اتفاقی خجسته در بازار بورس

محمد ابراهیم سماوی به ارزندگی سهام شرکت‌های حاضر در بورس اشاره کرد و افزود: با توجه به وجود موقعیت مناسب سرمایه‌گذاری در بورس، اما ترس از بازار سرمایه باعث شده است تا حجم نقدینگی سرگردان جامعه به سمت این بازار ورود پیدا نکند.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

یک کارشناس بازار سرمایه به اثر مثبت مصوبه‌های ۱۰گانه دولت در حوزه بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: نقدینگی موجود در کشور با ورود به بازار سرمایه به سمت بخش واقعی اقتصاد هدایت خواهد شد و زمینه افزایش حاشیه سود شرکت‌های بورسی را فراهم می‌کند.

ااتفاقی خجسته برای بورس
محمد ابراهیم سماوی به ارزندگی سهام شرکت‌های حاضر در بورس اشاره کرد و افزود: با توجه به وجود موقعیت مناسب سرمایه‌گذاری در بورس، اما ترس از بازار سرمایه باعث شده است تا حجم نقدینگی سرگردان جامعه به سمت این بازار ورود پیدا نکند.

وی گفت: در هفته‌های اخیر بازارهای موازی با بورس تحت تاثیر تورم انتظاری با رشد همراه بودند و در برخی روزها شاهد کاهش ارزش معاملات و کاهش مقدار شاخص در بازار سرمایه بودیم که این امر بازار سرمایه را وارد فاز رکودی و اصطکاکی کرده است.​

احیای بازار سرمایه با کمک ۱۰ مصوبه ستاد اقتصادی دولت

سماوی با اشاره به اینکه دولت در بودجه سال ۱۴۰۱،‌ تعداد ۱۰ مصوبه را برای احیای بازار سرمایه مشخص کرد که نرخ خوارک گاز پتروشیمی‌ها و سوخت شرکت‌های فولادی و پتروشیمی یکی از مهمترین موارد اشاره شده در این مصوبه بود، گفت: در این زمینه نگرانی‌هایی در بین فعالان بازار وجود داشت؛ زیرا افزایش قیمت گاز، منجر به افزایش بهای تمام شده در این شرکت‌ها و کاهش سود می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: کار درست دولت در این زمینه تعیین سقف برای خوراک گاز پتروشیمی بود،‌ همچنین قیمت گاز صادراتی برای آنها تا سقف پنج هزار تومان و برای گاز سوخت نیز معادل ۴۰ درصد خوراک و سقف ۲ هزار تومان تعیین شد.

وی ادامه داد: با توجه به نرخ نیمایی که ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان است، گاز خوراک معادل ۲۰.۵ سنت است که در وضعیت فعلی در سطج سقف خود قرار دارد و اثر نامطلوبی روی صنایع کشور ندارد؛ حتی به هر میزان که نرخ دلار نیمایی رشد کند، حاشیه سود شرکت‌های پتروشیمی به ویژه شرکت‌های اوره‌ای و متانولی نیز افزایشی خواهد بود.

سماوی در خصوص فرمول دولتی معادن نیز یادآور شد: بخش بزرگی از ارزش بازار سرمایه، شامل شرکت‌های کانی فلزی و غیرفلزی است، از این رو دولت براساس مالکیت پروانه بهره‌برداری که منتشر می‌کند، قادر به دریافت سهم ناشی از استخراج بهره‌بردار است. به همین دلیل در سال جاری برآوردها از درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت از این راه حکایت دارد و برای سال آینده نیز درآمدی معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: براساس صحبت‌های مطرح شده از سوی دولت، فرمول بهره مالکانه تغییر پیدا نمی‌کند اما بسیاری از کارشناسان در افزایش دو برابری درآمد دولت تردید دارند که در این خصوص باید گفت، بسیاری از این درآمدها برای شرکت‌هایی است که بهره مالکانه پرداخت نمی‌کنند. این شرکت‌ها با پیگیری دولت ملزم به پرداخت این بهره شده‌اند که این موضوع منجر به رقابت‌پذیری و پیش‌بینی پذیری بیشتر این صنعت خواهد شد.

سماوی گفت: از طرفی، با توجه به افزایش احتمالی نرخ فروش این شرکت‌ها و بهبود اقتصاد جهانی، انتظار می‌رود حقوق و بهره مالکانه نیز متناسب با این امر افزایش پیدا کند، بنابراین نگرانی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

ورود مالیات نقل و انتقال سهام به صندوق تثبیت بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص نقل و انتقال سهام نیز افزود: مالیات نقل و انتقال سهام برای سال ۱۴۰۱، حدود ۱۰.۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده که قرار است این میزان به صندوق تثبیت وارد شود، با توجه به این که این صندوق در راستای رفع موانع تولید رقابت پذیر و کاهش نوسانات بازار سرمایه ایجاد شده می‌تواند کمک شایانی را به نقدشوندگی بازار سرمایه داشته باشد.

وی اظهار داشت: در شرایطی که بازار در رکود به سر می‌برد، تخصیص ۳۰ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه صندوق تثبیت بازار می‌تواند اثر روانی خوبی را بر بازار داشته باشد چرا که بسیاری از مشکلات سهام‌داران در وضعیت فعلی و ماه‌های گذشته مربوط به به نقدشوندگی بازار بوده است.

سماوی یادآور شد: این صندوق در چارچوب راهبردهای تدوین شده می‌تواند منابع جدید که حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است را وارد بازار کند که این امر منجر به افزایش نقدشوندگی بازار، تقویت ثبات و کاهش ریسک سیستماتیک در بازار خواهد شد و در این میان می توان شاهد ورود نقدینگی جدید به بازار باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در یکی از مصوبات نیز آمده است که ۱۰ درصد وجوه حاصل از عرضه اولیه سهام دولتی به بازارگردانی سهام عرضه شده اختصاص پیدا می‌کند، به همین دلیل انتظار می‌رود با این تصمیم، نقدشوندگی بازار افزایش یابد که این امر منجر به استقبال مردم از عرضه اولیه‌ها و تزریق جریان وجوه نقدینگی مازاد مصرف خانوارها به تولید می‌شود.

انتشار اوراق دولتی و تاثیر آن بر بازار سرمایه

وی درخصوص انتشار اوراق دولتی و تاثیر آن بر بازار سرمایه نیز گفت: انتشار اوراق دولتی یکی از بزرگترین ریسک‌های تهدیدکننده بازار سرمایه در سال‌های اخیر بود که با مصوبه فعلی، نه تنها جریان نقدینگی از بازار بورس خارج نخواهد شد بلکه باعث ایجاد تاثیر روانی مثبت بر بازار می‌شود، دولت در بودجه سال آینده به کاهش فروش اوراق اشاره داشته که این موضوع به عنوان اقدامی بسیار مثبت در جهت اهداف بازار سرمایه تلقی می‌شود.

سماوی افزود: یکی از مشکلاتی که صنایع بانکی در بورس با آن دست و پنجه نرم می‌کرد، نرخ تسعیر ارزی بانک‌ها بود که توسط بانک مرکزی تعیین می‌شد و به طور معمول اختلاف فاحشی با نرخ بازار داشت اما با این مصوبه این موضوع نیز بهبود خواهد یافت.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: البته قرار است این نرخ برای بانک‌ها و موسسات اعتباری معادل ۹۰ درصد نرخ نیما لحاظ شود اما با توجه به اینکه نرخ نیما ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان بوده، آخرین نرخ از سوی بانک مرکزی ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان است، پس اگر این رقم تغییر پیدا کند و معادل ۹۰ درصد نرخ نیمایی شود، شاهد افزایش خواهیم بود و به میزان هشت هزار و ۶۰۰ تومان سود نصیب بانک‌ها می‌شود، حتی صورت حساب سود و زیان بانکی به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود.

حضور رییس سازمان بورس در جلسات ستاد اقتصادی دولت

وی افزود: در دولت‌های قبل تصمیم‌گیری در مورد سازمان بورس بدون حضور رییس این سازمان انجام می‌شد، در حالیکه رییس این سازمان در جریان جزییات فعالیت‌های موجود در بازار بورس قرار داشت و نسبت به دیدگاه‌های فعالان بازار، حقوقی‌ها و سهامداران خرد مطلع بود. به همین دلیل، اقدام دولت سیزدهم برای حضور رییس سازمان بورس در جلسات ستاد اقتصادی می‌تواند مانع صدمه در بورس شود و از زیان ۵۰ میلیون سهامدار نیز جلوگیری کند.

سماوی در پایان گفت: در مورد سقف بهره بین بانکی نیز باید گفت که این اقدام سیگنالی مثبت از سوی دولت برای بازار بورس است، به همین دلیل نگه داشتن سقف این سود در سطح ۲۰ درصد می‌تواند اعتماد به بازار بورس را افزایش دهد، این در حالی است که در سال های گذشته سقف بهره بین بانکی در زمان ریزش بورس، افزایش پیدا می‌کرد.

بازار سهام پس از چهار روز رشد پیاپی در میانه بازار امروز با افت شاخص کل مواجه است.

بازار سهام پس از چهار روز رشد پیاپی در میانه بازار امروز با افت شاخص کل مواجه است. شاخص کل بورس حدود ۶۲۰۰ واحد افت داشته و هم‌اکنون در محدوده یک میلیون و ۳۷۹ هزار واحد قرار دارد.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده در سایت کدال نماد سمگا در فرابورس امروز با توجه به ابهامات موجود در اطلاعات با اهمیت منتشر شده توسط ناشر، حداکثر به مدت ۲ روز کاری متوقف شده است. بدیهی است ناشر موظف به رفع ابهامات موجود در اطلاعات با اهمیت منتشر شده می باشد.

نیما میرزایی، کارشناس بازار سهام در خصوص وضعیت بازار گفت: سابقه ذهنی ریزش‌های پیاپی، کماکان معامله‌گران را با ترس تکرار آن روبه‌رو کرده است و به محض رسیدن به نقاط مقاومتی و عرضه صف‌های خرید، موج‌های پر قدرت فروشندگان ظاهر می‌شوند.

وی افزود: در واقع معامله‌گرانی که عمدتا به ضررهای سنگین تن داده‌اند به سودهای کم نیز قانع می‌شوند. البته بنظرم بازار طی روز های آینده نوسانات سنگین خود را ادامه می‌دهد و در فواصلی حجم تقاضا پیشی خواهد گرفت.

این کارشناس اظهار کرد: همچنین نکته مهم دیگر بازار این روزها تلاش دستوری برخی از حقوقی‌های سهام شاخص‌ساز برای حفظ موقعیت شاخص است. به همین دلیل شاخص کل نماگر دقیقی از وضعیت پرتفو سهامداران نبوده و عمدتا وضعیت ذهنی معامله‌گران را پیچیده و احساسی‌تر می‌کند.

شاخص کل بورس در دومین ساعت معاملات امروز ۲ دی با رشد ۲۷ هزار و ۴۲۳ واحدی روربرو شد و بر روی کانال ۱ میلیون ۳۸۶ هزار و ۴۴۸ واحدی قرار گرفت.

شاخص هم وزن بورس نیز امروز در نخستین ساعت معاملات با رشد روبه‌رو شد و تا زمان تنظیم این خبر با رشد ۴ هزار و ۵۷۷ واحدی روبه‌رو و به ۳۶۲ هزار ۳۴۲ واحد رسید.درحال‌حاضر ارزش بازار ۵۵ میلیون ۴۱۵ هزار ۴۱۸ میلیارد ریال، ارزش معاملات ۳۱ هزار و ۷۸۵ میلیارد ریال و حجم معاملات ۵ هزار و ۶۹ میلیارد سهم است.نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل بورس در معاملات امروز تا این ساعت فارس ، فملی ، فولاد ، شستا، کگل، کچاد و وامید هستند.شاخص کل بورس با ریزش ۴۴۰۰ واحدی در سطح یک میلیون و ۳۰۱ هزار واحد قرار گرفت. شپدیس، کالا و مبین ۳ نماد سبز بودند که بیش‌ترین تأثیر مثبت را بر روند حرکت شاخص گذاشته‌اند.

بورس تهران امروز  ۲۸ آذر سرخپوش آغاز به کار کرد. شاخص کل بورس با ریزش ۴۴۰۰  واحدی در سطح یک میلیون و ۳۰۱ هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل هم وزن نیز سرخپوش شد و با افت ۸۴۳  واحدی ۳۴۶ هزار و ۱۳۴ واحد را ثبت کرد.نمادهای، فولاد ، فملی و شستا  بیشترین اثر منفی و  شپدیس، کالا  و مبین بیش‌ترین تأثیر مثبت را بر روند حرکت شاخص گذاشته‌اند.سیف زاده: اکنون متهم اصلی بازار بورس نبود اعتماد است و به قولی از بین مردم فرار کرده است.

با اینکه آخرین روز معاملاتی برای بورس سبز تمام شد اما بازار سهام هفته رو به افتی را پشت سر گذاشت. در حالی که انتظار می‌رفت با تعیین تکلیف بودجه، برجام و بازگشایی نمادهای خودرویی بازار سهام تغییر رویه بدهد اما انگار بورس این روزها به جز ورود نقدینگی به بازگشت اعتماد نیز نیاز دارد.

معاملات روز چهارشنبه متاثر از خبر سقف‌گذاری قیمتی برای نرخ سوخت صنایع بزرگ فولادی، روند رو به رشدی را شروع کرد و کورسوی امیدی را به برگشت نصفه نیمه بازار ایجاد کرد اما پس از گذشت چندی از شروع معاملات، عرضه‌ها مانند روزهای قبل‌تر قدرت خود را به رخ بازار کشیدند و دوباره بیشتر سهام به سمت منفی عقب نشینی کردند. به هرحال به نظر می‌رسد که فعلا بازار سرمایه بهانه اصلی خود را برای برگشت پیدا نکرده و ممکن است تا اتمام تمامی ابهامات، روندی خنثی و حتی کمی ریزشی را دنبال کند. ابهاماتی نظیر نرخ دلار و مذارکرات برجامی. ضمن اینکه با در هفته گذشته ما شاهد تقدیم لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس بودیم که تاثیر عمده‌ای بر روند بازار سرمایه داشت. حال سوال این است که بازار در هفته جاری به کدام سو خواهد رفت. برای رسیدن به این سوال ما در گسترش نیوز گفت‌وگویی داشتیم با یک کارشناس بازار سهام. برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

خروج سنگین از بورس

محسن سیف زاده کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با گسترش نیوز درباره روند بازار در هفته گذشته اظهار کرد: بازار از اواخر آبان ماه شروع به اصلاح و کاهش قیمت‌ها کرد. اکنون نزدیک به یک ماه است که بازار یک روند نزولی را در پی گرفته است. از طرفی مشاهده می‌شود که در بازارهای موازی هم شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم و یک واگرایی بین بورس و بازارهای دلار و طلا پیش آمده است.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که در بازار سرمایه یکسری محرک‌های سیاسی و اقتصادی وجود دارد که باعث نوسان می‌شود اما باید پول و سرمایه هم در بازار باشد. درحال‌حاضر ما روزانه شاهد خروج سنگین پول و سهامدار از بازارسرمایه هستیم. اعتماد کلیدگمشده بورس ایران است و دیگر کسی به دنبال یافتن این کلید نیست.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نکته قابل تاسف این است که حتی سهام ارزنده هم دیگر خریدار ندارد و شاهد خروج سهمگین پول است. کاری که اکنون سهامداران انجام می‌دهند، توجه به روند تورم است. یعنی به روند صعودی دلار و سقوط بورس نگاه می‌کنند و تصمیم به خروج از بازار می‌گیرند. از طرفی دیگر نوساناتی که در بازار دلار شکل گرفته، بهره گرفته شده از روند مذاکرات است و نمی‌شود گفت که تاثیر اقتصادی برآن نقش داشته است.

منتظر رشد بورس نباشید

سیف زاده ادامه داد: اکنون متهم اصلی بازار بورس نبود اعتماد است و به قولی از بین مردم فرار کرده است. ضمن اینکه دولت دلیلی نمی‌بیند که از بازار بورس درحال‌حاضر حمایت کند. این امر در دولت گذشته خیلی بهتر بود. دیدگاهی که دولت فعلی به بازار بورس دارد این است که پذیره‌نویسی را افزایش دهد. یعنی پول را به سمتی ثبت یک شرکت جدید ببرد.بسیاری از افرادی که به بازار وارد شده بودند از بازار با خاطره تلخ از آن خارج شدند، دارندگان سرمایه‌های سنگین هم به علت ترس از بستن کد یا سیاست‌های ناگهانی دولت اقدام به خرید نمی‌کنند. بازار در خلأ برجامی گیر کرده است شاید منتظر بودجه انقباضی دولت هم برای سال آینده احتمال از سرعت رشد دلار کمی بکاه

وی در پایان اظهار کرد: بعد از افت زیادی که در بازار ایجاد شده است ما شاهد اشباع فروش هستیم. می‌شود در هفته آینده انتظار داشت که یک بازار متعادل تری را شاهد باشیم اما باید گفت که نباید شاهد رشد آنچنانی بازار باشیم

بازار سرمایه یک هفته دیگر را با روندی نزولی آغاز کرد و شاخص کل بورس تا حدود یک میلیون و ۳۳۰ هزار واحد کاهش یافت.

شاخص کل بورس امروز با ۵۳۳۷ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۳۳۴ هزار واحد ایستاد.شاخص کل با معیار هم وزن هم ۴۶۵۲ واحد کاهش یافت و به رقم ۳۶۲ هزار و ۹۰۸ واحد رسید.معامله‌گران این بازار ۳۸۲ هزار معامله به ارزش ۳۰ هزار و ۴۴ میلیارد ریال انجام دادند.

بانک ملت، بانک تجارت، مخابرات ایران و بانک صادرات نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل پالایش نفت لاوان و پالایش نفت اصفهان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس هم با ۱۰۰ واحد کاهش در رقم ۱۹ هزار و ۱۳۵ واحد ایستاد.معامله‌گران این بازار ۱۸۷ هزار معامله به ارزش ۱۴ هزار و ۲۰ میلیارد ریال انجام دادند.

پتروشیمی زاگرس و تولید نیروی برق دماوند نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل سنگ آهن گوهرزمین، فرابورس ایران، سهامی ذوب‌آهن اصفهان و مجتمع جهان‌ فولاد سیرجان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.در آخرین روز معاملاتی هفته ارزش معاملات خرد سهام به کمترین میزان در ۶ ماه گذشته سقوط کرد.

 

بورس رکورد ۶ ماهه را زد

در هفته اخیر شاهد رکود معاملات بازار سهام بودیم. میانگین ارزش معاملات خرد بورس ۳ هزار و ۴۸۷ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۴ هزار و ۵۵۶ میلیاردی هفته پیشین، افت ۲۳ درصدی داشته است.

ارزش معاملات خرد در روز چهار‌شنبه -با کاهش ۱۷ درصدی نسبت به روز سه‌شنبه- ۳ هزار و ۲۰۸ میلیارد تومان شد که کمترین رقم در ۱۱۸ روز کاری گذشته طی ۶ ماه اخیر است.

روز چهارشنبه نماد جم (پتروشیمی جم) در صدر جدول معاملات بود و بیشترین ارزش معاملات بازار را داشت. همچنین بیشترین حجم معاملات به نماد وتجارت (بانک تجارت) تعلق داشت.

در هفته اخیر در روز دوشنبه به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی به روزهای دیگر داشت. روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل ۳۷ هزار و ۶۱۹ میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته بود. میانگین ارزش معاملات کل هفته ۱۱ هزار و ۶۷۲ تومان بود که نسبت به رقم ۲۰ هزار و ۶۰۹ میلیاردی هفته پیشین، افت ۴۳ درصدی داشته است.

ارزش معاملات ثانویه اوراق بدهی

در هفته‌ اخیر معاملات اوراق بدهی نیز رکود نسبی داشت. مجموع ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه در هفته اخیر ۳۴ هزار و ۹۵۱ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین ۵۳ درصد کاهش داشته است. این هفته به طور میانگین سهم ارزش معاملات اوراق درآمد ثابت در بازار سهام ۲۵ درصد بود که نسبت به سهم ۳۶ درصدی هفته پیشین کاهش یافته است.

در آخرین روز کاری هفته ارزش معاملات اوراق با افت ۶۴ درصدی -نسبت به روز سه‌شنبه- به ۲۲۸ میلیارد تومان رسید که تنها ۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته‌ای که گذشت با تداوم در مدار نزولی و قرار گرفتن در ارتفاع یک‌ میلیون و ۳۴۰ هزار واحد به کار خود پایان داد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، ۱۰ آذر) با ۵۴ هزار واحد کاهش نسبت به هفته قبل به عدد یک‌میلیون و ۳۴۰ هزار واحد رسید؛ براین اساس افت شاخص کل در هفته جاری چهار درصد بود.

شاخص کل در پایان روز چهارشنبه هفته گذشته در حالی با رقم یک میلیون و ۳۹۴ هزار واحد به معاملات خود پایان داد که این رقم در (۱۰ آذر ماه) به یک‌میلیون و ۳۴۰ هزار واحد رسید.

شاخص کل در پایان هفته گذشته ۳۸۳ هزار و ۴۶۹ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۶۷ هزار و ۵۶۳ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۴۱ هزار و ۵۳۵ واحد به عدد ۲۳۱ هزار و ۳۶۳ واحد رسید.

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای گروه دارویی برکت (برکت)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) و گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر) در گروه نمادهای پُر تراکنش قرار داشتند.

در هفته‌ای که گذشت استخراج زغال سنگ، فعالیت مهندسی، تجزیه و تحلیل و آزمایش فنی و سایر حمل و نقل جزو صنایع مثبت بازار بود.

شاخص کل بورس در میانه بازار امروز برای دومین بار در این هفته کانال ۱٫۴ میلیون واحدی را از دست داد. این شاخص در حال حاضر با بیش از ۸۳۰۰ واحد ریزش در محدوده یک میلیون و ۳۹۶ هزار واحد قرار گرفته است. شاخص کل و هم‌وزن به ترتیب حدود ۰٫۶۱ و ۰٫۴۷ درصد افت دارند.امروز قرار است در ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمت‌گذاری خودرو تصمیم‌گیری شود. بازار سهام برای بهبود وضعیت به آزاسازی قیمت خودرو نیاز دارد. حال باید دید تا پایان امروز چه نتیجه‌ای از این جلسه منتشر خواهد شد.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سهام گفت: بازار در ابهامات کلی قرار دارد که از طرف دولت به بورس تحمیل می‌شود. قیمت‌گذاری خودرو یکی از مهمترین ابهامات حال حاضر است که بازار سهام را منتظر گذاشته.

وی ادامه داد: از طرف دیگر بانک مرکزی یک نرخ مشخص برای سود بانکی تصویب نمی‌کند و این نرخ همچنان در حال رشد است. این موضوع نه تنها بورس که سایر بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این کارشناس عنوان کرد: دولت بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را ملزم به خرید اوراق دولتی می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا بانکی‌ها به دلیل کمبود نقدینگی در زمان رشد یک سهم به عرضه آن ادامه دهند. برای مثال چند روز پیش که وبملت رشد داشت، حقوقی‌های بانکی به عرضه این سهم ادامه دادند و این موضوع رشد این سهم را در کوتاه‌مدت متوقف کرد.

دولت از سیاست‌های پوپولیستی دست بردارد

حق‌شناس در خصوص تصمیمات جلسه ستاد تنظیم بازار پیرامون قیمت خودرو، گفت: چنانچه این تصمیم در خصوص افزایش نرخ باشد که این موضوع هر ۶ ماه یکبار اتفاق می افتاد و داستان جدیدی نیست. با این وجود در واکنش به همین افزایش هم بازار حرکت کوچکی خواهد داشت.

وی ادامه داد: آنچه بازار سهام به آن نیاز مبرم دارد آزادسازی قیمت‌هاست، گروه خودرو زمینه بسیار خوبی برای ایجاد رشد قوی در کل بازار را دارد. حال صنعت خودرو خوب نیست و دولت باید در این خصوص دست از سیاست‌های پوپولیستی بردارد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: در حال حاضر بی‌اعتمادی در بازار موج می‌زند. در حالی که رئیسی قول داده بود بورس را به قلک خود تبدیل نکند این کار را کرد و برای تامین مالی از آن استفاده می‌کند.

منبع: تجارت نیوز

شاخص کل بورس امروز با رشد ۳ هزار واحدی در پایان معاملات امروز به عدد یک میلیون و ۴۴۲ هزار واحد رسید.

شاخص کل هم (وزن): ۱۰۴۸ واحد مثبت

ارزش معاملات: ۵۶۰۷ میلیارد تومان

منبع : ایرنا

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان