واکسن کرونا بزنیم یا نه؟

عجیب‌ترین خرافه‌ها در مورد واکسن کرونا

بسیاری از مردم هنوز تمایلی به استفاده از واکسن کرونا ندارند، به گونه‌ای که انتشار اطلاعات نادرست در مورد واکسن، خطری برای کنترل این بیماری محسوب می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

از زمان شروع کمپین‌های واکسیناسیون، خرافه‌های زیادی در مورد عوارض جانبی واکسن گسترش یافته است که ما در این گزارش، برجسته‌ترین آن‌ها را مرور می‌کنیم.

خرافه اول: من مبتلا شده ام، پس نیازی به واکسن ندارم

برخی معتقدند که اگر او به ویروس کرونا مبتلا شده باشد، نیازی به واکسن ندارد، اما مطالعات تأیید می‌کند که دریافت واکسن می‌تواند از عوارض شدید ویروس محافظت کند.
سطح حفاظتی که از ایمنی طبیعی پس از آلوده شدن به ویروس به دست می‌آید نیز ناشناخته است، اما دانشمندان معتقدند که واکسن محافظت بهتری در مقایسه با ایمنی طبیعی ایجاد می‌کند.

خرافه دوم: عوارض جانبی واکسن خطرناک هستند

مطالعه اخیر دانشگاه ژوهانسبورگ و شورای تحقیقات علوم انسانی در آفریقای جنوبی نشان داد که ۲۵ درصد از پاسخ دهندگانی که نمی‌خواهند واکسینه شوند نگران عوارض جانبی هستند.
اما در حقیقت بیشتر عوارض جانبی واکسن خفیف است. آن‌ها شامل تب خفیف، التهاب بازو و خستگی می‌شوند و معمولاً بعد از یک تا سه روز فروکش می‌کنند.
عوارض جانبی نادر مانند لخته شدن خون از واکسن جانسون اند جانسون گزارش شده است، اما احتمال تجربه این عارضه جانبی کم است. در مقابل، خطر لخته شدن خون در نتیجه عفونت کرونا ۸ تا ۱۰ برابر بیشتر از خطرات مربوط به واکسن است.


کلیک کنید: واکسن آسترازنکا بزنیم یا نزنیم؟

کلیک کنید: واکسن سینوفارم بزنیم یا نه؟


خرافه سوم: واکسن‌ها دارای تراشه ردیابی هستند

شاید عجیب‌ترین خرافه گسترش یافته این مورد باشد، به گونه‌ای که نظریه توطئه مبنی بر وجود تراشه میکروبی در واکسن برای ردیابی افراد مطرح شده است.
این خرافه با انتشار ویدئویی در فیس بوک منتشر شد که نشان از وجود یک ریزتراشه روی برچسب تزریق واکسن کرونا داشت. در واقع هدف این ریزتراشه اطمینان از تقلبی نبودن واکسن و تاریخ انقضای آن است.

خرافه چهارم: توسعه سریع انواع واکسن، آن را بی اثر می‌کند

این خرافه به توسعه سریع واکسن و ارتباط آن با بی اثر بودن آن مربوط می‌شود، اما این امر ممکن بود، زیرا فناوری واکسن سال‌ها در حال توسعه بوده است.
هنگامی که اطلاعات ژنتیکی SARS-CoV-۲ مشخص شد، این روند به سرعت آغاز شد، زیرا منابع کافی برای تأمین هزینه‌های تحقیق وجود داشت و رسانه‌های اجتماعی جذب افراد برای آزمایشات بالینی را آسان‌تر کردند. از آنجا که COVID-۱۹ مسری است، به راحتی می‌توان تشخیص داد که واکسن کار می‌کند یا خیر.

خرافه پنجم: واکسن می‌تواند DNA من را تغییر دهد

آخرین خرافه، در مورد توانایی واکسن در تغییر DNA افراد گیرنده صحبت است، اما این اطلاعات کاملاً با علم مغایرت دارد. DNA در هسته سلول‌ها قرار دارد و مواد واکسن وارد هسته نمی‌شود؛ بنابراین واکسن DNA را تغییر نمی‌دهد.
قابل ذکر است که رسانه‌های اجتماعی نقش عمده‌ای در گسترش خرافه‌ها و نظریه‌های توطئه ایفا می‌کنند. قبل از به اشتراک گذاری هرگونه اطلاعات، باید اطمینان حاصل کنید که آن‌ها از منبع علمی معتبر تهیه شده اند.

واکسن آسترازنکا

منبع:‌باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان