|

حقوق کارمندان | حقوق کارمندان ۱۴۰۳

حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۳ چقدر شد؟ | افزایش حقوق کارمندان بر اساس نرخ تورم

بسیاری از کارشناسان در این راستا هشدار می دهند که تداوم این وضعیت؛ شاخص‌های رفاهی و حداقلی زندگی را با کاهش شدید مواجه خواهد کرد. در شرایط کنونی نیز تقاضای خانوارها برای خرید اقلامی که اولویت دوم را دارند، کاهش یافته به طوری که خرید لباس یا تفریحاتی چون خرید کتاب، کالای فرهنگی و ... دستخوش کاهش شده است.

حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۳ چقدر شد؟ | افزایش حقوق کارمندان بر اساس نرخ تورم
کد مطلب : 41085

خبرنگار:علی ناصری

خبر مهمی از رقم نهایی افزایش حقوق کارمندان در سال آینده منتشر شده است.رشد تورم از یک سو و عقب ماندن دستمزد از سوی دیگر زمینه را برای کاهش کیفیت زندگی در ایران رقم زده است.

 

این را فعالان بازار پوشاک ، فعالان بازار شیرینی و سایر اقلامی از این دست تایید کرده‌اند. این کاهش در کنار خالی شدن سبد غذایی از مواد مغذی رخ داده است. به عبارت دیگر کاهش مصرف گوشت و مرغ و برنج . افزایش مصرف نان و ماکارونی و ... نشان از جایگزینی مواد ارزان‎تر به جای اقلام گران‌تر دارد.

در شرایطی حقوق کارمندان قرار است حدود ۲۰ درصد در سل ۱۴۰۳ افزایش یابد که پیش از این در سال ۱۴۰۱ میزان افزایش حقوق کارمندان در محدوده ۲۵ درصدی و در سال ۱۴۰۲ در محدوده ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در این فضا تداوم تورم بسیار بالای ۲۰ درصدی در کنار کاهش اندک حقوق و دستمزد می‌تواند زمینه را برای کاهش سطح رفاه خانوار مهیا کند.

در حالی موسوی لارگانی از افزایش حقوق در سال آینده صحبت کرده که پیشتر بخشنامه بودجه ۱۴۰۳ خبر از افزایش ۲۰ درصدی حقوق در سال آینده می‌داد. با توجه به حداقل دریافتی هفت میلیون تومانی هر کارمند در سال جاری، به نظر می‌رسد در سال آینده این قشر به حقوق ۹ میلیون تومانی برسد که رقم بسیار ناچیزی است، آن هم با توجه به پیش‌بینی ادامه تورم بالای ۴۰ درصد برای اقتصاد ایران.

افزون بر این، با انتشار خبر افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان، این نگرانی برای کارگران نیز به وجود آمد که دستمزد آنها نیز به همین میزان بالا رود. این در حالیست که افزایش حدود ۲۰ درصدی دستمزدشان در سال جاری با توجه به نرخ تورم بالای ۴۰ درصد و سبد معیشت ۲۳ میلیون تومانی، با انتقادات فراوانی همراه شد. هنوز هم صدای این انتقادات بلند است اما هیچ نتیجه‌ای از جلسه شورای عالی کار بیرون نیامده.

البته شنیده‌ها حاکی از این است که بار دیگر در روزهای پایانی آبان ماه، جلسه شورای عالی کار با محوریت بررسی و ترمیم دستمزد برگزار شود.

ناگفته نماند که تنها نتیجه‌ای که جلسه هشتم آبان ماه به دنبال داشت این بود که درباره مسکن کارگری و اختصاص بن الکترونیکی صحبت به میان آمد که تصمیم‌گیری نهایی درباره آنها هم به زمان نامعلومی موکول شد. حالا بسیاری از کارگران منتظر تشکیل جلسه در روزهای آخر آبان هستند تا آنها را از این بلاتکلیفی خارج کند.

حاجی دلیگانی، نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری و همچنین تامین اجتماعی، گفت: در برنامه هفتم توسعه به طور مشخص در مورد حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری و همچنین بازنشستگان تامین اجتماعی تصمیم‌گیری نشده است و آن چیزی که در این مورد در برنامه هفتم ذکر شده به هیچ وجه کافی نیست.

وی افزود: در همین ارتباط از دولت درخواست کردیم پیشنهاد مشخص و روشنی که با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، جامع و کامل باشد ارائه کند تا مجلس بررسی و آن را مصوب کند.

منبع:صفحه اقتصاد

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین