درمان خانگی دل پیچه و دل درد قاعدگی در خانم ها + روش

در دوران قاعدگی یا پریود خانم ها دچار گرفتگی و درد در ناحیه زیر دل ، ران و کمر می شوند که طبیعی و عادی است اما در صورت بیشتر شدن این علائم باید به پزشک مراجعه کنید.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

چه چیزهایی باعث گرفتگی و دل پیچه در دوران قاعدگی یا همان پریودی میشود؟

احساس درد و ناراحتی در ناحیه زیر شکم ،ران،کمر در دروران عادت ماهانه ،بسیار شایع است ، گاهی اوقات خانم ها،گرفتگی ماهیچه ها را در هنگام کار کردن به خوبی حس میکنند.درد و گرفتگی عضلات در زمان پریود زمانی رخ میدهد که دیواره عضلانی رحم کش بیاید، که قبلا ذکر شد.

خون خفیف از طریق رحم عبور می کند، اما اغلب انقدر خفیف است که بیشتر زنان نمی توانند آن را احساس کنند. در طول دوره ماهانه شما، دیوار رحم شروع به سفت و سخت تر شدن می کند, و بیشتر درگیر می شود. هنگامی که دیواره عضلانی درگیر شود، رگ های خونی بر روی دهانه رحم فشار وارد میکنند به طور موقت، این امر باعث قطع شدن خون و اکسیژن به رحم میشود. با توجه به نداشتن اکسیژن کافی، بافت های رحم مواد شیمیایی را آزاد می کنند که موجب درد می شوند.

در حالی که بدن زن مواد شیمیایی موجب درد را آزاد می کند، همچنین سایر مواد شیمیایی به نام پروستاگلاندین ها نیز تولید می شوند. این مواد شیمیایی باعث می شود عضلات رحم بیشتر درگیر شوند و به این ترتیب شدت درد را افزایش می دهند.

در واقع، پزشکان واقعا نمی فهمند که چرا برخی از زنان دچار گرفتگی عضلات یا قاعدگی دردناک هستند، در حالی که دیگران این شرایط را ندارند شاید به این دلیل است که برخی از زنان پروستاگلاندین را تشکیل می دهند، به این معنی که آنها انقباضات قویتری را تجربه می کنند.

گاهی اوقات دلایل گرفتگی عضلات متفاوت است.

درد دوره همچنین می تواند ناشی از یک بیماری باشد، هرچند کمتر مورد توجه قرار می گیرد ؛ پزشکان دیسترانوره ثانویه را تشخیص می دهند.درد قاعدگی مرتبط با یک وضعیت خاص ،ممکن است بر روی زنان مسن تر از 30 تا 45 ساله تاثیر بگذارد.

دل درد پریودی

شرایطی که ممکن است در طول دوره موجب گرفتگی عضلات و دل پیچه شوند مانند:

آندومتریوز

فیبرهای

بیماری التهابی لگن

آدنومایوز

اگر درد قاعدگی شما با یکی از شرایط بالا ارتباط داشته باشد، ممکن است تغییری در الگوی درد عادی ایجاد کند. به عنوان مثال، گرفتگی و درد ممکن است طولانی تر و شدید تر از حد طبیعی باشد.

اگر گرفتگی های دوره ای شما از یک مشکل اساسی ایجاد می شود، ممکن است خونریزی بین دوره ها، دوره های نامنظم، ترشحات واژن و درد ضعیف و درد در هنگام مقاربت داشته باشید.

نشانه های دل درد در دوره قاعدگی و پریود چیست؟

وقتی که دل پیچه و گرفتگی عضلات دارید، ممکن است:

فشار در شکم خود احساس کنید

درد در شکم حس کنید

درد در کمر، باسن و ران داخلی داشته باشید

وقتی که گرفتگی شدید میشود، علائم ممکن است شامل:

شل شدن مدفوع

ناراحتی معده

تهوع و استفراغ

سرماخوردگی

سردرد

دل درد قاعدگی

چه مدت دل پیچه و دل درد پریود یا قاعدگی طول میکشد؟

گرفتگی عضلانی و درد زمان خونریزی شروع می شود، برخی از خانم ها چند روز قبل از شروع دوره ابتلا به گرفتگی عضلات میشوند و به طور معمول، درد 48 تا 72 ساعت طول می کشد.

اغلب اوقات هنگامی که بیشتر خونریزی می کنید، بدترین حالت آن است ، در دختران نوجوان معمولا درد در طول قاعدگی یا پریود ایجاد میشود.درد زمانی که یک علت زمینه ای ندارد، ممکن است هنگامی که زن مسن تر می شود، بهبود یابد بسیاری از زنان همچنین پس از زایمان بهبودی را می بینند.

عوامل خطر دل درد زمان پریود و قاعدگی چیست؟

شما ممکن است مستعد ابتلا به گرفتگی عضلات و دل پیچه باشید ،اگر:

کمتر از 30 سال سن دارید.

شما بلوغ زودرس را شروع کردید، در 11 سالگی یا جوانتر.

شما خونریزی شدید قاعدگی را در طول دوره های خود دارید.

شما خونریزی دوره نامنظم دارید.

سیگار می کشید.

شما زایمان نداشته اید.

خانواده شما یک یا چند عضو دارد که دارای دیسمنوره هستند.

دل پیچه در دوران قاعدگی

چه وقت برای دل درد قاعدگی و پریود به پزشک مراجعه کنید؟

در صورتی که در چند سال گذشته شروع به قاعدگی کرده اید و گرفتگی دوره دارید، شاید درد دوره شما باعث نگرانی شما نمی شود. با این وجود اگر گرفتگی های دوره ماهانه روز شما را مختل میکند و اگر علائم شما به تدریج تشدید می شود یا اگر شما بیش از 25 سال سن داشته اید و گرفتار درد شدید شده اید، باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان های طبیعی خانگی برای گرفتگی و دل پیچه و دل درد پریود یا قاعدگی در زنان

در ادامه بخش سلامت نمناک نوبت به درمان های خانگی و طب سنتی برای رهایی از دل پیچه و دل دردهای دوران قاعدگی یا پریود رسید.

1. کمپرس گرم

آب داغ را درون یک بطری بریزید و در حوله قرار دهید و سپس روی شکم اعمال کنید این عملکرد ،درد را کاهش میدهد.

همچنین شما میتوانید یک حوله را در آب خیس بکنید و به مدت حدودا یک دقیقه درون مایکروویو قرار دهید. و بعد زیر شکم خود اعمال کنید.برای خلاص شدن از شر این درد،این کار را بارها تکرار کنید.

درمان گرفتگی پریود

2. چای بابونه

طبق تحقیقات انجام شده ،مشخص شده است که چای بابونه سطح هپورات را افزایش میدهد و این چای گیاهی میتواند با عفونت مبارزه کند ؛ از این چای برای کاهش درد و نفخ شکم استفاده کنید.

3. زنجبیل

ریشه زنجبیل را برش دهید، سپس پوست بکنید و در قطعات کوچک خورد کنید. 2 قاشق غذا خوری از این زنجبیل ها را به یک فنجان آب اضافه کنید سپس بجوشانید و اجازه دهید تا به مدت یک ساعت بماند و بعد بنوشید.اگر نمیتوانید خودتان این چای را تهیه کنید میتوانید آماده شده آن را از مارکت ها تهیه کنید و طبق دستورالعمل آن،مصرف بنمایید.

نکته

به رغم اینکه زنجبیل به طور کلی نسبتا ایمن و بی خطر است، اما برخی عوارض جانبی ر نیز دارد.

شما زمانی که دچار زخم های گوارشی هستید باید از نوشیدن چای زنجبیل اجتناب کنید. زیرا سبب بدتر شدن آن میشود.

علاوه بر این ،استفاده زیاد از زنجبیل میتواند باعث التهاب در دهان ،اسهال،و سوزش سردل شود.

اگر از اختلال خونریزی رنج میبرید و یا داروهای مربوط به خون استفاده میکنید،و یا از سنگ های صفراوی رنج میبرید ،قبل از استفاده از این چای ،با پزشک خود مشورت کنید.

زنجبیل

4. ماساژ با روغن

ماساژ درمانی یکی از بهترین درمان های خانگی برای دل پیچه دوران پریودی و قاعدگی است.یک مطالعه نشان میدهد که خانم های مبتلا به گرفتگی عضلانی و درد ناشی از پریود ،هنگام ماساژ با روغن ها،به مقدار قابل توجهی با کاهش درد روبرو میشوند. هنگامی که دستان یک درمانگر یا متخصص بر روی شکم ،کمر،و پهلوی شما،در نقاط خاصی حرکت میکند،باعث درمان درد و گرفتگی ها میشود.

5. ریحان تازه

یک قاشق غذا خوری برگ ریحان را به یک فنجان آب در حال جوش بیفزایید سپس روی آن را بپوشانید و اجازه دهید تا خنک شود.این درمان ها بارها و چندین ساعت تکرار کنید.

از سوی دیگر ،شما میتوانید آب یک مشت برگ ریحان را بگیرید و سپس 2 قاشق چای خوری از آن را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و این درمان را 3 بار در روز تکرار کنید. برای دریافت مزایای بیشتر،برگ های ریحان تازه را به رژیم غذای روزانه خود بیفزایید.

6. دارچین

دارچین را در آب ،به مدت 15 دقیقه بجوشانید و شیر یا عسل را برای طعم دهی ،به آن بیفزایید و بنوشید. این ترکیب فوق العاده، یک منبع عالی برای آهن و کلسیم است که به طور طبیعی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشود.

شما از این چای ،به خصوص قبل از دوره پریودی خود،هر روز به طور منظم مصرف کنید. دارچین را روی جوی دوسر ،نان تست یا غلات روزانه خود بپاشید همچنین میتوانید آن را به غذاهای اصلی و تنقلات خود نیز بیافزایید.

7. نوشیدن آب بیشتر

زمانی که شما آب بیشتری مینوشید. میتواند گرفتگی دوران عادت ماهانه را کاهش دهد همچنین میتواند ،نفخ را نیز کاهش دهد. بهتر است که روزانه 6 الی 8 لیوان ،به خصوص در دوران پریودی خود،آب بنوشید.

نوشیدن آب

8. رازیانه

یک قاشق چای خوری دانه های رازیانه را در یک فنجان آب در حال جوش بریزید. اجازه دهید تا به مدت 5 دقیقه در حرارت کم قرار گیرد.و بعد آب آن را بگیرید و یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید. این چای را 2 بار در روز ،به خصوص زمان عادت ماهانه خود مصرف کنید و این نوشیدنی را در صورت لزوم ،در دیگر مواقع نیز ادامه دهید.

9. جعفری

یک چهارم فنجان جعفری تازه را در یک لیوان قرار دهید و یک فنجان آب جوش به آن اضافه کنید.به مدت 5 دقیقه صبر کنید که بعد آن را بگیرید، از این چای ،در دوران پریودی ،دو بار در روز بنوشید.

10.سرکه سیب 

دو قاشق چای خوری سرکه سیب را در آب بریزید ودر طول روز ،یکبار از این ترکیب استفاده کنید اگر گرفتگی خیلی شدید بود، این درمان را هر 5 ساعت تکرار کنید.

11. روغن اسطوخودوس

5 قطره از این روغن را با یک قاشق چای خوری روغن بادام ترکیب کنید .مقدار کمی از آن را روی شکم خود اعمال کنید و به آرامی ماساژ دهید و این کار را 2 بار در روز به مدت یک هفته تکرار کنید.

روغن اسطوخودوس

12. روغن رزماری

5 قطره روغن رزماری را با یک قاشق چای خوری روغن زیتون ترکیب کنید سپس لایه ای نازک از آن را روی شکم خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید.این کار را دوبار در روز، به مدت 3 الی 4 روز تکرار کنید.

13.تخم کتان

زمانی که درد دارید ،یک قاشق چای خوری تخم کتان را بجوید .شما میتوانید این کار را 4 الی 5 بار در روز تکرار کنید.

14. نعناع تند

یک قاشق چای خوری پودر نعناع تند یا برگ خشک شده آن را در یک فنجان آب در حال جوش بریزید.اجازه دهید به مدت 3 الی 5 دقیقه بماند و آب آن را بگیرید.سپس مقداری شکر به آن اضافه کنید و بنوشید. شما میتوانید از این ترکیب ،1 الی 2 بار در روز مصرف کنید.

15. آب لیمو

آب یک عدد لیمو را بگیرید و با یک لیوان آب گرم به خوبی مخلوط کنید و بعد در صورت تمایل ،مقداری عسل به آن بیفزایید و هر روز صبح ،با شکم خالی بنوشید.

16.ماست

به سادگی،زمانی که در دوران قاعدگی و پریودی هستید ،روزانه 3 الی 4 کاسه ماست بخورید.

خوردن ماست

17. نمک اپسوم

این نمک به عنوان نمک منیزیم سولفات نامیده میشود که دارای خواص ضد درد و ضد التهاب است. اگر این نمک از طریق پوست جذب شود ،میتواند درد ناشی از گرفتگی دوران پریودی را کاهش دهد.

18. آب خیارشور (بعد از مشورت با پزشک)

آب ترش حاوی سدیم بالای است بنابراین یکی از داروهای خانگی فوق العاده محسوب میشود. آب خیارشور ،نه تنها میتواند بدن شما را هیدراته نگهدارد بلکه میتواند پس از ورزش ،و در دوران پریودی ،گرفتگی عضلات را به سرعت کاهش دهد.

19. آلوئه ورا

به سادگی ،یک چهارم فنجان آب آلوئه ورا ،را قبا و در دوران قاعدگی بنوشید تا مزایای آن را دریافت و دل پیچه این دوران را درمان کنید.

20. چای سبز

برگ های چای سبز را به یک فنجان آب بیفزایید و آن را بجوشانید و اجازه دهید که 3 الی 5 دقیقه بماند آب آن را بگیرید و اجازه دهید تا خنک شودو در صورت تمایل ،مقداری عسل نیز به آن بیفزایید.این چای روزانه ،3 الی 4 بار مصرف کنید.

چای سبز

نکات اضافی برای سیکل پریودی و قاعدگی

سیگار کشیدن خود را متوقف کنید زیرا پتانسیل افزایش خطر در دوران قاعدگی یا پریود را دارد.

سعی کنید که آرام باشید حتما روش هایی مانند پیلاتس یا یوگا را برای از بین بردن احساس ناراحتی و درد امتحان کنید.

خودتان را با فعالیت جذاب،مانند:گدش دادن به موسیقی،خواندن کتاب،و....مشغول کنید و لذت ببرید.

مقداری نمک اپسوم به وان حمام خود اضافه کنیدو برای آرام شدن ماهیچه هایتان و رفع گرفتگی عضلات به مدت 15 دقیقه در آن خیس بخورید.

در طول دوران قاعدگی از حمام آب گرم استفاده کنید.

در طی این دوران ،مصرف ویتامین D را به صورت منظم،فراموش نکنید.

از داروهای مسکن اجتناب کنید.

اگر گرفتگی عضلات و سایر مشکلات شما شدیدتر شد ،حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: نمناک
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان