وام مسکن | هزینه وام مسکن

زمان واریز و جزئیات جدید وام وام مسکن | هزینه اوراق وام مسکن برای مجردین افزایش یافت

روند افزایشی هزینه وام مسکن همچنان ادامه دارد و متاهل‌های ساکن تهران که دو هفته قبل می توانستند با پرداخت بیش از ۹۵ میلیون تومان نسبت به خرید اوراق تسهیلات مسکن اقدام کنند، اکنون برای خرید این اوراق باید بیش از ۹۸ میلیون تومان بپردازند.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

وام مسکن از جمله تسهیلاتی است که برای کمک به مستاجران در نظر گرفته شده است. به دلیل افزایش قیمت اجاره خانه، وام مسکن می‌تواند کمک بزرگی برای کاهش برخی از مشکلات اقتصادی مستاجران باشد. وام مسکن به افرادی تعلق می‌گیرد که  شرایط خاصی داشته باشند. یکی از شرایط دریافت وام مسکن داشتن اجاره نامه است. افراد بدون مراجعه حضوری به بانک می توانند برای وام مسکن ثبت‌نام کنند.

بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق وام مسکن (تسه) در فروردین سال گذشته ۱۰۳ هزار و ۳۰۰  تومان، در اردیبهشت ۱۰۲ هزار و ۸۰۰ تومان و در خرداد ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد.

هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر سال گذشته ۱۰۳ هزار و ۷۰۰ تومان، در مرداد سال گذشته ۱۰۵ هزار تومان و در شهریور سال گذشته ۱۰۲ هزار و ۹۰۰ تومان داد و ستد می‌شود.

این اوراق در ماه مهر سال گذشته ۱۰۴ هزار و ۱۰۰ تومان، در آبان‌ماه ۱۰۳ هزار تومان و آذرماه ۱۰۲ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت داشتند.

اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ و بهمن سال گذشته نیز با قیمت‌های ۱۰۳ هزار و ۴۰۰ و ۱۰۲ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود. این اوراق در سال جاری ۱۰۳ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت دارد که این گزارش بر اساس همین قیمت نوشته شده است.

 قیمت اوراق برای مجردها و متأهل‌های تهرانی

بر این اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۱۰۳ هزار و ۱۰۰ تومانی، ۴۱ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۱۶ میلیون و ۴۹۶ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۵۷ میلیون و ۷۳۶ هزار تومان می‌رسد.

زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۸۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۶ میلیون و ۴۹۶  هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۹۸ میلیون و ۹۷۶ هزار تومان پرداخت کنند.

قیمت اوراق در سایر استان‌ها

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است و با توجه به اینکه مجردها باید ۳۲۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۳۲ میلیون و ۹۹۲  و متاهل‌ها نیز باید۶۵ میلیون و۹۸۴  هزار تومان پرداخت کنند.

آبان پارسال شورای عالی مسکن، افزایش سقف وام مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان را مصوب کرد.

اما اجرای این وام، تاکنون اجرایی نشده بود.

قرار بود سازمان برنامه و بودجه نامه مربوط به ۱۸ درصد سود مابه التفاوت وام ۲۰۰ میلیون تومانی را به بانک مرکزی بدهد تا پرداخت وام آغاز شود که محقق نشد بود.

دلایل دیگر تاخیر از طرف سازمان برنامه و بودجه، بار مالی سنگین و تورمی بودن آن اعلام می‌شد.

۵۶ هزار واحد مسکن روستایی در استان در نوبت نوسازی ست.

سهم امسال استان در طرح مقاوم سازی و نوسازی مسکن، چهار هزار واحد است.

کشاورز معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن  گفت: پرداخت این وام از طریق بانک‌های سپه، تجارت، کشاورزی و پست بانک شروع شده است.

کشاورز افزود: حذف ضمانت‌های زنجیره‌ای سه نفره و تاکید بر داشتن سند ملکی برای مسکن روستایی از جمله مواردی است که دریافت وام را برای متقاضی سخت کرده است.

وی اضافه کرد: مشکلات در این زمینه به دولت مکاتبه شده و منتظر ابلاغ مصوبات جدید هستیم، اما فعلا کسانی که دارای ضامن و یا سند هستند می‌توانند برای دریافت وام درخواست دهند.

علی عسکری اظهار کرد: با کمک و مساعدت دولت، از ۴ هزار سهمیه واحد احداثی از محل اعطای تسهیلات بهسازی مسکن روستایی در استان مرکزی، ۷۰۰ فقره به بانک های عامل ابلاغ شده و این بدان معناست که عملیات اجرایی این واحدهای مسکونی می تواند به سرعت آغاز شود و معرفی به بانک ها صورت گیرد.

وی افزود: ۹ بانک عامل دولتی در این طرح فعال هستند که اعتبارات بانک های تجارت، پست بانک و سپه ابلاغ شده و برای مابقی بانک ها طی روزهای آینده عملیات ابلاغ و توزیع اعتبارات انجام می شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: متقاضیان در روستاهای استان مرکزی می توانند با مراجعه به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان های تابعه درخواست خود را ارائه و تشکیل پرونده را انجام دهند.

عسکری ادامه داد: افرادی که تحت نظر این نهاد از ۲۵ آبان سال ۱۴۰۰ به بعد اقدام به ساخت مسکن داشته و واحدهای نیمه کاره دارند و منتظر تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی بوده اند، از تسهیلات مکمل استفاده می کنند به طوری که تسهیلات ۱۰۰ میلیونی خود را تسویه کرده و برای تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی معرفی می شوند و افرادی که تسهیلات دریافت نکرده اند نیز از این تسهیلات برخودار خواهند شد.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت های این تسهیلات و هدف اصلی آن، احیای بافت های فرسوده در روستاهاست، گفت: در روستای آهنگران علاوه بر سایر نقاطی که در کشور دچار سیل شدند، از محل اعتباراتی جداگانه، تسهیلات و اعتبارات اعلام می شود. در حال حاضر عملیات اجرایی واحدهاس مسکونی در این روستا به کمک کمیته امداد، بهزیستی، بنیادشهید و بسیج سازندگی آغاز شده و پیشرفت فیزیکی دارد که با اعطای تسهیلات از محل سوانح می توان سرعت بیشتری به احیای و بازسازی این روستا داد.

منبع: ایسنا

برای گرفتن وام مسکن چقدر باید هزینه کنیم؟

در زمان حاضر متقاضیان تهرانی می‌توانند وام خرید ۴۸۰ میلیون زوجین را دریافت کنند. ۸۰ میلیون تومان از این وام جعاله است.

بر این اساس برای دریافت این وام متقاضیان باید ۲ برابر رقم وام اوراق حق تقدم خریداری کنند. به‌عبارت دیگر برای وام ۴۸۰ میلیون تومانی لازم است ۹۶۰ برگه اوارق خریداری شود.

هزینه خرید این اوراق حدود ۹۶ میلیون تومان خواهد شد که با کسر آن از وام ۴۸۰ میلیونی ۳۸۴ میلیون تومان وام خرید مسکن برای متقاضی می‌ماند. مبلغی که در شرایط کنونی بازار مسکن کمک چندانی به تقویت قدرت خرید متقاضی نمی‌کند.

منبع: همشهری
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان