وام | وام ازدواج | اخبار اقتصادی | وام بانک ملی | وام فوری

خبر مهم درباره وام ازدواج | وام ازدواج حذف می شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به تشریح جزئیات حذف بند وام ازدواج جوانان توسط دولت از بودجه ۱۴۰۱ پرداخت. «وام ازدواج در بودجه سال آینده حذف شد

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 وام ازدواج یکی از حمایت هایی ست که از طرف دولت از زوج های جوان می شود .مبلغ وام ازدواج در این سالها بالاتر رفته است.خیلی از زوج های جوان با دریافت وام ازدواج میتوانند شرایط اولیه زندگی را برای خود فراهم کنند.در چند روز اخیر حذف وام ازدواج مورد بررسی قرار گرفته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به تشریح جزئیات حذف بند وام ازدواج جوانان توسط دولت از بودجه ۱۴۰۱ پرداخت. «وام ازدواج در بودجه سال آینده حذف شد»؛ این خبری بود که با ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱ از سوی رییس جمهور به مجلس و مطالعه جزییات آن منتشر شد.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع و حواشی و نگرانی‌هایی که بین مردم ایجاد شده گفت: در تبصره  ۱۶ در بند یک مبلغی را به بانک‌ها تکلیف کرده بودیم که به زوج‌ها مبلغ ۷۰ میلیون و به زوج‌هایی که زیر ۲۴ سال سن دارند مبلغ ۱۰۰ میلیون وام بدهند. مابقی تبصره‌های ۱۶ هم به همین ترتیب تکلیف کرده بود که چه مبالغی برای تولید یا وام و ... تخصیص داده شود. 

هرساله در بودجه پیشنهادی دولت بند مشخص و شفافی به همراه رقم وام ازدواج جوانان پیش‌بینی می‌شد که برای سال آینده وضعیت آن مشخص نیست. در بودجه سال جاری وام ازدواج جوانان ۷۰ و ۱۰۰ میلیون تومان مصوب شده است.  بند مشخص و رقم وام ازدواج جوانان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شده است، چون ظاهرا دولت اختیار کلی برای تعیین آن در هیات وزیران با هماهنگی دستگاه‌ها درخواست کرده است.

به گفته‌ زنگنه، دولت در لایحه پیشنهادی برای کل تبصره ۱۶ یک بند گذاشته که بانک‌ها از محل ۱۰۰ درصد سپرده‌های قرض الحسنه و حداکثر تا ۵۰ درصد سپرده‌های جاری به تمام مواردی که در قوانین بالا دستی و همچنین قانون برنامه ششم توسعه است ترتیب اثر بدهند. 

براساس تبصره ۱۶ ماده واحده لایحه بودجه سال آینده که مروبط به تسهیلات تکلیفی است عنوان شد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک‌های دولتی، خصوصی و موسسات اعتباری غیر بانکی مکلف به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه از محل صد در صد (۱۰۰) مانده سپرده‌های قرض الحسنه و پنجاه درصد (۵۰) سپرده‌های جاری شبکه بانکی پس از کسر سپرده قانونی به موارد مندرج در قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی از جمله قانون برنامه ششم توسعه است.

«بر اساس بودجه ۱۴۰۱ تقدیمی دولت وام ۷۰ و ۱۰۰ میلیونی ازدواج حذف شد» این جمله را زنگنه می‌گوید و ادامه می‌دهد: آن چیزی که در قانون برنامه ششم توسعه است یعنی ۵۰ میلیون وام و در سقف سپرده‌های قرض الحسنه از سوی بانک‌ها وام ازدواج پرداخت خواهد شد. هم اکنون این مسئله در بودجه برداشته شده تا از این پس وزارت اقتصاد آئین نامه اجرایی آن را بنویسد. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در تشریح بیشتر این اقدام می‌گوید: بر این اساس اختیار به بانک‌ها داده می‌شود که خودشان تعیین می‌کنند چه میزان وام به ازدواج بدهند چقدر به تولید و ... بدهند. علاوه بر این هر بانک بر اساس سقف سپرده‌های قرض الحسنه خودش وام می‌دهد به این معنی که مبلغ وام ازدواج بر اساس قوانین بالا دستی مشخص شده، ولی دیگر برای بانک‌ها پرداخت این وام تکلیفی نیست بلکه بر اساس سپرده‌های وام و در حد توان بانک‌ها وام ازدواج پرداخت می‌شود. 

وحید یامین‌پور، معاون وزیر ورزش و جوانان نیز در این رابطه گفته دولت در بند ب تبصره ۱۷ به اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت اشاره کرده که ماده ۶۸ آن قانون مربوط به تکلیف بانک مرکزی به پرداخت تسهیلات ازدواج است. در واقع متن تبصره‌ها تغییر یافته و به قانون مربوطه ارجاع داده شده است. ضمن اینکه اساسا تبصره ۱۶ تسهیلات را حذف نکرده بلکه فقط درخواست اختیار کرده تا آیین نامه موضوع تسهیلات و ذینفعان و میزان و دوره بازپرداخت وام‌ها را توسط سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی تنظیم کند.

زنگنه تاکید می‌کند که البته این مسئله فقط برای واج ازدواج نیست بلکه شامل سایر وام‌های قرض الحسنه مثل خانه، بیماری، تولید نیز می‌شود.

میزان وام ازدواج جوانان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شد و به جای آن دولت برای تسهیلات تکلیفی اختیار کلی درخواست کرده است.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت که تسهیلات ازدواج جوانان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نه تنها حذف نشده، بلکه فرآیند آن به استناد قانون "حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" «تغییر» یافته است.

وحید یامین‌پور با تاکید بر اینکه ارائه تسهیلات ازدواج جوانان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حذف نشده است، اظهار کرد: دولت در بند "ب" تبصره ۱۷ لایحه بودجه ۱۴۰۱ ذیل عنوان "رفاه‌ و سلامت"، به اجرایی شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اشاره کرده که ماده ۶۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز مربوط به تکلیف بانک مرکزی به پرداخت تسهیلات ازدواج جوانان است.

معاون امور جوانان با اشاره به تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ تحت عنوان "تسهیلات تکلیفی"، تصریح کرد: در واقع این تبصره، ارائه تسهیلات ازدواج به جوانان را حذف نکرده بلکه درخواست «اختیار» برای آن کرده است. به این معنا که در صورت اجازه مجلس موضوعات و ذینفعان و دوره بازپرداخت و میزان تسهیلات توسط آیین نامه سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی تعیین شود.

وی با بیان اینکه در واقع در لایحه ۱۴۰۱ متن تبصره‌ها تغییر یافته و به قانون مربوطه ارجاع داده شده است، درباره مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۱، ادامه داد: مطابق با تبصره‌ ۴ ماده ۶۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، از سال ۱۴۰۱ به بعد حداقل به اندازه نرخ تورم سالانه به مبالغ موضوع این ماده و تبصره‌های آن اضافه می‌شود.

 براساس تبصره ۱۶ ماده واحده لایحه بودجه سال آینده که مربوط به تسهیلات تکلیفی است، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک‌های دولتی، خصوصی و موسسات اعتباری غیر بانکی مکلف به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه از محل ۱۰۰ درصد مانده سپرده‌های قرض الحسنه و ۵۰ درصد سپرده‌های جاری شبکه بانکی پس از کسر سپرده قانونی به موارد مندرج در قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی از جمله قانون برنامه ششم توسعه است.

طبق این تبصره، موضوعات و ذینفعان، میزان تسهیلات پرداختی، دوره بازپرداخت، از جمله موضوعاتی است که در آیین نامه اجرایی این بند که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و معاونت امور مناطق محروم حداکثر تا یک ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد، تعیین می‌شود.

از سوی دیگر مطابق با ماده ۶۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی مکلف است از محل پس انداز و جاری قرض الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به کلیه زوج‌هایی که بیشتر از چهار سال از تاریخ عقد آنها نگذشته باشد و تا کنون تسهیلات ازدواج دریافت نکرده‌اند با اولویت نخست پرداخت کند.

 تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در سال ۱۴۰۰ به منظور کاهش سن ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال (مردان) و زوجه‌های زیر ۲۳ سال (زنان) واجد شرایط دریافت وام ازدواج، ۱۰۰ میلیون تومان و برای سایر زوجین ۷۰ میلیون تومان بود.

در این راستا بانک‌ها باید برای ضمانت صرفا یکی از سه مورد اعتبار سنجی یا یک ضامن و سفته و یا سهم فرد از حساب هدفمندی یارانه‌ها را به منزله ضمانت بپذیرند.

طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مسئولیت حسن اجرای حکم این ماده به عهده بانک مرکزی و بانک‌های عامل و کلیه مدیران و کارکنان ذی‌ربط است و عدم پرداخت یا تاخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی صلاح است‌.

از سوی دیگر تمامی بانک‌ها موظف‌اند به صورت ماهانه تعداد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداختی و تعداد افراد در نوبت دریافت این تسهیلات را به صورت عمومی اعلام کنند.

همچنین مطابق با تبصره‌ ۴ ماده ۶۸ قانون مذکور، از سال ۱۴۰۱ به بعد حداقل به اندازه نرخ تورم سالانه به مبالغ موضوع این ماده و تبصره‌های آن اضافه می‌شود.

پیش از این نیز مهدی عبدالعلی پور کارشناس بودجه درباره میزان افزایش مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۱، گفته بود: «دولت در پیش‌نویس نهایی لایحه ۱۴۰۱ مطابق قانون جوانی جمعیت اقدامات لازم در نظر گرفته است و بیان کرده که مبلغ ۷۰ الی ۱۰۰ میلیونی وام ازدواج که در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ آورده شده بود هر سال بر اساس تورم باید افزایش یابد این در حالی است که طبق لایحه پیش‌نویس اولیه دولت رقم وام ازدواج ۷۰ میلیون تومان ذکر شده بود بنابراین به نظر می‌رسد این تغییر نظر دولت به سختی و با تلاش مجلس صورت گرفته است. بنابراین مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۱، ۱۰۰ میلیون تومان و برای زوج‌های جوان ۱۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است».

براساس تبصره ۱۶ ماده واحده لایحه بودجه سال آینده که مروبط به تسهیلات تکلیفی است عنوان شد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک‌های دولتی، خصوصی و موسسات اعتباری غیر بانکی مکلف به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه از محل صد در صد (۱۰۰) مانده سپرده های قرض الحسنه و پنجاه درصد (۵۰) سپرده های جاری شبکه بانکی پس از کسر سپرده قانونی به موارد مندرج در قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی از جمله قانون برنامه ششم توسعه است.

موضوعات و ذینفعان، میزان تسهیلات پرداختی، دوره بازپرداخت، از جمله موضوعاتی است که در آیین نامه اجرایی این بند که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و معاونت امور مناطق محروم حداکثر تا یک ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد، تعیین می‌شود.

هرساله در بودجه پیشنهادی دولت بند مشخص و شفافی به همراه رقم وام ازدواج جوانان پیش‌بینی می‌شد که برای سال آینده وضعیت آن مشخص نیست.

در بودجه سال جاری وام ازدواج جوانان ۷۰ و ۱۰۰ میلیون تومان مصوب شد.اگر بصورت اینترنتی برای دریافت وام ازدواج ثبت نام کرده‌اید و قصد ویرایش اطلاعات خود را دارید، می‌توانید با مراجعه به همان سایت ثبت نام، به ویرایش اطلاعات خود بپردازید. در این بخش، نحوه ویرایش وام ازدواج بصورت مرحله به مرحله آورده شده است.

 متقاضیانی که بصورت اینترنتی، اقدام به ثبت نام برای دریافت وام ازدواج کرده و کد رهگیری دریافت نموده‌اند، می‌توانند به اطلاعات ثبت شده خود در سامانه دسترسی پیدا کرده و به ویرایش آن‌ها بپردازند.

نحوه ویرایش وام ازدواج

نحوه کار بدین صورت است که پس از وارد شدن به سایت سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به نشانی https://ve.cbi.ir ، از منوی سمت راست، روی گزینه “ویرایش ثبت نام قبلی” (مطابق تصویر زیر)، کلیک کرده؛همه ما می دانیم که ازدواج یک اتفاقی است که هزینه های زیادی را در پی دارد. هزینه های مراسم های مختلف، هزینه خریداری کردن وسایل مورد نیاز خانه و ... جزء هزینه های اصلی ازدواج است؛ اما بدون هیچ پشتوانه مالی چگونه می توان از عهده این مخارج بر آمد؟ خوشبختانه در کشور ایران به خانم یا آقایی که ازدواج کرده اند یک وام ازدواج تعلق می گیرد. اگرچه ممکن است وام به اندازه ای نباشد که بتوان خرج های مربوط به ازدواج را داد؛ اما به هر حال می تواند کمک خرج افرادی باشد که به تازگی ازدواج کرده اند. به تازگی روند دریافت وام ازدواج 1400 ، ساده تر شده است. افراد می توانند با مراجعه به سامانه وام ازدواج ، درخواست دریافت وام خود را ثبت کنند.

ممکن است بعضی از افراد اطلاعات کافی در رابطه با سایت وام ازدواج نداشته باشند، به همین خاطر قصد داریم در این مقاله به طور کامل شما را با این سایت آشنا کنیم.

وام ازدواج یک پشتوانه مالی مناسب است که می تواند به زوجین برای شروع یک زندگی مشترک کمک کند. در حال حاضر مبلغ دریافتی وام ازدواج 1400 ، به مبلغ 70 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. البته با توجه به افزایش تورم ها ممکن است مبلغ این وام در سال آینده بیشتر شود؛ اما در حال حاضر هر یک از زوجین می توانند با داشتن یک سری شرایط، این وام 70 میلیون تومانی را دریافت کنند. لازم به ذکر است که این وام 70 میلیونی فقط یک بار به هر یک از زوجین اعطا می شود و افراد نمی توانند دو بار درخواست دریافت وام بدهند.

وام ازدواج در گذشته به صورت حضوری دریافت می شد؛ یعنی یک زوج باید روزها وقت خود را صرف دریافت وام می کردند. به دلیل این مشکلات، خوشبختانه روش جدیدی برای ثبت نام وام ازدواج 1400 روی کار آمده است که بسیاری از مشکلات مربوط به مراجعات حضوری را حل کرده است.

سایت وام ازدواج ve.cbi.ir ، یک سایت کاملا معتبر برای ثبت درخواست وام ازدواج است. این سایت ابتدا اطلاعات مربوط به هر یک از زوجین را در خود ثبت می کند و سپس، زمانی را برای حضور به یکی از شعب بانک ها به هر یک از زوجین اختصاص می دهد.  

علاوه بر سایت وام ازدواج ve.cbi.ir ، سایت های مختلف دیگری وجود دارند که خدمات مربوط به وام ازدواج را ارائه می دهند. این سایت ها در واقع، سایت های مختلف بانک های داخل کشور می باشد. برای آشنایی با این بانک ها می توانید جدول زیر را مطالعه کنید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 
  • ناشناس
    0

    خوش بحال معلممان وکار مندان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان