قیمت گوشت | قیمت گوشت در بازار

قیمت گوشت در 15 ام آبان | قیمت گوشت در میادین و بازار

قیمت گوشت قرمز امروز یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ نسبت به روز گذشته با اندکی تغییر همراه بوده است.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

قیمت گوشت به حدی رسیده است که توان خرید آن کاهش پیدا کرده است. گوشت از جمله کالاهای اساسی است اما با افزایش قیمت گوشت این کالای اساسی از سفره بسیاری از خانوارها حذف شده است. قیمت گوشت در ابتدای امسال مقداری رشد کرد. قیمت گوشت در یک ماه اخیر افزایش 50 درصدی داشت. آیا مسئولان نمی خوانند قیمت گوشت را کنترل کنند؟

قیمت گوشت قرمز در 15 آبان 1401 به شرح زیر است (قیمت‌ها به تومان از سایت تحلیل بازار):

راسته با استخوان گوسفندی

۱۷۵,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی

۱۸۹,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه

۱۶۸,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله

۱۹۶,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله

۱۷۶,۰۰۰

گردن گوسفندی

۱۳۶,۰۰۰

قلوگاه گوساله

۱۴۹,۰۰۰

گردن گوساله

۱۳۵,۰۰۰

قلم گوساله

۲۹,۰۰۰

سردست گوسفندی

۱۵۵,۰۰۰

ماهیچه گوساله

۱۸۵.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی

۹۹,۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند

۱۸۸.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی

۱۷۹,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی

۱۹۵,۰۰۰

فروش گوشت دام ماده و بز به جای گوشت گوسفند نر

مدیرعامل اتحایه دام سبک کشور گفت: عمده گوشتی که در حال حاضر در بازار عرضه می شود گوشت دام نر پرواری نیست و گوشت دام ماده و بز است و اتفاقی که این وسط می افتد این است که دام ماده را با قیمت دام نر در بازار عرضه می‌کنند.

افشین صدر دادرس در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که گفته می شود علت افزایش قیمت گوشت قرمز در هفته‌های اخیر افزایش قیمت دام زنده است و آیا چنین موضوعی صحت دارد یا خیر؟ گفت: این موضوع درست نیست و قیمت دام زنده آنقدر افزایشی نشده است که به این شکل در قیمت گوشت تاثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه قیمت هر کیلو دام زنده نر پرواری بین ۶۸ تا ۷۲ هزار تومان است، اظهار کرد: عمده گوشتی که در حال حاضر در بازار عرضه می‌شود گوشت دام نر پرواری نیست و گوشت دام ماده و بز است. قیمت هر کیلو گوشت گوسفند ماده نیز بین ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان است و اتفاقی که این وسط می افتد این است که دام ماده را با قیمت دام نر در بازار عرضه می‌کنند.

مدیرعامل اتحایه دام سبک کشور تصریح کرد : شاهد این ادعا نیز انباشتگی دام نر در دامداری‌ها است. اگر سری به میادین عرضه دام بزنید متوجه خواهید شد کسانی که قصد خرید دام دارند بیشتر طالب دام ماده هستند و دام نر به دلیل قیمت بالاتری که نسبت به قیمت دام ماده دارد خریداری ندارد.

قیمت گوشت

وی در ادامه گفت: چون دامدارها نمی‌توانند دام‌های نرشان را به فروش برسانند در ضرر هستند.

به گفته این فعال صنعت دامپروری سودی که کشتار دام ماده دارد دام نر ندارد. برای مثال اگر دام نر کیلویی ۷۰ هزار تومان خریداری شود گوشت آن باید با قیمت حدود هر کیلو ۱۷۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد. ولی برخی دام ماده را با قیمت کیلویی ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان خریداری می‌کنند و گوشت آن را کیلویی۱۷۰ هزار تومان می‌فروشند و سود بیشتری می‌برند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور عنوان کرد: چون قیمت نهاده بالاست و توان مالی دامداران هم ضعیف شده و وعده‌های حمایت از دامداران بعد از حذف ارز ترجیحی نیز محقق نشده، آنها نیز به‌ دنبال حذف و فروش دام‌های ماده خود هستند.  

دادرس در پایان گفت : برای مصرف‌کننده هم تشخیص گوشت دام نر و ماده از یکدیگر آسان نیست. وقتی مصرف کننده گوشت را خریداری می‌کند و گوشت دیر می‌پزد باید بداند که آن گوشت گوسفند ماده پیر است. یا اینکه برخی گوشت بز را هم وارد بازار کرده‌اند و به قیمت بره نر می‌فروشند، در حالیکه قیمت هر کیلو بز زنده کیلویی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است. اگر مصرف کننده گوشتی را به اسم گوشت گوسفند خریداری کرد ولی در زمان پخت متوجه شد که گوشت بو می دهد بداند که گوشت بز نر خریده است.

گوشت گوسفندی شهریورماه نیز به همین میزان گران شد درحالی‌که قیمت گوشت گوساله در مهرماه کاهشی بود.

صغر پورباطنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در حال حاضر قیمت گوشت قرمز نسبت به تابستان گران‌تر شده است.

وی افزود: به‌طورمعمول نرخ گوشت در فصل بهار و تابستان ارزان‌تر و با شروع فصل سرما قیمت‌ها بیشتر می‌شود.

به گفته رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان، با این وجود قیمت‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.

پورباطنی در رابطه با دلیل گرانی گوشت نسبت به فصل گذشته توضیح داد: در فصل گرم به دلایلی مانند ییلاق و قشلاق عشایر، گوسفند بیشتر و ارزان‌تر هم می‌شود اما در فصول سرد به دلیل کمبود گوسفند، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: البته به دلیل قدرت مالی پایین مردم، تقاضا نسبت به قبل کمتر شده است که در صورت افزایش تقاضا احتمال گرانی بیشتری وجود دارد.

این مسئول گفت: قیمت گوشت قرمز وابسته به عرضه و تقاضا است. فعلاً هر کیلو گوشت از ۱۷۵ تا ۱۸۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

با اعلام روابط عمومی سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران؛ براساس این نرخنامه، قیمت گوشت تازه گوسفندی داخلی و گوساله ، با نرخ‌های مصوب جدید در میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود.

قیمت انواع گوشت گوسفندی داخلی و گوساله به شرح زیر اعلام شده است:

۱- ران گوسفندی با استخوان هرکیلوگرم؛ بسته بندی در محل ۱۹۵۰۰۰ تومان و شرکتی ۲۱۰۷۰۰ تومان

۲- راسته گوسفندی با استخوان هرکیلوگرم؛ بسته بندی در محل ۱۷۵۱۰۰ تومان و شرکتی ۱۸۹۲۰۰ تومان

۳- سردست گوسفندی با ماهیچه هرکیلوگرم؛ بسته بندی در محل ۱۶۴۵۰۰ تومان وشرکتی ۱۷۴۵۰۰ تومان

۴- گردن گوسفندی هرکیلوگرم؛ بسته بندی در محل ۱۵۶۵۰۰ تومان و شرکتی ۱۶۴۹۰۰ تومان

۵- قلوه‌گاه گوسفندی بی استخوان هرکیلوگرم؛ بسته بندی در محل ۱۳۸۰۰۰ تومان و شرکتی ۱۴۹۵۰۰ تومان

۶- ران گوساله هرکیلوگرم؛ بسته بندی در محل ۲۰۷۰۰۰ و شرکتی ۲۲۴۵۰۰ تومان

۷- راسته گوساله بدون استخوان هرکیلوگرم؛ بسته بندی در محل ۲۱۵۰۰۰ تومان و شرکتی ۲۳۳۰۰۰ تومان

۸- سردست گوساله پاک شده هرکیلوگرم؛ بسته بندی در محل ۲۰۴۰۰۰ تومان و شرکتی ۲۲۱۵۰۰ تومان

۹- گردن گوساله هرکیلوگرم؛ بسته بندی در محل ۱۹۱۰۰۰ تومان و شرکتی ۲۰۷۰۰۰ تومان

۱۰- قلوه‌گاه گوساله هرکیلوگرم؛ بسته بندی در محل ۱۶۳۰۰۰ تومان و شرکتی ۱۷۴۰۰۰ تومان

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان گوشت گوسفندی استان تهران، در گفتگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط به افزایش قیمت گوشت قرمز گفت:گوشت قرمز در اوایل هفته با افزایش قیمت جزئی روبرو بوده است و خبر جهش اعلامی در برخی رسانه‌ها در تهران صحت ندارد.

وی خاطرنشان کرد: همه ساله در آغاز فصل پاییز و ماه‌های مهر و آبان با کاهش دمای هوا و افزایش مصرف پروتئین تا حدودی شاهد افزایش قیمت گوشت هستیم  که امسال کمتر شدن ذخیره دام زنده و افزایش قیمت آن نیز مزید بر علت شده است.

وی در پاسخ به ادعای فعالان تشکل‌های دامپروری مبنی بر ثبات قیمت دام زنده، و وجود دام مازاد در کشور گفت: ما این روزها با افزایش قیمت دام زنده مواجه بوده‌ایم. بره نری که پیش از این با قیمت ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان معامله می شد امروز در شهر، بالغ بر ۸۵ هزار تومان قیمت دارد. این افزایش قیمت در مناطق دام خیز ما نیز به همین نسبت مشهود است.

ملکی در رابطه با قیمت روز گوشت گوسفندی در بازار تهران گفت: امروز اول آبان ماه در میدان بهمن گوشت شقه گوسفندی با قیمت ۱۷۰ تا ۱۷۵ تومان به دست مغازه دار می‌رسد و مغازه‌دار می‌‌تواند با منظور کردن ۱۰ الی ۱۵ درصد سود، گوشت را عرضه کند.

رییس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان گوشت گوسفندی استان تهران در ارتباط با نظارت بر قیمت عرضه گوشت در قصابی‌ها و مراکز عرضه تصریح کرد: این موضوع مربوط به بازرسی اتاق اصناف و تعزیرات است. در صورتی که کسی با گزارش تخلف یکی از زیرمجموعه‌های ما به اتحادیه مراجعه کند، ما حتما با مورد متخلف برخورد کرده و با بررسی قیمت فاکتور خرید، قیمت عرضه گوشت را مشخص می کنیم. 

گفتنی است، ۷۵۰ مرکز عرضه دارای پروانه عضو اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان گوشت گوسفندی تهران هستند.

بررسی نوسانات قیمتی در بازار محصولات پروتئینی حاکی از جهش نرخ گوشت قرمز در بازه زمانی ۲ ماهه است.

بررسی نوسانات قیمتی در بازار محصولات پروتئینی حاکی از صعودی شدن روند قیمتی گوشت قرمز از ابتدای شهریور ماه تاکنون است به طوری که هر کیلوگرم گردن گوسفندی از ۱۳۵ هزار تومان در ابتدای شهریور ماه امروز به ۱۵۹ هزار تومان رسیده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان