پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

دستکش‌های مقاوم در برابر برش یکی از تجهیزات محافظت شخصی هستند که عمدتاً برای کارگرانی که با تجهیزات و ابزارهای خطرناک در تماس هستند طراحی و ساخته شده‌اند. این دستکش ها عمدتاً برای افرادی مناسب است که با ابزارهای تیز یا سایر مواد با لبه های تیز کار می کنند. تعداد زیادی دستکش ضد برش در طرح ها، مواد، اندازه ها و قیمت های مختلف وجود دارد . بنابراین انتخاب دستکش مناسب برای شما به ابزار یا خطری که در محل کار با آن دست و پنجه نرم می کنید بستگی دارد. این محصول دستکش باکیفیتی است که تا حدود زیادی از آسیب ها محافظت می کند. هیچ چیز بهتر از کار با اطمینان نیست، زمانی که شما با مواد تیز و خطرناک در محل کار روبه رو هستید، دستان شما  باید در محافظت کامل باشند . این دستکش ها همچنین می‌توانند به شما کمک کنند که جزو بخشی از تعداد روزافزون کارگرانی نباشید که در نتیجه آسیب‌دیدگی دست در اتاق‌های اورژانس بستری می‌شوند. کارگرانی که دچار صدمات و آسیب های دست شده اند اگر در حین کار از دستکش های مقاوم در برابر برش استفاده می کردند، می توانستند از آسیب های شدید دست هایشان جلوگیری کنند. به همین دلیل است که هر کارگر در شرایط کاری مشابه باید همیشه یک جفت دستکش در دسترس داشته باشد.

انتخاب نوع مناسب تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) برای کارمندان در جهت کمک به ایمن نگه داشتن آنها در حین انجام وظایف روزانه ضروری است. در حالی که ما معتقدیم ایمنی برش با ابزار و آموزش صحیح شروع می شود، دستکش های مقاوم در برابر برش مزایای خاصی نیز دارند.  با وجود تعداد زیادی از انواع دستکش‌ در بازار، مهم است که مزایا و محدودیت‌های آن‌ها را بشکافیم تا بتوان از آن‌ها در کنار چاقوهای برنده به صورت ایمنی استفاده کرد تا خطر آسیب یا تصادف و صدمات در محل کار کاهش یابد. در واقع دستکش‌های ضد چاقو وجود ندارند، اما دستکش‌هایی که برای محافظت از دست‌های پوشنده در حین کار با ابزار تیز طراحی شده‌اند و در کنار روش‌های ایمنی مناسب استفاده می‌شوند، می‌توانند هنگام کار با ابزار تیز، از دست‌های پوشنده در برابر بریدگی محافظت کنند.

آیا دستکش های مقاوم در برابر برش ضد چاقو هستند؟

اگرچه دستکش های ضد برش نمی توانند خطر آسیب دیدگی را به طور کامل از بین ببرند، اما می توانند احتمال وقوع آن را به حداقل برسانند. این دستکش ها می توانند ایمنی بیشتری را نسبت به دستان بدون دستکش برای شما به وجود بیاورند و از انگشتان و دست ها در برابر موارد زیر محافظت می کنند:

  • پارگی
  • برش می دهد
  • جراحات چاقو
  • برش تصادفات

دلیل اصلی رخ دادن پارگی و حوادث بریدگی این است که کارگران اقدامات احتیاطی لازم را در حین کار با ابزارهای برش خود انجام نمی دهند. انجام اقدامات احتیاطی مهم ترین عامل در جلوگیری از حوادث ناخواسته است، اما بدون دستکش مناسب این اقدامات احتیاطی نیز نمی توانند از شما محافظت کنند.  اثربخشی دستکش های شما به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند:

  • فشار وارده
  • جهت برش
  • تیزی تیغه
  • طول برش

دستکش های ضد برش چگونه کار می کنند و چه فوایدی دارند؟

تجهیز نیروی کار خود به دستکش های مناسب نه تنها موجب محافظت از آنها می شود، بلکه نشان می دهد که شما متعهد به حفظ استاندارد بالایی از ایمنی هستید. دستکش های ضد برش می توانند ایمنی کارگران را تا حد بسیار بالایی تضمین نمایند . برخی از صنایع به سطوح بالاتری از حفاظت نسبت به سایرین نیاز دارند. کارگرانی که از چاقوهای عمومی برای باز کردن جعبه‌ها استفاده می‌کنند نسبت به کارگرانی که علاوه بر کارهای فلزی، لوله‌کشی، مواد بالقوه مضر یا کابل‌های فولادی کار می‌کنند، نیازهای متفاوتی دارند.  همچنین پاسخ به این سوال مهم است که چرا پوشیدن دستکش ضروری است. آیا پوشیدن دستکش ضد برش از کارگران در برابر سایش، دمای بالا و سایر خطرات محافظت می کنند؟ به طور قطع بله، مزایای دستکش فراتر از مقاومت برش است. دستکش کار ضد برش دقیقاً به گونه ای طراحی شده اند که در برابر برش مقاوم هستند. هیچ دستکشی هرگز به طور کامل ضد بریدگی نخواهد بود، با این حال، با توجه به اینکه 70 درصد از کارگرانی که آسیب به دست یا انگشت داشتند، از دستکش استفاده نمی‌کردند، استفاده از دستکش ایمنی ضد برش همچنان بسیار سودمند است. شایان ذکر است که در محل های کاری که دارای تیغه‌های چاقوی در باز هستند ، ایجاد خطر برای سایر قسمت‌های بدن که در معرض آن قرار دارند (مانند بازوها یا پاها) وجود دارد. بنابراین، همراه داشتن تجهیزات حفاظت فردی  PPE اغلب برای محافظت کافی از کارکنان شما ضروری است.

753

دستکش های محافظ در سبک های مختلفی وجود دارند و همچنین می توانند از مواد مختلفی ساخته شوند. علاوه بر این، سطوح ایمنی آنها بر اساس استانداردهایی که توسط تست برش ASTM F2992 موسسه استاندارد ملی آمریکا تعیین شده است، رتبه بندی و آزمایش می شود. دستکش های برشکاری زمانی استفاده می شوند که کارگران در معرض خطر برش توسط تجهیزات یا محصولاتی هستند که در اختیار آنها قرار می دهند. برای پردازش مواد غذایی، کاربردهای صنعتی یا مونتاژ، استفاده از دستکش با الیاف کولار یا داینما به دلیل سطح راحتی آنها بیشتر استفاده می شود. همچنین دستکش های بافتنی کولار حاوی الیاف فلزی وجود دارد که خواص مقاومت در برابر برش بالاتری دارند و برای بالاترین درجه مقاومت برش، دستکش های مشبک فلزی سنگینی وجود دارد که در صنایع گوشت و مرغ و تهیه غذا استفاده می شود. در مورد دستکش های بافتنی مقاوم در برابر برش که در تهیه و فرآوری مواد غذایی استفاده می شود ، ترجیح داده می شود که دستکش ها با رشته ای پیوسته و الیاف مقاوم در برابر برش (نه الیاف چرخانده شده) ساخته شوند تا دستکش راحت تر تمیز شود. در حالی که کولار استحکام کششی بالایی را ارائه می دهد که پنج برابر قوی تر از فولاد است، الیاف  Dyneema، (یک نام تجاری الیاف پلی اتیلن ) به گونه ای طراحی شده اند که از نظر وزنی 10 تا 15 برابر قوی تر از فولاد باشد. هر دو نوع الیاف، هنگامی که با الیاف دیگری مانند Lycra ترکیب می شوند، می توانند بسیار خوب و ایمن عمل کنند.  اغلب این الیاف مصنوعی لغزنده هستند، بنابراین  با افزودن روکش نه تنها دارای قدرت چسبندگی بالایی می شوند بلکه در برابر بریدگی نیز از شما محافظت می کنند.

طبیعی است که با دیدن دستکش کار ایمنی ضد برش که ظاهری زیبا داشته باشد، فکر کنید این بهترین دستکشی است که می توانید بخرید، اما همیشه اینطور نیست. نوع مناسب، دستکشی است که به بهترین وجه از شما در برابر خطراتی که با آن مواجه هستند محافظت کند.  به عنوان مثال، پوشیدن دستکش های سنگین برای کارهای ساده ممکن است به کارکنان شما مهارت کافی برای انجام وظایف خود را به درستی ندهد. بنابراین ممکن است وسوسه شوند که برای انجام کارها دستکش خود را در بیاورند و در نتیجه ایمنی خود را به خطر بیاندازند.

محدودیت های دستکش های ضد برش

بیاد داشته باشید که هیچ دستکشی کاملاً ضد برش نیست،  بنابراین دستکش ها در کارهایی که می توانند برای حفظ ایمنی انجام دهند محدود هستند. کارگران ممکن است در هنگام پوشیدن دستکش احساس امنیت کاذبی داشته باشند و کارهای خطرناکی را انجام دهند که در غیر این صورت انجام نمی دادند. دستکش ها ممکن است نتوانند در برابر تماس مستقیم با چاقوی بسیار تیز مقاومت کنند . همچنین این نوع دستکش دارای سطح بندی هستند که هر سطح می تواند درجه ای از ایمنی را برای دستان شما ایجاد نماید. با این حال، برشی که عموماً ممکن است به بخیه نیاز داشته باشد، با پوشیدن دستکش ایمنی ضد برش می تواند به برشی که فقط به چسب زخم نیاز دارد تبدیل شود.

استاندارد دستکش ضد برش

EN 388:2016 بر اساس این استاندارد، ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر سایش، مقاومت برش، مقاومت در برابر پارگی، مقاومت در برابر سوراخ شدن و محافظت در برابر ضربه آزمایش می شود. همراه با پیکتوگرام، چهار عدد و یک یا دو حرف نمایش داده می شود. این علائم نشان دهنده عملکرد دستکش است.

  1.  مقاومت در برابر سایش

این ماده توسط یک کاغذ سنباده تحت فشار تعیین شده در معرض سایش قرار می گیرد. سطح حفاظت در مقیاس 1 تا 4 بسته به تعداد چرخش های مورد نیاز تا زمانی که یک سوراخ در مواد ظاهر شود نشان داده می شود. هرچه این عدد بیشتر باشد مقاومت در برابر سایش بهتر است.

  1.  مقاومت برش

محافظ برش تست شده  به این صورت است که یک چاقو روی مواد دستکش رد می شود تا زمانی که بریده شود. سطح حفاظت با عددی بین 1 تا 5 داده می شود که در آن عدد 5 نشان دهنده بالاترین حفاظت برش است. اگر مواد در طول این آزمایش چاقو را مات کند، آزمایش برش ISO 13997تست TDM باید به جای آن انجام شود.

  1. قدرت پارگی

نیروی مورد نیاز برای پاره کردن مواد دستکش اندازه گیری می شود. سطح حفاظت با عددی بین 1 تا 4 نشان داده می شود که 4 نشان دهنده قوی ترین ماده است.

  1.  مقاومت در برابر سوراخ شدن

بر اساس میزان نیروی مورد نیاز برای سوراخ کردن مواد با نوک یک وسیله تیز، که عملکرد حفاظتی با عددی بین 1 تا 4 نشان داده می شود که عدد 4 قوی ترین ماده را نشان می دهد.

  1.  مقاومت برش، TDM TEST ISO 13997

اگر چاقو در طول آزمایش برش مات شود، این آزمایش باید به جای آن انجام شود. که در آن یک چاقو با سرعت ثابت اما با افزایش نیرو تا زمانی که مواد محافظ برش به دست می آید، برش می دهد. سطح حفاظت بر حسب نیوتن، نیروی مورد نیاز برای برش در طول برش 20 میلی متری تعیین شده است. نتیجه با یک حرف A تا F نشان داده می شود که در آن F بالاترین سطح حفاظت را نشان می دهد. اگر هر یک از این حروف ثبت شود، این روش به جای آزمون کودتا، سطح حفاظت را تعیین می کند.

  1. حفاظت از ضربه

اگر دستکش دارای خواص محافظ ضربه باشد، این اطلاعات با حرف P به عنوان علامت ضد ضربه و تا  6  سطح نشان داده می شود.. اگر علامت P وجود نداشته باشد، هیچ گونه حفاظت در برابر ضربه وجود ندارد.

573

EN 388:2003

این استاندارد نسخه قدیمی استاندارد در برابر خطرات مکانیکی دستکش ضد برش است. تفاوت های موجود در مقایسه با نسخه 2016، در شبکه کاغذی در تست سایش و نحوه انجام تست الیاف مقاوم در برابر برش است. همچنین برای محافظت در برابر ضربه آزمایشی کاربرد ندارد. هنوز دستکش های محافظ زیادی در بازار وجود دارد که بر اساس نسخه قدیمی این استاندارد برچسب گذاری شده اند. استفاده از اینها به اندازه دستکش های علامت گذاری شده جدید خوب و ایمن نیست. درک این مسئله مهم است که ،  این عملکرد دستکش نیست که تغییر کرده است. این روش اجرای آزمایشهاست که تغییر کرده است!

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان