خبر خوش برای افرادی که دو دوز واکسن زدند

عضو کمیته علمی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در خراسان رضوی گفت: افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند، ایمنی ۵۰ تا ۷۰ درصدی در مقابل سویه اومیکرون این ویروس خواهند داشت.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند، ایمنی ۵۰ تا ۷۰ درصدی در مقابل سویه اومیکرون این ویروس خواهند داشت.

عضو کمیته علمی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در خراسان رضوی گفت: افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند، ایمنی ۵۰ تا ۷۰ درصدی در مقابل سویه اومیکرون این ویروس خواهند داشت.

دکتر محمد خواجه دلویی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: اگر فرد دز سوم واکسن کرونا را نیز دریافت کند، سطح آنتی بادی وی در برابر ابتلا به سویه‌های جدید کرونا مثل اومیکرون افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: البته واکسیناسیون به‌تنهایی نمی‌تواند فرد را در برابر اومیکرون مصون سازد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، محدودیت تردد و تجمع، بهداشت فردی و تهویه مناسب نقش مهمی در پیشگیری از این سویه دارد.

به گفته وی، تحقیقات نشان داده است که استفاده از ماسک خطر ابتلا به کرونا با هر سویه‌ای را تا ۶ برابر کاهش می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: سویه اومیکرون تاکنون ۳۰ جهش ژنتیکی داشته است و به همین جهت میزان عفونت‌ و بیماری‌زایی آن بالاست.

دکتر خواجه دلویی افزود: ویروس اومیکرون ۴۳ روز پیش در جهان شناسایی شد و طبق تحقیقات انجام شده عفونت‌زایی این سویه ۵ تا ۸ برابر سویه دلتا شناخته شده است. 

وی گفت: هر ویروس دارای سه ویژگی شامل عفونت‌زایی، سرایت‌پذیری و شدت و حدت است که عفونت‌زایی و سرایت پذیری بالا دو ویژگی بارز سویه اومیکرون است.

این پزشک متخصص افزود: هم‌اکنون ۹۰ کشور جهان با ویروس اومیکرون درگیر هستند که طبق آخرین آمار ارائه شده تاکنون بیش از ۲۷ هزار فرد مبتلا به این سویه در دنیا شناسایی شده‌اند.

فرد مبتلا به سرماخوردگی به منزله کرونا است

رییس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام رضا (ع) مشهد نیز گفت: در شرایط کنونی هر فردی که دارای علائم سرماخوردگی است باید مبتلا به کرونا تلقی شود.

دکتر مهناز مزدوریان با اشاره به سرایت‌پذیری بالای اومیکرون در بین افراد جامعه افزود: فردی که به سرماخوردگی مبتلا می‌شود باید شرایط قرنطینه را رعایت کند تا ویروس را به اطرافیان و سایر افراد جامعه منتشر نکند.

وی خاطرنشان کرد: شواهد و قراین نشان از آن دارد که ایران نیز وارد موج ششم کرونا با سویه غالب اومیکرون شده است اما با توجه به اینکه شروع آن در کشورمان نسبت به سایر کشورها با تاخیر صورت می‌گیرد، هنوز در ابتدای راه قرار داریم.

شیوع کرونا در بین دانش‌آموزان دغدغه امروز حوزه سلامت

معاون فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی نیز گفت: بازگشایی مدارس و خطر ابتلای بیشتر کودکان به سویه اومیکرون، دغدغه امروز مسوولان حوزه سلامت به شمار می‌رود.

دکتر مجید جعفری نژاد افزود: با توجه به اینکه برای گروه سنی زیر ۱۲ واکسیناسیون انجام نشده است، خطر ابتلا به اومیکرون در بین کودکان و دانش‌آموزان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون کامل در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نقش موثری در کاهش ابتلا به اومیکرون دارد و ابتلا به این سویه در افرادی مشاهده شده است که واکسن دریافت نکرده اند.

وی بیان کرد: بنابراین افرادی که ۲ دُز واکسن خود را دریافت کرده‌اند، باید پس از گذشت ۳ تا ۶ ماه بسته به نوع واکسن، برای پیشگیری از ابتلا به اومیکرون دُز سوم آن را نیز دریافت کنند.

این مقام بهداشتی با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی در بین افراد جامعه گفت: با کمال تاسف اکنون استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مشهد به کمتر از ۵۳ درصد کاهش یافته است.

وی بر پوشش فراگیر واکسیناسیون کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از شرکت در تجمعات و دورهمی‌ها تاکید کرد.

 فوتی‌های کرونایی در مشهد به صفر رسید

مسوول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت اجرایی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دیروز میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه به صفر رسید.

دکتر محمد پهلوان افزود: این در حالی است که شاهد افزایش تعداد مبتلایان سرپایی با علائم مشکوک به کرونا در مراکز بهداشتی هستیم و در معرض خطر ورود به موج ششم کرونا قرار داریم.

وی بیان کرد: تعداد بستری‌شدگان کرونایی در بخش‌های مراقبت های ویژه پس از مدتها در ۲ روز گذشته به کمتر از ۱۰۰ نفر کاهش یافته است و حال آنکه اکنون شاهد روند افزایشی بیماران هستیم.

وی نسبت به تزریق دُز سوم واکسن کرونا در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی برای پیشگیری و مقابله با سویه اومیکرون تاکید کرد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد علاوه بر کلانشهر مشهد، ۱۵ شهرستان دیگر استان را زیر پوشش دارد و دیگر شهرستانهای خراسان رضوی زیر پوشش پنج دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور قرار دارند.

محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کرده اند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است.

سازمان بهداشت جهانی، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است.

کرونا تاکنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اومیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان