قیمت گوشت | قیمت گوشت در بازار

گوشت امروز با چه قیمتی فروش رفت ؟ | قیمت گوشت در میادین 25 آبان ماه

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: قیمت کنونی هر کیلو شقه گوسفندی برای مصرف کننده ۲۰۰ هزارتومان و گوشت میش و بره ماده هم با نرخ های کمتری عرضه می شود.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

قیمت گوشت به حدی رسیده است که توان خرید آن کاهش پیدا کرده است. گوشت از جمله کالاهای اساسی است اما با افزایش قیمت گوشت این کالای اساسی از سفره بسیاری از خانوارها حذف شده است. قیمت گوشت در ابتدای امسال مقداری رشد کرد. قیمت گوشت در یک ماه اخیر افزایش 50 درصدی داشت. آیا مسئولان نمی خوانند قیمت گوشت را کنترل کنند؟

آقای علی اصغر ملکی گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی با نرخ ۱۷۷ تا ۱۸۳ هزار تومان به مغازه دار و حداکثر ۲۰۰ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می شود. فروش بالاتر از این نرخ هم گرانفروشی است.

به گفته او، قیمت کنونی هر کیلو گوشت در مقایسه با یک تا ۲ هفته اخیر ناشی از صادرات دام و نزدیک شدن به ایام پایانی سال ۶ تا ۷ هزارتومان افزایش یافته است.

ملکی می گوید: با توجه به افزایش مصرف پروتئین در فصل سرما، ستاد تنظیم بازار با کنترل بر بازار از افزایش قیمت باید جلوگیری کند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی قیمت کنونی هر کیلو دام در میادین را ۸۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: آینده بازار دام و گوشت به تقاضا و بودجه مردم بستگی دارد، ازاین رو نمی توان پیش بینی دقیقی در این باره داشت.

بنابر اعلام اتحادیه گوشت گوسفندی، قیمت کنونی شقه بره ماده ۱۰ تا ۱۲ هزارتومان نسبت به بره نر کمتر است، به همین خاطر بارها به مغازه داران تذکر داده ایم که نوع گوشت بره نر، بره ماده و میش را در بنر یا تابلوی خود ذکر کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

نیمی از حقوق باید صرف تأمین گوشت شود!

به گفته متخصصان تغذیه هر فرد روزانه به حدود ۱۸۰ گرم گوشت نیاز دارد. بنایراین یک خانوار چهار نفره باید در ماه حدود ۲۱.۶ کیلوگرم گوشت مصرف کند. بنابراین سرپرست این خانوار، باید نیمی از حقوق خود را فقط صرف خرید گوشت کند.

نام ایران در میان 10 کشور با بیشترین تورم مواد غذایی است. آماری که هشداری است برای به خطر افتادن امنیت غذایی ایرانیان.

شاید برای برخی باورکردنی نباشد و شاید به گوش برخی دیگر عادی باشد، اما هستند کسانی که ماه‌هاست گوشت، میوه و لبنیات را از سبد خرید خود حذف کرده‌اند.

آنچه امروزه از سفره برخی از ایرانیان به جا مانده با استاندارد تغذیه‌ای که متخصصان توصیه می‌کنند، فاصله دارد. کافی است قیمت‌ها را با درآمد خانوارها مقایسه کنیم، این ادعا ثابت می‌شود.

به گفته متخصصان تغذیه هر فرد روزانه به حدود 180 گرم گوشت و حدود 500 گرم لبنیات نیاز دارد. البته این میزان نیاز مصرفی روزانه می‌تواند از منابع مختلف باشد. (ایسنا) به عبارتی هر فرد در ماه باید پنج کیلو و 400 گرم گوشت مصرف کند.

همچنین هر فرد در ماه باید 15 کیلوگرم لبنیات مصرف کند. البته منبع لبنیات هم می‌تواند متفاوت باشد، مثلا از شیر یا سایر محصولات شیر تأمین شود.

نیمی از حقوق باید صرف تأمین گوشت شود!

اما برای یک خانوار چهار نفره این میزان مصرف گوشت چقدر هزینه می‌برد؟ یک خانوار چهار نفره باید در ماه حدود 21.6 کیلوگرم گوشت مصرف کند.

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، مهرماه سال جاری قیمت هرکیلوگرم گوشت گوسفندی، حدود 186 هزار تومان بود. بنابراین اگر بر اساس قیمت گوشت گوسفندی حساب کنیم، استاندارد مصرفی برای یک خانوار چهار نفره حدود چهار میلیون تومان هزینه دارد.

این در حالی است که کمترین حقوق کارگران با دو فرزند حدود 6 میلیون و 725 هزار تومان است. با این حساب باید بیش از نیمی از حقوق خود را فقط صرف خرید گوشت کند.

حتی اگر منبع گوشت از گروه‌های مختلف گوشتی تأمین شود، باز هم چندان فرقی ندارد. برای مثال قیمت یک کیلو گوشت گاو یا گوساله در گزارش مرکز آمار، حدود 211 هزار تومان ثبت شده است. ماهی هم هر کیلو حدود 100 هزار تومان به ثبت رسیده است. یعنی باز هم ارقام بالای انواع گوشت، تامین نیاز روزانه را سخت می‌کند.

یعنی خانوارها در همین قدم اول و تنها برای یک قلم از کالای ضروری سفره خود، با مشکل مواجه می‌شوند. حالا به این لیست، لبنیات، میوه، سبزیجات و… را هم اضافه کنید.

روند کاهشی مصرف گوشت به روایت مرکز آمار

راه دیگری که افراد برای تأمین مواد غذایی ضروری خود دارند، جایگزین کردن اقلام غذایی است. اگرچه می‌توان از حبوبات به جای گوشت استفاده کرد، اما قیمت حبوبات هم ارزان نیست.

پیش‌تر مرکز آمار ایران در گزارشی نوشت مصرف گوشت قرمز از هشت کیلوگرم و 700 گرم در سال 1390 به حدود 6 کیلوگرم در سال 1396 رسید. این در حالی است که سال 96 تورم از سوی مرکز آمار ایران 8.2 درصد اعلام شد. حالا اما تورم بر اساس اعلام همین مرکز، بیش از 42 درصد است.

بر اساس این گزارش سرانه مصرف گوشت مرغ در سال 90، 17 کیلو و 600 گرم بود. در سال 96 اما به بیش از 21 کیلوگرم رسید. احتمالا گوشت مرغ به جای گوشت قرمز جایگزین شده است.

در حال حاضر هزینه‌ مسکن بخش زیادی از درآمد افراد را می‌بلعد. آنچه از حقوق افراد باقی می‌ماند کار سرپرست خانوار را برای مدیریت هزینه‌های دیگر دشوار می‌کند. یعنی امکان تأمین استاندارد غذایی عملا از اولویت افراد خارج می‌شود.

ایران جزء 10 کشور اول با بیشترین تورم مواد غذایی

پیش از این بانک جهانی نام ایران را در میان لیست 10 کشور با بیشترین تورم مواد غذایی قرار داد. در این لیست نام ایران بعد از کشورهای لبنان، زیمبابوه و سریلانکا قرار دارد. (دنیای اقتصاد)

پیش‌تر نیز تیرنگ نیستانی، استاد گروه تحقیقات و تغذیه انستیتو صنایع غذایی کشور به تجارت‌نیوز گفت: «واقعیت تلخ این است که افراد برای اجرای توصیه‌های تغذیه‌ای به کفی از درآمد نیاز دارند. اگر این کف درآمد وجود نداشته باشد، توصیه ما دیگر فایده ندارد. توصیه ما فقط به درد سیاستگذاری‌ها می‌خورد.»

او همچنین گفت: «زمانی که هزینه اقلام غذایی افزایش زیادی داشته باشد، مردم در ابتدا سراغ مبارزه با گرسنگی می‌روند. پس مردم دیگر به فکر ریزمغذی و استفاده از میوه و سبزیجات نیستند.»

شیوع کوتاهی قد و لاغری در استان‌های محروم

نتیجه آنچه تاکنون کارشناسان و متخصصان برای امنیت غذایی هشدار می‌دادند را می‌توان حالا در سوتغذیه برخی از ایرانیان دید.

روز گذشته دبیر علمی هجدهمین همایش اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان گفت: «سو تغذیه در استان‌های محروم نگران‌کننده است. در حال حاضر کمبود آهن و ویتامین «آ» در کودکان و زنان باردار بسیار شایع است.»

به گفته او در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و ایلام کم وزنی، کوتاهی قد و لاغی شیوع بالایی دارد که ناشی از سوءتغذیه است.

حالا باید دید با تورمی که کارشناسان اقتصادی توقفی برای آن پیش‌بینی نمی‌کنند، سفره ایرانیان چقدر کوچک‌تر می‌شود؟

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان