وام ضروری بازنشستگان | تسهیلات بازنشستگان | وام بازنشستگان | وام ضروری

واریزی جدید بحساب بازنشستگان | زمان واریز وام ۱۲ میلیون تومانی بازنشسته ها اعلام شد

نتایج وام ۱۲ میلیون تومانی بازنشستگان بزودی اعلام می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

وام بازنشستگان | بانک رفاه در طرحی جدید اقدام به پرداخت وام بازنشستگان با شرایط خاص کرده است. در این طرح تسهیلات ۵۰، ۷۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی به عنوان وام بازنشستگان مطرح شده است. وام بازنشستگان شرایط و ضوابط خاصی دارد. کامل ترین اطلاعات درباره نحوه ثبت نام و دریافت وام بازنشستگان را باهم در سایت رستانیوز می خوانیم.

اپراتورهای مرکز پاسخگویی ۲۵۰۰ صندوق بازنشستگی کشوری عنوان کرد که نتایج ثبت‌نام وام ضروری ۱۲ میلیون تومانی بازنشستگان کشوری هفته آینده اعلام می‌شود.    

در آبان ۱۴۰۰ نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر برای دریافت این تسهیلات به صورت غیرحضوری و اینترنتی ثبت نام کردند که قرار است پس از بررسی و اولویت بندی، ۳۰۰ هزار نفر از واجدین شرایط در دو مرحله و هر مرحله شش نوبت، وام خود را بدون نیاز به مراجعه حضوری و طی شدن فرآیندهای بانکی و مالی دریافت کنند.

بانک توسعه تعاون به منظور همراهی با قشر فرهنگی جامعه و در صورت امکان، به وسیله طرح «همراه فرهیختگان» به این گروه تسهیلات ارائه می دهد.

فرهنگیان و بازنشستگان آموزش و پرورش، تمامی اساتید عضو هیات های علمی دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی کشور از جمله موسسات دولتی، آزاد، پیام نور و همچنین اساتید و مدرسان حق التدریسی می توانند از امکانات این طرح تسهیلاتی در قالب عقد مرابحه و جعاله بهره مند شوند.

میزان این تسهیلات ۵۰، ۷۰ و ۱۰۰ میلیون تومان بوده که تا سقف ۵۰ میلیون تومان در قالب کارت اعتباری مرابحه است که صادر می شود و برای مبالغ بیشتر بدون کارت بوده و فرهیختگان دریافت کننده می توانند از آن برای رفع نیازهای ضروری و اساسی خود استفاده نمایند.

نایب رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه رتبه‌بندی علاوه بر معلمان شامل نیروی اداری وزارت آموزش و پرورش که حکم معلمی دارند هم می‌شود.

سید محمد مولوی درباره در نظر گرفتن بخش‌های اداری در لایحه رتبه بندی معلمان، گفت: وقتی در لایحه رتبه‌بندی عنوان «معلم» را قید می‌کنند شامل اکثریت کادر آموزش و پرورش می‌شود. زیرا این سازمان، نیروی اداری محض زیر ۲ درصد دارد و نیروهای اداری که در این سازمان کار می‌کنند حکم معلمی داشته و مشمول این لایحه می‌شوند.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم با ابراز امیدواری برای ارسال این لایحه به شورای نگهبان، افزود: لایحه رتبه‌بندی، مطالبات ۱۰ ساله و به حق معلمان بود که مجلس به‌شکل کامل آنرا تصویب کرد. اگر چه دوست داشتم پیشنهاد ۸۰ ‌درصد مجموع حقوق و فوق‌العاده‌های هیات علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران برای همه رتبه‌ها در نظر گرفته شود اما در این زمینه محدودیت‌های وجود داشت.

مولوی ادامه داد: سنوات تعیین شده در لایحه رتبه‌بندی برای توقف در هر رتبه ۵ ساله است، البته برای خدمت در مناطق محروم، عشایری و مرزی و همچنین خدمت نخبگان امتیازاتی قائل شده‌ایم که در متن قانون مشخص است.

وی، افزود: حداقل حقوق هم ۸۰ درصد مجموع حقوق فوق العاده‌های هیأت علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران یعنی ۸ میلیون تومان تعیین شده است و افزایش حقوق‌ها هم برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ۱۰ درصد، مربی معلم ۲۵ درصد، استادیار معلم ۳۷ درصد، دانشجویار معلم ۴۷ درصد و استاد معلم ۵۲ درصد به مجموعه حقوق مزایا و فوق العاده‌های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان محاسبه می‌شود.

 محمد باقر قالیباف در جریان بررسی لایحه رتبه بندی معلمان گفته بود بخش‌های اداری و خدماتی جزو لایحه رتبه معلمان محسوب نمی‌شوند چرا که خلاف بند ۲ ماده ۲ این لایحه است. 

مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه پس از بررسی ماده ۴ تا ۸، لایحه رتبه بندی معلمان را به تصویب رساند. این لایحه پس از ارسال به شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرد تا شورا نظرش درباره این لایحه را اعلام کند.

بالاخره ۱۰ سال مناقشه برای تصویب رتبه‌بندی معلمان به پایان رسید و نمایندگان این لایحه را تصویب کردند.

لایحه رتبه‌بندی معلمان که طی ۱۰ سال گذشته، دائما بین مجلس و دولت پاسکاری و بار‌ها و بار‌ها ماهیت آن تغییر داده می‌شد، اعتراض گسترده معلمان را طی ماه‌های گذشته، به‌ویژه هفته جاری به همراه داشت، بالاخره دیروز در صحن علنی مجلس با ۱۹۶ رأی موافق تصویب و به شورای نگهبان ارسال شد.

اما این لایحه پرحاشیه جزئیات فراوانی دارد که قرار است در پایگاه شغلی و معیشتی معلمان، تغییرات اساسی را ایجاد کند. اولا اینکه این لایحه با اعتبار ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرا در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ تصویب شده و بودجه‌ای که برای آن در سال ۱۴۰۱، درنظر گرفته‌اند هنوز مشخص نیست. ماده ۳ لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان که درخصوص تعیین عناوین پنج گانه رتبه‌بندی است، از مهم‌ترین مواد این لایحه است که در آن آمده: «معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تجربیات و عملکرد رقابتی خود در رتبه‌های پنج گانه به‌ترتیب: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند. شرایط جذب، ارتقاء، توقف و تنزل رتبه در آیین‌نامه رتبه‌بندی و ارتقاء معلمان تعیین می‌شود.»

 در تبصره این ماده توضیح داده شده که «وزارت آموزش و پرورش مکلف است تا ظرف یک‌ماه پس از ابلاغ این قانون، آیین‌نامه رتبه‌بندی و ارتقاء معلمان را براساس مفاد این قانون تعیین و به تصویب هیأت وزیران برساند.»

رتبه بندی شامل حال چه معلمانی می‌شود؟

اما فرایند رتبه‌بندی معلمان چگونه خواهد بود و برچه اساسی آن‌ها در رتبه‌های پنج‌گانه قرار می‌گیرند، ماده ۴ این لایحه در این‌باره توضیح داده که «فرایند رتبه بندی برای کلیه معلمان، بر مبنای امتیازات ناشی از دوره‌های ضمن خدمت، سنوات تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم و شهید رجایی، شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، عملکرد رقابتی، دانش تخصصی- تربیتی، پژوهشی، خلاقیت و نوآوری، سنوات تجربه معلمی، سوابق مدیریتی در آموزش و پرورش، آخرین مدرک تحصیلی و کسب امتیازات لازم در نظام رتبه بندی معلمان در یکی از رتبه‌های ماده (۳) این قانون و مطابق آیین‌نامه اجرایی این قانون، حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود. براساس تبصره این ماده، افرادی که با عناوین شغلی مندرج در بند یک ماده ۲ این قانون، در پست‌های اداری وزارت آموزش و پرورش اشتغال دارند، کماکان معلم هستند.»

همچنین در ماده ۵ این لایحه آمده است: «کسب رتبه‌های بالاتر، مستلزم حداقل ۵ سال خدمت در هریک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین‌نامه اجرایی این قانون خواهد بود. براساس تبصره یک این ماده؛ «دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره ابتدایی، مدارس استثنایی و مناطق محروم، مرزی و عشایری، به ازای هر سال خدمت ۳‌ماه از سقف رتبه کاهش پیدا می‌کند.»

براساس تبصره ۳ این ماده؛ حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های دانشیار معلم و استاد معلم به‌ترتیب ۱۵ و ۲۱ سال است.

حقوق معلمان در هر رتبه چقدر است؟

پرسش بعدی این است که وقتی معلمان براساس ماده ۳، رتبه‌بندی شدند، چه مولفه‌هایی به حقوق آن‌ها اضافه خواهد شد، ماده ۶ لایحه رتبه بندی معلمان در این‌باره توضیح داده است:

معلمان با رتبه آموزشیار معلم ۱۰ درصد، مربی معلم ۱۵ درصد علاوه بر افزایش رتبه قبلی، استادیار معلم ۱۲ درصد علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی، دانشیار معلم ۱۰ درصد علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی و استاد معلم ۵ درصد علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی، به مجموع حقوق، مزایا و فوق العاده‌های مستمری و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان، افزوده می‌شود.

پس از اعمال بند یک این ماده، چنانچه حقوق و فوق العاده‌های هریک از معلمان از ۸۰ درصد مجموع حقوق و فوق العاده‌های هیأت علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران کمتر باشد، مابه‌التفاوت تا سقف مذکور تحت عنوان «تفاوت تطبیق» در احکام کارگزینی آنان درج خواهد شد. در تبصره یک این ماده آمده است: «افزایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون، تحت عنوان «فوق العاده رتبه بندی» و «تفاوت تطبیق» همه ساله متناسب با تغییرات حقوق و فوق العاده‌های هیأت علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران محاسبه و مشمول کسور بازنشستگی نیز می‌شود.

یکی از سؤالات معلمان این است که همسان‌سازی حقوق معلمان با سایر کارکنان دولت که در قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است، چه خواهد شد که تبصره ۲ ماده ۶ درباره آن توضیح داده که «دولت مکلف است همه امتیازات و درصد‌های موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برابر با سایر کارکنان دولت، به مشمولین این قانون اختصاص دهد و فوق العاده رتبه بندی موضوع این ماده علاوه بر امتیازات و درصد‌های مزبور است.»

ماده بسیار مهم ۷

نمایندگان در ادامه بررسی لایحه رتبه بندی، با پیشنهاد محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش برای حذف ماده ۷ این لایحه موافقت کردند. براساس ماده ۷ این لایحه، تخصیص رتبه‌های پنج گانه به‌نحوی بود که با اجرای نظام رتبه بندی معلمان و احراز شرایط براساس ماده ۴ این قانون، همواره در هر استان حداقل ۳۰ درصد از معلمان مشمول در آموزشیار معلم، حداقل ۳۰ درصد در رتبه مربی معلم، حداکثر ۲۰ درصد در رتبه استادیار معلم، حداکثر ۱۰ درصد در رتبه دانشیار معلم و حداکثر ۱۰ درصد در رتبه استاد معلم قرار گیرند.

همچنین براساس ماده ۸ این لایحه که به تصویب وکلای ملت رسید، آیین‌نامه اجرایی این قانون درخصوص نحوه تشکیل هیأت‌های ممیزه مرکزی، استانی، شهرستانی و منطقه‌ای، چگونگی تعیین امتیاز معلمان برای رتبه بندی، شرایط کسب، ارتقاء، توقف و تنزل رتبه و جزئیات تعیین میزان فوق العاده رتبه بندی حسب امتیازات حاصله، حداکثر ظرف یک‌ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، توسط وزارت آموزش و پرورش و ۲ نفر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون (به‌عنوان ناظر) با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

نظام معلمی برای اجرای دقیق رتبه‌بندی

محمد داوری، سخنگوی سازمان معلمان ایران درباره لایحه مصوب شده در مجلس شورای اسلامی به همشهری گفت: قرار بود اعتبار این لایحه طوری تخصیص یابد که از ابتدای ١۴٠٠ اجرا شود، اما رقمی که هم‌اکنون تصویب شده یعنی ۱۲ هزار میلیارد تومان فقط برای ۶ ماهه دوم سال است. ضمن اینکه این رقم به رتبه‌بندی کامل کمکی نمی‌کند و فقط میانگین حدود ٢ میلیون حقوق معلمان را افزایش می‌دهد.

داوری با بیان اینکه باید تبعیض در پرداخت حقوق معلمان با سایر کارکنان دولت برداشته شود، افزود: فلسفه طرح رتبه‌بندی، ایجاد انگیزه در بین معلمان بود و نه ترمیم حقوق آنها، اما چون لایحه مدیریت خدمات کشوری از سال١٣٨۴ تاکنون درباره معلمان اجرا نشده بود و از طرفی تصویب رتبه‌بندی هم ١٠ سال طول کشید، تمام این موارد درهم تنیده و در نهایت رتبه‌بندی در افزایش حقوق خلاصه شد و موارد دیگری همچون نظارت بر صلاحیت حرفه‌ای معلمان ذیل عنوان این طرح مسکوت ماند.

او به ضرورت ایجاد سازمان نظام معلمی برای اجرای درست رتبه‌بندی اشاره کرد و گفت: حالا که این لایحه تصویب شده اگر نهاد مستقلی مانند نظام پزشکی و یا نظام مهندسی برای معلمان هم تشکیل شود، آن گاه طرح رتبه‌بندی درست و دقیق اجرا می‌شود و معلمان به درستی در جایگاه واقعی خود قرار خواهند گرفت؛ در غیراین صورت مصوبه فعلی کمکی بر افزایش کیفیت آموزشی نخواهد کرد و در حد افزایش حقوق باقی می‌ماند؛ بنابراین باید نهادی مستقل تشکیل شود که صلاحیت معلمان را تأیید کند.

سخنگوی سازمان معلمان افزود: باید ببینیم که آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان چگونه تنظیم خواهد شد و وزارت آموزش و پرورش در این‌باره چه برنامه‌ای دارد. در هر صورت امیدواریم اجرای درست این مصوبه موجب ایجاد انگیزه در معلمان برای کار در مدارس شود. مصوبه رتبه‌بندی معلمان که دیروز در مجلس تصویب شده، باید به تایید شورای نگهبان نیز برسد. باید دید که آیا اعضای این شورا آن را برای اجرا به دولت ارسال خواهند کرد یا رتبه‌بندی معلمان در آن ایستگاه نیز برای مدتی توقف خواهد داشت؟

منادی: قانون رتبه بندی معلمان بهترین و کامل ترین قانون از زمان شروع نظام آموزش و پرورش جدید است.

با اجرای قانون رتبه بندی معلمان حقوق معلمان با حقوق وزارت علوم هماهنگ می‌شود .طرح رتبه بندی معلمان ۷۳۰ هزار معلم را شامل می‌شود و از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ محاسبه می‌شود.رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به نظام رتبه‌بندی معلمان و تدوین آیین‌نامه اجرایی آن خواستار دقت و نظارت هیات‌های ممیزی این وزارتخانه در اجرای این قانون شد. علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بعد از حضور یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در این کمیسیون در گفت‌وگوی تلویزیونی در تشریح جزئیات این نشست گفت: یکی از مباحث اصلی مطرح شده در این جلسه موضوع انتصابات جدیدی است که قرار است در روزهای آینده در آموزش و پرورش استان‌ها مطرح شود که نمایندگان مجلس در این باره دغدغه‌های خود را بیان کرده و خواستار دقت بیشتر وزارت آموزش و پرورش در این باره شدند.

وی با بیان اینکه رتبه‌بندی معلمان بایستی خیلی سریع و دقیق اجرایی شود، افزود:‌ نمایندگان در این نشست به وزیر آموزش و پرورش تأکید کردند وقتی قانون رتبه‌بندی معلمان به تصویب رسید بایستی در اجرا دقت بسیار زیادی صورت گیرد و در این زمینه لازم است هیأت‌های ممیزی اقدامات لازم را برای رعایت بخش‌های مختلف قانون و قرارگیری افراد در رتبه واقعی خود که آموزش‌های مهارتی و فناوری و تحصیلی را دارند قرار گیرند.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد:‌ وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش از برنامه‌های تحولی در این وزارتخانه گفتند و در همین راستا نمایندگان مجلس سوالاتی را از آقای نوری مطرح کردند.

منادی با بیان اینکه طرح رتبه‌بندی معلمان فردا در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود، گفت:‌ آموزش و پرورش طلیعه خوبی دارد و احساس می‌کنم که آقای نوری ضمن اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان می‌توانند تحول خوبی را در آموزش و پرورش و معیشت فرهنگیان و ارتقاء منزلت آنان و افزایش کیفیت آموزش را اجرایی کنند.

رئیس کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: بنده معتقدم باید اعتبارات لایحه رتبه‌بندی معلمان در طول یک سال به ۳۵ هزار میلیارد تومان برسد چرا که در حال حاضر ما شاهد تورم در کشور بوده و قطعاً این افزایش رقم می تواند موجب اجرای بهتر این قانون شود.

 علیرضا منادی سفیدان با اشاره به تعیین بودجه لایحه رتبه‌بندی معلمان در بودجه سال ۱۴۰۱ بیان داشت: ۲۵ هزار میلیارد تومان جهت اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان در بودجه سال ۱۴۰۱ منظور شده است.وی تاکید کرد: البته ممکن است این رقم در زمان بررسی بودجه در مجلس افزایش پیدا کند.رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد :اگر منابعی در این زمینه وجود داشته باشد تا هر چقدر بتوانیم بودجه رتبه‌بندی معلمان را افزایش خواهیم داد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تا زمانی که کمیسیون تلفیق تشکیل نشود نمی‌توانیم در این بخش به راحتی اظهار نظر کنیم تاکید کرد: بنده معتقدم باید اعتبارات لایحه رتبه‌بندی معلمان در طول یک سال به ۳۵ هزار میلیارد تومان برسد چرا که در حال حاضر ما شاهد تورم در کشور بوده و قطعاً این افزایش رقم می تواند موجب اجرای بهتر این قانون شود.

رئیس کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به سایر اصلاحات در لایحه رتبه‌بندی معلمان اظهار داشت : امکان دارد برخی از موارد این لایحه در جریان بررسی آن در مجلس اصلاح شود.منادی بیان داشت: همچنین ممکن است شورای نگهبان با ایجاد عناوین ۵ گروه رتبه بندی شده در قالب این لایحه، مخالفت کند لذا لذا ممکن است این موضوع هم در لایحه مورد اصلاح قرار گیرد.گمانه زنی ها نشان می دهد کمسیون مجلس و هیئت رئیسه در مورد مطالبات معلمان دچار اختلاف هستند و همین موضوع باعث شده تا مشکلات معلمان حل نشود.

 پس از یک دهه انتظار، قرار بود معلمان با تغییراتی در ساختار دریافت حقوق روبه‌رو شوند که از یک‌سو امنیت شغلی یکی از مهم‌ترین اصناف کشور را به‌همراه داشت و از سوی دیگر، می‌توانست اهرم قدرتی باشد در تقویت هرچه بیشتر ساختار آموزشی کشور و کیفی‌سازی آن. اما پس از تمامی آن مطالبه‌گری‌ها، حالا معلمان در آستانه نصف و نیمه اجراشدن یک طرح مهم هستند.

طرح رتبه‌بندی معلمان که در اسناد بالادستی همچون سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، نقشه جامع علمی کشور و برنامه ششم توسعه، بر آن تأکید شده است، نزدیک به یک دهه از این اتاق به آن اتاق دولتی‌ها و مجلس رفت‌وآمد می‌کرد و به جایی نمی‌رسید. حالا و درست هم‌زمان با تصویب این طرح، نارضایتی قشر فرهنگیان دوباره بالا گرفته است چراکه طرح پیش‌رو هیچ سنخیتی با آنچه پیش‌تر بوده، ندارد.

طبق طرح رتبه‌بندی، قرار بود معلمان براساس هم‌ترازی حداقل ۸۰ درصد حقوق اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های دولتی را دریافت کنند. اما آنچه مجلس اعلام کرد، خیلی کمتر از این حرف‌هاست. همین اتفاقات هم سبب شد که جمع کثیری از معلمان در شهر‌های مختلف ایران، از تهران و قم و شیراز تا یزد، ایذه، یاسوج و شوش دست به تجمع و اعتراض بزنند. معلمان معترض از ابتدای هفته جاری شنبه ۲۰ آذرماه از تدریس خودداری کردند و در روز‌های پس از آن هم دست به تجمع زدند. معترضان در تجمعات خود با جملاتی، چون «آموزش تعطیل است مجلس به فکر پول است»، «اجرای هم‌ترازی حق مسلم ماست» شعار می‌دادند.

محمدرضا نیک‌نژاد، معلم و فعال صنفی، معتقد است این رفتار‌ها خلف وعده مسئولان است: «این رفتار‌ها خلف وعده دولت و مجلس است. ما معلمان درگیر سیاست‌بازی‌هایی شدیم که نتیجه آن بر معلم و به‌طور غیرمستقیم روی دانش‌آموزان اثر می‌گذارد. ما تجربه‌ای در لایحه خدمات کشوری داشتیم که دولت خاتمی آن را بر دوش دولت بعدی محول کرد. محمود احمدی‌نژاد می‌خواست این لایحه را پس بگیرد که همان تحصنات سال ۸۴ و ۸۵ را به همراه داشت. البته دولت هم درنهایت لایحه را پس نگرفت، اما چنان خرد و خمیرش کردند که هیچ‌چیزی از آن باقی نماند. خیلی از وزارتخانه‌ها جدا شدند و وزارتخانه‌های درآمدزا هم تحت عناوین دیگری پول به کارمندانشان رساندند. اما من فیش حقوقی کارمند مترو دیدم با ۱۸ سال سابقه که حقوقش ۱۴ میلیون تومان بود، آن هم با مدرک لیسانس. اما من با مدرک فوق‌لیسانس و ۳۰ سال سابقه حکم هشت‌و‌نیم میلیونی دارم که دریافتی‌اش هم حدود شش میلیون می‌شود».

او ادامه داد: «دیدار‌های پیاپی با رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، معاون انسانی آموزش‌وپرورش و جلسات مختلف حالا تبدیل به هیچ شده است. چقدر همه رفتند و آمدند تا بالاخره طرح رتبه‌بندی تصویب شد. اما روحانی هم شبیه به دولت خاتمی اجرای آن را به دولت بعدی منتقل کرد. رئیسی که رسید می‌خواست لایحه را برگرداند، اما سروصدا‌ها جلوی آن را گرفت. حالا هم همان بلایی را که بر سر قانون خدمات کشوری آمد، سر این لایحه می‌آورند».

او با اشاره به یکی از مهم‌ترین بخش‌های این لایحه می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین بند‌های این لایحه این است که حقوق یک معلم در پنج پایه‌ای که تعیین می‌شوند باید ۸۰ درصد هم‌پایه خودشان در دانشگاه باشد. اما همین بند را هم دور زده‌اند، چون همه معلمان را با پایین‌ترین رتبه استادی دانشگاه یعنی مربیان دانشگاه مقایسه می‌کنند. این همان لایحه نیست و نتیجه این شده است که همه دست به تجمع زده اند».

ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق آموزش متوسطه و کارشناس آموزش و پرورش بودجه جدید را چیزی شبیه به یک شوخی با معلمان می‌داند: «آموزش‌و‌پرورش تنها ۱۳ درصد افزایش بودجه داشته که به معنی یک شوخی با فرهنگیان است. ۱۳ درصد اصلا عددی نیست که بتوان درباره آن گفتگو کرد. بودجه مصوب با بودجه عملکردی اختلاف فاحش و معناداری دارد. در سال ۹۹ ما بیش از ۱۱۰ درصد تخصیص بودجه گرفتیم، اما باز هم با گذشت یک سال نتوانستیم پاداش و پایان کار معلمان را پرداخت کنیم. حالا چطور ممکن است با چنین عدد و بودجه‌ای به برنامه‌های این وزارتخانه رسید؟». ضمن اینکه نباید فراموش کرد علاوه بر عدد مرتبط با رتبه‌بندی، افزایش سنوات و حقوق کارمندان دولت هم باید به حقوق معلمان اضافه شود: «در این صورت وزارتخانه بدهکار هم خواهد شد. سال‌هاست که مشکلات مزمنی در این حوزه وجود دارد آن هم در شرایطی که آموزش و پرورش یک‌سری هزینه اجتناب‌ناپذیر دارد که آن هم مرتبط با رقم‌های حقوق و شبه‌حقوقی است. در چنین شرایطی دیگر پولی برای کیفیت‌بخشی باقی نمی‌ماند».

سحرخیز همچنین به موضوع کیفی‌سازی آموزش می‌پردازد: «تبعیض مثبت، ایجاد برابری، جلوگیری از طبقاتی‌شدن آموزش و افزایش کیفیت آموزش باید هدف وزارتخانه باشد، اما این حوزه همواره درگیر پرداخت حقوق معلمانش خواهد بود. بیش از یک دهه است که چیزی تحت عنوان سرانه به مدارس دولتی پرداخت نشده است. در نتیجه مدیران مجبور می‌شوند از جیب والدین کمک بگیرند. اگر جیب والدین نرسد، مدارس تعطیل می‌شوند و ما با افت آموزشی مواجه می‌شویم. مشکل اینجاست که آموزش‌و‌پرورش به‌عنوان یک نهاد انسان‌ساز که بودجه‌اش نه هزینه برای دولت که سرمایه‌گذاری برای آینده است، دغدغه هیچ دولتی نبوده است. خط فقر در کشور ما ۱۲ میلیون است و دریافتی یک معلم به زور به هفت میلیون می‌رسد. چطور می‌شود از این معلم انتظار داشت؟».

محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان هم می‌گوید این مطالبات برای امروز و دیروز نیست: «در طول ۹ ماه گذشته که بار‌ها تجمعات فراوان از سوی معلمان انجام شده بود، این قشر فریاد زدند که دو مطالبه مشخص دارند. مسئله اول اجرای طرح رتبه‌بندی برای معلمان شاغل بود و دومی هم همسان‌سازی حقوق شاغل و بازنشسته. مطالبه‌ای که البته محدود به امروز و دیروز هم نیست و سال‌هاست که معلمان با دولت‌های مختلف بر سر آن حرف زده اند. پس از اینکه وقعی به خواسته‌های معلمان گذاشته نشد، معلمان دست به اعتراضی جدی‌تر از گذشته زدند. اعتراضی سه‌روزه که در روز‌های ابتدای هفته یعنی شنبه و یکشنبه در مدارس بود و روز گذشته هم معلمان از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در حدود ۱۰۰ شهر ایران دست به تجمع زدند».

او با اشاره به حواشی این تجمعات گفت: «تجمعات کاملا مسالمت‌آمیز بود و هیچ اتفاق بدی هم رخ نداده است. تنها در یکی از تجمعات در شهر تهران موبایل یکی از معلمان توسط یکی از نیرو‌های امنیتی گرفته شد که پس از گفتگو مسئول انتظامی تجمع با مسئول امنیتی حاضر در محیط مسئله ختم به خیر شد».

حبیبی می‌گوید تازه این اعداد کف مطالبات معلمان است: «مشکل اینجاست که مجلس در اجرای طرح رتبه‌بندی بودجه مورد نظر را اختصاص نمی‌دهد. عدد مورد نظر ما ۲۵ میلیون بود، اما مجلس حرف از دوازده‌و‌نیم میلیون برای شش ماه می‌زند. در این صورت افزایش حقوق‌ها برای سال آینده بسیار ناچیز خواهد بود و رقم دریافتی هیچ نسبتی با مطالبات معلمان نخواهد داشت. تازه این‌ها عدد مطلوب حداقلی است.

چراکه معلمان می‌دانند که کشور در چه وضعیتی است و تنها رقم حداقلی خود را مطرح می‌کنند، نه رقمی که واقعا لیاقت دریافتش را دارند». او با اشاره به حضور یک نماینده مجلس در تجمع روز گذشته عنوان کرد: «در تجمع روز گذشته، چنارانی نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش در جمع حاضر شد و وعده‌هایی داد که امیدواریم اجرا شود. او قول داد تمام تلاشش را به کار گیرد تا طرح‌ها همان‌طور که پیش‌تر مطرح شده بودند اجرا شوند و بودجه کافی برای آموزش‌وپرورش اختصاص داده شود. البته همین که لایحه به صحن نرسیده است نشان می‌دهد که خودشان هم درباره آن به توافق نرسیده‌اند، اما باید دید که نتیجه چه خواهد شد».

حبیبی معتقد است راه مقابله با این مشکلات نه رفتار‌های امنیتی که مبارزه با فساد است: «دولت می‌گوید این مشکلات به خاطر تحریم است. شما می‌بینید که تنها معلمان هم نیستند که اعلام نارضایتی می‌کنند. کارگران، پرستاران، رانندگان و بسیاری از اصناف دیگر هم به خیابان‌ها آمده اند، چون درآمدی ندارند. راه‌حل نه رفتار‌های امنیتی بلکه مقابله با فساد سیستماتیک است».

در آخرین ساعت از روز گذشته خبری جدید هم از مجلس رسید. طبق این خبر، منادی، رئیس کمیسیون آموزش گفت: درصد‌های افزایش حقوق ناشی از به ۴۵ تا ۷۵ درصد تغییر کرد که در متن قبلی ۱۰ تا ۵۳ درصد بود. سهمیه‌بندی رتبه‌ها هم حذف شده و دیگر محدودیتی مشخص نمی‌شود.

به گفته او، در متن قبلی سهمیه‌های محدودکننده‌ای از جمله ۱۰ درصد برای هر یک از رتبه‌های استادمعلم، دانشیارمعلم و استادیارمعلم تعیین شده بود.، اما این اولین‌بار نیست که منادی چنین اظهارات امیدوارکننده‌ای را مطرح مِی‌کند. او پیش‌تر هم از تصویب ۶۰ هزار میلیارد بودجه برای اجرای طرح رتبه‌بندی خبر داده بود. اما هربار و پس از این اظهارات از سوی منادی، قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس صریحا حرف او را تکذیب کرده است.

این تکذیبیه‌ها تا حدی بوده که برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی‌بر وجود اختلاف بین کمیسیون آموزش و هیئت‌رئیسه مجلس در ماه‌های اخیر قوت گرفته است. به همین دلیل هم این انتظار می‌رود که این اظهارنظر منادی بار دیگر ازسوی قالیباف تکذیب شود. این‌ها همه در حالی است که به جز مشکلات معیشتی معلمان که قرار است به عنوان تربیت‌کنندگان نسل آینده کشور عمل کنند، کمبود بودجه در وزارت آموزش و پرورش در سال‌های اخیر موجب بروز مشکلات عدیده‌ای در حوزه آموزش و پرورش شده است. نمود بارز طبقاتی‌شدن آموزش عمومی مدارس در همین دو سال اخیر و در مواجهه با پاندمی کرونا خود را نشان داد. آنجا که دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی توانستند با استفاده از کلاس‌های جبرانی مدارس دوران سخت آموزش مجازی را پشت‌سر بگذراند، اما دانش‌آموزان مدارس دولتی با انواع مشکلات تحصیلی مواجه شده بودند. مشخص نیست در شرایطی که طبق پیش‌بینی مرکز پژوهش‌ها، کشور در همین سال جاری با حدود ۳۰۰ هزار میلیارد کسری بودجه مواجه شده است،

چطور قرار است مطالبات فرهنگیان عملی شود. آن هم در شرایطی که معلمان صراحتا اعلام کرده‌اند در صورت اجرانشدن طرح‌ها به شکلی که باید، به تجمعات و تحصنات خود ادامه خواهند داد.عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: براساس تغییراتی که در رتبه‌بندی فرهنگیان اعمال شده است، فرهنگیان ۸۰ درصد مربی دانشگاه تهران را دریافت خواهند کرد و براین اساس حداکثر ۸ میلیون تومان افزایش حقوق خواهند داشت.

جبار کوچکی نژاد درباره رتبه بندی فرهنگیان اظهار کرد: لایحه رتبه‌بندی توسط دولت قبل به مجلس ارائه و در کمیسیون آموزش بررسی شد که با اعمال اصلاحاتی در کمیسیون، در سامانه نمایندگان بارگذاری شد.

وی افزود: آنچه که در لایحه رتبه‌بندی معلمان اتفاق افتاده است، دیگر بحث ۸۰ درصد همترازی با هیئت علمی دانشگاه‌ها نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: براساس تغییراتی که در رتبه‌بندی فرهنگیان اعمال شده است، فرهنگیان ۸۰ درصد مربی دانشگاه تهران را دریافت خواهند کرد و براین اساس حداکثر ۸ میلیون تومان افزایش حقوق خواهند داشت.

وی متذکر شد: در رتبه‌بندی فرهنگیان محدود کرده‌اند که ۲۰ درصد فرهنگیان به بالاترین رتبه برسند؛ می‌توانستند رتبه‌بندی را در سال ۱۴۰۰ به جای ۶ ماه در دو ماه اجرا کنند و در قالب بودجه ۱۴۰۱  رتبه بندی را با ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه اجرا کنند و فرهنگیان به جای ۸۰ درصد ۵۰ درصد متناظر حقوق اعضای هیئت علمی را دریافت کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفت:با توجه به اینکه رتبه بندی در نظر گرفته شده است این میزان متغیر است، ولی به طور کلی در نظر بگیرید که نزدیک به یک میلیون فرهنگی در کشور داریم و بودجه‌ای قریب به ۱۲ و نیم هزار میلیارد برای ۶ ماه دوم سال که اگر بخواهیم به صورت میانگین بگوییم این رقم حدود دو تا سه میلیون تومان خواهد بود.

مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با میزان در رابطه با طولانی شدن  لایحه رتبه بندی معلمان گفت:لایحه رتبه بندی برای  رفع برخی از ابهامات به کمیسیون ارجاع شده بود که با انجام اصلاحاتی بارگذاری شده است علاوه بر این موضوع  تامین بودجه و توافق بر سر آن نیز از علل دیگر تطویل در تصویب آن شده است.

وی ادامه داد:آن بودجه‌ای که ابتدا برای این طرح در نظر گرفته شده بود ۲۵ هزار میلیارد بود که تامین این بودجه نه برای دولت قبلی و نه حتی دولت فعلی امکان پذیر نیست، از این رو با با انجام اصلاحاتی بر سر نیمی از این بودجه توافق حاصل شده است.

نماینده مردم لرستان در مورد محاسبه رتبه بندی گفت:رتبه بندی از ۳۱ شهریور سال یعنی نیمه دوم سال ۱۴۰۰ محاسبه شده و بودجه آن نیز ۱۲ و نیم هزار میلیارد است.

وی در مورد زمان اجرایی شدن آن گفت:پس از تصویب آن دولت موظف است که تا سه ما آن را اجرایی کند با این حساب تا پایان سال ۱۴۰۰ ما باید شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مشخص شده است که بعد از اعمال رتبه بندی چه درصد و یا میزانی افزوده خواهد شد گفت:با توجه به اینکه رتبه بندی در نظر گرفته شده است این میزان متغیر است، ولی به طور کلی در نظر بگیرید که نزدیک به یک میلیون فرهنگی در کشور داریم و بودجه‌ای قریب به ۱۲ و نیم هزار میلیارد برای ۶ ماه دوم سال که اگر بخواهیم به صورت میانگین بگوییم این رقم حدود دو تا سه میلیون تومان خواهد بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:اصلاحات لازم انجام گرفته و لایحه نیز در اواخر هفته گذشته توسط کمیسیون آموزش بارگذاری شده است تا در طی این هفته هم در دستور کار مجلس قرار و با اعمال نظر مورد تصویب قرار بگیرد.

دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی با اشاره به رتبه بندی معلمان از کاهش درصد های افزایش حقوق خبر داده است.

فرج کمیجانی دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در خصوص اخرین خبرها از نظام رتبه بندی معلمان در تویتی نوشته است: متاسفانه خبرهای بدی از لایحه نظام رتبه بندی معلمان به گوش می رسد گویا دولت و مجلس تفاهم کردند رتبه بندی را با رقم ١٢٥٠٠ میلیارد تومان با اجرا از ٣١شهریور٤٠٠سرهم کنند در صدها را از ٢٥درصد به ( ٢٠ درصد برای پایین ترین رتبه ) و ٧٥ درصدرا به ( ٦٠ ٪ برای بالاترین رتبه )تنزل داده اند.

پیش از این اعلام شده بود:برابر نظر اعضای کمیسیون برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ۲۵ درصد، مربی معلم ۴۵ درصد، استادیار معلم ۶۰ درصد، دانشیار معلم ۷۰ درصد و استاد معلم ۷۵ درصد به مجموع حقوق، مزایا و فوق‌العاده‌های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان افزوده می‌شود.

غلامحسین کرمی دبیر کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در مورد بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت: آقای میرکاظمی؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، در جلسه علنی صحن مجلس در رابطه با بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت که دولت تا ۲۵ هزار میلیارد تومان را به بحث رتبه‌بندی معلمان اختصاص می‌دهد و بیش از این مقدار در توان دولت نیست. نماینده مردم دشتی و تنگستان در ادامه گفت: اما به اعتقاد من بودجه لازم برای آن که رتبه‌بندی با مواد فعلی که در کمیسیون آموزش به تصویب رسیده‌ است بخواهد به درستی اجرا شود قطعاً خیلی بیشتر از این است و من فکر می‌کنم بودجه لازم حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود.کرمی در پایان با تاکید بر لزوم مهار تورم در کشور گفت: ما نمی‌توانیم از یک طرف بحث تورم افسار گسیخته را رها کنیم و صرفا به دنبال افزایش حقوق باشیم بلکه باید همه جوانب را در کنار هم ببینیم و برای عموم مردم و منافع ملی تصمیم گیری کنیم.

همسان سازی یا رتبه بندی؟

 پس اصلاح جدید لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون آموزش و توضیحات رئیس این کمیسیون درباره افزایش حقوق ها و میزان حداقل حقوق ها معلمان به نتیجه رسیده اند که اجرای رتبه بندی فرهنگیان اکثر معلمان در رتبه های یک و دو نهایت سه قرار خواهند گرفت و میانگین افزایش ها همان ۳۰ تا ۳۵ درصد خواهد بود. بر همین اساس آنها معتقدند  چنین افزایشی تاثیری در معیشت آنها نخواهد داشت و بهتر است دولت همسان سازی حقوق معلمان با کارکنان دولت را در دستور کار خود قرار دهد.

اکثر فرهنگیان در کدام رتبه قرار می گیرند؟

 لایحه رتبه بندی معلمان به زودی در صحن مجلس بررسی خواهد شد. بررسی این لایحه دو روز پیش در کمیسیون اجتماعی به پایان رسید. پس از آن منادی رئیس کمیسیون آموزش از افزایش بین ۲۵ تا ۷۵ درصدی حقوق معلمان خبر داد. به طوری که برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ۲۵ درصد، مربی معلم ۴۵ درصد، استادیار معلم ۶۰ درصد، دانشیار معلم ۷۰ درصد و استاد معلم ۷۵ درصد افزایش حقوق اعمال می شود. اما معلمان می گویند با توضیحاتی که منادی داده است همترازی با ۸۰ درصد حداقل حقوق بعد اعمال درصد ها خواهد بود که عملا تمام معلمان کف حقوقی اعلام شده را  رد میکنند. به طوری که شاید در سال اول برای نو معلمان کمی خوب به نظر بیاد اما بعد از دو سال بی اثر میشود. با توجه به این توضیحات رتبه ۴ و ۵ شامل هر معلمی نخواهد شد و دقیقا مثل طرح دولت نهایت ۱۰ درصد  افزایش حقوق حتی کمتر شامل این رتبه ها شوند که آن هم قطعا با شرایط خاص مثل داشتن دکتری و مدیریت و ....خواهد بود. همچنین  اکثر معلمان در رتبه های یک و دو نهایت سه قرار خواهند گرفت که میانگین افزایش ها همان ۳۰ تا ۳۵ درصد خواهد بود. معلمان می گویند اجرای رتبه بندی فرهنگیان به هیچ وجه مشکلات معیشتی معلمان را حل نخواهد کرد.

در رتبه بندی معلمان ابتدا همه با توجه به امتیازاتشان در رتبه های پنج گانه قرار می گیرند و از درصدی افزایش بهره مند خواهند شد؛ اما در ادامه برای کف حقوق و تازه استخدام هایی که غالبا در رتبه آموزشیار مربی قرار میگیرند و شامل ۲۵ درصد افزایش حقوق می شوند امتیاز دیگری نیز وجود دارد تحت عنوان همسان سازی ۸۰ درصدی با کف حقوق هیئت علمی ها.به این‌صورت اگر با افزایش ۲۵ درصدی حقوق آنهایی که لیسانس دارند به ۵۹۰۰ یا آنهایی که ارشد دارند به ۶۹۰۰ نرسد، در بندی تحت عنوان تفاوت تطبیق این تفاوت جبران‌ خواهد شد. به عبارتی در هر صورت حداقل حقوق معلم با مدرک‌ کارشناسی ۵۹۰۰ و با مدرک‌ کارشناسی ارشد نیز ۶۹۰۰ می‌شود.

نحوه اختصاص رتبه ها و میزان افزایش حقوق در رتبه بندی معلمان

لایحه رتبه بندی معلمان پس از بررسی در کمیسیون آموزش به صحن علنی مجلس ارجاع شد و به نظر می رسد به زودی در صحن مورد بررسی قرار گیرد. در این میان اما امروز منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس توضیحاتی درباره نحوه قرار گرفتن فرهنگیان در رتبه ها و میزان افزایش هر رتبه در رتبه بندی فرهنگیان ارائه کرد.به گفته او تشخیص قرار گیری در هر رتبه با هیئت ممیزه استان است. به طوری که ممکن است معلمی با ۲۰ سال سابقه در رتبه ۲  بامربی قرار بگیرد. افزایش حقوق معلمان بین ۲۵ تا ۷۵ درصد خواهد بود. توضیحات بیشتر را در ویدئو زیر ببینید.

جزییات افزایش حقوق معلمان پس از رتبه بندی فرهنگیان

علیرضا منادی سفیدان در تشریح نشست (یکشنبه، ۱۸ آبان ) کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، عنوان کرد: در نشست امروز بررسی مواد لایحه رتبه‌بندی مجلس به پایان رسید و این لایحه با اعمال تغییراتی راهی صحن علنی مجلس می‌شود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس افزود: برابر نظر اعضای کمیسیون برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ۲۵ درصد، مربی معلم ۴۵ درصد، استادیار معلم ۶۰ درصد، دانشیار معلم ۷۰ درصد و استاد معلم ۷۵ درصد به مجموع حقوق، مزایا و فوق‌العاده‌های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان افزوده می‌شود.

منادی تصریح کرد: همچنین بر اساس مصوبه کمیسیون آموزش معلمان نباید از ۸۰ درصد حداقل مجموع حقوق و فوق‌العاده‌های اعضای هیئت علمی، مربی آموزشیار و مربی دانشگاه‌های وزارت علوم دریافتی کمتری داشته باشند و این بند مهم با نظر کمیسیون باقی ماند.وی یکی دیگر از تغییرات لایحه رتبه‌بندی معلمان را حذف بند مربوط به لزوم تمام وقت بودن معلمان برشمرد و گفت: با نظر اعضای کمیسیون موضوع مربوط به تمام وقت بودن معلمان وزارات آموزش و پرورش حذف شد تا نگرانی‌ها از بابت تدریس ۳۰ ساعته معلمان در آموزش و پرورش برای معلمان برطرف شود.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از ارائه لایحه رتبه‌بندی به صحن مجلس خبر داد و یادآور شد: این لایحه با تغیرات اعمال شده در کمیسیون راهی صحن مجلس خواهد شد.

سال‌هاست که اجرایی کردن لایحه رتبه‌بندی معلمان با اما و اگرها به تعویق می‌افتد. نبود بودجه دلیلی است که برای اجرایی نشدن آن ذکر شده است.

بیش از ده سال از طرح لایحه رتبه‌بندی معلمان می‌گذرد. حالا یک نماینده مجلس از تائید نهایی این لایحه تا دو هفته دیگر خبر داده است.

نداشتن منابع مالی برای اجرایی کردن لایحه رتبه‌بندی معلمان مانعی است که بارها از آن سخن گفته‌اند. سرانجام دولت با اختصاص رقم ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای این لایحه موافقت کرد. اما اخیرا نیکزاد، نایب رئیس مجلس بار دیگر از کمبود بودجه برای اجرای این لایحه و بازپس گرفتن آن توسط دولت خبر داد.

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اظهارات نیکزاد گفته بود: «دولت تاکنون چنین درخواستی نداشته است. دولت هم گفته باشد لایحه در مجلس بالای ۹۵ درصد رای آورده است. رئیسی هم این لایحه را پس نمی‌گیرد چون از مدافعان لایحه رتبه‌بندی معلمان است.»

آنطور که این نماینده مجلس گفته با اجرایی شدن لایحه رتبه‌بندی معلمان حقوق معلمان حداقل سه میلیون تومان و حداکثر پنج میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.

در گزارشی به لایحه رتبه‌بندی معلمان پرداخت. در ادامه نظر برخی از مخاطبان را در این مورد می‌خوانید.

«با مدرک تحصیلی لیسانس مکانیک، با ۲۰ سابقه کار و با ۷۰ ساعت در هفته کار در کارخانه، حقوقم ۶ میلیون تومان است. اما هم دانشگاهی من با ۳۴ ساعت معلمی همان حقوق را دریافت می‌کند، با تعطیلات سه ماهه. خودتان قضاوت کنید.»

«چرا دولت نمی‌تواند لایحه رتبه‌بندی را اجرایی کند؟ اگر اجرایی بشود هم حقوق عادلانه به معلمان نخواهد داد. این همه حقوق‌های نجومی در کشور به زیر مجموعه‌ها داده می‌شود. چطور برخی میلیاردها تومان حقوق می‌گیرند و برخی دستشان به ته دیگ می‌خورد؟»

«در تمام کشورهای مترقی، معلمان بیشترین حقوق را از سایر اقشار دریافت می‌کنند حتی به مراتب بیشتر از پزشکان متخصص.»

«اول مهر امسال با ۳۲ سال سابقه کار بازنشسته شدم. مدرک تحصیلی ارشد و آخرین حکمم ۸ میلیون و۲۰۰ هزار تومان بود. ۳۲ سال ریاضی تدریس کردم. در مدرسه حکم‌های را دیدم که نصف من سابقه داشتند، یا محصل خودم بودند و حکمشان ۱۰تا ۱۲ بود ولی علت اختلاف را نمی‌دانم. متاسفانه بین خود معلم ها نیز تبعیض وجود دارد.»

«تصویب نمی‌شود چون ظلم به معلم است. با دو میلیون تومان ارزش معلم بالا نمی‌رود بلکه تحقیر و توهین به معلم است.»

«یک معلم هفته‌ای ۲۴ ساعت تدریس می‌کند ولی هیئت علمی در ماه ۱۸ ساعت تدریس دارد، تابستان دانشگاه مثل مدارس تعطیل است.»

«چه کسی گفته معلمان کارشان کاملا مفید است؟ این جمله اط واقعیت دور است. اگر اینطوری بود وضعیت قبولی مدارس دولتی در کنکور به این شکل نبود. این نتایج به وضوح نشان از مطالعه کم و کم‌کاری معلمان رسمی است، در حالی که معلمان مدارس غیرانتفاعی بعضا با حقوق کمتر نتایج خیلی بهتری دارند.»

شرایط ارتقای رتبه معلمان از«۱» به «۲»

ناصر سلیمان زاده، رئیس مرکز منابع انسانی آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «معلمانی که قبل از تاریخ اول مهر ۱۳۹۸ سنوات تجربی آنان بیشتر از ۲سال بوده و در تاریخ اول مهر ۱۳۹۸ در رتبه یک تخصیص یافته‌اند، برای ارتقاء به رتبه دو، به جای چهار سال توقف در رتبه یک، چهار سال تجربه آموزشی آنان جایگزین شده است.»

او همچنین گفته: «کارکنانی که با رعایت ضوابط شیوه‌نامه نظام رتبه‌بندی معلمان در رتبه یک قرار می‌گیرند، ارتقای به رتبه ۲ آنان منوط به داشتن شش سال سابقه خدمت است که چهار سال از این سوابق خدمت در مشاغل آموزشی، موضوع بند «یک» شیوه‌نامه خواهد بود.»

وزیر آموزش و پرورش، تعامل مجلس و دولت را موجب هم افزایی مورد انتظار قوای کشور دانست و در نخستین اظهار نظر درباره «لایحه رتبه‌بندی معلمان»، گفت: به محض ابلاغ برای اجرا، این لایحه را عملیاتی می‌کنیم

یوسف نوری درباره نشست مشترک مجلس و دولت که به مناسبت روز مجلس در صحن برگزار شد، ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید مدرس و روز مجلس، عنوان کرد: حتماً چنین جلساتی، هم‌ افزایی که ما انتظار داریم را در پی خواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: جلسه امروز بین مجلس و دولت نشست مشترک بسیار خوبی بود و امیدواریم با تداوم این تعامل به اهداف ترسیم شده که هدف نخست دست یابی به اهداف سند چشم انداز توسعه و ذیل آن اهداف برنامه‌های توسعه است، دست یابیم.

وی اظهار امیدواری کرد: همگرایی بین مجلس و دولت بیش از پیش شود و صمیمیت بین مسئولان برای حل مشکلات مردم افزایش یابد.

وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای لایحه رتبه بندی معلمان که مطالبه اصلی جامعه فرهنگیان در این روزها است، گفت: این لایحه نیز در دستور کار مجلس قرار دارد و به محض ابلاغ برای اجرا، آن را عملیاتی خواهیم کرد.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: اگر متخصصان تأیید می‌کنند که کنکور به انسان ضرر می‌رساند، بیاییم چاره بیندیشیم که زودتر آن را حذف کنیم.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم، در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: «معتقدم با متخصصان فن در دانشگاه‌های علوم پزشکی مشورت کنیم، اگر آنها تأیید می‌کنند که کنکور خوب است، ادامه دهیم اما اگر تأیید می‌کنند که به انسان ضرر می‌رساند، بیاییم برای کنکور چاره بیندیشیم که زودتر آن را حذف کنیم، اما باید مراقب بود تا جایگزین کنکور از این بدتر نشود!»

منبع: ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 
  • ناشناس
    2

    آخر نشد که بشه
    اینجا کسی به فکر معلم نیست
    چون کسی به فکر پیشرفت مملکت نیست
    چرا؟؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان