پارلمان اتحادیه آفریقا به آشوب کشیده شد+جزئیات

با درگیری قانونگذاران پارلمان اتحادیه آفریقا بر سر یک صندوق رای در بحبوحه فریادها درباره حضور مردان مسلح در صحن پارلمان، آشوب به پا شد.

پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:

چندین مورد درگیری در صحن پارلمان اتحادیه آفریقا در "میدرند"، آفریقای جنوبی بر سر نارضایتی از روند انتخاب رئیس جدید برای پارلمان درگرفت.

پس از این درگیری‌ها بود که انتخابات پارلمان آفریقایی تعلیق شد و رهبران به فکر راهی برای خلاصی این مساله افتادند.

این انتخابات روز پنجشنبه گذشته نیز در پی مثبت شدن تست کرونای یکی از کارمندان تعلیق شده بود. همچنین نشست هفته گذشته برای نخستین بار تنش‌ها را در پارلمان اتحادیه آفریقا مشخص کرد؛ زمانیکه شنیده شد جولیوس مالما، قانونگذار آفریقای جنوبی، "علی کانه"، قانونگذار کشور مالی را تهدید کرد و گفت: بیرون پارلمان تو را می‌کشم. بیرون این صحن تو را می‌کشم. من تو را می‌کشم!

تمامی این رویدادها بابت نارضایتی بین یک بلوک از کشورها غرب آفریقا و بلوکی از جنوب آفریقا بر سر ریاست پارلمان است که در یک روند چرخشی تعیین می‌شود.

دو رئیس قبلی پارلمان اتحادیه آفریقا از غرب آفریقا بودند و در تاریخچه کوتاه این پارلمان هرگز رئیس از سوی جنوب آفریقا انتخاب نشده است. این پارلمان در ۲۰۱۴ آغاز به کار کرده است.

تنش‌ها و درگیری‌ها در پارلمان روز دوشنبه زمانی از سر گرفته شد که قانونگذاران بابت صندوق رای سفید در صحن درگیر شدند. دو زن نخست بابت صندوق درگیر شدند و هر کدامشان تلاش کرد تا صندوق را از دست دیگری در بیاورد. سایر اعضای پارلمان هم وقتی دیدند اوضاع اینطوری است، وارد معرکه شدند. بعدش یک قانونگذار مرد کتش را در آورد و لگدی را به "پمی ماجودینا"، از آفریقای جنوبی حواله کرد.

این مرد که هویتش مشخص نیست، گفت، نمی‌خواسته به این خانم لگد بزند و تنها می‌خواسته تلفن همراهی را که در دست یکی دیگر از قانونگذاران بوده و داشته با آن از اوضاع فیلم می‌گرفته، به یک طرفی بیندازد.

در همین حال بوده که سایر قانونگذاران در میکروفن‌هایشان فریاد زدند که مردان مسلحی در صحن پارلمان هستند و چندین بار با پلیس و نیروهای امنیتی تماس گرفتند.

آنها حتی مدعی شدند که از سوی یک گروه مسلح آفریقای جنوبی تهدید شدند. اما خانم ماجودینا گفت که کسی در صحن، سلاحی نداشت.

منبع: ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان

آخرین مطالب

سایر رسانه ها

اخبار از پلیکان