توانند این یارانه را با اپلیکیشنی که به همین منظور طراحی شده است به فروش برسانند. طبق این طرح، افرادی که به‌‌‌هردلیلی امکان فروش سهمیه خود یا انتقال به دیگری را نداشته باشند، بعد از مدت مشخصی مبلغ آن را به‌‌‌صورت فروش خودکار، در حساب خود دریافت خواهند کرد. لواسانی با تاکید بر اینکه تمام دارندگان کدملی مشمول طرح هستند اظهار کرد: با اجرایی شدن طرح جدید سهمیه بنزین، رانندگان وسائط نقلیه عمومی همچنان از سهمیه‌‌‌ خود برخوردارند و هیچ‌گونه تغییری در سهمیه تاکسی‌‌‌ها، خودروهای عمومی و گازوئیلی ایجاد نمی‌شود و اعضای خانواده‌‌‌‌‌‌هایشان نیز مشمول دریافت یارانه سهمیه ۲۰ لیتر بنزین می‌‌‌شوند.

به گفته حسین شمسیان به عنوان مجری این طرح در کیش، سهمیه بنزین به افرادی که حداکثر زمان خروج‌‌‌شان از کشور یک سال باشد، اختصاص داده می‌شود. علاوه بر این، نیازی به ثبت‌نام و اعلام شماره حساب نیست و سهمیه بر اساس کد ملی به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. البته این سهمیه به صورت پولی نبوده و در واقع، بنزین در کارت‌‌‌های بانکی سرپرست خانوار شارژ می‌شود و فرقی نمی‌‌‌کند از کدام کارت استفاده شود. این روش مانند سال ۸۶ بوده که بدون نیاز به کارت سوخت، زمان کشیدن کارت در پمپ بنزین، یارانه لحاظ می‌شود.

شمسیان همچنین گفت که برای شهروندانی که صاحب خودرو نیستند، این سهمیه‌‌‌ها قابلیت فروش با نرخ بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان (و نه بیشتر) را خواهد داشت که از طریق یک اپلیکیشن انجام خواهد شد. افرادی که نیازمند مصرف بیشتر بنزین هستند نیز می‌توانند به این سامانه مراجعه و در آنجا بنزین خود را خریداری کنند.

علاوه بر این، افراد بی‌‌‌سواد یا کسانی که فاقد گوشی هوشمند هستند می‌توانند به دولت اعلام کنند که با توجه به شرایطشان، در صورت عدم‌استفاده از سهمیه بنزین تا تاریخی مشخص به طور خودکار به دولت این اجازه را می‌دهند تا سهمیه را به فروش برساند و مبلغ آن را به حساب این افراد واریز کند. شرکت ملی نفت نیز در این طرح اقدام به خرید تضمینی بنزین از مردم خواهد کرد.

با این حال، در این طرح بحث فروش صادراتی بنزین توسط افراد و همین‌طور شرکت‌های بازرگانی خصوصی دیده نشده است چراکه این نگرانی وجود دارد که به دلیل تعداد بالای احتمالی چنین شرکت‌هایی و با توجه به جذابیت قیمت‌های جهانی، عرضه داخلی بنزین با مشکل مواجه شود و کشور دچار کمبود بنزین شود. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، این طرح فعلا فقط در جزیره کیش اجرا می‌شود و سپس به قشم و پس از رفع نواقص به بقیه کشور تعمیم داده می‌شود.

نامه بنزینی محسن رضایی

پیش از اعلام عمومی این طرح و ارائه توضیحاتی از سوی سخنگوی دولت و همین‌طور نمایندگان مجلس و سرپرست منطقه آزاد کیش، نامه‌‌‌ای که مهر «محرمانه» بر آن دیده می‌شد و مربوط به تاریخ سوم آذر امسال بود منتشر شد که محسن رضایی، معاون اقتصادی ریاست جمهوری خطاب به وزرای نفت و اقتصاد و همین‌طور سعید محمد به عنوان مشاور رئیس‌جمهور در امور مناطق آزاد گفته شده بود که در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در تاریخ ۲۳ آبان ۱۴۰۰ که به تایید رئیس‌جمهور هم رسیده، ابلاغ شد: «مقرر گردید طرح «بازتوزیع یارانه بنزین از طریق ارائه سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها» به شرح پیوست به صورت آزمایشی در جزیره قشم/ کیش اجرا و هیات وزیران بر اساس نتایج حاصل از اجرای آزمایشی طرح در خصوص تعمیم آن به کل کشور تصمیم‌گیری نماید. همچنین لازم است دستگاه‌های ذی‌ربط، زیرساخت‌‌‌های لازم سخت‌افزاری و نرم‌‌‌افزاری برای تعمیم طرح به کل کشور را در مدت اجرای آزمایشی آن ایجاد کنند.»

تکذیب افزایش قیمت بنزین

ماهیت طرح جدید بنزینی به طور طبیعی افزایش قیمت آن را به ذهن متبادر می‌کند که موجب ‌‌‌گمانه‌‌‌زنی‌هایی دراین‌باره شده بود. با این حال، مسوولان مختلف افزایش قیمت را دست‌کم فعلا رد کرده‌‌‌اند. سخنگوی دولت، در این باره روز سه‌‌‌شنبه گفت: آنچه در رسانه‌‌‌ها با عنوان گرانی بنزین منتشر شده، صحیح نیست و سوءبرداشت از نامه معاون اقتصادی دولت است. به گزارش شانا، علی بهادری‌‌‌جهرمی اظهار کرد: قرار نیست بنزین گران شود و دولت به دنبال تصمیم‌‌‌های یک‌‌‌شبه نیست، به‌‌‌طور حتم اگر قرار باشد تصمیمی گرفته شود که در زندگی جاری و عمومی مردم اثر بگذارد، جوانب مختلف آن‌سنجیده می‌شود.  

وی ادامه داد: درباره این طرح نیز مقرر شده به‌‌‌صورت آزمایشی در دو جزیره قشم و کیش، سهمیه بنزین به‌‌‌جای خودروها به افراد اختصاص یابد و قیمت عرضه همان نرخ عادی ۱۵۰۰ تومان برای بنزین سهمیه‌‌‌ای و ۳۰۰۰ تومان برای بنزین آزاد است که هیچ تفاوتی با نرخ موجود نخواهد داشت.

علاوه بر این، فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز با اشاره به مباحث مطرح شده در رسانه‌‌‌ها درباره افزایش قیمت بنزین در سال آینده، بیان کرد: تاکنون در دولت و مجلس بحثی درباره افزایش قیمت بنزین برای سال آینده مطرح نشده است و موضوعات مطرح شده در رسانه‌‌‌ها گمانه‌‌‌زنی است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان