سقوط پیایپی شهرهای افغانستان؛

آخرین وضعیت دیپلمات‌‌های محاصره‌شده ایرانی

سقوط مراکز استان ها از هفته گذشته از شهر زرنج مرکز استان نیمروز آغاز شد و پس از آن شهر شبرغان، سرپل، قندوز، تخار، سمنگان، بغلان، بدخشان، فراه غزنی، هرات، قندهار، لشکرگاه بدست طالبان افتاد و اکنون گفته می شود که شهرهای فیروزکوه و قلعه نیز سقوط کرده‌اند. نگرانی از بیم سقوط دولت کابل باعث شده تا سفارتخانه‌ها و آژانس‌های امدادرسان کشورهای غربی امروز جمعه روند خارج کردن پرسنل غیرنظامی خود را از افغانستان آغاز کنند.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

رسانه های محلی افغانستان تصاویر و ویدئوهایی را منتشر کرده اند که نشان می دهد افراد گروه طالبان مرکز استان های بادغیس در غرب و غور در مرکز افغانستان را تصرف کرده اند. تصاویر منتشر شده نشان می دهد که افراد طالبان در دروازه ورودی استانداری بادغیس حضور دارند و از استان غور نیز گزارش رسیده که این استان نیز بدون درگیری به طالبان واگذار شده است.
سقوط مراکز استان های افغانستان بطور غیر قابل پیش بینی اتفاق افتاد که حتی جامعه جهانی و کشورهای منطقه را نیز متحیر ساخته است و اکنون طالبان بیش از نیمی از استان های این کشور را بطور کامل در اختیار دارد.
سقوط مراکز استان ها از هفته گذشته از شهر زرنج مرکز استان نیمروز آغاز شد و پس از آن شهر شبرغان، سرپل، قندوز، تخار، سمنگان، بغلان، بدخشان، فراه غزنی، هرات، قندهار، لشکرگاه بدست طالبان افتاد و اکنون گفته می شود که شهرهای فیروزکوه و قلعه نیز سقوط کرده‌اند.

آغاز تخلیه سفارتخانه‌های خارجی و آژانس‌های امدادرسان در افغانستان

سفارتخانه‌ها و آژانس‌های امدادرسان کشورهای غربی امروز جمعه روند خارج کردن پرسنل غیرنظامی خود را از افغانستان آغاز کردند.
خبرگزاری رویترز با اعلام این مطلب افزود: این در حالی است که گروه طالبان اعلام کرده که دو شهر بزرگ افغانستان را تصرف کرده و بیم آن می رود که دولت کابل سقوط کند.
در این میان پنتاگون اعلام کرد که حدود سه هزار نیروی مازاد را ظرف ۴۸ ساعت برای کمک به تخلیه پرسنل سفارت آمریکا به افغانستان اعزام می کند.
سازمان ملل هشدار داده است که پیشروی طالبان به سمت پایتخت و رسیدن اعضای این گروه به کابل، تاثیر فاجعه باری بر غیرنظامیان خواهد داشت.

کنسولگری ایران

وضعیت دیپلمات‌های ایران در هرات

«سید رسول موسوی» دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه کشورمان در حساب کاربری خود در توییتر خود نوشته است: اداره هرات در اختیار نیروهای امارت اسلامی درآمده است. سرکنسول، دیپلمات‌ها و کارکنان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران داخل ساختمان هستند.
او با بیان اینکه مرتب با آنها در تماس هستم، اظهار داشت: نیروهای اداره‌کننده شهر متعهد به امنیت کامل سرکنسولگری، دیپلمات‌ها و کارکنان آن شده‌اند.
شهر هرات عصر دیروز توسط نیروهای طالبان به اشغال درآمد. روز گذشته ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، که نشان می‌دهد که افراد طالبان در اطراف ارگ هرات در گردش هستند. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان هم گفته که طالبان فرماندهی امنیت هرات را به تصرف خود درآورده‌اند.

خبرهای ضد و نقیض رسانه‌ها از درخواست استعفای آمریکا از اشرف غنی

روزنامه «ماندگار» افغانستان بامداد امروز جمعه نوشت که آنتونی بلینکن و لوید آستین پنجشنبه شب با محمداشرف غنی تماس تلفنی برقرار کرده و از وی خواسته اند که برای تشکیل دولت انتقالی استعفا کند.

در همین حال به گزارش رسانه های آمریکایی، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده از اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان تقاضای استعفا نکرده و «شایعاتی که منتشر شده است، کاملاً نادرست است.»

این سخنگو با تکذیب تقاضای استعفا از اشرف غنی تاکید کرد: «تصمیم در مورد اینکه چه کسی آن کشور (افغانستان) را رهبری کند، مربوط به افغان‌ها است.»

اما رسانه های افغان در این مورد نوشتند: تماس تلفنی وزیران خارجه و دفاع آمریکا با رئیس جمهوری افغانستان در حالی صورت می گیرد که شب گذشته استان هرات یکی از شهرهای بزرگ و استراتژیک این کشور بدست طالبان سقوط کرد و طالبان مقر استانداری، فرماندهی پلیس و زندان این شهر را تصرف کردند.

براساس گزارش محمداسماعیل خان فرمانده مردمی این استان با مقامات ارتش به یک پایگاه ارتش در این استان رفته اند و طالبان منزل شخصی اسماعیل خان را نیز در کنترل خود آوردند.

بشیراحمدقاسانی خبرنگار تلویزیون یک افغانستان نیز لحظاتی پیش در صفحه فیسبوک نوشت که استانهای هلمند و قندهار را نیز به طالبان سپردند اما تاکنون جزئیاتی از وضعیت هلمند و قندهار افغانستان در دست نیست.

برخی منابع نوشته اند که حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان دیروز کابل را به مقصد قندهار ترک کرده است اما دلیل و جزئیات سفر حامد کرزی به قندهار روشن نیست.

منبع: فرارو

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان