پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

گشت و گذار در طبیعت و فضای سبز یکی از بهترین راه های برای استراحت و دوری چند ساعته از روزمرگی های زندگی است. شاید هر وقت که اراده کردیم توانایی و موقعیت سفر کردن نداشته باشیم اما چرا کمی در فضاهای سبزشهری زیبا آب و هوا عوض نکنیم؟ پارک کوهسنگی مشهد یکی از بزرگ ترین پارک های مشهد است که دیگر الان به یکی از جاذبه های مهم گردشگری تبدیل شده است. در برخی فصول سال مخصوصا تابستان و بهار که به این پارک سر میزنیم تعداد مسافران عرب و مسافران تور مشهد از آبادان که پارک کوهسنگی مشهد به گشت و گذار مشغول اند شما را شگفت زده میکند! و این نشانه محبوبیت بالا این مکان برای مسافران است.

 اگر مسافر مشهد هستید و قصد زیارت راهی این شهر شده اید بد نیست از جاهای دیدنی دیگر این شهر مانند پارک کوهسنگی نیز بازدید کنید و یک روز فوق العاده و با نشاط را در کنار خانواده خود بسازید؛ اما از مزایا رفتن به پارک و فضاهای سبز اطلاع دارید؟ آیا میدانید پارک های بزرگی همچون پارک کوهسنگی مشهد تنها برای تفریح نیستند و از امکانات ویژه دیگری نیز برخوردارند؟ در ادامه مطلب همراه ما باشید تا پاسخ تمامی سوالات را بیابید.

مزایای پارک های شهری

پارک کوهسنگی مشهد سفرآس 24

وجود فضاهای سبز شهری بزرگ همچون پارک کوهسنگی مشهد بدون شک مزایای زیادی برای تک تک شهروندان و حتی مسافران دارد. مزایایی غیر از ایجاد تفریح و سرگرمی که شاید حتی فکرش را هم نمیکردیم! در ادامه برخی از آن ها را بررسی میکنیم.

کاهش دما

در مناطق شهری با افزایش درجه حرارت و آلودگی، مکانهای خنک کننده ای مانند فضاهای سبز، بسیار مهم تر می شوند. شهرها با درجه حرارت بالا و آلودگی ناشی از ماشین ها مشکلات زیادی دارند. ساختمان ها، جاده ها و اتومبیل ها به هوای اطراف گرما بیشتری می دهند؛ با این حال ، پارک های بزرگی مانند پارک کوهسنگی مشهد می توانند با ایجاد فضاهای خنک کننده، اثرات گرمایی و آلودگی شهری را کاهش دهند. تبدیل مناطق خالی به فضاهای سبز و مناطق تفریحی یکی از راه های مبارزه با گرمای شهری است.

با افزایش دمای هوا در تابستان ، یافتن مکانی خوش آب و هوا برای استراحت و فرار از گرما بسیار مهمتر می شود. دمای هوای پارک کوهسنگی مشهد در مقایسه با مناطق اطراف پایین تر است. در واقع، در شب، ممکن است پارک 13 درجه خنک تر از خیابان های مجاور باشد.

این هوای خنک از پارک کوهسنگی مشهد به محله های اطراف نفوذ می کند و به ساکنان کمک می کند تا راحت تر باشند، حتی در شب های گرم تابستان. پارکهای بزرگتر مانند پارک کوهسنگی مشهد و آنهایی که درختان بیشتری دارن ، اثر خنک کنندگی بیشتری نسبت به پارکهای کوچک بدون درخت دارند. با ایجاد فضاهای سبز بیشتر، شهرها می توانند ناراحتی ساکنان را از گرمای ذخیره شده توسط سطوح بتنی و ساختمان ها کاهش دهند.

 تشویق مهارت های اجتماعی در کودکان

زمین های بازی در پارک ها چیزی فراتر از ایجاد یک ساختار بازی برای بچه ها است! پارک هایی مانند پارک کوهسنگی مشهد همچنین تعاملات اجتماعی بین بچه ها را افزایش میدهد، حتی خجالتی ترین و بی دست و پا ترین کودک را نیز اجتماعی را ایجاد می کند! گزینه های متعددی که برای بازی کردن در پارک کوهسنگی مشهد وجود دارد باعث شده است تقریباً همه بچه ها بتوانند کاری برای انجام دادن پیدا کنند. علاوه بر این، بسیاری از بازی ها یک شریک نیاز دارند. بچه ها بدون اینکه حتی متوجه باشند، برای بازی با هم جفت می شوند.

در کودکان مبتلا به اوتیسم، یک زمین بازی فرصتی بهتر برای آنها ایجاد می کند تا با بچه های دیگر ارتباط اجتماعی داشته باشند. از آنجا که زمین های بازی ماهیت رقابتی ندارند، همه برنده هستند.

با استراحت در مدارس به طور متوسط ​​10 تا 35 دقیقه در روز، کودکان ممکن است تعامل اجتماعی کافی در زمین بازی مدرسه نداشته باشند. داشتن یک پارک مانند پارک کوهسنگی مشهد در نزدیکی آنها به آنها اجازه می دهد با بچه های دیگر خارج از گروه همسالان خود ملاقات کرده و نحوه تعامل با یکدیگر را بیاموزند.

در مدرسه، بچه ها هر روز یک گروه  از افراد را می بینند. اما در زمین بازی یا پارک های مختلف مانند پارک کوهسنگی مشهد، کسانی که به آنجا سر می زنند ممکن است به طور مرتب تغییر کنند. می توانند با دوستان جدیدی پیدا کنند، بچه هایی که از پارک محلی خود دیدن می کنند می توانند مهارت های اجتماعی خود را به گونه ای تقویت کنند که در مدرسه نمی توانند هرگز آن مهارت ها را بیاموزند.

پیوند بیشتر خانواده

از آنجا که پارک های مانند پارک کوهسنگی مشهد برای افراد در هر رده سنی فرصت هایی برای تفریح ​​دارند، خانواده ها می توانند با هم به تفریح در این پارک ها بپردازند. خانواده هایی که با هم در فعالیت های تفریحی شرکت می کنند، احساس انسجام و شادی بیشتری دارند. یک زوج متاهل بدون فرزند ممکن است به اندازه یک خانواده با چند فرزند تمایل به رفتن پارک نداشته باشند.

پارک ها خانواده ها را برای فعالیت های سرگرم کننده و رویدادهای مهم دور هم جمع می کنند. خانواده ها ممکن است در پارکی مانند پارک کوهسنگی مشهد برای جشن تولد یا جشن فارغ التحصیلی به عنوان مکانی جذاب دورهم جمع شوند. پارک کوهسنگی مشهد با داشتن امکانات تفریحی و رفاهی متعدد و متنوع بهترین مکان برای تفریح خانواده ها است. چنین مناطق تفریحی می تواند روابط بین اعضای خانواده را تقویت کند. در ادامه به معرفی بیشتر این پارک بینظیر خواهیم پرداخت.

پارک کوهسنگی مشهد

دریاچه پارک کوهسنگی مشهد

مشهد دارای جاذبه های گردشگری طبیعی و شهری فراوانی است. علاوه بر حرم مطهر امام رضا که اولین گزینه برای بازدیدکنندگان است، جاذبه های دیدنی بسیار دیگری نیز وجود دارد. پارک کوهسنگی مشهد یکی از آنهاست. این پارک یکی از معروف ترین و قدیمی ترین پارک های تفریحی شهر مشهد است. از آنجا که دو کوه سنگی در این پارک وجود دارد، آن را "کوه سنگی" می نامند. این پارک یکی از پارک های شناخته شده در بین مسافران نیز میباشد.

سیر تغییرات پارک کوهسنگی مشهد

تا سال 1310 اگر وارد این این پارک میشدید صرفا با منطقه ای خوش آب  هوا مواجه میشدید که مناسب برای ییلاقات بود. آب و هوای دلنشین، مناظر طبیعی باغ و کوه، آب های جاری و خنک چیزاهایی بود که میتوانستید ببینید. کم کم پس از مدتی با حفر قنات و استخر و اضافه شدن برخی از امکانات سیاحتی پارک کوهسنگی مشهد وسعت و توسعه یافت،سپس در سال 1318 ساختمانی دو طبقه به دست مهندسین آلمانی در پارک کوهسنگی مشهد ساخته شد و با جدول و کشی و نرده کشی به شکل پارکی طبیعی درآمد. هنوزهم میتوان منظره بینظیر در کنار آب و هوایی دلنشین را در این پارک تجربه کرد.

پارک کوهسنگی مشهد کجاست؟

پارک کوهسنگی مشهد در جنوب غربی شهر مشهد، در انتهای خیابان "کوه سنگی" واقع شده است که به نام پارک نامگذاری شده است. این منطقه در گذشته خارج از شهر قرار داشت، اما به دلیل گسترش شهر و افزایش جمعیت، امروزه بخشی از شهر است. این پارک دومین پارک بزرگ بعد از پارک ملت در مشهد است. این پارک ترکیبی از سنگ، آب و فضای سبز و آب و هوایی دلنشین است.

لذت یک روز تفریح با نشاط

خانواده های محلی شهر مشهد به ویژه در تعطیلات آخرهفته از کوه سنگی دیدن می کنند، امکان ندارد آخر هفته به این پارک بروید و آن را شلوغ نبینید!  مردم مشهد به خصوص محلی های کوهسنگی برای لذت بردن از دورهمی های خانوادگی به پارک کوهسنگی مشهد می آیند. برخی از خانواده ها غذاهای خانگی می آورند و آنها را در پارک می خورند یا وسایل مورد نیاز را برای پختن غذا با خود می آورند. کافی است تا سری به این پارک بزنید و جریان زندگی را در آن لمس کنید!

در روزهای تابستان چون هوا گرم است، اکثر مردم عصرها از پارک کوهسنگی مشهد دیدن می کنند تا از هوای خنک لذت ببرند. وجود راه پله های بلند به بالای کوه باعث شده تا حتی اگر به کوهنوردی علاقه ندارید دلان بخواهد یک بار آن را تجربه کنید. مردم از پله ها به بالاترین نقطه کوه می روند، دیدن منظره شهر از آن ارتفاع واقعا حس خوبی دارد. خانواده ها تمایل دارند که شب ها در این پارک بمانند، به ویژه جوانان زیادی را در این پارک خواهید دید که اوقات فراغت خود را با دوستانشان در پارک کوهسنگی مشهد میگذارانند با این حال این محیط برای خانواده ها نیز بسیار مناسب است.

پارک کوه سنگی دارای منظره ای شگفت انگیز در شب است زیرا کوه ها مشرف به شهر هستند. بیشتر نقاط شهر را می توان از این ارتفاع دید. مقبره شهیدی در بالای کوه وجود دارد که افراد زیادی برای دیدن آن به دل کوه میزنند. برخی فقط به عنوان ورزش پیاده روی می کنند تا از پله ها بالا رفته و بعد از مدتی دوباره برگردند. ورزش کردن در هوای تمیز و مطبوع پارک کوهسنگی مشهد روح شما را تازه میکند!

مغازه هایی در داخل محوطه پارک کوهسنگی مشهد وجود دارد که نیاز شما را به خوبی رفع میکند، از خوراکی گرفته تا صنایع دستی و محصولات ساخت زندان را میتوانید در این مغازه ها پیدا کنید. فضایی برای بازی بچه ها نیز در نظر گرفته شده است از همین رو شک نکنید که کودکانتان هم عاشق این پارک خواهند شد. امکان سوار شدن بر کالسکه در محوطه پارک کوهسنگی مشهد نیز وجود دارد هیجان اسب سواری بر روس کالسکه را میشود در این پارک تجربه کرد.

امکانات رفاهی زیادی که در این پارک وجود دارد این مکان را به پارکی مناسب جهت تفریح خانواده ها تیبدیل کرده است. اگر قصد یک روز تفریح در این پارک را دارید اصلا نگران خوراکی نباشید! کمی که در پارک کوهسنگی مشهد قدم بزنید رستوران ها و غرفه های خوراکی را خواهید یافت که با غذاهای لذیذ شما را وسوسه خواهند کرد. وجود کافه های مختلف نیز تفریحی عصرانه را برای شما رقم خواهد زد، همچنین یک سالن آمفی تئاتر نیز در این پارک به چشم میخورد.

گویا شهردار به ای امکانات رضایت نداده و به فکر توسعه بیشتر برای این پارک تفریحی بوده است! وجود جزیره پرندگان، دریاچه مصنوعی، باغ موزه طبیعی و مونوریل سندی بر اثبات این حرف است. اگر دوست دارید کمی هیجان را چاشنی تفریح خود کنید حتما مونوریل مجموعه را که از اطراف کوه های پارک کوهسنگی مشهد میگذرد امتحان کنید.

بعد از حرم مطهر امام رضا (ع) و شهربازی ملت، این مکان از نظر مقصد بازدیدکنندگان سومین گزینه محبوب است. و دومین پارک بزرگ مشهد است. مجموعه ای از جریان آب از بالای کوه جاری شده است که زیبایی این پارک را دو چندان میکند و منظره طبیعی بسیار زیبایی را ایجاد می کند.

موزه بزرگ خراسان

در داخل محوطه پارک کوهسنگی مشهد، موزه ای تاریخی برای دوستداران تاریخ وجود دارد. هر روز هفته از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهرمیتوانید از این موزه دیدن کنید. برخی مواقع در روز های تعطیلات که موزه نیز تعطیل میباشد. این روزها شامل روزهای "تاسوعا" و "عاشورا" ماه "محرم" ، روز رحلت "پیامبر اسلام" است. روز ارتحال "امام خمینی" - رهبر بزرگ ایران و چند مناسبت دیگر است.

قیمت بلیط برای مردم بومی ایران 5000 تومان و برای خارجیان 50.000 تومان است. ساختار فیزیکی این مجموعه در 12 طبقه طراحی شده است. نمای کلی ساختمان با توجه به کاخ خورشیدی کلات نادری طراحی شده است. از آنجا که این موزه پارک کوهسنگی مشهد تاریخی است، آثار مختلفی از جمله ، آثار سنگی، شیشه ای، سفالی، گچی ، نسخه خطی و غیره وجود دارد که جلال و شکوفایی خراسان را در دوران باستان نشان می دهد.

حرف آخر

بوستان کوهسنگی مشهد

پارک کوهسنگی مشهد دومین پارک بزرگ مشهد است که سالانه گردشگران زیادی را در آنجا خواهید دید؛ از همی رو امکانات رفاهی تفریحی زیادی برای شما در این پارک تدارک دیده شده است که اوقات فراغت شما را به خوبی پر میکند. اگر مسافر مشهد هستید دیدن پارک کوهسنگی مشهد را نباید از دست دهید، مشاهده منظره شهر مشهد بر فراز کوه ها و میل کردن وعده ای غذایی در رستوران های بالا کوه تجربه ای لذت بخش میباشد که ممکن است در هیچ پارکی نصیبتان نشود!

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان