پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

 

امروزه به علت وجود انواع آلودگی های هوا و گسترش بیماری های تنفسی، مستلزم به استفاده از هوای پاک و سالم هستید. یکی از راه های پاکسازی هوای محیط استفاده از انواع دستگاه بخور سرد و گرم است. در این مقاله قصد داریم در رابطه با فواید استفاده از دستگاه بخور گرم و سرد سخنانی بیان کنیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فواید استفاده از بخور سرد و گرم چیست؟

دستگاه های بخور می توانند رطوبت را به هوا منتقل کنند. و همین کار به بیمارانی که دارای مشکلات تنفسی یا پوست خشک می باشند، کمک بسیار زیادی خواهد کرد. طریق های فراوانی جهت به کارگیری از دستگاه مرطوب کننده یا همان بخور در خانه و محل کار وجود دارد. ولی بعضی از آن ها خطراتی را هم به دنبال خود خواهند داشت. دستگاه بخور در نمونه های سرد و گرم در بازار موجود هستند.

در این مطلب می خواهیم در مورد مزایای استفاده از دستگاه بخور، نحوه استفاده صحیح از آن و کار های پیشگیرانه ای که باید مدنظر داشته باشید، سخن بگوییم.

خشکی و رطوبت:

هوای خشک باعث می شود رطوبت از پوست تبخیر شود و نشانه های مشکلات تنفسی بدتر گردد. اضافه کردن رطوبت به هوا به کمک دستگاه های بخور می تواند چنین مشکلاتی را برطرف نماید. دستگاه های مرطوب کننده به افرادی که شرایط زیر را دارند کمک خواهد کرد

دستگاه مرطوب کننده برای چه مواقعی مفید هستند؟

  • برای اشخاصی که پوست خشک دارند.
  • افرادی که چشم های آنها تحریک شده است
  • خشک شدن گلو و دستگاه تنفسی
  • افرادی که دارای حساسیت و آلرژی های فصلی هستند
  • سرفه های زیاد و مداوم
  • کودکانی که خون دماغ فراوان دارند
  • سردردهای که مربوط به سینوس ها هستند
  • ترک خوردگی پوست و لب ها

شش مزایای مهم بخور

برخی از اشخاص در فصل های گرم سال نشانه های آلرژی را تجربه می کنند. هنگامی که هوا گرم می باشد و هوا در برگیرنده آلرژن های فراوانی می باشد این امر بیشتر از قبل مهم می شود. تهویه کننده های هوا و پنکه ها می توانند هوای خشک را در اتاق انتقال بدهند و سبب نابود شدن رطوبت اتاق می شوند. یک دستگاه بخور در این اوضاع برایتان مزایای فراوانی مهیا خواهد کرد. با اینحال اشخاص می توانند در فصل های سرد سال که هوای سرد سبب خشک شدن ریه ها، بینی و پوست گردد نیز از دستگاه مرطوب کننده یاری بگیرند

50

1- جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا:

یکی از تحقیقات صورت گرفته بیان می کند استفاده از این دستگاه ها می تواند خطر ابتلا به آنفولانزا را کم کند. دانشمندان با اضافه کردن ویروس آنفولانزا به هوا به این نتیجه دست یافتند که سطح رطوبت ۴۰ درصد به سرعت ذرات ویروس را نابود می کند و احتمال عفونت اشخاص را به کمتر از 5 درصد کاهش می دهد.

2- بهبود و از بین بردن سرفه:

هوای خشک سبب می شود شخص سرفه خشک و مکرر داشته باشد. استفاده کردن از دستگاه بخور (humidifier) در منزل می تواند رطوبت فراوانی به مسیرهای هوایی بیافزاید و سرفه مکرر را بهبود ببخشد. سرفه فعال سبب آزاد شدن بلغم اسیر شده در مسیرهای هوایی شده و همین امر شرایط موجود را بسیار امن تر خواهد کرد.

3- از بین بردن خر و پف شبانه:

بالا رفتن رطوبت در هوا می تواند خروپف اشخاص را درمان کند. هنگامی که هوا خشک می باشد، مسیرهای هوایی اشخاص به بهترین شکل روان نمی شوند و همین دلیل خروپف را تشدید می کند. قرار دادن این دستگاه ها به محل زندگی و افزایش رطوبت در شب می تواند بعضی از این نشانه ها را از بین ببرد.

4- بهبود و شفاف کردن پوست و مو

بعضی از اشخاص در فصل سرد سال همچون زمستان با نشانه های همانند خشکی لب ها، پوست و مو رو به رو می شوند. بیشتر سیستم های گرم کننده هوای گرم و خشک را وارد محیط می کنند. و همین دلیل سبب خشکی پوست، خارش و پوسته پوسته شدن آن می گردد. هوای سرد خارج از منزل نیز می تواند خشکی پوست را تشدید کند. به کارگیری از دستگاه بخور در خانه به از بین رفتن خشکی پوست و ترک خوردگی آن یاری فراوانی خواهد کرد

.51

 

5- تسکین بیماری های آسم و آلرژی:

به کارگیری درست از دستگاه های مرطوب کننده می تواند شیوه ای مناسب جهت درمان بیماری های آسم یا آلرژی باشد. اشخاصی که سینوس های خشکی دارند یا مسیرهای هوایی شان در معرض واکنش های آلرژیک می باشند. می توانند از این دستگاه ها برای درمان بیماری های خود به کارگیری نمایند.

آزمایشات صورت گرفته بیان می کند معلمانی که در معرض میزان بسیار بالا یا بسیار پایین رطوبت در کلاس درس هستند، بیشتر از سایر اشخاص نشانه های آسم و آلرژی را تجربه خواهند کرد. در نتیجه میزات رطوبت محیط همواره می بایست در سطح طبیعی و نرمال باشد.

سایر نزایای دستگاه مرطوب کننده برای خانه:

رطوبتی که از این دستگاه ها وارد محیط می شود، می تواند برای خانه نیز اثرات بسیار خوبی داشته باشد. رطوبت موجود در خانه به جلوگیری از ترک خوردن کاغذهای دیواری و سایر موارد یاری می رساند. وجود رطوبت مناسب در منزل سبب کاهش مصرف گاز برای گرم شدن خانه می باشد. همچنین رطوبت مناسب سبب رشد بهتر گیاهان در خانه می شود.

انواع دستگاه بخور

52

بخارساز: این دستگاه با کمک الکتریسیته، بخار ایجاد می‌کند و آن را قبل از اینکه از دستگاه بیرون کند، سرد می‌کند. اما این مدل از دستگاه بخور، شخص را در خطر سوختگی پوست قرار می‌دهد. در نتیجه به کار گیری از آنها در منزل هایی که کودک دارند، توصیه نمی شود.

دستگاه‌ بخور ماوراء‌صوت: این نمونه جهت ساخت بخار، به‌جای الکتریسیته از ارتعاش صوت یاری می گیرد.

بخار کننده: این وسیله با دمیدن هوا به داخل آب در حال تبخیر، فضای اطراف خود را مرطوب خواهد کرد.

دستگاه بخور پروانه‌ای: این دستگاه بخور برای کودکان هیچ تهدیدی تولید نمی‌کند. و به‌ جای به کار گیری از گرما برای تبخیر آب، از چرخش دیسک‌هایی که در وسیله قرار گرفته‌اند، یاری می‌گیرد.

 بخور مرکزی: می‌توان با اتصال دادن یکی از دستگاه‌های بخور به دستگاه تهویه‌ی هوای مرکزی ساختمانی یا سازمانی، هوای محیط را در میزان مرطوب طبیعی نگه داشت.

اندازه‌های دستگاه‌های بخور هم گوناگون هستند. دستگاه‌های بخور ایستاده، آن‌قدر بزرگ هستند که بتوانند تمامی هوای خانه یا اداره را مرطوب کنند. همچنین دستگاه‌های بخور فردی، به‌ آسانی قابلیت منتقل شدن را دارا هستند.

خطرات احتمالی به کارگیری نادرست از دستگاه های بخور

دستگاه بخور، دستگاهی فوق العاده جهت افزایش رطوبت هوا می باشد. اما این دستگاه همانند تعداد زیادی دیگر از وسیله‌ ها  بدون خطر نمی باشد. اما با به کارگیری درست و صحیح از طریق دفترچه راهنما بدون هیچ خطری می توانید از این دستگاه به کار گیری نمائید.

 دستگاه های تصفیه هوا نیز می توانند به خوبی هوای محیط را تصفیه کنند. برای قیمت و خرید انواع دستگاه های بخور سرد و گرم نیز می توانید به فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی درمان شو مراجعه کنید. همکاران و کارشناسان ما با مشاوره رایگان از قبل از خرید تا رسیدن محصول به دستتان در کنارتان هستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر نیز با شماره موبایل موجود در تصاویر تماس برقرار کرده و همواره به یکی از کارشناسان ما متصل می شوید. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان