قیمت شیرخشک دوبرابر شد | علت گران شدن شیر خشک چیست؟

تحویل زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد گفت: هزینه ترخیص مواد اولیه نسبت به گذشته حدود ۷ برابر بیشتر شده است و این مسئله ۵۰ درصد در قیمت تمام شده محصول تاثیر می‌گذارد و تولیدکنندگان را زیان‌ده می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

قصه نارضایتی تولیدکنندگان شیرخشک از قیمت این محصول سر دراز دارد. قیمت‌گذاری شیرخشک در هاله‌ای از ابهام است. همچنین علت تعلل سازمان غذا و دارو برای تایید و اعلام قیمت‌های جدید درخواست تولیدکنندگان مشخص نیست! مدت زیادی است که قیمت شیر خشک پا در هوا مانده و سازمان غذا و دارو نیز گوش شنوایی برای تولیدکنندگان این محصول ندارد. گزارش‌های مردمی نشان از کمبود برخی اقلام شیرخشک‌های رژیمی و متابولیک می‌دهد. اوایل سال ۱۴۰۱ بود که به گفته محمد هاشمی، سخنگوی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت تأخیر در تأمین ارز، تهیه و ثبت سفارش شیر خشک‌های رژیمی را با مشکل مواجه کرد. در نتیجه شاهد کمبودهای مقطعی در تأمین این شیرخشک‌ها شدیم. از سوی دیگر به علت اینکه به شیرخشک‌های رژیمی ارز ترجیحی تعلق می‌گیرد، قیمت آن پایین‌تر از نمونه آزاد است. اگر این کالا به صورت گسترده در داروخانه‌ها عرضه شود موجب قاچاق می‌شود. به همین علت برای مقابله با قاچاق، شیرخشک‌ها به صورت قطره چکانی توزیع می‌شود. در این صورت می‌توان گفت دلیل دولت برای توزیع قطره‌چکانی جلوگیری از قاچاق است. گسترش‌نیوز برای اطلاعات بیشتر با رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد به گفتگو پرداخته است.

شیرخشک گران‌تر می‌شود

هانی تحویل‌زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد در رابطه با تغییر قیمت شیرخشک گفت: چندی پیش ۲۰ درصد افزایش قیمت شامل شیرخشک شد. درخواست تولیدکنندگان ۵۰ درصد افزایش قیمت بود اما متاسفانه با ۲۰ درصد آن موافقت شده است. بر اساس هزینه‌های تولید نیاز تولیدکننده به ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت است.

تحویل‌زاده، افزود: یکی از دلایل افزایش هزینه‌های تولید حمله روسیه به اوکراین و افزایش ۳۰ درصدی قیمت مواد اولیه است. همچنین قانون ترخیص مواد اولیه با ارز نیمایی نیز باعث افزایش چند برابری هزینه ترخیص شد. افزایش ۵۰ درصدی ملزومات بسته‌بندی نسبت به سال گذشته و افزایش قیمت شیر خام نیز که ۱۵ درصد در ماده اولیه را نیز باید در نظر گرفت. از سوی دیگر ۸۵ درصد مواد اولیه مورد نیاز برای تولید شیرخشک وارداتی است. در نتیجه با افزایش قیمت ارز محصول نهایی نیز گران می‌شود. همه این عوامل در افزایش قیمت محصول نهایی تاثیرگذار است.

وی با بیان درخواستی از سازمان غذا و دارو افزود: باید عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند و به صورت دستوری وارد قضیه نشوند. همچنین اجازه دهند که به صورت طبیعی روال تولید و همچنین عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تعیین کند. سازمان غذا و دارو در فشار است که از مقامات بالا دستور آمده و قیمت ها نباید افزایش پیدا کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد با توجه به حقوق مصرف‌کنندگان اظهار داشت: دولت باید پله پله قیمت شیرخشک را واقعی کند و همزمان مقدار ارز دولتی را حذف کند. باید ارز این بخش نیز به‌تدریج کاهش یابد و قیمت متناسب با آن افزایش یابد تا فشار قیمتی به خانوارها وارد نشود اگر به صورت ناگهانی این کار انجام شود افزایش ۲.۵ تا ۳ برابری قیمت این محصول را شاهد خواهیم بود.

صادرات شیر خشک؛ سود یا ضرر؟

تحویل‌زاده پیرامون صادرات این محصول بیان کرد: صادرات شیر خشک انجام می‌شود اما بخش عظیمی از آن به صورت قاچاق است و این کار زیان تولیدکننده را به همراه دارد. در روند صادرات تولیدکننده سود نمی‌برد در نتیجه به ضرر کشور است. تاجری یک قوطی شیر خشک را ۶۰ هزار تومان می‌خرد و قیمت یورویی آن ۱.۸ یورو می‌شود، شیرخشکی با این قیمت در دنیا وجود ندارد. قیمت این محصول حدود ۵ یورو است. در نتیجه آن‌ها تمایل دارند شیر خشک را از بازار آزاد خریداری و صادر کنند.

هانی تحویل‌زاده با اشاره به نگرانی تولیدکنندگان از حذف کامل ارز دولتی به واردات برخی مواد اولیه تولید شیر خشک نوزاد، گفت: حذف ارز دولتی برای واردات مواد اولیه شیر خشک، افزایش ۲.۵ تا ۳ برابری قیمت این محصول را به همراه خواهد آورد و از سوی دیگر نیاز به نقدینگی واحدهای تولیدی را چند برابر خواهد کرد. هزینه ترخیص مواد اولیه نسبت به گذشته حدود ۷ برابر بیشتر شده است و این مسئله ۵۰ درصد در قیمت تمام شده محصول تاثیر می‌گذارد و تولیدکنندگان را زیان‌ده می‌کند.

 

منبع: گسترش نیوز
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان