پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

کنترل کردن فشارخون در سنین بالا بسیار امر مهمی است که افراد باید برای سلامت ماندشان به این موضوع توجه مهمی داشته باشند.

بهتر است که همهٔ افراد در خانه‌های خود یک دستگاه فشارخون برای کنترل کردن داشته باشند، اگر از داروی فشارخون استفاده می‌کنند با دستگاه فشار خون متوجه بشوند که آیا این داروها بر روی فشار خون آن‌ها تأثیرگذار خواهد بود یا خیر؟

البته بهتر است که بدانید نیازی نیست که هر لحظه فشار خون را کنترل کنید و از دستگاه فشارسنج استفاده کنید زیرا در این مواقع جز این که باعث ایجاد استرس و نگرانی بشوید کاری دیگر انجام نداده‌اید.

دستگاهی که در ردهٔ پزشکی برای بررسی فشار خون اندازه گیری می‌شود را دستگاه فشارسنج گویند.

در زمانی که قلب خون را پمپاژ کرده و در سرخرگ‌ها به جریان انداخته می‌تواند به دیوارهٔ سرخرگ فشاری وارد کرده که به این فشار، فشار خون گفته می‌شود.

111

انواع دستگاه فشارسنج

دستگاه‌های فشارسنج دارای دو مدل عقربه ای و دیجیتالی است، که هر دوی این دو مدل فشار افراد را به خوبی نشان خواهد داد.

فشارسنج عقربه ای که بیشتر در درمانگاه‌ها و کلینیک‌ها و البته در خانه‌ها هم افرادی که مسلط به گرفتن فشار خون هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مدل فشارسنج‌ها با قرار دادن یک گوشی در زیر کیسهٔ هوا با شنیده شدن اولین صدای نبض فشار بالا و قطع صدای نبض فشار پایین را شناسایی می‌کنید.

فشارسنج دیجیتالی که در بیشتر خانه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است، این مدل بسیار راحت‌تر ا ز مدل عقربه ای است، با لمس یک دکمه دستگاه به طور خودکار این کار را انجام می‌دهد و بر روی صفحهٔ نمایش خواهد داد و نیازی به گوشی برای چک کردن ندارد.

چند نکته در زمان گرفتن فشار با دستگاه فشارسنج

در مواقعی که قرار است که فشار افراد را بررسی کنید بهتر است که 5 دقیقه قبل از گرفتن فشار افراد به آنها استراحت دهید و آرامش داشته باشند، بهتر است قبل از گرفتن فشار برای مدت 30 دقیقه قبل از انجام از چای و قهوه استفاده نکنند، باید در زمان گرفتن فشار دست کاملاً لخت باشد و از روی لباس این کار انجام نشود، و در جایگاه مناسبی قرار بگیرند، باید در زمان انجام گرفتن فشار حرف زده نشود و پاها روی هم قرار نداشته باشد، هر باری که فشار خون افراد را چک می‌کنید باید تاریخ آن را یادداشت نمایید، بهتر است که در یک روز چندین بار فشار را چک نکنید و برای اولین بار هم فشار دست راست و چپ باهم بررسی گردد.

222

علت اهمیت فشار خون

فشار خون از موارد مهم در داشتن سلامتی افراد می‌باشد، که سلامت قلب و بدن را تحت کنترل دارد.

اهمیت فشار خون هم به اندازهٔ سلامتی بدن و قلب دارای اهمیت می‌باشد و بهتر است که افراد بدان اهمیت دهند و در کنترل آن کوشا باشند، با سنجش و بررسی کنترل فشار خون افراد می‌توان از بروز بیماری‌های بسیار ضروری و حیاتی پیشگیری کرد.

افراد مسن که دارای فشار خون هستند و اطلاعی در این رابطه ندارند بسیار خطرناک خواهد بود و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش خواهد داد.

باید بدانید که بسیار از افراد مسن دارای فشار خون بالا هستن و خودشان می‌دانند زیرا این بیماری گاهی بدون علامت خواهد بود و افراد متوجه آن نمی‌شوند.

با داشتن فشار سنج در منزلمان به راحتی می‌توان از وجود فشار بالای افراد مسن آگاه بشوید و از خطر آن را حفظ کنید.

کنترل کردن فشار افرادی که دارای نوسان فشار هستند بسیار حیاتی است.

بالا بودن فشار خون در افراد مسن و یا افراد کم سن می‌تواند باعث بروز بیماری قلبی، نارسایی کلیوی، تصلب شرایین و آسیب‌های چشمی و سکته‌های مغزی بشود.

چه کسانی در معرض فشار خون بالا قرار دارند؟

در بیشتر افرادی که سن آنها بالای 45 سال می‌باشد فشار خون بالا مشاهده می‌گردد که در بین مردان بیش از زنان خواهد بود، البته برخی از افراد به دلیل داشتن ارثی و ژنیتیکی دارای ریسک بالای فشار خون هستند و عدم درمان فشار خون بالا می‌تواند مشکلاتی را در سلامتی افراد در آینده به وجود بیاورد.

علائم هشدار فشار خون در افراد

گاهی اوقات افراد متوجه فشار خون بالای خود نمی‌شود ولی دچار علامت‌هایی مانند:

سردردهای شدید، تنگی نفس، تار شدن دید چشم های شان، داشتن سر گیجه، وجود حس نبض در سر و یا گردن خود، داشتن حالت تهوع و یا وجود خون در ادرار می‌تواند از علامت‌های فشار خون بالا باشد که افراد مسن بهتر است با مشاهدهٔ هر یک از این موارد فوراً فشار خود را بررسی کنند تا از عوارض آن پیشگیری‌های لازم را بکنند و به دکتر مراجعه کنند.

333

چگونه می‌توانید فشار خون را کنترل کنید و پایین بیاورید؟

افرادی که دارای فشار خون هستند بهتر است که در مصرف نمک خود دقت لازم را داشته باشند و بسیار کم مصرف کنند زیرا باعث بالا رفتن حجم کار قلب و افزایش فشار خون در افراد خواهد شد.

این گونه افراد دارای فشار بهتر است که از استرس دور باشند و وزن خود را کاهش بدهند و از مصرف مواد غذایی پرچرب و دارای قند زیاد خود داری کنند و از مواد غذایی چون میوه و سبزی و کم چرب را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

اگر از مواد الکی استفاده می‌کنند بهتر است که مصرفش را کم کنند زیرا در بالا رفتن فشار خون تأثیر گذار خواهد بود.

از مصرف موادی که دارای کافئین بالا هستند خودداری کنند تا بتواند مراقب سلامت خود باشند.

افرادی که دارای فشار خون بالا هستند بهتر است که در خوردن مواد غذایی خود بسیار دقت داشته باشند و مواد غذایی پر نمک و پر چرب را کمتر مورد مصرف قرار بدهند تا بتوانند فشار خون خود را کنترل کنند تا مشکلی برای آنها به وجود نیاید.

البته برخی از داروها هم می‌توانند در بالا بردن فشارخون تأثیرگذار باشند که بهتر است به آن‌ها توجه داشته باشید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان