میزان اثربخشی واکسن‌ها بر اومیکرون

به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، در حالی که متخصصان حوزه بهداشت مشغول مهار گونه دلتای ویروس کرونا بودند، یک گونه جدید از ویروس کرونا شناسایی شد که بسیار نگران‌کننده است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

سازندگان واکسن بایون‌تک و فایزر بر اساس آخرین مطالعات خود هشدار دادند که دو دز واکسن آنان احتمالا برای مهار اومیکرون کافی نیست؛ ولی دز یادآور می‌تواند موثر باشد.

به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، در حالی که متخصصان حوزه بهداشت مشغول مهار گونه دلتای ویروس کرونا بودند، یک گونه جدید از ویروس کرونا شناسایی شد که بسیار نگران‌کننده است. این گونه B.۱.۱.۵۲۹ یا اومیکرون نام دارد و با حدود ۵۰ جهش ژنتیکی، رکورد بیشترین تعداد جهش‌های ژنتیکی را به خود اختصاص داده است.

به گفته محققان حدود ۳۰ جهش ژنتیکی ویروس در پروتئین اسپایک آن رخ داده است که ابزار اصلی ویروس برای ورود به سلول‌ها محسوب می‌شود. نگرانی اصلی جامعه بهداشت در حال حاضر، سنجش اثربخشی واکسن‌های مختلف بر این گونه است. سازندگان واکسن بایون‌تک و فایزر بر اساس آخرین مطالعات خود هشدار دادند که دو دز واکسن آنان احتمالا برای مهار اومیکرون کافی نیست؛ ولی دز یادآور می‌تواند موثر باشد.

این اطلاعات بر اساس آخرین داده‌های مستقل به دست آمده از آزمایشگاه‌های سراسر جهان است که نشان می‌دهد گونه جدید برای فرار از ایمنی آموزش‌دیده با واکسن بسیار ماهرتر است.

بر اساس این مطالعات و بررسی سرم خون افراد واکسینه‌شده، دز یادآور تقریبا به میزانی در برابر اومیکرون آنتی‌بادی تولید می‌کند که با تزریق دز دوم در برابر اولین گونه تولید می‌شد.

آنجلا راسموسن ویروس‌شناس سازمان واکسن و بیماری‌های عفونی کانادا در مصاحبه خود با خبرگزاری فرانسه گفت: باید در مقابل گونه جدید بسیار سنجیده عمل کنیم، ولی آنچه داریم تا اندازه‌ای دلگرم‌کننده است و دز یادآور قطعا برای کندشدن سرعت پیشرفت اومیکرون مفید خواهد بود.

در حال حاضر انگلیس پس از گذشت حداقل سه ماه از تزریق دز دوم، شروع به تزریق دز یادآور کرده است، ولی فاصله بین دز دوم و سوم در دیگر نقاط طولانی‌تر است.

سازندگان واکسن بایون‌تک اظهار داشتند نسخه مخصوص اومیکرون در حال توسعه است، تا ماه مارس آینده در دسترس قرار خواهد گرفت و در حال حاضر منتظر تایید نهایی است. هنوز اطلاعات جامعی در مورد تاثیر واکسن‌های دیگر بر اومیکرون در دست نیست.

در حال حاضر مبدا دقیق اومیکرون مشخص نیست؛ اما محققان آفریقای جنوبی اولین بار این گونه را در تاریخ ۲۵ نوامبر سال جاری میلادی شناسایی کردند. در همان تاریخ مواردی در هنگ‌کنگ و بوستوانا نیز شناسایی شد. روز بعد بلژیک نیز خبر از شناسایی این گونه در خاک خود داد.

در مقایسه با اومیکرون، گونه دلتا تنها دارای ۱۳ جهش ژنتیکی در پروتئین اسپایک خود بود. به گفته محققان، اومیکرون دارای مجموعه غیرمعمولی از جهش‌های ژنتیکی است که برخی از آن‌ها قبلا در گونه‌های دلتا و بتا شناسایی شده است و بر قابلیت انتقال و فرار ویروس از سیستم ایمنی اثرگذار هستند، اما بسیاری از این جهش‌های ژنتیکی ناشناخته باقی مانده‌اند.

اطلاعاتی که تاکنون درباره این گونه جدید به دست آمده، نشان می‌دهد علایم آن مشابه سایر گونه‌های ویروس کرونا است که شامل تب، سرفه مستمر و از دست دادن حس چشایی یا بویایی است.

در حال حاضر محققان در حال مطالعه ساختار ژنتیکی و رفتار این گونه جدید بوده و در تلاش هستند شدت علایم ناشی از ابتلا به این گونه را ارزیابی کنند.


 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان