افزایش 30 درصدی مستمری این افراد با دستور رئیسی | واریز حقوق 11 میلیون تومانی برای این مستمری بگیران از این ماه

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: با دستور رئیس جمهور در جلسه پیشین شورای عالی اشتغال مقرر شد ۱۵ درصد از منابعی که در اختیار استانداران قرار دارد در اختیار سازمان بهزیستی برای تسهیل گری اشتغال قرار گیرد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، علی محمد قادری معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور شب گذشته با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به پرسش هایی در خصوص عملکرد سازمان بهزیستی در زمینه اشتغال پاسخ داد که مشروح گفت و گو را در زیر می خوانید.

سؤال: آقای قادری شما بفرمایید از سازمان بهزیستی چه خبر؟ چقدر تعهد دارید برای امسال در حوزه اشتغال، اما قبلش بگویید آیا آن تعهدات سال گذشته محقق شده یا خیر؟

قادری رئیس سازمان بهزیستی: سازمان بهزیستی جامعه هدف بسیار متنوعی دارد از بانوان سرپرست خانوار و افراد دارای معلولیت، آن هم شقوق معلولیتی که اختصاصی کردن شغل برای آنها مهم است، لذا یک فرد دارای معلولیت پیدا کردن شغل و دسترسی و دسترسی پذیری به شغلش خیلی متفاوت و متمایزتر است.

سؤال: جزو تعهدات سازمان بهزیستی محسوب می شود؟

قادری: بله،سازمان بهزیستی البته تسهیل گری اشتغال را انجام می‌دهد، ولی به لطف خداوند متعال و همکاری همه همکارانم در سراسر کشور تعهد اشتغال ما در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۳ هزار شغل بوده، اما الحمدلله از مرز ۸۷ هزار شغل گذشتیم و سازمان بهزیستی ۱۳۷ درصد تا قبل از جلسه هشتاد و سوم اشتغال با حضور آقای رئیس جمهور ما توانستیم ۸۷ هزار شغل ایجاد کنیم. بعد از آن هم الحمدلله این عدد افزایش پیدا کرد. همان طورکه آقای کریمی فرمودند مسیر اشتغال سازمان بهزیستی برخط است در سال جاری و روش‌های متفاوت و تسهیلگرانه‌ای وجود دارد که در طول برنامه اگر فرصتی باشد از توسعه صندوق‌های خرد محلی، از تسهیلگران شغلی، از ایجاد مشوق‌های لازم برای کارفرمایان، همه موارد هم در قانون حمایت از افراد دارای معلولیت پیش بینی شده، هم ابزارهای متنوع و ساز و کارهای متفاوتی را داریم برای این که ایجاد اشتغال را داشته باشیم به عنوان یکی از ابزارهای توانمندسازی در سازمان بهزیستی.

سؤال: می توانید بگویید در کدام حوزه ها عملکرد بهتر بوده، در کدام حوزه ها برنامه محقق شده، در کدام استان ها وضعیت بهتری داشتیم.

قادری: بله، ما توسعه خدمات اشتغال را برای جامعه هدف خودمان از طریق تسهیلگران و ساز و کارهای تفاهمنامه ای پیش می بریم. همین ۱۳۷ درصدی که عرض کردم از طریق سبدهای مختلفی است که این مسیر را طی می‌کند. بخشی از آن متصل به درگاه بانکی و تسهیلاتی که از طریق تبصره ۱۶ سال گذشته یا تبصره ۱۸ که در سال جدید به عنوان ساز و کار پرداخت تسهیلات از سوی مجلس پیش بینی شده ما سکوی جدیدی را تعریف کردیم که یک شبکه‌ای است به صورت تلفنی مشاوره می‌دهد به افراد دارای معلولیت و این را اعلام خواهیم کرد. حدود ۵۰۰ تسهیلگر محلی داریم، یک توانبخشی مبتنی بر جامعه، حدود یک سکوی تسهیلگری است که بیش از ۲۰ سال در سازمان بهزیستی از حوزه روستایی و عشایری تا شهری خدمات را اعلام می‌کند و تسهیل گری شغل؛ یکی از ارکان آن است.

معافیت مالیاتی بر اساس ماده ۲۴ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت است که اگر کارفرمایی، تجهیز، توسعه و مناسب سازی کارگاه خود و مجموعه خود را برای افراد دارای معلولیت ایجاد کند؛ جزو عملکرد قابل قبول مالیاتی اش محسوب می‌شود. یک جاهایی جبران کارایی را پرداخت می‌کنیم، یک جاهایی ۲۳ درصد بیمه کارفرمایی را پرداخت می‌کنیم، همه این‌ها باعث شده که الحمدالله سازمان بهزیستی عملکرد مناسبی را داشته باشد.

سؤال: یادم هست در گزارش های قبلی بود که یکی از بانک ها روی آن تسهیلات خوب عمل نکرده بود، در واقع اصلاً عمل نکرده بود، می خواهم بدانم این پیگیری شد؟ به کجا رسید؟ آیا اجرایی شد؟

 قادری: الحمدلله در جلسه ای که با حضور رئیس جمهور داشتیم و نکته ای که در آن جلسه مطرح شد واقعاً این بانک از مرز ۷۵ درصد در یک بازه بسیار کوتاه گذشته و قابلیت تشکر دارد از این بانک و الحمدلله ظرفیت ما را با احتساب دریافت حدود یک ممیز دو دهم همت؛ ۱۲۰۰ میلیارد تومان باعث می شود که اگر عملکرد سال پیش را بخواهیم ارائه کنیم، ما از مرز ۹۹ هزار شغل گذشتیم.

سؤال: نکات قابل توجهی است برای افرادی که به دنبال شغل مناسب هستند، در بحث تسهیلات صحبت کردیم، آماری دارید بگویید که سازمان بهزیستی چقدر تسهیلات، یعنی توسط بانک ها داده شد برای حوزه اشتغال و در خصوص آن سه درصد سهمیه اشتغال هم برای افراد دارای معلولیت بفرمایید که در سال گذشته و چهار ماه ابتدایی چه اقداماتی انجام شد؟

قادری: بله، در سال ۱۴۰۱؛ عددی که برای سازمان بهزیستی منظور شد؛ ۱۰ هزار میلیارد تومان بود برای تسهیلگری اشتغال از باب جزء یک بند ب تبصره ۱۶، در سال جدید؛ پنج همت در نظر گرفته شده است .

سؤال: یعنی نصف شد بودجه شما؟ چرا؟

قادری: بله، خوشبختانه با دستور اکید ریاست جمهور شرایطی ایجاد شد در جلسه پیشین شورای عالی اشتغال کشور که از منابعی که در اختیار استانداران کشور است ۱۵ درصد مقرر شد که در شورای برنامه ریزی استان در اختیار سازمان بهزیستی برای تسهیل گری اشتغال قرار دهند. پنج هزار میلیارد با آن تقریباً هفت و نیم همت؛ حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان مقرری سازمان بهزیستی برای تسهیل گری اشتغال خواهد بود.

سؤال: یعنی از کاهش۵۰ درصدی رسیدید به افزایش ۳۰ درصدی؟

 قادری: به هر حال پیش بینی‌هایی باید صورت می‌گرفت که الحمدلله با این تصمیمی که گرفته شد، این ترمیم شد و ما می‌توانیم ان شاء الله در سال جدید، پیش بینی بر اساس تحقق این موضوع، بتوانیم موضوع صدهزار شغل را در سال ۱۴۰۲ برای جامعه هدف شریف خودمان داشته باشیم. اما در خصوص سه درصد، سازمان اداری و استخدامی کشور یک تصمیمی را گرفت و آن بسیارحائز اهمیت بود که افراد دارای معلولیت که در آزمون‌های اداری و استخدامی کشور شرکت می‌کنند، دارای دانش نامه مرتبط، بر اساس کدمحل و رشته‌هایی که می‌خواهند در دستگاه‌های متنوع کشور شرکت کنند آمد و یک ظرفیت جدیدی را ایجاد کرد؛ یعنی افراد دارای معلولیت از این به بعد میان خودشان رقابت خواهند کرد و این باعث می‌شود آن حداقل سه درصد ان شاء الله جذب شود و خبر این که حدود سه هزار و ۸۰۰ مجوز را از سازمان اداری و استخدامی کشور دریافت کردیم که ان شاء الله تا پایان سال ۱۴۰۲ در سال جاری بتوانیم یک آزمون اختصاصی برای جذب افراد دارای معلولیت در همه دستگاه‌های کشور داشته باشیم.

سؤال: در حد یک دقیقه می توانید چون بحثی داشتیم در آماده سازی شغلی برای جامعه معلولین عزیز اقداماتی که در سال گذشته انجام شد، خروجی آن در سال جاری؟

قادری: سازمان بهزیستی یک سازمان داوطلب محور است، دبیرخانه ظرفیت سازی اجتماعی را شکل دادیم، دانش آموزان، دانشجویان و آحاد مردم و افرادی که کارآفرین هستند داوطلبانه آمدند و ان شاء الله این مسیر را کمک خواهند کرد. اما از اجزای ایجاد یک شغل؛ تأمین مالی است، بحث ترویج است، نگاه هوشمندانه ای است که در حوزه فناوری است، زیرساخت ها است اما با دستوری که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دادند، موضوع صندوق حمایت از فرصت های شغلی و افراد دارای معلولیت یک بازآرایی جدیدی برایش اتفاق افتاد و آن این بود که هزار میلیارد تومان این دولت به عنوان عدد آورده برای این صندوق منظور کرد و این ان شاء الله مسیر تسهیل گری شغل را در کنار تسهیلات تکلیفی و موضوعات دیگر ان شاء الله برای جامعه هدف رهنمون خواهد کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان