قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا چه بخوریم؟

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ضمن تاکید بر نقش موثر تغذیه سالم در پیشگیری و بهبود کرونا گفت: رعایت تعادل بین طبع غذا‌ها در رژیم غذایی مهم است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران با تأکید بر رژیم غذایی مناسب در راستای افزایش ایمنی بدن گفت: برنامه غذایی متعادل و مناسب به عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از ابتلاء به انواع بیماری‌ها جلوگیری می‌کند و این امر در مورد کرونا هم مصداق دارد. رژیم غذایی متعادل در پیشگیری از ابتلاء به کرونا کمک می‌کند ضمن اینکه اگر فردی به این بیماری مبتلا شد برای بهبود، روند بهتری را طی خواهد کرد.
وی تاکید کرد: منظور از تغذیه مناسب این است که در رژیم غذایی از هر 5 گروه مواد غذایی گنجانده شود. در رژیم غذایی می‌توان از روش جایگزینی استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توان به جای گوشت از حبوبات و تخم مرغ استفاده کرد و یا به جای نوشیدن شیر می‌توان ماست و کشک را جایگزین کرد.


کلیک کنید: عجیب‌ترین خرافه‌ها در مورد واکسن کرونا
کلیک کنید: واکسن آسترازنکا بزنیم یا نزنیم؟
کلیک کنید: واکسن سینوفارم بزنیم یا نه؟


مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به بیماران کرونایی توصیه کرد: از سبزیجات و میوه‌های تازه استفاده کنند چون دارای آنتی اکسیدان و مواد ضدالتهاب هستند و غذاهای ساده مثل سوپ و آش بخورند و سعی کنند غذاهای چرب و سرخ کرده و سنگین نخورند. با سه وعده اصلی غذایی باید از سبزیجات و صیفی جات استفاده کنند و در میان وعده ها هم مصرف میوه را فراموش نکنند. بیماران کرونایی باید مایعات بیشتری مثل دوغ و شیر کم چرب بنوشند و از نوشیدنی‌های خیلی شیرین پرهیز کنند. آب بهترین مایع برای بهبود وضعیت بدن است.
عبداللهی با تاکید بر ایجاد تعادل بین مزاج‌های گرم و سرد گفت: به عنوان مثال وقتی دوغ می‌خوریم در کنار آن باید از مواد غذایی مصلح آن مثل عسل و خرما استفاده کنیم و بالعکس در کنار مواد غذایی با طبع گرم باید از موادغذایی با طبع سرد مثل خیار و ماست استفاده کنیم.

وی در مورد تغذیه افرادی که قصد تزریق واکسن کرونا را دارند گفت: قبل و بعد از واکسن هیچ رژیم غذایی لازم نیست.این افراد نباید ناشتا باشند چون ممکن است در این صورت دچار سرگیجه و افت فشار شوند. مصرف مایعات قبل و بعد از واکسیناسیون در پاسخ بهتر سیستم ایمنی به عملکرد واکسن کمک می‌کند . خوردن غذاهای سنگین و پرچرب مثل فست فودها در شب قبل و بعد از واکسیناسیون توصیه نمی شود.
وی با اشاره به اینکه تزریق واکسن می تواند همراه با عوارض باشد گفت: افرادی که واکسینه می‌شوند در موارد کم دچار تب، بدن درد و خستگی شوند. این افراد باید مایعات وغذاهای سبک مثل آش و سوپ بخورند. از نان و غلات سبوس دار و حبوبات استفاده کنند و صیفی‌جات، سبزیجات و میوه‌های تازه مثل اسفناج و جعفری و کدوحلوایی و هویج استفاده کنند تا پتاسیم و دیگر مواد مغذی از دست رفته ناشی از تعریق تب جبران شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تاکید کرد: تزریق واکسن به معنای مبتلا نشدن به کرونا نیست بلکه ممکن است افراد علیرغم تزریق واکسن به این بیماری مبتلا شوند اما مهمترین تاثیر واکسن جلوگیری از خطر مرگ در صورت ابتلا است. باید پروتکل های بهداشتی پس از واکسیناسیون هم رعایت شود.
وی در مورد افرادی که بیماری زمینه ای دارند و به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند گفت: ممکن است این افرا ضعف و بی حالی داشته باشند. منابع غذایی حاوی گروه ویتامین ب مثل غلات و لبنیات و عسل(احتیاط برای دیابتی ها) به افزایش انرژی و کاهش ضعف و بی حالی کمک می کنند. افزودن چاشنی هایی مثل دارچین، زنجبیل و سیاهدانه کمک می کند تا ضعف برطرف شود.
عبداللهی در مورد افرادی که بیماری زمینه ای دارند و دارو مصرف می‌کنند. باید پیش از تزریق واکسن با پزشک مشورت کنند تا در صورت صلاحدید واکسن بزنند و در صورت تزریق، دستورات لازم پزشکی را دریافت کنند.

واکسن کرونا

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان