رکوردشکنی‌ دلار ادامه دارد | دلار وارد کانال 31 هزار تومان رسید

قیمت فروش دلار در صرافی‌های رسمی ۲۷۸۵۰ و یورو ۳۲هزار تومان است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

بر اساس قیمت‌های اعلام شده از سوی کانون صرافان، دلار به کانال ۳۱هزار و یورو ۳۵هزار تومان رسید.

در معاملات عصر امروز قیمت دلار در بازار آزاد به ۳۱۱۰۰ و یورو ۳۵۰۰۰تومان افزایش یافته است.

قیمت فروش دلار در صرافی‌های رسمی ۲۷۸۵۰ و یورو ۳۲هزار تومان است.

در صورتی که خبرهای خوب از نشسته‌ای برجامی مخابره شود، دلار تا ۲۴ یا ۲۵ هزار تومان نیز کاهش پیدا خواهد کرد

هفتمین دور مذاکرات برجامی از روز دوشنبه آغاز شده بود و دیروز به ایستگاه پایانی رسید. نمایندگان کشورهای حاضر در این مذاکرات به پایتخت‌های خود برگشتند تا با مقامات عالی کشورهایشان برای ارائه پاسخ در دور بعدی رایزنی کنند. پیش‌بینی می‌شود، در اوایل هفته آینده (دوشنبه یا سه‌شنبه) مذاکرات وین از سر گرفته شود. بازارهای مالی نسبت به مذاکرات اخیر واکنش‌های متفاوتی داشتند. بازار دلار هنوز روند صعودی به خود نگرفته است و منتظر سرنوشت برجام است. در خصوص بازار ارز علی دینی ترکمانی اقتصاددان در گفتگو با گسترش نیوز گفت: اگر برجام پیام مثبت مبنی بر گشایش در مذاکرات به بازارهای مالی ارسال کند، نرخ دلار کاهش پیدا خواهد کرد اما پیام مذاکرات مبنی بر پیچیدگی‌ها در عرصه مذاکرات باشد و آژانس قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند، افزایش قیمت دلار طبیعی خواهد بود. سرنوشت دلار ارتباط مستقیم با تصمیم‌گیری‌های سیاسی و واکنش‌های کشورهای ۵+۱ در نشسته‌ای برجامی دارد.

دینی ترکمانی اظهار کرد: اگر به لحاظ تجربی به بازار ارز نگاه کنیم، در چند مقطع اتفاق‌هایی را شاهد خواهیم بودیم که نرخ دلار کاهش داشته است اما مجدد به روند صعودی خود ادامه داده است. در زمان تصویب قطعنامه ۵۹۸ نیز شاهد بودیم که دلار سقوط کرد اما مجدد به روند خود ادامه داد. در سال‌های اخیر نیز این روند را تجربه کرده‌ایم.

وی افزود: در سال ۱۳۹۲ زمانی که بحث برجام پیش آمد و پیام‌های مثبت به بازارهای مالی ارسال شد، نرخ دلار از ۳ هزار و ۸۰۰ تومان به ۳ هزار ۲۰۰ تومان رسید. در آن زمان هم به هزار تومان سال ۱۳۹۰ نرسید. کاهش‌های مقطعی ثبات در یک مدت‌زمان را ایجاد می‌کند. از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ نرخ دلار بین ۳ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۳ هزار و ۳۰۰ تومان بود.

این اقتصاددان تأکید کرد: هم‌زمان با خروج امریکا از برجام شاهد بودیم که بازار از واکنش نشان داد و روند صعودی را در پیش گرفت. از نظر تحلیلی و نظری تا زمانی که فشار تورمی بر اقتصاد وجود دارد، امکان افزایش نرخ ارز نیز وجود دارد. البته بخشی از فشارهای تورمی ناشی از تحریم‌ها است. میانگین بلندمدت تورم در اقتصاد ما به ۲۴ درصد رسیده است. این نرخ بالای تورم قیمت دلار را افزایشی کرده است.

دینی ترکمانی خاطرنشان کرد: در صورتی که خبرهای خوب از نشسته‌ای برجامی مخابره شود، دلار تا ۲۴ یا ۲۵ هزار تومان نیز کاهش پیدا خواهد کرد و در مدت‌زمانی در این کانال ثابت می‌ماند. در صورتی که خبرهای منفی از مذاکرات منتشر شود، باید منتظر رکوردهای جدید دلار در ایران باشیم.

چگونه مانع افزایش قیمت دلار شویم؟

وی افزود: اگر پیام‌های خوش‌بینانه به بازار ارز ارسال شود، دلار به قیمت‌های خیلی پایین نخواهد رسید. ساختار قیمت‌ها با نرخ ارز فعلی شکل گرفته است و شوک مثبت به اقتصاد کاهش خواهد داشت اما از کانال ۲۰ هزار تومان کمتر نخواهد شد. نکته مهم بازگشت مجدد قیمت دلار در این شرایط است. در صورت موفقیت در برجام باید نرخ دلار را درکانال ۲۰ هزار تومان تثبیت کنیم. در این شرایط انگیزه برای سرمایه‌گذاری بر روی دلار از بین می‌رود و بازار ارز ثبات پیدا می‌کند.

این اقتصاددان در پایان گفت: عملکرد اقتصاد باید در این دوران ارتقا پیدا کند تا در کنار رفع تحریم‌ها بازار ثبات پیدا کند. فرایند انباشت بسیار ضعیف سرمایه در اقتصاد ایران موضوع مهمی است که موجب اتلاف منابع می‌شود و فشارهای تورمی ساختاری خلق می‌کند. با این روند نرخ ارز در بلندمدت ثبات پیدا نمی‌کند و گرایش به افزایش را شاهد خواهیم بود.

قیمت دلار در بازار آزاد یازدهم آذر، به رقم ۲۷ هزار و ۳۲۶ تومان‌ رسید. واکنش امروز بازار ارز چیست؟

قیمت دلار در بازار آزاد یازدهم آذر، به رقم ۲۷ هزار و ۳۲۶ تومان‌ رسید. همچنین، بانک مرکزی نرخ دلار رسمی را ۴۲۰۰ تومان اعلام کرده است.

صرافی‌های بانک‌ها دیروز نرخ دلار را برای فروش ۲۶ هزار و ۹۰۶ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با نرخ ۲۶ هزار و ۳۷۶ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت درهم روز چهارشنبه توانست خود را به مرز هشت هزار تومان برساند. نرخ درهم در بازار ارز دیروز این مرز را از دست داد و به کانال هفت هزار تومان برگشت.(اقتصادنیوز)

به نظر می‌رسد انتشار قطره‌چکانی اخبار مذاکرات وین، معامله‌گران بازار ارز را دچار مشکل کرده است. نرخ دلار در این روزها رفت و برگشتی شده است. یک روز نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند و روز بعد می‌ریزد.

حرکت رفت و برگشتی و نوسان نرخ دلار نشان می‌دهد معامله‌گران حس واحد و مشخصی نسبت به آینده مذاکرات وین ندارند. آنها نه از ثمربخشی مذاکرات مطمئن هستند و نه از ناکامی این دور مذاکرات.

ریزش نرخ دلار نزدیک است؟

این در حالی است که به نظر می‌رسید قبل از شروع مذاکرات وین، بازار ارز تصمیم خود را گرفته بود و می‌دانست که مذاکرات حداقل در این دور به نتیجه نمی‌رسد. برای همین ظرف مدت کوتاهی دلار کانال عوض کرد و وارد محدوده ۲۹ هزار تومان شد.

اما حالا به نظر می‌رسد معامله‌گران سردرگم شده‌اند. در واقع بازیگران ارزی، خود را با اخبار هماهنگ کرده‌اند. زمانی که اخبار مثبت و امیدوارکننده است نرخ دلار کمی ارزان می‌شود و به محض ارسال اخبار منفی و یا تعویق توافق، نرخ دلار صعودی می‌شود.

از جمله اخباری که در بازار ارز دیروز مورد توجه معامله گران ارزی قرار گرفت مربوط به نشریه آنلاین «اسلیت» (slate magazine) بود. این نشریه در مطلبی به قلم فرد کاپلان نوشت: ایالات متحده و ایران روز دوشنبه در وین در تلاشی دیگر که احتمالاً آخرین تلاش خواهد بود، برای احیای توافق هسته‌ای ایران با یکدیگر ملاقات کردند. اگر هیچ یک از طرفین از خواسته‌های فعلی خود عقب نشینی نکنند، مذاکرات که پنج ماه است متوقف شده، احتمالاً به جایی نخواهد رسید. در این صورت شاهد تشدید تنش‌ها یا چیزی بدتر از آن خواهیم بود.

همچنین «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صفحه توئیتر خود نوشت: «مذاکرات وین با اولویت اساسی رفع تحریم‌ها و با جدیت جریان دارد. مذاکرات جدی کارشناسان هم تداوم دارد».

در پی رایزنی‌های روزهای گذشته در وین، هیأت ایران چهارشنبه دو سند را در اختیار طرف مقابل قرار داده است. سند نخست، دیدگاه‌های ایران در موضوع لغو تحریم‌ها و سند دوم در موضوع مسائل هسته‌ای است.

امروز دلار 26 هزار و 98 تومان قیمت خورد؛ همچنین سکه امامی 12میلیون و 617 هزار تومان قیمت ارزش گذاری شد.

تا لحظه تنظیم این خبر، دلار در بازار آزاد 26 هزار 98 تومان قیمت خورد.

یورو با قیمت 29 هزار و 540 تومان قیمت خورد.

دلار صرافی ملی نیز 26 هزار و 617 تومان برای فروش ارزش گذاری شد.

سکه امامی با 135 هزار تومان رشد 12 میلیون و 617 هزار تومان ارزش‌گذاری شد و هر گرم طلای 18 عیار یک میلیون و 605 هزار تومان قیمت خورد. 

سکه طرح قدیم با افت هزار تومانی، 12 میلیون و 405 هزار تومان معامله شد. نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی به ترتیب6 میلیون و 583 هزار تومان ، 3 میلیون و 812 هزار تومان و 2 میلیون و 323 هزار تومان قیمت‌گذاری شد

دلار به 28 هزار و 518 تومان رسید و سکه امامی 12 میلیون و 199 هزار تومان معامله شد.تا لحظه تنظیم این خبر، دلار با افزایش 131 تومانی، 28 هزار و 518 تومان قیمت خورد.یورو با قیمت 32 هزار و 86 بر روی تابلوی صرافی‌ها نقش بست.

بازار طلا قرمزپوش شد

سکه امامی با کاهش 89 هزار تومانی، 12 میلیون و 439 هزار تومان ارزش‌گذاری شد. هر گرم طلای 18 عیار، با اُفت 17 هزار و 100 تومانی، به یک میلیون و234 هزار و 900 تومان رسید.

سکه طرح قدیم، با کاهش 99 هزار تومانی، 12 میلیون و 199 هزار تومان قیمت‌گذاری شد. نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی به ترتیب 6 میلیون و 400 هزار تومان، 3 میلیون و 700 هزار تومان و 2 میلیون و 300 هزار تومان معامله شد.

نرخ دلار در بازار آزاد سقف یک ماه اخیر خود را شکست و حالا ۴۰۰ تومان با بیشترین قیمتش در سال جاری فاصله دارد.دلار دو پله دیگر پایین آمد / افزایش فاصله قیمت دلار صرافی و آزاد

امروز در معاملات بازار آزاد ارز، قیمت دلار نسبت به دیروز ۲۰۰تومان و یورو ۳۰۰تومان کاهش یافته است.

در این بازار دلار با قیمت ۲۸۳۰۰ و یورو ۳۲۵۰۰تومان فروخته می‌شود.صرافی‌های رسمی امروز نرخ فروش دلار را ۱۱۵۰تومان پایین‌تر از بازار آزاد و با قیمت ۲۷۱۵۰تومان اعلام کردند.یورو هم در صرافی‌ها با قیمت ۳۱۶۰۰تومان فروخته می‌شود.

در سامانه نیما قیمت فروش دلار به ۲۳۴۴۰ و یورو به ۲۶۸۲۵تومان رسید.

قیمت دلار به بالاترین سطح خود در یک ماه اخیر رسید و بخشی از معامله‌گران ارزی، امروز دوشنبه هفدهم آبان به ادامه روند صعودی قیمت‌ها در این بازار خوشبین هستند.
دلار روز گذشته برای سومین بار در سال جاری موفق به فتح کانال ۲۸ هزار تومان شد. حالا امروز دو احتمال برای روند حرکتی اسکناس آمریکایی وجود دارد. احتمال اول ادامه روند صعودی دلار است. دلار به چند قدمی رکورد سالانه خودش رسیده و فقط ۴۰۰ تومان با سقف سال ۱۴۰۰ فاصله دارد. احتمال دوم عقب‌نشینی دلار به محدوده ۲۷ هزار تومان است. اگر امروز در بازار برای دلار ۲۸ هزار تومانی مشتری جدیدی نباشد، احتمالا شاهد عقب‌نشینی موقت قیمت‌ها در بازار ارز خواهیم بود.

قیمت دلار بعد از فروکش کردن خبر‌های مثبت مذاکراتی در هفته پیش، دوباره روی دور گرانی افتاده و طی دو روز ابتدایی این هفته بیشتر از ۳۰۰ تومان رشد قیمت داشته است. برای توجیه رفتار دلار طی دو روز ابتدایی هفته، خیلی نمی‌توانیم دلیل و منطق خاصی بیان کنیم. حداقل ظرف یکی دو روز گذشته خبر نگران‌کننده‌ای نداشتیم، اما هنوز انتظار افزایش قیمت‌ها در بازار ارز دیده می‌شود و باید ببینیم رکوردزنی‌های اسکناس آمریکایی تا کجا ادامه دارد.

قیمت دلار در بازار آزاد

قیمت دلار ساعات ابتدایی معاملات روز یکشنبه را طبق انتظار شروع کرد و خبری از نوسان‌های چشمگیری در بازار ارز نبود، اما از ظهر دیروز فعل و انفعالاتی مهمی رقم خورد. همین قدم‌های کوچک از سوی دلار، منجر به تغییر کانال شد و ارزش این اسکناس در بازار آزاد از حوالی ساعت ۱۴ به ۲۸ هزارتومان رسید و تا پایان معاملات به ۲۸ هزار و ۵۰ تومان افزایش پیدا کرد. رشد ۱۸۰ تومانی نرخ دلار، باعث شد تا این اسکناس به بالاترین سطح خود از ۱۳ مهر‌ماه برسد. همین اتفاق کافی بود تا در بازار طلا شاهد ورود قدرتمندانه سکه امامی به کانال ۱۲ میلیون تومان باشیم. دومین روز هفته فقط برای بورس باز‌ها خوب نبود و شاخص بورس تهران با عقبگرد ۹ هزار واحدی روی سطح یک میلیون و ۴۴۰ هزار واحد آرام گرفت.

01

قیمت دلار در صرافی ملی

قیمت دلار در صرافی ملی ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه دیروز افت ۱۲۰ تومانی را تجربه کرد و تا پایان معاملات روز گذشته، این رقم هیچ تغییری نداشت. این حرکت از بانک مرکزی مخالف روند بازار آزاد بود و می‌شد حدس زد که بازارساز تمایلی برای ورود دلار به کانال ۲۸ هزار تومان ندارد. با این حال دلار آزاد بدون توجه به این حرف‌ها به پیشروی‌های خود ادامه داد و نهایتا اختلاف نرخ دلار بین این دو بازار به هزار تومان رسید. شاید روز گذشته صف‌های شلوغی مقابل صرافی‌ها دیده باشید. دلیل آن ساده است. اختلاف هزار تومانی نرخ اسکناس آمریکایی بین بازار آزاد و صرافی ملی، باعث شد تا سود حاصل از خرید و فروش دلار‌های سهمیه‌ای به دو میلیون تومان برسد و این رقم برای دسته‌ای از معامله گران بازار حکم غنیمت را دارد.

02

قیمت دلار در معاملات پشت خطی

قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی روز گذشته روند صعودی داشت و نرخ معاملات و لفظ‌های دلال‌های بازار ارز، از محدوده ۲۷ هزار و ۸۵۰ تومان به کانال ۲۸ هزار تومان افزایش پیدا کرد. عصر دیروز حتی شاهد معاملاتی در خرید و فروش‌های فردایی با قیمت‌های بالاتر از نرخ بازار رسمی بودیم. نهایتا ساعت ۲۲ شب که معمولا آخرین معاملات فردایی صورت می‌گیرد، دلار با رقم ۲۸ هزار و ۳۰ تومان رد و بدل شد. نزدیک شدن نرخ معاملات پشت‌خطی به نرخ رسمی، نشان می‌دهد که امروز معامله‌گران بازار به ادامه روند صعودی دلار امید دارند. با این حال اگر مشتری جدیدی برای دلار ۲۸ هزار تومانی نباشد، احتمالا شاهد عقبگرد قیمت‌ها به محدوده ۲۷ هزار تومان خواهیم بود.

03

منبع: فرارو

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان