پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

راهنمای خرید برنج ایرانی

راهنمای خرید برنج ایرانی با کیفیت به نقل از فروشگاه برنج کیلن - برنج ایرانی انواع مختلفی دارد که بیشتر آن‌ها مرغوب بوده و کیفیت بسیار زیادی دارند، برنج ایرانی با کیفیت پس از پخت طعم و عطر بی نظیری دارد، اگر چه در سال ‌های اخیر انواع برنج خارجی با کیفیت به کشور وارد شده است اما کیفیت برنج ایرانی را ندارد ، تنها مزیت برنج‌ های خارجی قد کشیدن آن ‌ها بعد از پخت است و طعم و مزه برنج ایرانی را ندارند.

اگر شما هم سررشته‌ ای در تشخیص برنج ایرانی با کیفیت ندارید در ادامه مطلب با همراه باشید تا نکات مهمی را در رابطه با خرید برنج ایرانی با کیفیت بیاموزیم.

ویژگی ‌های برنج ایرانی باکیفیت

برنج ایرانی علاوه بر داشتن عطر و طعم بی نظیر دارای ری زیادی بوده و قد مناسبی دارد، با توجه به افزایش قیمت برنج، تنوع برنج‌ ها افزایش یافته و تشخیص برنج ایرانی با کیفیت سخت شده است.

نکات مهم برای خرید برنج ایرانی با کیفیت

برنج نو بهتر است یا کهنه؟

برنج هم مانند تمامی دانه‌ های گیاهی حاوی مقداری آب می ‌باشد، آب موجود در برنج پس از برداشت کم کم تبخیر می‌شود، برنجی که ری می‌ کند برنج خشکی است که آب را هنگام پخت جذب کرده و حجمش بیشتر می‌ شود.

خرید برنج کهنه که چند ماهی در انبار باشد پیشنهاد می‌ شود، زیرا که آب برنج در این مدت تبخیر  می شود و ری بیشتری می ‌کند، برنج ایرانی با کیفیت برنج کهنه ‌ای است که دانه خام آن شبیه به بلور است و کاملاً خشک و باریک و سفت است.

این برنج نشاسته زیادی داشته و طعم آن به صورت خام شیرین است، در صورتی که برنج به راحتی با دندان شکسته شود تازه است، دقت کنید برنج کهنه دلیل بر کیفیت عالی نیست، هنگام خرید برنج دقت کنید که برنج بوی نامطبوع کهنگی ندهد و کپک نزده باشد، همچنین دقت کنید که برنج مرغوب به راحتی زیر دندان خرد نمی ‌شود، برای خرید برنج می‌توانید چند دانه را امتحان کنید.

برنج ایرانی با کیفیت دانه‌هایی یکدست دارد

در صورتی که دانه‌ های برنج باریک و یکدست باشند کیفیت برنج بالاست، دقت کنید برنج باکیفیت شامل ترکیب دانه‌های چاق، لاغر، ریز، درشت، کوتاه، بلند، سفی و زرد نیست و تمامی دانه‌ های برنج مرغوب و باکیفیت قبل و پس از پخت ظاهری یکسان و یکدست دارند.

در صورتی که برنج ترکیبی از چند نوع دانه برنج باشد و در اصطلاح قاطی داشته باشد، پخت خوبی نخواهد داشت، برنج شکسته یا نیمدانهٔ ایرانی حاوی مواد مغذی بسیاری است که طعم و عطر بی نظیری دارد اما به دلیل ظاهرش برای چلو و پلو قابل استفاده نبوده ومجلسی نیست، می ‌توان از برنج نیمدانه در سوپ، آش، شیربرنج، شله زرد و... استفاده کرد.

در هنگام خرید برنج می ‌توانید چند دانه را در دستتان ریخته و ظاهرشان را با یکدیگر مقایسه کنید.

3546

 برنج ایرانی با کیفیت بند ندارد

در صورتی که روی دانه‌ های برنج خطوط عرضی، بند و ترک وجود داشته باشد به معنای عدم کیفیت برنج می ‌باشد، برنج ایرانی با کیفیت کاملاً سالم و یکدست است و هیچگونه بند و خطی روی برنج مرغوب وجود ندارد.

زمانی که برنج‌ ها در معرض وزش شدید باد قرار می ‌گیرند خط‌ های عرضی روی‌ شان ایجاد می‌ شود، این خط‌ ها ظاهر برنج را نازیبا کرده و برنج را هنگام پخت شکننده می‌ کنند.

به رنگ برنج دقت کنید.

برنج با کیفیت دانه ‌های یکدستی شبه به بلور داشته و رنگ آن عاجی و بلوری است، سفیدی برنج مرغوب دارای شفافیت است و اثری از رنگ زرد در برنج آن ندارد، برنج با کیفیت دارای رنگی یکدست است.

برنج ایرانی با کیفیت خوش طعم و خوش عطر است

مهم ‌ترین و آخرین ویژگی برنج ایرانی با کیفیت طعم، عطر، ری و قد کشیدن آن است است، برنج ایرانی در دو دسته پر محصول و کم محصول کشت می‌ شود که این قرارگیری با توجه به بذر برنج انجام می ‌شود.

برنج ایرانی با کیفیت معمولاً از نوع پر محصول (گرم) است که بعد از پخت طعم و عطر بی نظیری داشته و به خوبی ری کرده و قد می‌ کشد و تا چند ساعت بعد از پخت نرمی و تازگی خود را حفظ کرده و مناسب مصارف خانگی است، برنج ایرانی کم محصول (سرد) معمولاً پس از چند ساعت تازگی و نرمی خود را از دست می ‌دهد و بیشتر مناسب رستوران‌ ها، ادارات، بیمارستان‌ ها و... است، توجه کنید طعم برنج ایرانی با کیفیت آنقدر خوب است که می ‌توانید آن را خالی و بدون هیچ خورشی با لذت میل کنید.

روش ‌های تشخیص طعم و عطر برنج ایرانی

دمیدن هوای گرم از دهان به مقداری از دانه‌ های برنج و بو کردن آن‌ ها یکی از مهم‌ ترین روش‌ های تشخیص عطر برنج است، برای تشخیص طعم برنج می ‌توانید چند دانه از آن را بخورید.

هنگام خرید برنج به این موضوع دقت داشته باشید که برنج‌ های وارداتی به کشور شباهت ظاهری زیادی به برنج‌ های پر محصول ایرانی دارند اما به دلیل داشتن مواد مضر همچون آرسنیک برای سلامتی خطرناک هستند.

هنگام خرید برنج توجه کنید که برنج آفات نداشته باشد.

همانطور که پیش ‌تر گفته شد کهنگی برنج برای ری کردن آن بهتر است اما دقت کنید که برنج نباید در انبار آفت بزند، برنج را باید در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید، می‌ توانید برای جلوگیری از آفات در سطل برنج خود چند حبه سیر یا مقداری نمک کوبیده شده بریزید، پوشاندن ظرف برنج با پارچه نیز موجب تبخیر آب اضافه برنج شده و از آفت زدن آن جلوگیری می‌کند.

توجه: به هیچ عنوان برای جلوگیری از آفت برنج از قرص برنج استفاده نکنید، استنشاق و خوردن این ماده بسیار خطرناک بوده و موجب مسمومیت و مرگ افراد می‌شود.

بهترین فصل خرید برنج ایرانی

برنج ایرانی دو بار در سال کشت می ‌شود، در کشت اول برنج در فصل بهار کاشته شده و در فصل مرداد برداشت و خریداری می‌ شود، در کشت دوم برنج در ماه مرداد کاشته شده و در پاییز برداشت می ‌شود، طولانی بودن مرحله داشت برنج کشت دوم موجب افزایش خواص و مواد معدنی برنج شده و قیمت بیشتری از برنج کشت اول دارد.

اوایل مرداد ماه تا اواخر مهر ماه بهترین زمان برای خرید برنج و انبار کردن آن است، قیمت خرید برنج در این زمان با توجه به عرضه زیاد برنج کم می ‌شود.

جهت خرید برنج با کیفیت به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید برای خرید از فروشگاه برنج کیلن به آدرس keilanfood.com مراجعه کنید و سفارش خود را به صورت اینترنتی یا تلفنی به ثبت برسانید.

35413352

پیش از خرید برنج در مقدار بالا، مقدار کمی نمونه برنج بخرید

برای اطمینان بیشتر از کیفیت برنج می ‌توانید هم در خرید حضوری وهم در در خرید از فروشگاه‌های آنلاین یک تا سه مدل برنج ایرانی را به مقدار کم و برای نمونه خریداری کنید، پس از پخت و مصرف برنج تصمیم بگیرید که کدام یک از آن‌ها مناسب و مورد پسند خانواده شما است.

 نکات مهم در نگهداری بعد از خرید برنج ایرانی

1.    کیسه، سطل یا ظرف برنج را در جایی خشک که نم نداشته باشد و خنک باشد قرار دهید تا آفت و کپک نزند.

2.    روی ظرف کیسه برنج پارچه بگذارید تا هم از آفات جلوگیری شود و هم آب موجود در دانه‌ های برنج تبخیر شود.

3.    بین کیسه‌های برنج برای افزایش جریان هوا فاصله بگذارید، از قرار دادن کیسه‌ ها بدون فاصله و روی هم روی هم خودداری کنید.

4.    در سطل یا ظرف برنج برای جلوگیری از آفت مقداری نمک کوبیده شده و یا چند حبه سیر خام بریزید.

5.    به هیچ عنوان برای جلوگیری از آفات در برنج از هیچگونه قرص شیمیایی از جمله قرص برنج استفاده نکنید.

6. هر چند ماه یکبار برنج را در ظرف زیر و رو کنید و مراقب باشید که برنج حشره نزند.

7. در صورت مشاهده آفت یا حشره در برنج قبل از تخم گذاری و افزایش  تعداد حشرات، برنج را در هوای آزاد و به دور از تابش مستقیم نور خورشید پهن کنید.

 8.  برنج را الک کنید تا حشرات، آفات و خرده برنج های نامرغوب جدا شوند.

خرید برنج را از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید.

در صورتی که قصد خرید برنج ایرانی دارید، برنج مورد نظر را تنها از فروشگاه معتبر خریداری کنید تا مطمئن باشید که به جای برنج ایرانی برنج خارجی تحویل نگرفته ‌اید.

یکی از روش‌ های خرید برنج با کیفیت، خرید از سایت ‌های معتبر که دارای نماد الکترونیکی هستند می‌ باشد، کیلن فود فروشگاهی معتبر برای خرید برنج است که به صورت اینترنتی اقدام به فروش برنج کرده و برنج را بدون واسطه و مستقیماً از کشاورز به مشتریان می ‌رساند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان