پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

مهمترین مزیت سوله خرپایی نسبت به تیر ورق

مهمترین مزیت سوله خرپایی نسبت به سوله تیر ورقی وزن سبک تر قیمت پایین تر و استحکام بسیار بالا تر از سوله های تیر ورقی میباشد. در سوله های تیر ورقی محدودیت در اجرای دهانه های عریض بدون ستون میانی داریم در صورتی که سوله خرپایی را میتوان بدون ستون میانی و با مقاومت بسیار بالا ساخت.

برای دیدن و مطالعه درباره تمامیت این نوع سوله بر روی کلمه سوله خرپایی کلیک کنید.

سوله خرپایی

سوله خرپایی را از پروفیل های چهار گوش و یا لوله ای شکل میسازند، که بهترین و بهینه ترین آن را با پروفیل چهار گوش میسازند زیرا اگر بخواهند با لوله بسازند باید تمامی لوله ها با دستگهای cnc  برش حای حلالی شکل بخورند و همین امر باعث میشود که هم زمان بیشتری برای ساخت هدر رود و هم اجرت ساخت آن نزدیک به ۵۰٪ افزایش پیدا میکند. البته شرکتهایی هستند که با لوله کار میکنند اما برش های آنها با صورت صاف زده میشود و سپس با یک ورق به عنوان لینک در دل این لوله ها جوش داده میشود، که این کار از لحاظ فنی بسیار اشتباه و غلط میباشد زیرا هم نیروهای برشی در آن قسمت ها زیاد میشود و هم در زمان جوش کاری ورق ها و لوله ها داغ میشوند و در اصطلاح ترد میشوند، و همین امر باعث میشود که مقاومت سازه به شدت کاهش پیدا کند که در این صورت احتمال خراب شدن سازه را در مقابل بارها از جمله بار برف ،باد و زلزله بسیار بالا میبرد. پس مراقب اینگونه شرکتها باشید که به این سبک برای شما کار نکنند.

قیمت ساخت سوله خرپایی یا سبک

اول از همه به این نکته اشاره کنم که به دلیل سبک بودن سوله خرپایی نسبت به سوله تیر ورقی به این سوله ها سوله سبک هم گفته میشود. پس از این پس هرجا که اسمی از سوله سبک بردیم منظور همان سوله خرپایی میباشد.

قیمت سوله سبک بسیار پایین تر از سوله های تیر ورقی هست، البته نه در دهانه های کوچک بلکه در دهانه های بالا تر ۱۸ متر. و هر چقدر دهانه عریض تر شود اختلاف قیمت سوله سبک با سوله تیر ورقی فاحشتر میشود.

برای درک بهتر این موضوع بر روی کلمه قیمت سوله سبک کلیک فرمایید.

قیمت سوله سبک

امروزه درصد بالایی از مالکان زمین های صنعتی که میخواهد سوله ای در آن احداث کنند سوله سبک با دهانه های عریض بدون ستون سفارش میدهند. دلیل این کار به خاطر این است که درسته که دهانه های عریض قیمت تمام شده بیشتری دارند اما له دلیل ارزشمندی آن اکثرا با دهانه بزرگتر میسازند.

حالا چرا دهانه های بزرگتر با توجه به بیشتر شدن قیمت سازه آن طرفدار بیشتری دارد؟

به این دلیل که هر چقدر دهانه بزرگتر میشود کاربری و ارزش سازه بیشتر میشود. به عنوان مثال اگر سوله ای را با دهانه ده متری بسازند در آن بسیاری از کاربری ها محدود میشوند و فقط مشاغ سبک میتوانند در آن فعالیت کنند ، مثل نجاری ها ، در و پنجره سازها و... اما اگر سوله ای داشته باشیم که دهانه آن بالاتر از ۳۰ متر باشد تمامی مشاغل را پوشش میدهد حتی کارخانه های خودرو سازی و عملا در فروش و اجاره آن سوله نیز تاثیر گذار خواهد بود.

البته این نکته هم حائز اهمیت میباشد که هرچقدر دهانه سوله عریض تر میشود میزان هزینه فنداسیون و دیوار چینی هم کاهش پیدا میکند و میتواند تا حدی جبران قیمت بیشتر سازه را انجام دهد.

دیگر سوله های ارزان

سوله ای دیگری که توصیه نمیشود به خرید آن سوله دست دوم میباشد که شما میتوانید با دنبال کردن لینک زیر تمامی اطلاعات مربوط به سوله دست دوم را بدانید.

به دلیل اینکه در مقاله ای که لینک آن در خط بالایی گداشته شده است  توضیحات کاملی در رابطه با سوله دست دوم داده ایم ، دیگر در این مقاله صحبتی از آن نمیکنیم و به همان سوله های خرپایی می پردازیم...

در سوله های خرپایی هیچ محدودیتی در تحمل جرثقیل سقفی نیز در دهانه های عریض وجود ندارد، این در حالی است که سوله های تیر ورقی دارای محدودیت های بسیار زیادی دارند و در این جور مواقع اگر امکان هم داشته باشد که همچین سوله ای هم با سازه تیر ورقی ساخته شود ، وزن آن به شدت بالا میرود

سوله تیرورقی سنگین

 

و عملا صرفه اقتصادی نخواهد داشت. اگر در گوگل این کلمات را سرچ کنید ( انواع سوله ) و سپس سایت نوین سوله را باز کنید خواهید دید که یک فیلم در آن مقاله گذاشته اند که به صورت ساره و تصویری ( واقعی ) استقامت تیر ورقی را با خرپا مقایسه کرده است. در این فیلم نشان داده میشود که یک مقطع خرپایی با وزنن سبکتر از تیر ورق میتواند تا دو برابر وزن را بیستر از سوله سنگین تیر ورقی تحمل کند . ما به شما توصیه میکنیم که این فیلم را در سایت نوین سوله مشاهده فرمایید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان