حقوق بازنشستگان | معوقات بازنشستگان

فوری/واریز معوقات حقوق بازنشستگان | افزایش چشمگیر حقوق این گروه از بازنشستگان از این ماه

​مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: این صندوق در شرایط کنونی دارای ۴ هلدینگ و بیش از ۶۰ شرکت در حوزه‌های انرژی و پتروشیمی، بازار سرمایه، ساختمانی و خدماتی است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

  حقوق بازنشستگان ممکن است بسته به قوانین و مقررات هر کشور و نظام بازنشستگی متفاوت باشد اما در ایران حقوق بازنشستگان یکی از مسائل پر حاشیه و پر بحث هر دولت است.بنا به گفته افراد حقوق بازنشستگان در ایران ناچیز است و همیشه بازنشستگان شاکی هستند.تعیین حقوق بازنشستگان در ایران به عوامل بسیاری وابسته است.در ادامه به آخرین اخبار از حقوق بازنشستگان می پردازیم.

حمیدرضا نجف‌پور کردی گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان با هدف تأمین معیشت فرهنگیان در دوران بازنشستگی شکل گرفته است.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: این صندوق در شرایط کنونی دارای ۴ هلدینگ و بیش از ۶۰ شرکت در حوزه‌های انرژی و پتروشیمی، بازار سرمایه، ساختمانی و خدماتی است.

حمیدرضا نجف‌پور کردی با اشاره به اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان با هدف تأمین معیشت فرهنگیان در دوران بازنشستگی شکل گرفته است، بیان کرد: فرهنگیان عضو به طور اختیاری تا 5 درصد از دریافتی خود را برای صندوق ذخیره واریز می‌کنند و دولت هم به همین میزان مکلف است آورده برای صندوق داشته است، ماحصل آورده‌های مالی و فعالیت‌های اقتصادی برای دوره بازنشستگی فرهنگیان لحاظ می‌شود.

وی ادامه داد: صندوق ذخیره در شرایط کنونی دارای 4 هلدینگ و بیش از 60 شرکت در حوزه‌های انرژی و پتروشیمی، بازار سرمایه، ساختمانی و خدماتی است. رویکرد هلدینگ خدماتی تامین نیازهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در حوزه تامین تجهیزات آموزشی، گردشگری و مواردی از این قبیل است.

مدیرعامل مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه این صندوق در کنار این فعالیت‌ها با توجه به گستردگی زمینه‌های کاری با مسائل و چالش‌های گوناگونی هم مواجه است، گفت: در کنار مسائل مربوط به سودآوری یکی از مهم‌ترین و محوری‌ترین مطالبات فرهنگیان که در جلسات رو در رو آنان با مسئولان صندوق ذخیره به آن اشاره شد، در ابتدا احیای ارزش مالکانه بود.

نجف‌پور کردی بیان کرد: با توجه به اینکه 12 سال از مطالبه‌گری یک میلیون و 600 هزار فرهنگی در این زمینه گذشته و توفیقاتی حاصل نشد، استنباط برخی از فرهنگیان این بود که با معلمان در گذشته صادقانه برخورد نشده است.

وی افزود: بر این اساس برای احقاق حقوق فرهنگیان از زمان شروع خدمت تیم مدیریتی جدید در این مجموعه کارگروهی به محوریت دکتر سید شمس‌الدین حسینی؛ وزیر اسبق اقتصاد و دیگر فعالان و متخصصان عرصه بازار سرمایه تشکیل داده و بیش از 70 جلسه با این محوریت برگزار کردیم.

مدیرعامل مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان اضافه کرد: در نهایت مدل محاسبه ارزش مالکانه نهایی و صحه‌گذاری شد تا در قالبی عادلانه و شفاف برای فرهنگیان و به ویژه با اولویت تحویل به فرهنگیان بازنشسته لحاظ شود.

نجف‌پور کردی تصریح کرد: در مدت کمتر از یک سال فرایند بورسی شدن تمام هلدینگ‌ها و شرکت‌ها را دنبال کردیم تا ارزش مالکانه به عنوان دارایی‌های بین نسلی صندوق برای اعضا لحاظ شود.

حقوق بازنشستگان

دولت در متنی که از لایحه برنامه هفتم توسعه منتشر شده مقرر کرده بود که مبنای محاسبه حقوق بازنشستگان همه صندوق‌های بازنشستگی از دو سال پایانی به پنج سال افزایش یابد. بر اساس بند ژ فصل پنجم این لایحه که به صندوق‌های بازنشستگی پرداخته است، قرار بود میزان مستمری بازنشستگی در تمامی صندوق‌ها و سازمان‌های بازنشستگی از سال اول برنامه عبارت باشد از یک‌ سی‌ام متوسط حقوق یا دستمزد ماهیانه مشمول کسور فرد در پنج سال آخر بیمه‌پردازی، ضرب ‌در سنوات پرداخت حق بیمه، مشروط بر آن‌ که از سی‌وپنج‌ سی‌ام متوسط مذکور بیشتر نباشد. معادل یک‌دوم مجموع درصد افزایش ضریب سالانه حقوق یا دستمزد طی سه سال آخر تیز به حقوق یا مستمری محاسبه‌شده فوق اضافه می‌شد.

این تغییر، نگرانی‌هایی را در میان کارگران ایجاد کرد و در نهایت نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق مجلس را به حذف آن دادند. نمایندگان این فرمول را مغایر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان دانستند. اما دولت چرا چنین تصمیمی گرفته بود؟

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری فرمول فعلی را که بر مبنای دستمزد دو سال پایانی بازنشستگان قرار دارد، نادرست و زمینه‌ساز برخی تخلفات می‌داند.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: فرمول فعلی باعث شده است که یک سو بیمه‌پردازی‌ها بر مبنای ارقام واقعی دستمزد افراد نباشد. از سوی دیگر در سال‌های پایانی اشغال، بعضی افراد که با قانون آشنایی دارند، با کارفرمایان خود هماهنگ می‌کنند تا دستمرد بالاتری برای آنها به سازمان تامین اجتماعی اعلام کنند.

به گفته صادقی، در واقع گارگاه‌ها برای برخی بیمه‌پردازان، ۲۸ سال حداقل یا زیر حداقل حقوق رد می‌کنند اما در دو سال آخر سقف دستمزد به نام این افراد اعلام می‌شود؛ در نتیجه رقم مستمری بازنشستگی آنها بالا می‌رود. این موضوع به ضرر صندوق‌ها و صاحبان واقعی آنها یعنی کارگران است.

این فعال کارگری ادامه می‌دهد: در مقابل، برخی کارگران از قانون فعلی ضرر می‌کنند. برای مثال بعضی افراد در طول دوره بیمه‌پردازی دستمزدهایی بالاتر از حداقل دریافت کرده‌اند اما در دو یا چند سال پایانی به دلیل تعطیلی کارگاه خود تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند و حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند. در نتیجه محاسبه مستمری بر اساس دستمرد دو سال پایانی، به این گروه از کارگران اجحاف می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان