حسن روحانی چند ایرانی را از کشور فراری داد؟

آمارها نشان می‌دهد در طول دوران ریاست جمهوری حسن روحانی، هزاران ایرانی کشور را ترک کردند و سرمایه‌های ایرانیان در کشورهای همسایه انباشته شد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

چند روز قبل بود که اعلام شد، جمعیت ایرانیان مهاجر در ٣ سال گذشته بیش از دو برابر شده است. یک روزنامه در تحلیلی در این رابطه خاطرنشان کرد که «٣٠ درصد آنان را متخصصان تشکیل می‌دهند. بقیه نیز کمابیش افراد حرفه‌ای هستند و کارکنان مشاغل ساده فقط حدود ٧درصد کل مهاجران ایرانی را تشکیل می‌دهد.»

براساس تحلیلهای منتشر شده، بالای ۵٠درصد آنان که به اروپا رفته‌اند، دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، ۶٠ درصد ایرانیان حاضر در امریکا در مشاغل خوب از جمله در مشاغل مدیریتی، کسب و کار و علوم و هنر فعال هستند.

این میزان مهاجرت، ناشی از عملکرد دولت حسن روحانی است که باعث شد در اوج تحریم و کرونا، ایرانیان فرار را بر قرار ترجیح دهند. همان امری که خود را در نمایش تحقیرآمیز سفر به ارمنستان برای تزریق واکسن هم به نمایش گذاشت.

اما این فقط نخبگان علمی نیستند که ایرلن را ترک می‌کنند. سرمایه‌داران هم دلیلی برای ماندن نمی‌بینند. در دولت روحانی ارزش پول ملی در مقایسه با ارزش دلار ۸۰۰درصد سقوط کرد و باعث جهش قیمتها شد.

شاید به همین خاطر است که ایرانیانی که تا شش سال قبل خریداران جدی مسکن در ترکیه نبودند، از فروردین ۹۵ تاکنون با سرعت روزافزون در این کشور خانه می‌خرند تا اقامت و تابعیت ترکیه را دریافت کنند.

آمار-مهاجرت-ایرانیان

شیب تند نموداری که می‌بینید، این روند سرمایه‌گذاری در دوران رکود داخلی را نشان می‌دهد.

این روند سرمایه‌گذاری در سایر کشورها، ازجمله کشورهای آسیای میانه و کانادا هم جربان دارد.

اینکه آیا دولت رئیسی می‌تواند بحران مهاجرت را مهار کند یا نه، سوالی است که فعلا با رشد شتابان قیمتها و سردرگمی برجام در دولت او نمی‌شود به آن پاسخ داد.

منبع: خبر فوری

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 
  • رضا
    0

    دو سه روزه دلم درد می کنه خدا بگم چه کارت نکنه روحانی _ (تا 4سال دیگه )

  • رحیم
    0

    یکی‌از موثر ترین راه کنترل نرخ ارز جلوگیری از خروج سرمایه و سرمایه گذاری در کشورهای دیگر میباشه.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان