پیش بینی بورس در 9 آبان ماه 1401 | چند پیش بینی جالب برای سهامداران

تحلیلگران بدبین معتقدند رشد دو روز اخیر تنها یک شوک مثبت و متأثر از تقاضای حقوقی است و روند کلی بازار نشانی از صعود ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

به نقل از اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که روز یکشنبه شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی سقوط کرد. برای پیش بینی بورس امروز –دوشنبه 9 آبان- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز یکشنبه شاخص کل 9 هزار و 837 واحد رشد کرد و شاخص کل هم‌وزن هزار و 899 واحد نزول کرد. شاخص کل فرابورس نیز 9 واحد بالا آمد. 

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 363 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 307 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 54 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 46 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت بورس

روز یکشنبه در بورس شرکت چرخشگر (خچرخش)، شرکت‌ لیزینگ کار آفرین (ولکار) و شرکت پالایش نفت بندرعباس (شبندر) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود (کشرق)، شرکت آ.س.پ (آ س پ) و شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان (وگستر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت بورس

در بورس نمادهای ولغدر (شرکت لیزینگ خودرو غدیر)، دانا (شرکت بیمه دانا) و وتوس (شرکت توسعه شهری توس گستر) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش)، شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار (کمرجان) و شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان (سدبیر) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار بورس

در پایان معاملات دیروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 93 میلیون تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 12 میلیارد تومان ایستاد.  ارزش کل صف‌های فروش در معاملات یکشنبه 340 میلیارد تومان و ارزش کل صف‌های خرید 30 میلیارد تومان بود.

بورس

در پایان معاملات نمادوتعاون (شرکت بیمه تعاون) با صف‌ خرید 5 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از وتعاون، نمادهای کشرق (شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود) و خچرخش (شرکت چرخشگر) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد غکورش تعلق داشت که ارزش آن 29  میلیارد تومان بود. پس از غکورش، نمادهای غدشت، وآذر، فسپا و شکام صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس امروز 

دیروز شاخص کل بورس تهران برای دومین روز متوالی صعود کرد و شاخص کل با رشد 9 هزار واحدی از نیمه کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی بالا آمد. تفاوت معاملات یکشنبه در افزایش تعداد نمادهای سبزپوش بازار بود. با این حال بزرگان با تقاضای حقوقی رشد کردند و شاخص کل را بالا کشیدند. اما شاخص هم وزن همچنان در مسیر نزولی قرار داشت.   

همسو با نزول شاخص هم وزن، روند خروج پول حقیقی نیز برای بیست و یکمین روز متوالی ادامه داشت.

خروج پول حقیقی دیروز به 500 میلیارد تومان رسید. شپنا، بپاس، فولاد، خودرو، خساپا، تفارس، میدکو، وبصادر، وغدیر، تجلی، فملی، رمپنا، وبملت، پارس، خصدرا، پارسان، های‌وب، تاپیکو و خگستر بیشترین خروج پول را داشتند. 

اگر روند دو روز گذشته امروز هم ادامه داشته باشد، می‌توان به بهبود وضعیت بازار امیدوار بود تا با رشد شاخص کل، خروج پول حقیقی نیز کمتر شود و نگاه حقیقی‌ها به آینده بازار تغییر کند. با این حال برخی از تحلیلگران بدبین معتقدند رشد دو روز اخیر تنها یک شوک مثبت است و روند کلی بازار نشانی از صعود ندارد. 

مدیریت نرخ سود و پایش اشخاص حقوقی

یکی از گلایه‌های فعالان بازار سرمایه درباره شرایط بورس، افزایش نرخ سود بین بانکی است. به زعم برخی تحلیلگران، افزایش این نرخ یکی از دلایل نزول بورس در ماه‌های گذشته بوده است. بر این اساس، طبق بسته حمایتی بورس، مقرر شده تا بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با همکاری یکدیگر نرخ سود را مدیریت کنند.

همچنین نظارت و پایش مستقیم و مستمر فعالیت اشخاص حقوقی بازار سرمایه شامل شرکت‌ها و نهادهای مالی شبه دولتی، صندوق‌های بازنشستگی و نهادهای نظامی و حمایت این نهادها از سهام ناشران تحت مدیریت خود و توقف فروش تا زمان ثبات در بازار و انجام اقدامات حمایتی ازجمله خرید سهام و انتشار اوراق تبعی حمایتی، از دیگر مفاد بسته حمایتی از بورس است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان