به گزارش پایگاه خبری نشان :

اکبر گلپا را همه می شناسند. اکبر گلپا از خوانندگان قدیمی معروف به حنجره طلایی است. اکبر گلپا مخفف اکبر گلپایگانی است. برای دریافت لینک دانلود آهنگ های اکبر گلپا اینجا را کلیک کنید.

بیوگرافی اکبر گلپا

اکبر گلپایگانی (۱۰ بهمن ۱۳۱۲ در تهران) معروف به گُلپا از برترین خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی است. پدر و پدر بزرگش از خواننده های خوبی بودند. 

چهار برادر بنام های عباس، حسن (مدرس آواز و استاد دانشگاه)؛ محمد (خواننده مشهور به گلریز)، محمود (مهندس و مدرس آواز) و یک خواهر بنام مریم دارد.

اکبر گلپایگانی در دهم بهمن ماه سال ۱۳۱۲ در تهران متولد شد. اکبر گلپایگانی در پنج سالگی مادر خود را از دست می‌دهد و این حادثه در آن زمان تأثیر بدی بر روحیه وی گذاشته بود. اکبر گلپایگانی در خاطراتش در این مورد می‌گوید، در آن زمان برای سلامتی مادرم اذان خواندم و تا یک ماه هر روز مناجات می‌خواندم. 

تحصیلات اکبر گلپا

در سال ۱۳۱۸ گلپا وارد دبستان فرهنگ شد و به عنوان قاری قرآن در کلاسش برگزیده شد. پس از این فعالیتها، اکبر گلپایگانی با آشنایی با تعدادی قاری قرآن و تعزیه خوان و کار کردن زیر نظر آنها اصول اولیه آوازخوانی را آموخت. در سال ۱۳۲۰ وی به‌طور جدی و منظم تعلیم موسیقی و دستگاه‌ها را نزد پدرش آغاز کرد. اکبر گلپایگانی در سال ۱۳۲۶ اولین تجربه شرکت در یک گروه ارکستر کر و در سال ۱۳۲۷ در انجمن موسیقی مدرسه نظام عضو شد و از سال ۱۳۲۸ به بعد کم‌کم با اساتید طراز اول موسیقی آشنا شد و تعلیم را زیر نظر این اساتید آغاز کرد.