ممنوع شدن دریافت هزینه از والدین

واکنش وزارت آموزش و پرورش به دریافت هزینه اجباری از والدین

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

 مدیرکل ارزیابی عملکرد و شکایات وزارت آموزش‌وپرورش با تاکید بر این‌که منبع اصلی آموزشی و محتوای دروس در مدارس همان کتاب‌های درسی است که ارائه می‌شود، گفت: مدیر و معلم مدرسه حق ندارند به غیر از کتاب درسی به صورت اجباری به خانواده‌ها فشار بیاورند و بسته یا محتوایی را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

محمدحسین کفراشی مدیر کل ارزیابی عملکرد و شکایات وزارت آموزش و پرورش درباره بسته‌های آموزشی که از سوی برخی مدارس ابتدایی به دانش‌آموزان در ازای دریافت وجه و به شکل اجباری ارائه می‌شود، گفت: منبع اصلی آموزشی و محتوای دروس در مدارس همان کتاب‌های درسی است که ارائه می‌شود.

او بیان کرد: مدیر و معلم مدرسه حق ندارند به غیر از کتاب درسی به صورت اجباری به خانواده‌ها فشار بیاورند و بسته یا محتوایی را در اختیار آن‌ها قرار دهند و در ازای آن پول دریافت کنند، لذا به غیر از کتاب درسی ما محتوایی نداریم.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و شکایات وزارت آموزش و پرورش افزود: شاید محتوای کمک‌آموزشی هم به شکل مکتوب و هم به شکل مجازی در فضای بستر شاد مورد استفاده قرار بگیرد. اگر خانواده‌ها خودشان تمایل داشته باشند، می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، ولی هیچ‌گونه اجباری در این زمینه وجود ندارد. اگر موردی در این زمینه به ما گزارش شود، حتما برررسی و با مسئولان آن مدرسه برخورد خواهد شد.

مدارس حق گرفتن کمک از خانواده‌ها به شکل اجباری را ندارند

کفراشی در پاسخ به این سوال که با توجه به ممنوع بودن اخذ هزینه از والدین با عنوان کمک به مدرسه، آیا مدارس رویه سابق کمک به مدرسه را در شکل‌های دیگری از جمله در قالب ارائه بسته‌های آموزشی اجباری انجام نمی‌دهند، گفت: اصلا به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی، مدارس حق گرفتن کمک از خانواده‌ها آن هم به شکل اجباری را ندارند.

او افزود: طبق قانون کمک‌ها به مدرسه از طرف ولی باید داوطلبانه باشد، معنی کلمه داوطلبانه هم کاملا مشخص است. یعنی هیچ‌گونه اجباری تحت هیچ عنوانی نباید وجود داشته باشد.

اخذ پول در قبال ارائه کتاب درسی یا کارنامه

کفراشی در واکنش به اخذ هزینه از والدین در قبال ارائه کتاب درسی یا کارنامه بیان کرد: در خصوص کارنامه و کتاب درسی بعضا گروکشی شده بود هیچ مدرسه‌ای حق این کار را ندارد. اگر در برخی از مدارس کج‌سلیقه‌گی در این خصوص رخ دهد در سامانه شکایت قابل پیگیری است. خانواده‌ها این موارد را در سامانه شکایت آموزش و پرورش درج کنند، سپس طی ۱۰ روز مورد پیگیری و پاسخگویی قرار خواهند گرفت.

او خاطرنشان کرد: اگر در مدرسه‌ای این اتفاق افتاده باشد، ولی بار اول است که این اقدام را می‌کند ما به آنها تذکر می‌دهیم، اما اگر مجددا تکرار شود جدی‌تر با آنها برخورد خواهد شد. حتی اگر تخلفات آشکاری داشته و بر آن تخلف اصرار داشته باشد ما آن مدرسه را به هیات تخلفات معرفی خواهیم کرد.

مدیرکل ارزیابی عملکرد وشکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده‌ها و شیوع کرونا که زندگی مردم را تحت شعاع قرار داده و مشکلاتی را ایجاد کرده است ما نباید به خانواده‌ها فشار وارد کنیم، به اندازه کافی مشکلات وجود دارد بنابراین ما باید کمک کنیم که خانواده‌ها تحت فشار نباشند.

کفراشی افزود: اکنون خانواده‌ها فهیم و علاقه‌مند به فرزندان و مدرسه‌شان هستند یقینا اگر فضایی ایجاد شود که بخواهند به مدرسه کمک کنند، قطع این کار را انجام خواهند داد. ولی ما به انحا مختلف حق نداریم، پولی از خانواده برای کمک به مدرسه بگیریم یا حتی جزوات و کتاب‌هایی را ارائه دهیم که خانواده‌ها مجبور به خرید آنها باشند.

وی ادامه داد: حتی مدارس هیات امنایی ما که برای فوق برنامه‌های خود مجوز هم دارند و بر اساس نظر انجمن اولیا به اداره درخواست می‌دهند و سپس مجوز فوق برنامه‌ها را ارائه دریافت می‎کنند نیز حق اجبار ندارند و نمی‌توانند بگویند دانش‌آموزان باید از فوق برنامه‌ها استفاده کنند. قانون در این زمینه روشن است و کسی حق تخطی از آن را ندارد.

برخی مدارس مجوز آموزش حضوری گرفته‌اند

کفراشی در پاسخ به این سوال که از ابتدای مهر قرار بود، برای دانش‌آموزان ابتدایی یک روز در هفته آموزش حضوری لحاظ شود اما چرا برخی مدارس دانش‌آموزان را تا سه روز در هفته به مدرسه می‌کشانند، گفت: آن مدارسی که مجوز آموزش حضوری گرفتند مشکلی در این مورد ندارند اما مدارسی که مجوز آموزش حضوری را فعلا دریافت نکرده‌اند تذکر می‌گیرند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و شکایات وزارت آموزش و پرورش در پایان اظهار کرد: با توجه این‌که دو هفته دیگر به پایان آبان باقی مانده است و از اول آذر همه مدارس بازگشایی می‎شوند، باید کم‌کم زمینه حضور دانش‌آموزان در مدرسه فراهم شود.

منبع : ایلنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان