تعطیلی مدارس | تعطیلی مدارس تهران | تعطیلی مدارس فردا

فوری؛ تعطیلی مدارس تهران بدلیل امیکرون | دانشگاه ها هم غیر حضوری شد؟

مدارس این استان تعطیل شد

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

هفته پایانی دی ماه و بر اساس مصوبات ستادملی مقابله با کرونا، دانش آموزان ملزم به حضور در کلاس درس شدند و آموزش حضوری در نیمسال تحصیلی دوم به صورت جدی‌تری در دستورکار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت. با این حال شب گذشته و در پی آغاز پیک ششم کرونا با سویه به شدت مُسری اُمیکرون در کشور، تصمیمات جدیدی درباره فعالیت مدارس در تهران اتخاذ شد.

مدارس تهران غیر حضوری شد

به دنبال روند صعودی ابتلا به کرونا در پیک ششم، طبق جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور، در حال حاضر  ۴۲ شهر در وضعیت قرمز قرار دارند که تهران نیز از جمله آنهاست.

علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران درباره آخرین تصمیمات اتخاذ شده پیرامون فعالیت حضوری مدارس به واسطه شیوع گسترده کرونای امیکرون به ایسنا گفت: رئیس جمهور مشخص کرده‌اند که مدارس و دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند و باز هستند و متناسب با شرایط، ستادهای مقابله با کرونا در سطح استان‌ها به ریاست استانداران برنامه‌ریزی کرده و تصمیم‌گیری می‌کنند. ما نیز طبیعتا تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم. 

وی افزود: در زمینه فعالیت حضوری مدارس، متناسب با شرایط اگر ضرورت ایجاد شود حتما از طریق ستادملی مقابله با کرونا برای آنها تصمیم‌گیری خواهد شد. 

آمادگی آموزش و پرورش برای اختصاص فضا به منظور ایجاد پایگاه‌های ویژه واکسیناسیون

مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران به آغاز واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۲ سال نیز اشاره و درباره احتمال اختصاص پایگاه‌های ویژه واکسیناسیون دانش‌آموزی گفت: همه اینها در وزارت بهداشت برنامه ریزی می‌شود و اگر نیاز به اختصاص فضا از سوی آموزش و پرورش باشد قطعا نهایت همکاری را با وزارت بهداشت خواهیم داشت.

کریمیان درباره ساماندهی سرویس دانش‌آموزان نیز گفت: سرویس مدارس ساماندهی شده و دانش آموزان متقاضی در سامانه‌ای ثبت نام می‌شوند. پیمانکارها مشخص‌اند و برنامه‌ریزی در این زمینه صورت گرفته و به صورت روتین در حال انجام است.

در همین راستا و شب گذشته، استاندار و رئیس ستاد مدیریت و مقابله با بیماری کرونای استان تهران از غیرحضوری شدن یک هفته‌ای مدارس ابتدایی و تعطیلی مهدهای کودک در این استان به مدت یک هفته خبر داد و گفت: در حال حاضر مدیریت این بیماری در استان و شهر تهران تحت کنترل است و تصمیم تعطیلی یک هفته‌ای مهد های کودک و غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی به منظور اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه در کنترل و مدیریت این بیماری اتخاذ شد.

بر این مبنا تمامی مدارس مقطع ابتدایی در استان تهران از روز چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه به مدت یک هفته به صورت غیرحضوری فعالیت می کنند. همچنین تمامی مهدهای کودک در استان تهران نیز در بازه زمانی یک هفته‌ای و از تاریخ ۱۳ بهمن تعطیل خواهند بود.

بنابر اظهارات استاندار تهران، در صورت تشدید و فراگیری بیماری کرونا، محدودیت های جدیدی در استان تهران اعمال و در مراحل بعدی اطلاع رسانی خواهد شد.

به این ترتیب با توجه به تصمیمات اتخاذ شده پیرامون نحوه فعالیت مدارس، از امروز مدارس ابتدایی به مدت یک هفته به آموزش های غیرحضوری بازمی گردند، مهدهای کودک تعطیل و مدارس مقطع اول و دوم متوسطه همچنان به صورت حضوری فعال اند.

در صورتیکه مدارس هر استانی تعطیل اعلام شوند در این بسته خبری اطلاع رسانی خواهد شد.

چه کسانی مخالف آموزش حضوری هستند؟

برخی از خانواده‌ها نگران شیوع اومیکرون در مدارس هستند اما  وزارت آموزش‌وپرورش می‌گوید برای تعطیلی مدارس و مجازی شدن آموزش تابع تصمیمات ستاد مقابله با کروناست.

پنجمین سویه ویروس کرونا در بسیاری از کشورها از جمله ایران شناسایی شده است. بار دیگر برخی از محدودیت‌های کرونایی در کشور اعمال شد. از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به ممنوعیت سفر زمینی به ترکیه و لغو برخی از پروازها اشاره کرد.

امروز رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از شناسایی ۲۶ مبتلا به کرونای اومیکرون در ایران خبر داد. برخی از خانواده‌ها بر این باورند که مدارس نیز باید تعطیل شود و دانش‌آموزان به صورت مجازی امتحانات و کلاس‌ها را برگزار کنند.

در گزارش‌هایی به نگرانی خانواده‌ها در این رابطه پرداخته شد. در ادامه نظر برخی از مخاطبان را در این مورد می‌خوانید.

«پدرم برای کرونا فوت کرده حالا اگر به خاطر امتحان و حضور در مدرسه برای فرزندم اتفاقی بیفتد دیگر طاقت نمی‌آورم. مدیر مدرسه می‌گوید دست ما نیست و دستور از بالاست. تعطیل کنید.»

«جان دانش‌آموزان مهم نیست. خودم دانش‌آموز هست. در مدرسه ما هیچ گرمایشی وجود ندارد. در پنجره‌ها باز است اما این به چه دردی می‌خورد. می‌خواهید هوا تهویه شود اما دانش‌آموزان مریض می‌شوند. لطفا تعطیل کنید.»

«مدرسه ما گروه‌بندی شده ولی باز هم برخی کلاس‌ها پرجمعیت هستند و حتی یک متر فاصله در کلاس ما وجود ندارد. الان با اومیکرون که خیلی سریع‌تر انتقال می‌کند ما به مدرسه برویم.»

«حضوری یادگیری خیلی بهتر است ولی واقعا بیماری کرونا خیلی سخت است و هزینه‌های زیادی هم برای درمان دارد.»

«من نمی‌دانم یک کودک دبستانی چطور می‌تواند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کند در حالی که یک تهویه مناسب و لوازم بهداشتی در مدارس وجود ندارد.»

موافقان آموزش حضوری

در این میان کسانی هستند که آموزش حضوری را ترجیح می‌دهند. آنها می‌گویند اگر دانش‌آموزان پروتکل‌ها را رعایت کنند اتفاقی برای هیچ‌کدام نمی‌افتد.

تجارت‌نیوز در گزارشی به وضعیت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس و انتقاد خانواده‌ها از آموزش حضوری پرداخت. در همین مورد اعظم گودرزی، سرپرست دفتر سلامت وزارت آموزش‌وپرورش گفت: «بیش از هرچیز به کمک والدین نیاز داریم. اگر آنها به فرزندان خود یاد دهند که چطور پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، قطعا به کرونا مبتلا نمی‌شوند.»

در ادامه نظر برخی از موافقان آموزش حضوری در مدارس را می‌خوانید.

«سلام دوستان امتحان‌های حضوری برای ما خیلی بهتر است. ما دو سال است که درس نمی‌خوانیم. الان بهترین زمان برای درس خواندن است. در کلاس مجازی نمی‌خوانیم اما حالا مجبوریم که بخوانیم و این خیلی خوب است. اگر ماسک بزنیم اتفاقی نمی‌افتد.»

«لطف کنید بهداشت را رعایت کنید اتفاقی نمی‌افتد.»

« فقط در مدارس کرونا هست؟ در خیابان، پاساژگردی، مهمانی، مسافرت و دورهمی‌ها اومیکرون نیست؟»

« اومیکرون تنها در مدرسه شیوع پیدا نمی‌کند. وقتی مدارس تعطیل باشد و مهمانی و مسافرت‌ها برقرار باشد هم اومیکرون شیوع پیدا می‌کند. اما مردم کشور ما به همه چیز اهمیت می‌دهند به جز آموزش. با این ویروس حالا حالاها باید سر کنیم و تعطیلی مدارس دردی را دوا نمی‌کند.»

«مدارس را تعطیل نکنید. با آموزش مجازی هیچی یاد نمی‌گیریم.»

در همین حال خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته برگزاری کلاس‌های برخی مدارس که جمعیت زیادی دارند و برگزاری آزمون‌هایی که متقاضیان زیادی دارد، باید به صورت غیر حضوری انجام شود.

تکرار ماجرای ابتلای دانش‌آموزان به کرونا

«سال گذشته که امتحانات را برای پایه نهم حضوری کردید، به شخصه دیدم که سر همین امتحانات حداقل ۱ نفر از دانش‌آموزان کرونا گرفتند. ما خانوادگی کرونا گرفتیم که مجبور شدیم برای درمان وام بگیریم که حداقل ۳۰ میلیون تومان روی دستمان خرج انداخت.»

«من یک معلمم و یک بار در میان تدریس می‌کنم. دانش‌آموزان اصلا در مدارس رعایت نمی‌کنند. در کلاس ماسکشان می‌افتد و ضدعفونی ندارند. مدارس باید تعطیل شوند.»

البته در این میان برخی از خانواده‌ها موافق حضوری بودن مدارس هستند. آنها بر این باورند آموزش حضوری از سطح علمی دانش‌آموزان کاسته است.

سرعت شیوع اومیکرون بیشتر از دلتا

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی نیز با اشاره به خطر افزایش تصاعدی و انفجاری کرونا با سویه اومیکرون به ایسنا گفت: «واریانت جدیدی را که به نام اومیکرون وارد کشور شده، باید به دلیل خصوصیاتی که دارد، بسیار بسیار جدی در نظر بگیریم. از نظر میزان انتقال و سرعت شیوع حتی اگر بخواهیم آن را با دلتا که انتقال‌پذیرترین ‌واریانتی بود که شناسایی شد، مقایسه کنیم، می‌بینیم که میزان انتقال و سرعت شیوع اومیکرون از دلتا هم بیشتر است.»

با شناسایی اومیکرون، سویه جدید کرونا برخی کشورها مانند امریکا و انگلستان اقدامات پیشگیرانه از جمله دورکاری را در دستور کار قرار دادند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان