قیمت بنزین | سهمیه بندی بنزین

تصمیم نهایی برای قیمت بنزین | اعلام زمان تصمیم گیری درباره قیمت بنزین

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ صحبت‌هایی را مطرح کرد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

در لایحه بودجه ۱۴۰۲، درآمد دولت از محل منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی تغییر چندانی نکرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد دولت تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد. یکی از نشانه‌های اصلی برای تغییر قیمت بنزین، درآمد دولت حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است.بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، دولت قصدی برای افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ ندارد.قیمت بنزین آزاد و سهمیه ای در ایران اختلاف 2 برابری دارند. در ادامه به آخرین خبر از قیمت بنزین می پردازیم.

در ماه های اخیر بحث افزایش قیمت بنزین در رسانه ها مطرح بوده و شایعاتی نیز همواره در فضای مجازی منتشر شده است. قیمت بنزین برای آخرین بار در سال ۱۳۹۸ افزایش پیدا کرد. هم اکنون قیمت بنزین سهمیه ای به ازای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان است. همچنین قیمت بنزین آزاد نیز به ازای هر لیتر ۳۰۰۰ تومان می باشد. تازه ترین خبر درباره قیمت بنزین را در ادامه بخوانید.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس از شیوه قاچاق بنزین به خارج از کشور پرده‌برداری و و زمان تصمیم گیری برای گرانی بنزین را اعلام کرد.

هادی بیگی‌نژاد، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس یازدهم احتمال افزایش قیمت بنزین در سال جاری را منتفی دانست و گفت: به مردم اطمینان می‌دهم در بودجه ۱۴۰۲ افزایش قیمت بنزین تعریف نشده است؛ لذا قطعا قیمت بنزین در سال جاری گران نخواهد شد.

عضو هیات تطبیق قراردادهای نفتی کشور ادامه داد: درخصوص افزایش قیمت بنزین برای سال آینده در بودجه سال ۱۴۰۳ تصمیم خواهیم گرفت، این تصمیم گیری هم در اسفند ماه خواهد بود.

نماینده ملایر در مجلس درخصوص دلیل ناترازی بنزین در داخل کشور اینطور گفت: وقتی پالایشگاه جدیدی ساخته نشده و قیمت بنزین ارزان است، ناترازی در مصرف ایجاد می‌شود. چرا که سوخت یا قاچاق می‌شود یا وارد مصرف غیرسوخت می‌شود.

بیگی نژاد بیان کرد: مثلا بنزین را می‌توان در هیدروکربن‌های دیگر اضافه کرد و در حال حاضر در داخل کشور این کار را انجام می‌دهند و برش‌های هیدورکربنی را به افغانستان صادر می‌کنند. یا با چیزی دیگر آن را ترکیب می‌کنند و نقطه تبخیر و چگالی آن را تغییر می‌دهند و به فراورده‌ای دیگر تبدیل می‌شود. بعد مدعی می‌شوند که خودشان آن را تولید کرده‌اند. در حالی که می‌دانیم سواستفاده کرده‌اند و در واحدهای دیگر آن را استفاده می‌کنند.

عضو هیات تطبیق قراردادهای نفتی کشور قیمت بنزین را ارزان دانست و درباره افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: البته تصمیم‌گیری درباره قیمت بنزین باید یک تصمیم همه جانبه باشد. یک بخش مشکل مصرف بالای بنزین مربوط به قیمت پایین آن است، بخشی مربوط به کاهش مصرف، بخشی دیگر مربوط به تولید پالایشگاهی و بخشی مربوط به بحث سیاست‌گذاری غیرقیمتی و مدیریتی است. همه این موارد دست به دست هم داده‌اند و کار را به اینجا رسانده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: در جامعه ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم از همین بنزین استفاده می‌کنند. برخی مصرف بیشتری و برخی مصرف کمتری دارند. برای کسانی که کم مصرف هستند یک فکر داشته باشیم و برای پرمصرف‌ها هم تدبیری بیندیشیم. همه این موارد باید را در قالب بسته‌ای بررسی کنیم.

بیگی‌نژاد درباره‌ی عقب نشینی دولت از مصوبات نرخ خوراک پتروشیمی‌ها گفت: اگر دولت آن را کاهش یا افزایش دهد آسیب و دردسرهایی به دنبال دارد. باید به آسیب‌های آن هم فکر کنیم، مجموعه پتروشیمی که گاز را به قیمت مناسب دریافت می‌کند و تولید کالایی را انجام می‌دهد هم باید تغییر رفتاری در خود ایجاد کند اما این اتفاق نمی‌افتد و یکی از آسیب‌ها همین موضوع است.

قیمت بنزین

شرط افزایش قیمت بنزین اعلام شد

علیرغم تاکیدات چندباره وزیر نفت و نمایندگان مجلس در خصوص عدم‌گرانی بنزین در سال جاری، همچنان نگرانی از تورم در این بخش ادامه دارد و صف‌های طولانی بنزین در سراسر کشور، گویای این دغدغه مردم است.

در همین رابطه، فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجس به اقتصاد۲۴ گفت: حرف‌ها درباره گرانی بنزین، همه مربوط می‌شود به خبرنگاران رسانه‌های مختلف و این شایعات توسط رسانه‌ای‌ها پخش می‌شود. یعنی ما اصلاً هیچ شواهدی دال بر گرانی بنزین نداریم و نه از دولتی‌ها این موضوع را می‌شنویم و نه از مجلسی‌ها و نه در جامعه این خبر‌ها است. از این‌رو، فقط خبرنگاران از این حرف‌ها می‌زنند.

وی افزود: در چند هفته گذشته، بیش از ۱۰ خبرنگار با من تماس گرفته‌اند و می‌گویند شایع شده که بنزین افزایش قیمت دارد. من می‌پرسم چه شخصی شایعه کرده است، اما آن‌ها جوابی ندارند. یعنی خودشان پخش‌کننده شایعات هستند و از ۱۰ تماس، هشت نفر خانم بودند و به نوعی می‌خواهند چیزی از بین کلمات نماینده یا مسئول بیرون بکشند و بروند روی آن مانور بدهند و تیتر و جنجال کنند. این افراد بیشتر دنبال جنجال رسانه‌ای هستند. به باور من، جریانی وجود دارد که رسانه‌ها را هدایت می‌کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: شلوغی پمپ بنزین‌ها مقوله دیگری است. بعضی رسانه‌ها می‌خواهند آتشی به پا کنند، چون با خودم تماس گرفته‌اند این را می‌گویم، ولی ما تکذیب می‌کنیم. اگر قرار باشد قیمت بنزین افزایش یابد، وزیر نفت و وزیر اقتصاد باید رسماً این موضوع را اعلام کنند و اساساً این وزرا مسئول هستند. ضمن اینکه، کسی هم نگفته که قرار است بنزین گران شود و اصلاً در بودجه این موضوع دیده نشده است. اگر قرار باشد قیمت بنزین تغییر کند باید در لایحه‌ای که دولت امسال در آذرماه به مجلس می‌دهد، موضوع آورده شود.

عباسی اظهار داشت: ترافیک در پمپ بنزین‌ها، هیچ ربطی به احتمال گرانی بنزین ندارد و مربوط به این است که وزیر بهداشت برای گرما، تعطیلی می‌گیرد و این اصلاً کار درستی نبود. هر تعطیلاتی که بین‌التعطیلی باشد، باعث می‌شود که خیلی از تهرانی‌ها راهی شمال بشوند. از طرفی، افزایش مصرف بنزین به دلایل مختلف است؛ مثلاً خودرو زیاد شده است و یا خودرو‌های فرسوده از سیستم خارج نشده‌اند و خودرو‌های جدید، مصرف‌شان بالاست. این موارد در تابستان و گرما قبل از شروع مدرسه‌ها خودش را نشان می‌دهد.

وی در ادامه افزود: هواپیما و قطار کم شده است و برخی لوکوموتیو‌ها خوابیده است. بلیت‌ها نیز گران شده‌اند و بعضی بلیت‌ها سه تا پنج میلیون به فروش می‌رسد؛ یعنی نه به صورت قیمت‌های مصوب. پس مردم به سفر با ماشین شخصی رو می‌آورند، چون می‌خواهند از فرصت تابستان استفاده کنند و یک‌باره مصرف کشور به ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین در روز رسیده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: اگر از فصل گرما عبور کنیم، چالش صف‌های طولانی پمپ بنزین‌ها کمرنگ‌تر خواهد شد. مثلاً پلیس راهنمایی رانندگی یک تجربه‌ای دارد و اتوبان‌ها را تبدیل به پارکینگ می‌کند. یعنی اتوبان را می‌بندد و یک مسیر به اندازه یک ماشین باز می‌کند و بزرگراه تبدیل به پارکینگ می‌شود. کاری که در پمپ بنزین‌ها کردند هم تقریباً همین‌طور است، یعنی کارت‌های بنزین را جمع کردند و سهمیه‌ها را از ۶۰ لیتر به ۴۰ لیتر رساندند؛ صرفاً به خاطر اینکه تاخیری در مصرف ایجاد کنند. خوشبختانه با این کار، مسئولان هم توانستند بنزین برسانند و هم کسری تولید را جبران کنند، چون ما ذخایر استراتژیک و راهبردی داریم که آن‌ها را نباید خالی کنیم و برای اضطرار هستند؛ مثلاً برای وقتی که پالایشگاهی از مدار خارج شود.

عباسی تصریح کرد: تمام سوخت کشور در جنوب تولید می‌شود و نقاط اصلی مصرف ما در شمال است، چون بیشترین جمعیت یا در شمال کشور است و یا شرق، از این‌رو حرکت به سمت مشهد در تابستان زیاد است. حال باید پرسید آیا خطوط لوله ما اجازه می‌دهد که این‌قدر سوخت جابجا شود؟ چه بنزین و چه گازوئیل. آیا این مقدار ناوگان حمل و نقل نفت‌کش زمینی داریم که بتوانند به موقع، انرژی را جابجا کنند؟ نه اینطور نیست. پالایشگاه‌ها در مناطقی هستند که معمولاً مصرف آنجا را هم جواب نمی‌دهند و باید بنزین را از آبادان یا بندرعباس آورد. این حمل و نقل برای مملکت مسئله است و ما تعداد زیادی تانکر نداریم که بخواهند یک‌دفعه سوخت را برسانند. این موضوعات است که کمبود بنزین و صف در جایگاه‌ها را به صورت موقتی ایجاد می‌کند، وگرنه اگر قرار باشد قیمت بنزین افزایش پیدا کند، حتماً به مردم گفته می‌شود و باید مقدماتش فراهم شود تا مثل سال ۹۸، شاهد آن اتفاقات تلخ نباشیم.

احتمال افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۳؟

وی در پاسخ به اینکه آیا نشانه‌هایی وجود دارد که قیمت بنزین در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کند؟ گفت: هنوز هیچ بحثی نیست. دولت خادم مردم است و باید نگاه کند و ببیند مردم اصلاً کشش این فشار‌ها را دارند. هرچند به باور من، اول باید نظام حقوق و دستمزد کشور درست شود و سپس راجع به افزایش قیمت بنزین صحبت کرد.

معاون اول رئیس جمهور، وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، شایعه افزایش قیمت بنزین را تکذیب کردند.

این در حالیست که در روزهای اخیر نقل قولی از مصطفی رضاحسینی‌قطب‌آبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بازتاب فراوانی پیدا کرده و جنجالی شده است. این نماینده مجلس احتمال افزایش قیمت بنزین را تکذیب نکرده و حتی این احتمال را طرح کرده است: «به نظر می‌رسد در حال آماده‌سازی جامعه برای افزایش قیمت بنزین هستند. تصور من این است که این کار را انجام می‌دهند و آزمون و خطاها برای این بوده که جامعه را آماده کنند تا قیمت سوخت را افزایش دهند، چون همانطور که در گذشته شاهد بودیم، در این شرایط، ارزیابی در جامعه انجام می‌دهند تا بتوانند سیاست‌های خود را اعمال کنند؛ بنابراین تصور من این است که احتمال افزایش قیمت بنزین وجود دارد.»

اما سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه این احتمال را رد کرده و گفت: «تاکنون کمیسیون تلفیق مصوبه‌ای درباره افزایش قیمت بنزین و نحوه توزیع آن و همچنین تغییر نحوه مدل توزیع سهمیه‌بندی بنزین نداشته‌ و اساساً بعید است جمع‌بندی نهایی کمیسیون به این سمت برود که یارانه بنزین به جای پلاک خودرو به خانوار داده شود.»

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: از مردم تقاضا داریم که به شایعات مربوط به تغییر قیمت بنزین توجه نکنند، قیمت بنزین و سهمیه‌بندی سوخت تغییری نکرده است.

علی‌اکبر نژادعلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به آخرین وضعیت جایگاه‌های سوخت در کشور عنوان کرد: وضعیت توزیع بنزین در جایگاه‌ها در شرایط مناسبی قرار دارد و با آگاه شدن مردم نسبت به شایعات بنزینی و فروکش کردن تقاضای اضافی شرایط بهتر نیز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: هم‌اکنون وضعیت ذخیره‌سازی بنزین کاملا مناسب است و هیج مشکلی بابت عرضه بنزین کافی به مردم وجود ندارد، زیرا میزان تولید بنزین پالایشگاه‌ها در سال جاری افزایش یافته و با تولید فعلی به راحتی می‌توان به تقاضای عادی مردم پاسخ داد.

وی افزود: بارها تاکید شده که دولت هیچ برنامه و قصدی برای تغییر قیمت بنزین ندارد و اصلا در هیچ سطحی این موضوع حتی مطرح هم نشده است. طبق برنامه به کارت سوخت هر خودرو ۶۰ لیتر سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی و ۱۵۰ لیتر سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد و برای مصارف مازاد بر این نیز کارت سوخت جایگاه‌ها با نرخ ۳۰۰۰ تومانی موجود است.

به گفته وی مردم با کارت جایگاه در هر نوبت می‌توانند تا ۴۰ لیتر بنزین خریداری کنند و با کارت شخصی خود هم تا ۶۰ لیتر به نرخ اول یعنی ۱۵۰۰ تومان و ۱۵۰ لیتر به نرخ دوم ۳۰۰۰ تومانی استفاده کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، با توجه به تکلیف قانونی مبنی بر این که تا پایان شهریور مردم باید با کارت شخصی خود سوخت‌گیری کنند،‌ کارتهای سوخت جایگاهداران به تدریج محدود می‌شود و در حال حاضر ۷۵ درصد سوخت‌گیری با کارت شخصی انجام می‌شود.

نژادعلی توضیح داد: به طور کلی میزان تردد خودروها به واسطه تابستان افزایش یافته است که به تبع آن مصرف نیز در حالت اوج قرار گرفته است. در تهران در یک ماه، ۱۰ میلیون تراکنش سوخت‌گیری ثبت شده است که رقم بسیار بالایی است و با توجه به ظرفیت جایگاه‌های فعلی، اگر تقاضا نیز به صورت کاذب تحت تاثیر شایعات افزایش یابد، کار تامین را با چالش مواجه می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در روزهای گذشته همکاران بنده در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تمهیدات ویژه‌ای را برای سوخت‌رسانی آغاز کرده‌اند که منجر به تامین پایدار سوخت خواهد شد.

وی تاکید کرد: از مردم تقاضا داریم که به شایعات مربوط به اصلاح قیمت توجه نکنند، زیرا این اتفاق منجر به بروز مشکل در تامین سوخت می‌شود، اگر مردم به شایعات توجه نکنند، شرایط به حالت عادی بازمی‌گردد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان