حقوق کارمندان | افزایش حقوق کارمندان

افزایش 40 درصدی حقوق کارمندان در نیمه دوم سال | واریز حقوق 12 میلیونی برای کارمندان از این ماه

عضو هییت رئیسه مجلس بر ضرورت افزایش حقوق کارگران و کارمندان در نیمه دوم سال تاکید کرد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

در ایران، حقوق کارمندان تحت قوانین کار و قوانین مربوطه تنظیم می‌شود. تعیین حقوق کارمندان در ایران بر اساس چندین عامل انجام می‌شود.حقوق کارمندان شامل مواردی نظیر حقوق پایه، ساعت کاری، پاداش، مرخصی سالیانه، مرخصی بیماری، بازنشستگی و سایر مزایا است. حقوق کارمندان در ایران تحت تأثیر قوانین و مقررات حقوقی قرار دارد. برخی مسائل مانند حقوق پایه، ساعت کاری حداکثر، پاداش و مرخصی در قوانین معینی تعریف شده‌اند.در ادامه به آخرین خبر از حقوق کارمندان می پردازیم.

حسین حاجی دلیگانی با اشاره به محدویت افزایش حقوق کارمندان و کارگران در ابتدای سال 1402 گفت: هرچند دولت تلاشهایی را برای مهار تورم در دستور کار قرار داده است، اما به نظر میرسد مانند سال گذشته ترمیم افزایش حقوق در سال 1402 ضروری است.

عضو هییت رئیسه مجلس گفت: مطالبات عمومی نیز بر افزایش وترمیم حقوق کارمندان، کارگران بیمه شده تامین اجتماعی و همچنین مجموعه های نظامی و انتظامی در نیمه دوم سال تاکید دارد بر این اساس در صورت تامین منابع امکان افزایش مجدد حقوقها در نیمه دوم سال دور از انتظار نیست.

به گزارش تسنیم، در سال گذشته نیز از مهر ماه افزایش 10 درصدی حقوق کارمندان در هییت دولت تصویب و با حمایت مجلس در 6 ماهه دوم سال اجرایی شد.

لازم به ذکر است، وزیر کار نیز به تازگی اعلام کرده است؛ اعضای شورای عالی کار می توانند درخواست بازنگری حداقل حقوق کارگران را داشته باشند و در صورت درخواست در دستور کار قرار می گیرد.

حقوق کارمندان

میثم لطیفی،   رییس سازمان اداری و استخدامی در پاسخ به این پرسش که آیا در نیمه دوم سال حقوق کارمندان و بازنشستگان افزایش خواهد یافت؟ گفت: حقوق بازنشستگان در اختیار ما نیست و درخصوص افزایش حقوق کارکنان در نیمه دوم سال نیز فعلاً برنامه‌ای نداریم، البته اگر بودجه لازم تأمین شود، تلاش می‌کنیم براساس آیین نامه‌ای که پیشنهاد دادیم، بحث مربوط به مزایای جانبی که برای دستگاه‌های اجرایی پیش بینی شده را از طریق شورای حقوق و دستمزد به صورت عادلانه اجرا کنیم.

داستان افزایش حقوق و همسان‌سازی، ماجرای پیچیده‌ای دارد چرا که دولت با کسری منابع مواجه است و اگر هم قرار باشد که حقوق‌ها همسان و به میزان ۲۰ درصد برای کارکنان و بازنشستگان در نیمه دوم امسال رشد کند، ابتدا باید به فکر منابع آن باشد. بدیهی است که وقتی پولی در خزانه دولت نباشد، افزایش حقوق یعنی استقراض دولت و ایجاد تورم بیشتر و این همان سیکل باطل است. افزون بر اینکه پیش از این دولت یک لایحه دوفوریتی برای اصلاح قانون بودجه به مجلس فرستاده بود تا کسری منابع بودجه امسال را به نحوی پوشش دهد که مجلس نه با فوریت آن موافقت نکرد. با این حال گفته معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی نشان می‌دهد که پولی برای افزایش حقوق‌ها نیست.

دولت اما با هدف نظم دادن و عدالت در پرداخت مزایای جانبی به کارکنان دستگاه‌های اجرایی، در بخشنامه‌ای جدید اعلام کرده که همه دستگاه‌ها موظف هستند در پرداخت مزایای جانبی به کارکنان‌شان به گونه‌ای اقتدام کنند که در هر ماه حداکثر مزایای جانبی از ۴ برابر حداقل مزایا فراتر نرود. البته بر اساس این بخشنامه هر کارمند دولت سالانه دستکم ۱۰ میلیون تومان به دلیل مناسبت‌های خاص دریافت می‌کند که شامل عید سعید مبعث، ماه مبارک رمضان، عید سعید غدیر خم و عید سعید قربان، سالروز ولادت پیامبر اسلام (ص)، سالروز ولادت حضرت فاطمه (س)، سالروز ولادت حضرت علی (ع)، اعیاد شعبانیه، سالروز پیروزی انقلاب، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و روزهای خاص کارکنان نظیر روز معلم یا پرستار و روز کارمند می‌شود.

یکی از مزیت‌های پرداختی به کارمندان دولتی، پرداخت وام تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان است که بر اساس بخشنامه معاون اول رئیس جمهور، سقف انواع تسهیلات بانکی قرض‌الحسنه قابل پرداخت به مشمولان از هر محل و تحت هر عنوان، مطابق با سقف مصوب شورای پول و اعتبار در سال ۱۴۰۲ برابر با سه میلیارد  ریال خواهد بود که نحوه بازپرداخت تسهیلات در بانک‌ها و بیمه‌های دولتی و شرکت‌هایی که از منابع داخلی خود برای این منظور استفاده می‌کنند، بر اساس ضوابط داخلی و با تایید بالاترین مقام اجرایی دستگاه و در سایر دستگاه‌های اجرایی خواهد بود. البته مشمولانی که در اجرای آیین‌نامه پرداخت تسهیلات به کارکنان بانک‌های دولتی و غیردولتی از تسهیلات قرض‌الحسنه برخوردار می‌شوند، مجاز به استفاده از تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی نخواهند بود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان